Poniżej przygotowana specjalna lista kontrolna samochodu, którą warto zlecić warsztatowi przed podróżą.
Ciśnienie w oponach
Właściwe ciśnienie w oponach to niezwykle istotna kwestia w perspektywie dłuższej podróży. Chodzi przede wszystkim o dwa aspekty. Po pierwsze – zużycie paliwa, po drugie – poziom wytwarzanego hałasu. Opony o zbyt niskim ciśnieniu generują większy szum, który w czasie długich autostradowych wojaży może stać się niezwykle uciążliwy i przyczynia się do szybszego zmęczenia.
Ciśnienie w kole zapasowym lub przydatność zestawu naprawczego
Jeżeli na pokładzie znajduje się komplet pasażerów wraz z bagażami, niezbędne będzie „podpompowanie” kół. Sprawdźmy również ciśnienie w kole zapasowym. Jeśli natomiast dysponujemy zestawem naprawczym, to zorientujmy się, czy jest zdatny do użytku. Zalecamy jednak, aby w przypadku dłuższych podróży wybrać koło zapasowe. Zestaw naprawczy ma liczne ograniczenia – w razie awarii mogą okazać się przeszkodą, przez którą nie uda nam się kontynuować podróży. W razie przebicia opony za granicą znacznie pewniejszym rozwiązaniem będzie zwykły zapas.
Kondycja wycieraczek
Mało jest bardziej irytujących rzeczy niż hałasujące wycieraczki niedokładnie oczyszczające szybę z wody. O ile w mieście, podczas jazdy na krótkich dystansach możemy na to nie zwracać uwagi, o tyle kilkugodzinna podróż w ulewie z niesprawnymi wycieraczkami potrafi zmęczyć nawet najwytrwalszych kierowców. Tymczasem zakup nowych piór nie jest dużą inwestycją, a ich wymiana trwa krótko i nie sprawia problemów.
Poziom oleju
Pamiętajmy, że prawidłowego pomiaru ilości oleju możemy dokonać, kiedy auto stoi na płaskim podłożu z wyłączonym silnikiem. Oleje silnikowe różnią się pod względem lepkości oraz jakości. Lepkość oleju opisujemy klasyfikacją SAE, która różnicuje oleje pod względem ich przeznaczenia tzn. do pracy w niskich temperaturach (zimny rozruch) i pracy w wysokich temperaturach (po rozgrzaniu się silnika). Nigdy nie powinniśmy stosować oleju z wyższym indeksem niż wymaga producent, gdyż olej taki będzie miał wyższą lepkość podczas rozruchu silnika, co może wpłynąć na jego zwiększone zużycie przy uruchamianiu.
Poziom płynu chłodniczego
Zbyt duży ubytek płynu chłodniczego w aucie oznacza dla naszego auta spore ryzyko przegrzania się silnika. Przed dłuższą podróżą warto sprawdzić jego poziom. Jeśli jest zbyt niski, uzupełnijmy jego poziom wodą demineralizowaną lub destylowaną (jeśli już wcześniej uzupełnialiśmy zbiornik z płynem hamulcowym w ten sposób, to konieczna może okazać się całkowita wymiana płynu chłodniczego na nowy – kiedy poziom glikolu w mieszance spadnie poniżej 30 proc., przestaje ona skutecznie chronić przez rdzą i nadmiernym ciepłem)
Poziom płynu hamulcowego
O tym , że sprawny układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów w aucie nie trzeba nikogo przekonywać. Z kolei z biegiem czasu płyn hamulcowy w aucie traci swoje właściwości. Jeśli znajdzie się w nim zbyt dużo wody, spadnie jego temperatura wrzenia, w efekcie czego cały układ może odmówić posłuszeństwa. Z tego powodu zaleca się, aby co najmniej raz na dwa lata i nie rzadziej niż co 60 tys. km wymienić płyn hamulcowy.
Oświetlenie
Ten aspekt jest szczególnie ważny po zmroku. Jazda z niewłączonymi lub niesprawnymi światłami mijania, nawet w ciągu dnia, stwarza niebezpieczeństwo i karana jest mandatem w wysokości 200 zł. Sprawne oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa na drodze.
Przejrzystość szyb
Dobra widoczność zza kierownicy jest kolejnym z elementów zapewniających odpowiedni poziom bezpieczeństwa na drodze. Brud, smugi i zacieki nie tylko ograniczają widoczność, ale negatywnie wpływają na komfort w czasie jazdy – kierowca musi wówczas nadmiernie wytężać wzrok.