zamknij
REKLAMA
ASR | autofakty.pl

 

System ASR (niem. Anti Schlupf Regelung lub ang. Acceleration Slip Regulation) to układ zapobiegający utracie przyczepności kół napędzanych samochodu. Ułatwia ruszanie przy złej nawierzchni, jednocześnie chroniąc elementy zawieszenia i układu napędowego przed przeciążeniami. System ten występuje pod różnymi nazwami (ASR, TCS, Traction Control), w zależności od producenta aut. Jednak, niezależnie od nazwy handlowej, mechanizm działania jest w każdym przypadku podobny.

Jak działa system ASR?

Układ ASR działa na bardzo podobnej zasadzie jak system ABS, tylko podczas przyspieszania, a nie w czasie hamowania. Od strony technicznej system ten wykorzystuje elementy układu ABS oraz kilka dodatkowych komponentów i zmienione oprogramowanie ECU (centralnej jednostki sterującej silnika). Dlatego też zastosowanie ASR jest możliwe wyłącznie w samochodach wyposażonych w system ABS. Kiedy podczas ruszania nastąpi poślizg któregoś z kół, zostaje on odczytany przez czujniki ABS i koło zostaje przyhamowane. Równocześnie ECU ogranicza dostarczaną przez silnik moc, co skutkuje dodatkowym ograniczeniem poślizgu. Zależnie od producenta i ustawień, układ ASR może działać tylko podczas ruszania i w najniższym zakresie prędkości lub w ich pełnym zakresie. Przy czym w przypadku wyższych prędkości działa jedynie ograniczanie mocy silnika (bez przyhamowywania kół).

Jakie korzyści przynosi system ASR?

Z perspektywy kierowcy i użytkownika auta zalety systemu ASR są różnorakie. Przede wszystkim zwiększa kontrolę nad pojazdem, a co za tym idzie zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ale także ogranicza zużycie opon i elementów przeniesienia napędu. W przednionapędowych autach o dużej mocy, zwłaszcza prowadzonych przez kierowców brutalnie obchodzących się z pedałem gazu, zarówno ogumienie, jak i przeguby napędowe niszczą się bardzo szybko, np. podczas gwałtownego dodawania gazu na nawierzchniach o dobrej przyczepności. Przy podobnym stylu jazdy zimą, zawieszenie i opony zużywają się wprawdzie mniej, bo przyczepność jest znacznie niższa, ale z kolei znacząco rośnie zużycie paliwa. System ASR przeciwdziała obu tym zjawiskom. Dodatkową korzyścią, również najbardziej odczuwalną w samochodach przednionapędowych o dużej mocy, jest łatwiejsze pokonywanie zakrętów. Na śliskim podłożu i na niskich biegach, kiedy moment obrotowy jest wysoki, dodanie gazu może spowodować całkowitą utratę sterowności.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Kąt natarcia – co to jest?

System ASR pomaga temu zapobiec, lecz jak przy każdym innym układzie elektronicznym podnoszącym bezpieczeństwo, trzeba do znudzenia powtarzać, że system pomaga, lecz to kierowca prowadzi auto i od jego wyobraźni oraz umiejętności zależy najwięcej.

Tagi: system ABSsystem ASRukład kontroli trakcji

DODAJ KOMENTARZ