Zatankowanie niewłaściwego paliwa do baku powoduje szereg problemów. W przypadku Diesla, który został zatankowany benzyną, można mówić o prawdziwej katastrofie. Przed takimi pomyłkami chroni system Easy Fuel.
Końcówki pistoletów dystrybutorów na stacjach benzynowych mają różne średnice. Te, przeznaczone do tankowania oleju napędowego są szersze, a te do benzyny – węższe. Dlatego omyłkowe zatankowanie Diesla benzyną na stacji benzynowej zdarza się najczęściej. Jeśli kierowca zorientuje się, że nalał niewłaściwego paliwa i nie zdąży uruchomić silnika, jest szansa, że uda się usunąć awarię bez konieczności ponoszenia ogromnych kosztów. Jeśli jednak kierowca uruchomi silnik, a co gorsza przejedzie parę kilometrów (o ile jednostka napędowa na to pozwoli), trzeba niestety liczyć się z bardzo kosztowną naprawą układu wtryskowego. Aby tego uniknąć, inżynierowie Forda stworzyli system Easy Fuel.
Czy jest Easy Fuel?
System został opracowany w 2005 roku. Od 2007 zaczęto wyposażać w niego wszystkie Fordy, a potem także Fiaty. Z rozwiązania zaczęli korzystać także inni producenci samochodów. Czym Easy Fuel różni się od klasycznych wlewów paliwa? W standardowych wlewach stosowany jest korek z tworzywa sztucznego, który trzeba odkręcić ręcznie przed tankowaniem. W Easy Fuel zastąpił go zawór sterowany elektrycznie. Otwiera się on tylko wtedy, gdy umieści się w nim pistolet o odpowiedniej średnicy. Dzięki temu nie ma niebezpieczeństwa zatankowania auta niewłaściwym paliwem. Poza tym nie trzeba także brudzić rąk przy odkręcaniu korka.
Jak Easy Fuel działa w praktyce?
Kierowca otwiera klapkę wlewu paliwa, korzystając z dźwigni, umieszczonej w kabinie auta. Następnie umieszcza końcówkę pistoletu dystrybutora w otworze i naciska ku dołowi. Easy Fuel pozwoli wprowadzić tylko i wyłącznie końcówkę o odpowiedniej średnicy. Jeśli końcówka pasuje idealnie, Easy Fuel otworzy mechaniczną klapkę, blokującą dostęp do baku. Jeśli końcówka jest zbyt wąska (przy próbie zatankowania Diesla benzyną) lub zbyt szeroka (przy próbie zatankowania benzyniaka olejem napędowym), zawór zablokuje dostęp do baku.
Czy auto z systemem Easy Fuel można tankować z kanistra?
Aby móc tankować paliwo z kanistra, potrzebny jest oryginalny lejek Easy Fuel, który można bez problemu dokupić (kosztuje kilkanaście złotych). Z jednej strony posiada on taki kształt, jak końcówka pistoletu dystrybutora. Druga część jest rozszerzona, aby można było wygodnie wlewać do niej paliwo z kanistra. Końcówka niezbędna jest także do tego, aby móc dolewać do baku dodatki lub preparaty czyszczące wtryski.
Jak zabezpieczyć auto z systemem Easy Fuel przed złodziejami paliwa?
Osoby, które obawiają się kradzieży paliwa, mogą dokupić specjalny korek z kluczykiem, który nakręca się na elektrozawór. Przed rozpoczęciem tankowania trzeba przekręcić kluczyk w korku i zdjąć go.
Easy Fuel to bardzo duże udogodnienie dla kierowcy. Podobne rozwiązanie, zabezpieczające przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa (przede wszystkim benzyny do Diesla) opracowało BMW. Niemiecki Automobil-klub ADAC przytaczał dane, z których wynikało, że każdego roku w Niemczech dochodzi do kilku tysięcy pomyłek przy tankowaniu paliwa. Koszty usunięcia awarii, spowodowanej wlaniem benzyny do baku kilkuletniego auta z silnikiem Diesla, mogą wynieść w skrajnych przypadkach kilkanaście tysięcy złotych (czyszczenie układu, wymiana wtryskiwaczy piezoelektrycznych na nowe).