EDS (ang. Electronic Differential Lock, niem. Elektronische Differentialsperre) czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego to nowoczesny system bezpieczeństwa (system przeciwpoślizgowy), który ułatwia płynne ruszanie na śliskim albo grząskim podłożu. Stosuje się go przede wszystkim w samochodach typu SUV i crossover, ale obecny jest on także w autach wyższych klas.
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego została wynaleziona przed firmę Land Rover pod koniec lat dziewięćdziesiątych.
W każdym współczesnym samochodzie znajduje się mechanizm różnicowy (dyferencjał), niezbędny w czasie jazdy po łuku i w czasie pokonywania zakrętów. Mechanizm posiada sporą wadę – kiedy jedno z kół samochodu znajdzie się na śliskiej nawierzchni (błocie, śniegu, lodzie, wodzie) i zacznie się ślizgać, będzie przez cały czas napędzane, co utrudnia ruszanie. I temu właśnie zapobiega system przeciwpoślizgowy EDS.
System EDS korzysta z czujników systemu ABS, które na bieżąco przekazują informacje o prędkości obrotowej każdego z kół. Jeśli system wykryje, że któreś z kół osi napędzanej wpadło w poślizg, EDS zaczyna działać.
W jaki sposób działa EDS?
System przyhamowuje to koło, które wpadło w poślizg. Równocześnie za pomocą mechanizmu różnicowego (dyferencjału) zwiększa się moment obrotowy, przekazywany na drugie koło, które ma lepszą przyczepność. Pozwala to uniknąć poślizgu i ruszyć z miejsca.
W samochodach z napędem na cztery koła, EDS zamontowany jest na dwóch osiach.
W jakich sytuacjach przydaje się EDS?
EDS działa w czasie ruszania na śliskiej nawierzchni (pokrytej lodem albo po opadach) lub podczas ruszania na nieutwardzonym podwoziu. Nie zawsze cała droga musi być pokryta lodem czy błotem. EDS zaczyna działać na przykład wtedy, gdy jedno z kół stoi w kałuży, na śniegu, albo na błotnistym podłożu, a drugie może być w tym czasie na suchym asfalcie.
Ograniczenia systemu
System nie działa przy dużych prędkościach jazdy (w niektórych autach do 40, w innych do 80 km/h, w niektórych działa przy większej prędkości).
System EDS wyłącza się w sytuacji, w której czujniki wykryją przegrzanie się tarcz hamulcowych. Kiedy tarcze ostygną, EDS może znów pracować.
Warto pamiętać, że samochód z systemem EDS nie nadaje się do jazdy w terenie. Do tego celu służą rasowe auta terenowe z manualnymi blokadami dyferencjału. W czasie eksploatacji w terenie, system może ulec awarii albo przegrzaniu lub uszkodzeniu ulegną elementy układu hamulcowego, już po przejechaniu kilkuset metrów.