System ASR (niem. Anti Schlupf Regelung lub ang. Acceleration Slip Regulation) to układ zapobiegający utracie przyczepności kół napędzanych samochodu. Ułatwia ruszanie przy złej nawierzchni, jednocześnie chroniąc elementy zawieszenia i układu napędowego przed przeciążeniami. System ten występuje pod różnymi nazwami (ASR, TCS, Traction Control), w zależności od producenta aut. Jednak, niezależnie od nazwy handlowej, mechanizm działania jest w każdym przypadku podobny.
Jak działa system ASR?
Układ ASR działa na bardzo podobnej zasadzie jak system ABS, tylko podczas przyspieszania, a nie w czasie hamowania. Od strony technicznej system ten wykorzystuje elementy układu ABS oraz kilka dodatkowych komponentów i zmienione oprogramowanie ECU (centralnej jednostki sterującej silnika). Dlatego też zastosowanie ASR jest możliwe wyłącznie w samochodach wyposażonych w system ABS. Kiedy podczas ruszania nastąpi poślizg któregoś z kół, zostaje on odczytany przez czujniki ABS i koło zostaje przyhamowane. Równocześnie ECU ogranicza dostarczaną przez silnik moc, co skutkuje dodatkowym ograniczeniem poślizgu. Zależnie od producenta i ustawień, układ ASR może działać tylko podczas ruszania i w najniższym zakresie prędkości lub w ich pełnym zakresie. Przy czym w przypadku wyższych prędkości działa jedynie ograniczanie mocy silnika (bez przyhamowywania kół).
Jakie korzyści przynosi system ASR?
Z perspektywy kierowcy i użytkownika auta zalety systemu ASR są różnorakie. Przede wszystkim zwiększa kontrolę nad pojazdem, a co za tym idzie zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ale także ogranicza zużycie opon i elementów przeniesienia napędu. W przednionapędowych autach o dużej mocy, zwłaszcza prowadzonych przez kierowców brutalnie obchodzących się z pedałem gazu, zarówno ogumienie, jak i przeguby napędowe niszczą się bardzo szybko, np. podczas gwałtownego dodawania gazu na nawierzchniach o dobrej przyczepności. Przy podobnym stylu jazdy zimą, zawieszenie i opony zużywają się wprawdzie mniej, bo przyczepność jest znacznie niższa, ale z kolei znacząco rośnie zużycie paliwa. System ASR przeciwdziała obu tym zjawiskom. Dodatkową korzyścią, również najbardziej odczuwalną w samochodach przednionapędowych o dużej mocy, jest łatwiejsze pokonywanie zakrętów. Na śliskim podłożu i na niskich biegach, kiedy moment obrotowy jest wysoki, dodanie gazu może spowodować całkowitą utratę sterowności.
System ASR pomaga temu zapobiec, lecz jak przy każdym innym układzie elektronicznym podnoszącym bezpieczeństwo, trzeba do znudzenia powtarzać, że system pomaga, lecz to kierowca prowadzi auto i od jego wyobraźni oraz umiejętności zależy najwięcej.