zamknij
REKLAMA
BMW Serii 5 E39 (1995-2004) | autofakty.pl

Oferowane od 1995 roku BMW Serii 5 E39 to auto coraz rzadziej spotykane na drogach i coraz częściej wypierane przez nowsze E60. Pomimo, że design tego modelu zdążył się już zdezaktualizować, to samochód nadal może się podobać, a klasyczne BMW nieustannie cieszą się zainteresowaniem. Tym bardziej, że ten model to jedna z ostatnich konstrukcji, która cieszyła się dobrą opinią ze względu na swoją niezawodność.

Sylwetka modelu

BMW Serii 5 E39 to auto klasy średniej wyższej, które z powodu zaawansowanego wieku przestało być postrzegane jako reprezentacyjna limuzyna. Sprawdzi się jednak jako samochód rodzinny czy po prostu szybki, stosunkowo komfortowy sedan lub kombi.

BMW Serii 5 E39 pojawiło się w salonach w 1995 roku, na początku jako sedan. Dwa lata później do oferty dołączyło przestronne kombi (znane również jako Touring). W roku 1998 producent uzupełnił paletę silnikową o 4,9-litrowe V8 o mocy 400 KM. Było ono dostępne w topowej usportowionej wersji M5. W tym samym czasie na rynku zadebiutował też nowy 3-litrowy diesel.

Rok 2000 to czas zmian designu w E39. Lifting objął między innymi reflektory, tylne lampy oraz kilka mniej istotnych szczegółów stylistycznych. Pojawił się też nowe wersje silnikowe. W 2003 roku zakończono produkcję sedana, a rok później kombi, zastępując je kolejną generacją serii 5 E60 i E61.

Na portalach aukcyjnych wystawionych jest około 1000 egzemplarzy BMW Serii 5 E39, ale zaledwie kilkadziesiąt z nich pochodzi z polskich salonów. Najtańsze sztuki wyceniono na od 6 tys. zł do 10 tys. zł. Zwykle to auta powypadkowe lub wymagające sporego wkładu już na wstępie. Decydując się na ten model warto mieć co najmniej 10 tys. zł. Za około 20-24 tys. zł wystawione są najmłodsze auta w dobrym stanie. Najdroższe sztuki kosztują 30 tys. zł lub nawet więcej. Pozostaje jednak pytanie, czy rzeczywiście warto tyle płacić za model, którego najstarsze egzemplarze mają już ponad 20 lat. Jeśli ma to być samochód do jazdy na co dzień to trzeba się nad tym dobrze zastanowić. Trzeba liczyć się też z dużymi przebiegami. Najbardziej zadbane auta nie będą miały mniej niż 300 tys. km, rekordziści mają za sobą ponad 1 mln km.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design BMW Serii 5 E39 to połączenie minimalizmu, elegancji i agresywnego sportowego stylu w jednym. Sylwetka auta jest stonowana, a najbardziej wyróżniające się elementy to oczywiście dzielona przednia atrapa chłodnicy (tak zwane ,,nerki’), reflektory z pierścieniami (wprowadzone w ramach liftingu) oraz proste tylne światła i minimalistyczne światło stopu. Bawarskie auto jest na tyle charakterystyczne, że nawet mniej doświadczona osoba nie pomyli go z żadnym modelem innej marki. Sedan ma bagażnik o pojemności 460 l, a kombi dysponuje przestrzenią 410-1525 l. Ta druga wersja nadwoziowa ma też tylną szybę otwieraną niezależnie od klapy bagażnika – rozwiązanie stosowane także w wielu innych modelach BMW w wersji Touring.

BMW Serii 5 E39 Wnętrze (1995-2004)

Wnętrze

Mówimy o samochodzie klasy premium, dlatego materiały użyte do wykończenia wnętrza w BMW Serii 5 E39 są bardzo wysokiej jakości, chociaż dzisiaj, po 20 latach, raczej na nikim nie zrobią już wrażenia. Ich spasowanie również jest na przyzwoitym poziomie, ale niektóre elementy mogą już skrzypieć. Można też spotkać dyskusyjne dzisiaj wykończenie błyszczącym, brązowym drewnem.

Fotele zarówno te z przodu jak i z tyłu są dość wygodne, chociaż ich najuboższa wersja niezbyt dobrze trzyma na boki. Do tych, za które trzeba było dopłacać najwięcej nie można mieć zastrzeżeń. Mają dodatkowo wysuwane podparcie ud, a nawet masaż.

Przestrzeni na nogi z przodu nie brakuje, ale z tyłu jak na segmentu E miejsca nie jest wystarczająco dużo. To przecięta średnia w segmencie.

Wersje silnikowe

W ciągu rynkowej kariery BMW serii 5 E39 (kombi i sedan) w samochodzie montowanych było 14 różnych jednostek. Większość z nich występowała w obu wersjach nadwoziowych modelu. Wszystkie jednostki za wyjątkiem najsłabszych diesli zapewnią przyzwoite osiągi, jakich można by oczekiwać po średnim sedanie klasy premium. Warto zaznaczyć, że za czasów serii 5 E39 oznaczenie na klapie bagażnika faktycznie symbolizowało pojemność silnika.

Silniki benzynowe

W BMW Serii 5 E39 dostępne są między innymi 6-cylindrowe silniki z rodziny M52. Do grupy tej zalicza się wersje 520i 2,0 l (150 KM), 523i 2,5 l (170 KM) oraz 528i 2,8 l (193 KM). To trwałe jednostki, do których nie można mieć większych zastrzeżeń. Trzeba pamiętać jednak o tym, że z wiekiem mogą zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego. Najsłabsza 520i przyspiesza do ,,setki’ w 10,2-11,9 s (w zależności od nadwozia i skrzyni biegów). Najszybszy jest sedan z przekładnią manualną, a najwolniejsze kombi z automatyczną.

Samochód dostępny jest jeszcze z nowszymi, również 6-cylindrowymi motorami z rodziny M54. W tym przypadku także dostępne są trzy wersje: 520i 2,2 l (170 KM), 525i 2,5 l (192 KM) i 530i 3,0 l (231 KM). Przyspieszenie do 100 km/h wymienionych wersji to od 7,1 s do 10, 5 s. Silniki M54 również można uznać za bardzo udane. Trzeba jednak pogodzić się możliwością pojawienia się problemów z popychaczami zaworów. Przed zakupem warto sprawdzić, czy przy zimnym silniku nie zaczynają już hałasować.

Topowe jednostki benzynowe to motory V8 z rodziny M62. Wersja podstawowa ma oznaczenie 535i i silnik o pojemności 3,5 l, jego moc to 235-245 KM. Mocniejsza odmiana 540i ma motor 4,4 l o mocy 286 KM. Sprint do ,,setki” to w zależności od mocy, skrzyni i nadwozia od 6,2 do 7,7 s. Dostępny jest jeszcze silnik S62, 4,9 l o mocy 400 KM (wersja M5). Auto z takim motorem osiąga 100 km/h w zaledwie 5,3 s. Decydując się na BMW Serii 5 E39 z jednostką V8 przy zakupie trzeba sprawdzić w jakiej kondycji jest łańcuch rozrządu (czy nie grzechocze) oraz zamocowanie pompy oleju. Wszystkie silniki benzynowe współpracują z instalacją LPG. Co ciekawe, wszystkie motory zasilane benzyną są tutaj wolnossące.

BMW Serii 5 E39 Silnik (1995-2004)

Silnik Diesla

Mocną stroną diesli oferowany w tym modelu BMW jest fakt, że żadna wersja nie miała filtra cząstek stałych –zawsze to o jeden problem mniej. Najstarsza dostępna w tym modelu jednostka to 2,5-litrowy silnik z rodziny M51 sprzedawany jako 115-konna odmiana 525td oraz 143-konna wersja 525tds. Motor ten cierpi na awarie pompy wtryskowej, turbosprężarki oraz na problemy związane z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Osiągi to w zależności od odmiany od 10,4 do 11,9 s do ,,setki’’.

BMW Serii 5 E39 sprzedawane było również z 2-litrowym 136-konny silnikiem Diesla z rodziny M47. To stosunkowo udana jednostka, ale po zakupie warto sprawdzić w jakim stanie są klapki w kolektorze ssącym, które lubią się urywać i mogą uszkodzić silnik. Problem klapek dotyczy również 3-litrowych motorów M57 dostępnych w 184- i 193-konnej odmiany 530d.

W przypadku wersji 2-litrowej auto do 100 km/h rozpędza się w niewiele ponad 10 s, a w topowych dieslach w czasie od 7,8 do 8,9 s. Decydując się na jednostkę wysokoprężną warto pamiętać o tym, że ze względu na zaawansowany wiek konieczna może być naprawa wtryskiwaczy, turbosprężarki lub wymiana dwumasowego koła zamachowego. Warto to uwzględnić w budżecie.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  BMW będzie rozbudowywać eko-gamę. Następny będzie model i4!
BMW Serii 5 E39 (1995-2004)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w BMW Serii 5 jest w miarę precyzyjny, a zawieszenie zestrojono dosyć sztywno. Jest bardziej komfortowo niż w BMW Serii 3 E46, ale już mniej niż w konkurencyjnym Mercedesie Klasy E W210. W przeciwieństwie do konkurentów, samochód oferowany jest tylko z jednym rodzajem napędu, na oś tylną. Wówczas BMW nie oferowało tak popularnego dziś napędu na wszystkie koła xDrive. Zarówno w przednim jak i w tylnym zawieszeniu zastosowano układ niezależnych wahaczy. Na przedniej i tylnej osi są tutaj tarcze hamulcowe. Inne rozwiązanie nie zdałoby egzaminu w taki duży i szybkim aucie.

Warianty wyposażenia

BMW Serii 5 E39 nie było oferowane w konkretnych wersjach wyposażenia, niemal każdy element to opcja. Samochody konfigurowali pod siebie właściciele. Wyjątkiem był tak zwany M pakiet, czyli elementy wyposażenia, które nadawały ,,piątce” bardziej agresywnego sportowego wyglądu. W skład takiego pakietu wchodziły między innymi szerokie nakładki na progi, inne zderzaki, większe felgi oraz między innymi trójramienna kierownica.

Do najciekawszych opcji wyposażenia dodatkowo płatnego należy zaliczyć między innymi: podgrzewane, skórzane fotele z masażem, tempomat, automatyczną skrzynię biegów oraz automatyczną klimatyzację. Nie mogło zabraknąć tutaj również reflektorów ksenonowych, a także samopoziomującego się tylnego zawieszenia w wersji kombi. Dodatkowo można było wyposażyć auto jeszcze w czujniki deszczu, zmierzchu oraz w system ogrzewania postojowego.

W aucie dostępny był również system nawigacji, niestety już mocno przestarzały. Na rynku jest jednak wiele kombajnów multimedialnych oferujących aktualne mapy, które można zamontować w miejscu systemu nawigacyjnego BMW. Podstawowy system audio miał 6 głośników, topowy – 10 oraz subwoofer.

Ten pierwszy jak na taką klasę auta ,,gra’’ dość kiepsko. Topowy jest już akceptowalny. Co ciekawe, producentem głośników była Nokia. Z kolei radia opuszczały fabryki takich firma jak Philips i Blaupunkt oraz Becker.

BMW Serii 5 E39 (1995-2004)

Najczęstsze usterki

Co najczęściej psuje się w BMW Serii 5 E39? Przed zakupem egzemplarza ze skrzynią automatyczną warto sprawdzić, czy działa ona prawidłowo, szybko zmienia przełożenia i się nie zacina. Nie jest to szczególnie awaryjna konstrukcja, ale lata robią swoje zwłaszcza w topowych motorach 6- i 8-cylindrowych.

Jeszcze przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto zajrzeć pod spód auta. Trzeba sprawdzić przede wszystkim przekładnie kierowniczą pod kątem luzów i wycieków oraz elementy zawieszenia, a także układ chłodzenia.

Inne usterki spotykane w tym modelu to szwankujący moduł komfortu, który zaburza pracę centralnego zamka czy na przykład dmuchawy. Problematyczna jest też mata fotela pasażera odpowiedzialna za uruchomienie poduszki powietrznej po jego stronie. Kapryśna bywa również wycieraczka klapy bagażnika w kombi oraz samopoziomujące się tylne zawieszenie w tej wersji nadwozia. W BMW Serii 5 E39 pojawia się też korozja, która przede wszystkim atakuje progi, błotniki, a także klapę bagażnika, zarówno w kombi jak i w sedanie.

BMW Serii 5 E39 zostało sprawdzone przez instytut TÜV w ramach badań przeprowadzonych w 2013 roku na samochodach 10- i 11-letnich. Auto zajęło 49. na 69 pozycji. Główni konkurenci tego modelu wypadli następująco – Audi A6 (41. lokata), Mercedes Klasy E (miejsce 57.).

Bezpieczeństwo

BMW Serii 5 E39 brało udział w testach Euro NCAP w 1998 roku. W kategorii ogólnej dotyczącej głównie ochrony osób dorosłych samochód uzyskał 4 gwiazdki. Według nowszych przepisów wprowadzających 5 gwiazdek auto otrzymało zaledwie 1 na 4 gwiazdki za ochronę pieszych. To nie są złe wyniki, zwłaszcza ten pierwszy, biorąc pod uwagę, że obowiązujące wtedy kryteria były znacznie łagodniejsze.

Konkurenci

Głównym konkurentem BMW Serii 5 E39 jest Audi A6 C5. Jego największe zalety to stosunkowo niezawodne silniki diesla 1,9 TDI i benzynowe, wzorowe zabezpieczenie przed korozją, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, wysoka jakość wykonania wnętrza oraz bardzo dobre własności jezdne. Największe mankamenty tej konstrukcji to wysokie koszty wymiany łańcuchów i pasków rozrządu w silnikach V6 i V8 oraz problematyczny diesel V6 2,5 TDI. Za wadę można uznać jeszcze mało wyrafinowany, zbyt stonowany design, ale wielu osobom stylizacja A6 C5 i tak przypadnie do gustu. Mankamentem jest też wysoka cena zakupu, pomimo upływu lat. Pozytywny aspekt tej sytuacji to za to mała utrata wartości.

Drugi ważny konkurent BMW E39 to Mercedes Klasy E W210. Główne zalety tej konstrukcji to bardzo komfortowo zestrojone zawieszenie oraz niezawodne silniki, zarówno te benzynowe jak i wysokoprężne. Samochód może pochwalić się też oryginalnym designem, który nie wszystkim jednak przypadnie do gustu. Sylwetka nadal wygląda ciekawie, ale zdążyła się już mocno zestarzeć. Największą wadą Mercedesa Klasy E W210 jest ogromna podatność na rdzę, korozja potrafi nawet podziurawić podłogę i kielichy, co wyraźnie wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Uwagi można mieć jeszcze do niezbyt precyzyjnego układu kierowniczego. Kapryśna bywa również elektryka auta, czasami nie działają urządzenia pokładowe.

Podsumowanie

BMW Serii 5 E39 to przestronne, komfortowe i szybkie auto, które bardzo dobrze się prowadzi i mimo upływu lat nadal może się podobać. Jego główne zalety to niezawodne silniki benzynowe oraz diesle, dobre osiągi, odpowiednio przestronne wnętrze, rozbudowane opcje wyposażenia dodatkowego, a także coraz bardziej atrakcyjne ceny.

Mankamenty tej konstrukcji to przede wszystkim coraz większa liczba usterek (ze względu na wiek), korozja nadwozia, spora liczba egzemplarzy zajeżdżonych do granic możliwości. Najstarsze sztuki mają już ponad 20 lat.

Z motorów benzynowych polecamy każdą wersję, w przypadku silników z rodzin M54 i M62/S62 trzeba jednak sprawdzić kilka elementów (szczegóły wyżej). Niezależenie od wybranej odmiany można bez obaw zdecydować się na montaż instalacji LPG. Ci, którzy wybiorą diesla mają do wyboru albo wersję 520d, albo mocniejsze 530d. Odradzamy zakup problematycznych wariantów 525td i 525tds.

Najtańsze egzemplarze kosztują od 6 do 10 tys. zł – w większości to auta po wypadkach albo wymagające wielu kosztownych napraw. Wybierające BMW Serii 5 E39 warto mieć odłożone na samochód co najmniej 15 tys. zł. Z kolej najdroższe sztuki E39, po liftingu wyceniono na 20 tys. zł lub więcej. Będą to jednak egzemplarze bezwypadkowe w bardzo dobrym stanie, chociaż z dużym przebiegiem. Trzeba zaznaczyć, że duża popularność używanych BMW w naszym kraju przekłada się na łatwy dostęp do dużej ilości części zamiennych. Ponadto w Internecie znajdziemy mnóstwo wskazówek dotyczących samodzielnych napraw najczęstszych awarii. Dzięki temu eksploatacja E39 nie powinna być zbyt uciążliwa.

Tagi: BMWE39Serii 5Touringtydzien
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ