zamknij
REKLAMA
opony

Rozmiar i zawartość portfela najczęściej są decydujące podczas wyboru opon. To naturalnie ważne elementy, ale nie powinniśmy się kierować wyłącznie nimi. Im więcej czasu poświęcimy bowiem na dokonanie takiego wyboru, tym większa szansa, że będzie on optymalny. Zarówno od strony naszego bezpieczeństwa, jak i naszego domowego budżetu. Zatem, jak wybierać opony letnie? Oto krótki poradnik na ten temat.

Na bardzo konkurencyjnym rynku opon podjęcie właściwej decyzji może być nieco kłopotliwe. Oferta rynkowa jest bowiem tak szeroka, że ciężko jednoznacznie stwierdzić, który model opony będzie dla nas najoptymalniejszy. Pewnym wyznacznikiem może być naturalnie cena opony, jednak, jak pokazują chociażby niedawne testy opony letnich ADAC, wcale droższa ocena nie musi oznaczać lepszych właściwości. Jakie czynniki powinny zatem być decydujące? Jak wybierać opony letnie, aby być z takiego wyboru zadowolonym przez cały okres ich użytkowania?

Rozmiar ma znaczenie

To chyba najważniejszy parametr, który powinniśmy rozpatrzeć przed rozpoczęciem poszukiwania opon do naszego samochodu. Posiadając auto z drugiej ręki warto sprawdzić, jaki rozmiar opon producent podaje jako homologowany. Może się bowiem zdarzyć, że poprzedni właściciel z jakichś względów założył opony o nieco innym rozmiarze i kontynuowanie takiego rozmiaru nie musi być wcale dobrym rozwiązaniem. Z reguły producenci samochodów podają kilka rozmiarów, które mogą pasować do naszego modelu i to pod ich kątem zoptymalizowano działanie np. systemów wspomagania kierownicy, ABS czy ASP. Opony o innym rozmiarze mogą także oznaczać gorszą przyczepność, dłuższą drogę hamowania czy słabsze osiągi.

Z drugiej strony, poruszając się w granicach dopuszczalnych przez producenta, wybór nieco węższej bądź szerszej może oznaczać pewne oszczędności. Ponadto może się okazać, ża opona w nieco innym rozmiarze będzie dostępna z innym kształtem bieżnika, innym indeksem prędkości i/lub nośności, a nawet może być wykonana w innej technologii.

Ważna klasa opony

Dostępne na rynku modele opon można generalnie podzielić na trzy segmenty. Przynależność do każdej klasy określa dana marka, choć trzeba mieć na uwadze, że jest to podział umowny i nie należy trzymać się go bardzo ściśle. Topowe marki opon zaliczane są do segmentu premium. Można do tej grupy zaliczyć takie marki jak Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin czy Pirelli. Opony tych marek bardzo często dostarczane są na pierwszy montaż do nowych modeli na rynku, a przy tym posiadają najnowszą technologię. Można więc założyć, że ich jakość wykonania jest wysoka, dobrze sprawują się w różnych warunkach i mają stosunkowo niewiele wad. Naturalnie są one najdroższe, choć nie zawsze cena opony będzie świadczyć o jej przynależności do segmentu.

Kolejna grupa to tzw. klasa średnia. Do tej grupy zaliczamy m.in. marki BF Goodrich, Firestone, Hankook, Kleber, Uniroyal oraz Yokohama. Odznaczają się one pewnym kompromisem pomiędzy ceną a oferowanymi parametrami. Z reguły opony tych marek charakteryzują się dobrymi właściwościami jezdnymi, ale np. nie wszystkich warunkach. Przykładowo taka opona może dorównywać oponie premium w jeździe na mokrej drodze, ale już być wyraźnie gorsza na suchym.

Najtańsze opony należą do tzw. segmentu ekonomicznego lub budżetowego. Odznaczają się one najgorszymi parametrami, co jednak nie oznacza z automatu, że ich zakup będzie stwarzał niebezpieczne sytuacje na drodze. Bardzo często tego typu opony wykonane są wg starszych już technologii, które w przeszłości funkcjonowały w droższych modelach. Do tej grupy opon należą m.in. marki Barum, Dayton, Dębica, Nexem czy Sava.

Styl jazdy i potrzeby

Wybór właściwej opony w dużej mierze będzie uwarunkowany także od naszego stylu jazdy oraz od tego, gdzie najczęściej się poruszamy. Inna opona będzie właściwsza, gdy lubimy dynamiczną jazdę, a inna gdy preferujemy spokojną jazdę. Jeśli poruszamy się głównie w ruchu miejskim, inne parametry będą dla nas ważne, niż gdybyśmy często wyruszali w długie trasy. Kolejnym ważnym rozróżnieniem będzie rodzaj drogi – autostrady czy np. kręte górskie drogi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jak przechowywać opony? Pamiętaj o tych zasadach!

Poprzez wybór odpowiedniej opony możemy nieco zredukować poziom spalania, jak i generowanego przez oponę szumu. Z kolei osoby nie lubiące poruszać się w deszcze, bojące się poślizgu, powinny postawić na oponę o dobrych właściwościach jazdy na mokrej nawierzchni.

Oczywiście wpływ na wybór opony będzie miał również posiadany przez nas samochód. Inny rodzaj opony powinniśmy wybrać, gdy posiadamy SUV-a z napędem na 4 koła, a inny, gdy poruszamy się sportowym autem o dużej mocy silnika.

Jaki rodzaj bieżnika?

Na właściwości opony duży wpływ ma posiadany przez nie bieżnik. Znów nieco uogólniając, można wyróżnić trzy rodzaje bieżników, jakie występują we współczesnych oponach – symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Na popularności w ostatnich latach zyskują przede wszystkim opony z asymetrycznym bieżnikiem. Wynika to z tego, że ich zróżnicowana rzeźba zapewnia jednocześnie dobre odprowadzanie wody, jak i dobrą przyczepność na suchej drodze. Dziś opony z asymetrycznym bieżnikiem można spotkać u większości producentów i we wszystkich klasach rynkowych. Oferowane są w oponach do różnych typów aut, od miejskich, poprzez sportowe aż po limuzyny.

Pomocne niezależne testy opon

Bardzo ważnym etapem podczas wyboru opony powinno być prześledzenie wyników testów opon. Tego typu testy przeprowadzają różne niezależne organizacje, w tym także wydawnictwa medialne. Przy czym nie należy kierować się wyłącznie ich łącznymi wynikami. Warto wczytać się w szczegółowe rezultaty, gdyż w ten sposób można dowiedzieć się wiele ciekawego o ich właściwościach w różnych warunkach drogowych. Nie zawsze bowiem opona o najlepszej łącznej ocenie musi być najlepsza we wszystkich cząstkowych kategoriach.

A może opony używane?

Wybór opony używanej, podyktowany chęcią zaoszczędzenia, może być obarczony ryzykiem. Nie znając pochodzenia takiej opony, nie wiemy, czy np. nie uczestniczyła ona w jakimś zdarzeniu drogowym. Nie wiemy także, jak była ona przechowywana. Niestety, ale same oględziny zewnętrzne nie pomogą nam stwierdzić, czy taka opona nie posiada jakichś uszkodzeń w konstrukcji.

Wybór opony używanej może mieć sens, gdy mówimy o oponie z górnej półki. Wówczas nawet lekko zużyta może odznaczać się lepszymi parametrami niż niektóre opony nowe. Po drugie, musi ona pochodzić z pewnego źródła, którym może być zarówno znajoma osoba, jak i zaufany serwis oponiarski.

Na opony używane można się zdecydować, gdy jeździmy głównie w mieście i nie pokonujemy zbyt dużo kilometrów. Można także pomyśleć o takim rozwiązaniu, gdy mamy w planach sprzedaż naszego samochodu. Inwestycja w nowe opony w takiej sytuacji z całą pewnością nam się nie zwróci.

Gdzie po opony?

Mając już wszystkie powyższe etapy za sobą pozostaje nam wybór miejsca, gdzie zakupimy opony. Do wyboru mamy serwis ASO, warsztaty niezależne posiadające w swojej ofercie także opony, serwisy typowo oponiarskie oraz sklepy z oponami. Naturalnie pozostaje także droga internetowa, która ma tę zaletę, że z domowych pieleszy możemy sprawdzić oferty wielu dostawców.

Która opcja jest najlepsza? Ciężko jednoznacznie powiedzieć. Internet pozwoli nam wyszukać najtańszą opcję, ale pamiętajmy, by do kalkulacji doliczyć cenę ich wysyłki. Warsztaty może nie mają tak szerokiej oferty rynkowej, ale za to w cenie możemy dostać darmowy montaż. Zapewne najdrożej będzie w ASO, ale za to dostaniemy tam opony zalecane przez producenta. Może się też okazać, że w przypadku nietypowych opony w autoryzowanym serwisie otrzymamy je od ręki.

Przeczytaj więcej na Motointegrator.com: Ile powinna kosztować wymiana opon? Odpowiadamy!

Tagi: jakie opony do autaoponyopony letnie
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ