zamknij
REKLAMA

Hill Descent Control (HDC) to elektroniczny system bezpieczeństwa czynnego. Działanie Hill Descent Control polega na kontroli prędkości zjeżdżania ze stromego wzniesienia. Jest on najczęściej montowany w samochodach typu SUV i crossover.

Hill Descent Control stosują między innymi Land Rover, BMW, Jeep i Volvo. System HDC został wynaleziony i opatentowany przez firmę Land Rover.

Podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, po zdjęciu nogi z gazu, silnik zaczyna stawiać opór, powodując powstanie siły hamującej auto. Jednak w przypadku stromych wzniesień i mocno obciążonych aut, samo hamowanie silnikiem nie wystarcza a samochód może zacząć staczać się z dużą prędkością. Potrzebne jest jeszcze działanie hamulców.

HDC ułatwia zjazd ze stromych wzniesień i zboczy z bezpieczną prędkością. Dzięki niemu kierowca w czasie zjazdu nie musi trzymać nogi na pedale hamulca, a jedynie kontroluje tor jazdy. Dodatkowo HDC zabezpiecza auto na śliskich pochyłościach, na przykład w czasie wodowania łodzi z ciągniętej przez nie przyczepy.

Kontrolka systemu HDC w Jeep Grand Cherokee | Źródło www.jeep.com.ve | autofakty.pl

Hill Descent Control – geneza powstania

W 1995 roku Bosch wprowadził do masowej produkcji system ESP. To system elektroniczny, który znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy. Sterownik układu ESP korzysta z szeregu czujników, rozmieszczonych w całym samochodzie i na bieżąco otrzymuje informacje o ruchach samochodu.

Z czasem, wraz z rozwojem elektroniki, zaczęto rozwijać funkcje ESP, dostosowując je do określonych klas pojazdów i poziomu ich wyposażenia. W ten sposób powstał cały szereg dodatkowych systemów bezpieczeństwa aktywnego, między innymi HBA, BDW, EBP, HHC i wiele innych, w tym HDC.

Jak działa system HDC?

Hill Descent Control można samodzielnie włączyć lub wyłączyć, służy do tego dedykowany przycisk albo opcja wybierana na monitorze dotykowym. Działanie systemu potwierdza kontrolka na desce rozdzielczej, albo podświetlenie przycisku HDC.

Aktywny system załącza się automatycznie i zmniejsza prędkość zjazdu ze stromego wzniesienia do max. 9 km/h w czasie jazdy do przodu i do max 7 km/h w czasie cofania. System na bieżąco zbiera dane o prędkości poszczególnych kół, dzięki czujnikom prędkości obrotowej koła, wykorzystywanym przez ABS. Siła hamowania dobierana jest indywidualnie do każdego koła.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jaguar - modele i oznaczenia

Dodatkowo HDC zmienia sposób działania pedału gazu – działa on z opóźnieniem, a kierowca może regulować prędkość silnika tylko w ograniczonym zakresie mocy.

Kierowca może w dowolnej chwili zwiększyć prędkość. Po zdjęciu nogi z pedału gazu, auto powróci do ustalonych prędkości 10 i 7 km/h. Kierowca może również całkowicie zatrzymać auto, naciskając na pedał hamulca.

HDC działa tylko i wyłącznie przy załączonym pierwszym albo wstecznym biegu (i biegu 1 w automatycznej skrzyni biegów, w pozycji D HDC nie działa). Działanie HDC kończy wrzucenie drugiego biegu albo biegu D w skrzyni automatycznej.

Kontrolka HDC w Ford F150 | Źródło: www.ford.com | autofakty.pl

Problemy z działaniem HDC

Zdarzają się awarie systemu HDC, sygnalizowane zapalaniem się pomarańczowej albo czerwonej kontrolki. Często zdarzały się one w starszych Land Roverach. Awarie są powodowane przez uszkodzone czujniki (np. czujniki ABS, czujniki w skrzyni biegów, czujniki położenia pedału gazu itd.), zaśniedziałe styki (najczęściej po terenowej jeździe w wodzie) i uszkodzone przewody.

Tagi: Co to jest HDCHDCHill Descent ControlSystem HDCsystem kontroli zjeżdżania z wzniesienia
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ