zamknij
REKLAMA
Audi A6 Sedan (2001–2004)  | autofakty.pl (fot. materiały prasowe)

Audi A6 C5 to auto, które na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych dyktowało standardy. Miało wiele przełomowych rozwiązań, było szybkie, luksusowe i zapewniało duży prestiż. Było też odległym marzeniem wielu kierowców, a obecnie może je kupić prawie każdy. Niestety koszty utrzymania mocniejszych wersji silnikowych są wysokie.

Sylwetka modelu

Audi A6 C5 należy do segmentu E, czyli klasy średniej wyższej. Ma charakter luksusowo-sportowy, ale ze względu na wiek oraz dużą popularność trudno mówić o jakimkolwiek prestiżu. Na rynku aut używanych dominują egzemplarze sprowadzone z Europy Zachodniej (około 800 sztuk), samochody kupione w polskich salonach to zaledwie garstka (49 egzemplarzy). Auto zadebiutowało na rynku w 1997 roku jako sedan, kombi (wersja Avant) pojawiło się w salonach marki rok później. W 2001 roku konstrukcja przeszła modernizację. Zmieniono między innymi przedni i tylny zderzak oraz odświeżono tylne klosze lamp. Dyskretnie przemodelowano też atrapę chłodnicy oraz maskę. Produkcję A6-ki drugiej generacji zakończono w 2004 roku.

Audi A6 C5 | autofakty.pl
Audi A6 C5

Audi na tle konkurencji wyróżnia się przede wszystkim oferowanym opcjonalnie stałym napędem na 4 koła (takie rozwiązanie oprócz A6 ma tylko Mercedes Klasy E W210) i najbogatszą ofertą silników benzynowych z turbodoładowaniem, najlepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym w swojej klasie oraz najbardziej rozbudowanym układem zawieszenia. A6 wyróżnia też najbardziej stonowana stylizacja w segmencie E i podwyższona uterenowiona wersja Allroad z komfortowym pneumatycznym zawieszeniem.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Audi A6 C5 | autofakty.pl
Audi A6 C5

Porównując sylwetkę auta do brył obecnie produkowanych samochodów próżno szukać tu jakiejkolwiek ekstrawagancji, design samochodu jest wręcz do bólu zachowawczy. W momencie debiutu kontrowersje wzbudzały jednak krągłe kształty klapy bagażnika i tylnych lampy (w sedanie). Do poprzednika nawiązuje tylko atrapa chłodnicy, sylwetka samochodu to zupełnie inna bajka.

Audi A6 dostępne jest w dwóch wersjach nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi. Większość oferowanych na rynku egzemplarzy ma 5-miejsc, choć sporadycznie zdarzają się auta z dodatkowym trzecim rzędem w postaci dwóch małych siedzeń dla dzieci. Montowane są w bagażniku wersji Avant tyłem do kierunku jazdy. Koncern oferował też wersję Allroad, która bazuje na odmianie kombi, ma jednak większy prześwit i osłony progów, nadkoli i zderzaków wykonane z twardego plastiku chroniące karoserię przed podrapaniem podczas pokonywania nieutwardzonych dróg.

Bagażnik sedana ma 551 l pojemności w wersji z napędem na przednią osi i 434 l w egzemplarzach z napędem na 4 koła, w kombi jego przestrzeń to 455 l lub 1430 l po złożeniu tylnego rzędu siedzeń. Zarówno w kombi jak w sedanie jest niski próg załadunku, a po otworzeniu klapy uzyskujemy duży wygodny dostęp do bagażnika. Przestrzeń ma regularne kształty, jedynym minusem jest fakt, że po złożeniu tylnych siedzeń podłoga nie jest w pełni płaska.

Wnętrze

Wnętrze Audi A6 C5 jest bardzo funkcjonalne, siedzenia dobrze podtrzymują uda, a w autach z elektryczną regulacją foteli mnogość ustawień sprawia, że każdy kierowca znajdzie odpowiednią pozycję. Równie wygodna jest tylna kanapa, miejsca na nogi czy nad głową nie brakuje, nawet dla osób o wyższym wzroście. Auto ma całkiem sporo schowków: w drzwiach, nad kolanami pasażera oraz w podłokietniku – ten ostatni mógłby być jednak trochę większy. Obsługa klimatyzacji, radia czy innych elementów wyposażenia jest bardzo prosta i intuicyjna. Ze względu na mnogość schowków, uchwyt na kubek, foremny bagażnik oraz możliwość zamontowania w nim 3. rzędu siedzeń, funkcjonalność Audi A6 C5 zasługuję na ocenę bardzo dobrą. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są na równie dobrym poziomie, co spasowanie deski rozdzielczej.

Wersje silnikowe

Silniki wysokoprężne

W Audi A6 C5 trudno o odpowiednią jednostkę wysokoprężną. Niezawodnym silnikiem jest 1,9 TDI, ale w wersjach o mocy 110 i 115 KM. Niestety są one zdecydowanie za słabe do limuzyny klasy średniej wyższej. Auto z takimi motorami pod maską, pierwszą setkę osiąga w około 12 s i niezbyt elastycznie przyspiesza w trasie. Lepszą dynamikę gwarantuje nowszy 130-konny wariant silnika 1,9 TDI, ale tutaj mogą występować problemy z układem wtryskowym. Jeszcze lepiej radzi sobie z autem wysokoprężny motor V6 2,5 TDI, dostępny w wersjach 163- i 180-konnej (zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 9 s). Niestety to konstrukcja podwyższonego ryzyka, do 2002 roku występowały w niej problemy z pompą wtryskową, a w egzemplarzach wyprodukowanych do 2004 roku dość szybko uszkodzeniu ulegały wałki rozrządu. Najmłodsze silniki, choć pozbawione wielu wad, z początków produkcji borykają się z awariami wtryskiwaczy.

Silniki benzynowe

Z jednostek benzynowych najbardziej godne polecenia są wersje: 1,8 T (z turbodoładowaniem), 2-litrowa, a także V6-ki o pojemności 2,4 l, 2,8 l i 3-litrów. Trzeba się jednak liczyć z tym, że ten najmniejszy motor może zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego, a w V6-kach spotykane są przypadki pękania uszczelek pod głowicami. Zarówno silniki 4-cylindrowe jak i V6 zapewniają bardzo dobrą dynamikę. Z tymi pierwszymi A6 rozpędza się do setki w około 9 s, te większe gwarantują osiągi na poziomie 8,5-7,5 s do pierwszej setki.

Najbardziej ryzykownym wyborem jest 2,7-litrowa V6-ka, w której występują awarie podwójnego układu doładowania. Nie warto decydować się na tę wersję, bo przysparza wiele problemów w eksploatacji, a jej osiągi są zbliżone do wolnossącej odmiany 3-litrowej. Z kolei motor V8 4,2 l boryka się z wyciekami oleju silnikowego i znacznie szybciej uszkodzeniu ulega tutaj skrzynia automatyczna, dlatego lepiej wybierać egzemplarze z przekładnią manualną. Osiągi? Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 6,9 s. Wszystkie motory benzynowe współpracują z instalacją LPG.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Tak, ma 1250 koni mechanicznych. Nie, to nie Bugatti Veyron, a 20-letnie Audi!
Audi A6 3.0 Sedan 2001–2004  | autofakty.pl (Fot. Materiały Prasowe)
Audi A6 3.0 Sedan (2001–2004)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w modelu A6 C5 ma tradycyjne hydrauliczne wspomaganie. W przednim zawieszeniu zastosowano układ wielowahaczowy, z tyłu w autach przednionapędowych jest belka skrętna (wpływa negatywnie na właściwości jezdne, ale jest najtrwalszym rozwiązaniem). W egzemplarzach z napędem na 4 koła (quattro) zamiast belki zamontowano układ niezależnych wahaczy. Opcjonalnie oferowane było zawieszenie pneumatyczne znacznie poprawiające komfort jazdy, ale bardziej awaryjne i droższe w naprawie od wersji z tradycyjnymi amortyzatorami. W układzie hamulcowym, zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano tarcze.

Warianty wyposażenia

Audi nie oferowało kilku wariantów wyposażenia z ustalonymi opcjami dla modelu A6 C5. Klienci kupujący auto w salonie dobierali elementy wyposażenia do swoich potrzeb. Wyjątkiem była wersja S line oferująca obniżone zawieszenie, skórzaną kierownicę, skórzano-welurową tapicerkę i kilka innych opcji. Oprócz tego można było ją dodatkowo doposażyć. Ci, którzy nie zdecydowali się na S line, za wszystko musieli osobno dopłacać i przez to na rynek trafiło wiele egzemplarzy z bardzo ubogą ilością gadżetów na pokładzie. Stały napęd na 4 koła, automatyczna skrzynia biegów, nawigacja, szyberdach, czujniki parkowania, skórzana tapicerka, reflektory bi-ksenonowe, telefon, elektrycznie składane lusterka i radio ze zmieniarką płyt CD ¬– za wszystkie te gadżety trzeba było słono zapłacić.

W wersji podstawowej producent oferował między innymi: elektrycznie otwierane szyby, 2-strefową automatyczną klimatyzację, ABS, przednie halogeny przeciwmgielne oraz centralny zamek. Przewagą nad głównymi rywalami, czyli BMW Serii 5 E39 i Mercedesem Klasy E W210 jest opcjonalne pneumatyczne zawieszenie na przedniej i tylnej osi. Konkurenci oferowali podobne rozwiązanie tylko na osi tylnej i pełniło ono funkcję poziomującą po załadowaniu bagażnika, taka opcja była dostępna też w A6. Niemieccy konkurenci w podstawowych wersjach mają napęd na tylną oś i oferują 3-litrowe silniki wysokoprężne czego brakuje w Audi. Poza tym opcje wyposażenia w autach niemieckiej trójki (Audi, Mercedes, BMW) są porównywalne.

Najczęstsze usterki

Najwięcej problemów w eksploatacji przysparzają egzemplarze z napędem na przednią osi wyposażone w bezstopniową skrzynię automatyczną Multitronic, która bywa kapryśna. Jeśli szarpie w trakcie zmiany biegów lub na ekranie komputera pokładowego wyświetlają się wszystkie przełożenia lewarka na raz, oznacza to, że kwalifikuje się do naprawy. Znacznie bardziej niezawodny jest Tiptronic występujący w wersjach z napędem quattro, przekładnia ta szwankuje głównie w topowych wersjach V8. Na polskich drogach z czasem wyeksploatowaniu ulegają aluminiowe wahacze w przednim zawieszeniu. W autach wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie mogą pojawiać się problemy z elementami układu.

Przed zakupem Audi A6 C5 warto też dokładnie obejrzeć błotniki i drzwi pod kątem korozji, samochód został bardzo dobrze przed nią zabezpieczony, ale ze względu na zaawansowany wiek, w niektórych egzemplarzach pojawiają się już pierwsze wykwity. Coraz częściej zaczynają ujawniać się też mankamenty typowe dla kilkunastoletnich aut takie jak: matowienie reflektorów, szwankowanie podnośników szyb, niedziałające zegary, strajkujący centralny zamek, wypalające się piksele na wyświetlaczach oraz wycierające się przyciski. W rankingu niezawodności TÜV z 2013 roku w kategorii aut 10- i 11-letnich Audi A6 zajęło 41 miejsce na 69 lokat wyprzedzając BMW Serii 5 (49) oraz Mercedesa Klasy E (57). To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę samochody z segmentu E, ale przeciętny w porównaniu do wszystkich sprawdzonych modeli.

Audi A6 | autofakty.pl (fot. materiały prasowe)
Audi A6 C5

Bezpieczeństwo

Audi A6 C5 tak samo jak BMW Serii 5 E39, Mercedes Klasy E W210 i Volvo S80 w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskało 4 gwiazdki, co pod koniec lat 90. było maksymalnym wynikiem. Współczesne konstrukcje mogą zdobyć już 5 gwiazdek. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w kilkunastoletnim aucie poduszki mogą już nie wystrzelić (w wielu powypadkowych egzemplarzach zastąpiono je zaślepkami).

Konkurenci

Jakie są mocne i słabe strony rywali Audi A6? W BMW Serii 5, Mercedes Klasy E i Volvo S80 lepiej wypadają 5- i 6-cylindrowe diesle, które mniej się psują. Konkurenci z wyjątkiem szwedzkiej limuzyny mają za to znacznie gorsze zabezpieczenie antykorozyjne, zwłaszcza Mercedes, w którym rdzewieją niemal wszystkie elementy karoserii, a nawet podłoga. BMW i Volvo w przeciwieństwie do Audi nie oferują stałego napędu na 4 koła. W przypadku Mercedesa i BMW większość silników ma trwały łańcuch rozrządu, dzięki czemu nie trzeba wydawać na wymianę paska z osprzętem.

Używane Audi A6 C5 – podsumowanie

Audi A6 C5 to samochód przeznaczony dla 2- lub 4-dzietnej rodziny – na rynku dostępne są egzemplarze z trzecim rzędem siedzeń w bagażniku. Główne argumenty przemawiającym za kupnem tego modelu to: wysoki komfort, dobre własności jezdne, bogata oferta silnikowa, ciekawe opcje wyposażenia oraz doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne. Słabe strony niemieckiej konstrukcji to brak jednostki wysokoprężnej zapewniającej niezawodność i dobre osiągi oraz problematyczne silniki benzynowe – prawie każdy z nich boryka się z jakąś usterką. Polecamy jednostki benzynowe 1,8 T oraz wolnossące motory V6 i V8, ale z przekładnią manualną, nie polecamy natomiast wersji wysokoprężnych.

Najtańsze egzemplarze Audi A6 C5 kosztują na rynku wtórnym około 3 000 zł i są w katastrofalnym stanie. To auta po wypadkach z przekręconym licznikiem i z silnikiem kwalifikującym się do generalnego remontu. Najdroższe sztuki sprzedający wycenili na 26 000-27 000 zł i zwykle są to najbardziej zadbane auta z topowy silnikiem V8 o pojemności 4,2 l. Ceny usportowionej wersji S6 dochodzą do 37 000 zł, a zakup 420-konnej odmiany RS6 to wydatek od 42 000 do około 70 000 zł.

Tagi: AudiAudi A6Audi A6 C5
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ