BMW Serii 3 E90 jest na rynku już ponad 10 lat. Pomimo tego, design auta prawie się nie zestarzał i nawet najstarsze egzemplarze wyglądają na młodsze. Pod warunkiem, że są w dobrym stanie. Niestety znalezienie zadbanej sztuki nie jest łatwe. Na rynku aż roi się od samochodów w słabej kondycji. Na co zwracać uwagę podczas oględzin tego modelu?
Sylwetka modelu
BMW Serii 3 E90 to auto klasy średniej dla singla lub małej rodziny. Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl (w dniu 07.12.2016 r.) dominowały egzemplarze sprowadzone, których było około 1437, używanych sztuk z polskich salonów wystawiono zaledwie 102. Auto pojawiło się na rynku w roku 2005, na początku jako sedan. Rok później w salonach zadebiutowało kombi (E91), a w 2007 roku coupe (E91) i kabriolet (E92). W tym samym okresie wprowadzono kilka zmian w ofercie silnikowej.
W 2008 roku na rynku pojawiła się usportowiona wersja M3, a sedan i kombi zostały poddane modernizacji. Egzemplarze poliftingowe mają przemodelowany reflektory, zderzaki, tylne lampy oraz wnętrze. Dwa lata później Niemcy zmodernizowali coupe i kabrioleta. W roku 2012 na rynku zadebiutowała kolejna generacja auta F30, a E90 i E91 zostały wycofane z rynku. Produkcję E92 oraz E93 zakończono rok później.
BMW Serii 3 E90 w porównaniu do konkurentów wyróżnia się przede wszystkim najbardziej dynamicznym designem. Jego ogromną zaletą są mocniejsze silniki wysokoprężne. Zapewniają rewelacyjne osiągi i niezawodną eksploatację.
Ceny najtańszych egzemplarzy używany E90 zaczynają się od około 10-20 tys. zł – zwykle są to auta z niejasną przeszłością, które mają za sobą ogromne przebiegi lub niefachowe naprawy powypadkowe. Na internetowych portalach ogłoszeniowych pojawia się coraz więcej sztuk w przedziale cenowym 20-30 tys. zł z polskich salonów. Najdroższe auta kosztują około 116 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Podobnie jak w przypadku BMW Serii 5 E60, za projekt modelu E90 odpowiada Chris Bangle. Jeden z najbardziej kontrowersyjnych projektantów aut. Porównując E90 do poprzedniej generacji Serii 3 E46 drobne podobieństwo widać głównie z przodu. Zbliżony wygląd mają reflektory i charakterystyczna dla modeli tej marki atrapa chłodnicy. Całość wygląda jednak znaczenie nowocześniej. W oczy rzuca się charakterystyczne agresywne przetłoczenie na linii bocznej. Uwagę przyciągają też nowoczesne tylne światła i ciekawie zaprojektowana klapa bagażnika. Ma zintegrowaną symboliczną lotkę.
Sedan ma bagażnik o pojemności 460 l. W kombi jego przestrzeń to od 460 do 1385 l. W E91 Niemcy zastosowali klapę z osobno otwieraną szybą. To praktyczne rozwiązanie spotykane w modelach Touring bawarskiego producenta. Pojemność bagażnika w coupe to 440 l, a w kabriolecie wynosi 210-350 l.
Wnętrze
Wnętrze BMW Serii 3 E90 w porównaniu do innych aut segmentu D nie zaliczanych do premium jest ciasne. Podobnie jest u bezpośrednich konkurentów – Audi A4 B7 i B8 oraz w Mercedesie Klasy C W204. Na przednich fotelach miejsca jest wystarczająco, choć ogranicza je masywny tunel środkowy. To przez silnik i skrzynie cofnięte maksymalnie do tyłu dla poprawienia własności jezdnych. Z tyłu jest znacznie ciaśniej. Tu również wysokim osobom będzie przeszkadzał masywny tunel środkowy, w którym schowano wał napędowy. Ci, którzy planują często jeździć w 4 osoby powinni wybrać Serię 5 E60. Tam miejsca jest znacznie więcej. Spasowanie elementów deski rozdzielczej i jakość materiałów są na wysokim poziomie. Obsługa urządzeń pokładowych jest intuicyjna. Wyjątkiem jest system iDrive w egzemplarzach sprzed liftingu. Starszy interfejs jest bardziej rozbudowany i wymaga dłuższego poznania. W przypadku niektórych ustawień konieczne może być skorzystanie z instrukcji obsługi.
Wersje silnikowe
Silniki benzynowe
W BMW Serii 3 E90 były oferowane 4-cylindrowe silnik z trzech grup. Pierwsza z nich to N46. Konstrukcja trwała, choć niektóre egzemplarze mają problemy z systemem Valvetronic. Jest to system sterujący zmiennym skokiem zaworów ssących, który obniża zużycie paliwa. Jednostka ta była dostępna w wersjach 318i (129 KM) i 320i (150 KM) do marca 2007 roku. Odmiany te osiągają 100 km/h w od 8,8 s do 10 s w zależności od mocy, skrzyni biegów i wersji nadwozia. Silnik N46 toleruje LPG. Przed montażem instalacji warto jednak dobrze przekalkulować jej opłacalność, bo motory z tej rodziny są bardzo oszczędne.
Od września 2007 roku pod maskę wersji 318i (143 KM) i 320i (170 KM) trafił silnik z nowej rodziny N43. W tych odmianach pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,4-9,5 s. Niezawodność konstrukcji? W motorze N43 spotykane są przypadki przedwczesnego uszkodzenia cewek zapłonowych i elementów układu wtryskowego. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa, co sprawia, że montaż instalacji LPG może być nieopłacalny.
Najrzadziej spotykaną rodziną silników 4-cylindrowych w E90 jest N45. Podstawowy wariant 316i ma 122 KM i rozpędza auto do 100 km/h w około 11 s. Występuje rzadko i zużywa podobne ilości paliwa, co trochę mocniejsze motory. Topowa odmiana silnika N45 to 320si. Dysponuje mocą 173 KM i rozpędza auto do setki w około 8 s. Ma dobre osiągi, ale w jednostce dochodzi do uszkodzenia pokrywy zaworów i gładzi cylindrów. Lepiej omijać ją szerokim łukiem.
Na początku w E90 były oferowane silniki 6-cylindrowe z rodziny N52. Podstawowa wersja to 323i (177-203 KM). Pierwsza setka pojawia się tu na prędkościomierzu po 7,4-8,0 s. Odmiana ta była oferowana do października 2010 roku. Z kolei do sierpnia 2007 roku silnik N52 był dostępny też w wersji 325i (218 KM). Auto z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 7 s. Do marca tego samego roku motor N52 pracował jeszcze pod maską 330i (258 KM) i katapultował samochód do setki w 6,4 s. Silnik N52 jak na swoją pojemność jest oszczędny i dobrze znosi współpracę z instalacją LPG. Niestety użytkownicy skarżą się na zacierające się zawory i uszkodzone głowice.
We wrześniu 2007 roku w wersjach 325i (218-233 KM, osiąga setkę w 6,7-6,9 s) i 330i (272 KM, rozpędza się do 100 km/h w 6,1 s) zagościł silnik N53. Ma bezpośredni wtrysk paliwa, co poddaje w wątpliwość opłacalność montażu instalacji LPG. Podobnie jak N52, konstrukcje N53 też mają swoje wady, ale dużo mniej poważne. Szwankuje układ wtryskowy i cewki zapłonowe.
Ci, którym moc 272 KM nie wystarczy mają do wyboru jeszcze wersje 335i. Ta generuje moc 306 KM i katapultuje auto do setki w około 5,6 s. Do marca 2010 był to motor N54, później N55. Typowe przypadłości tej konstrukcji to awarie cewek zapłonowych, pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Jakby tego było mało, co 50-60 tys. km trzeba czyścić kolektor ssący, w którym gromadzą się niedopalone cząsteczki paliwa i oleju, czyli tak zwany nagar. Tu podobnie jak w N53 jest bezpośredni wtrysk paliwa, przez co montaż instalacji LPG może być nieopłacalny.
Silnik Diesla
Do sierpnia 2008 roku podstawowymi jednostkami wysokoprężnymi były motory z rodziny M47. To silnik trwałe, ale spotykane są w nich przypadki uszkodzenia klap w kolektorze ssącym. W skrajnych przypadkach zerwana klapka może zostać zassana do jednostki napędowej i ją uszkodzić. Jednym z tańszych sposobów na wyeliminowanie takiego ryzyka jest ich usunięcie. Silnik M47 oferowany był w trzech wersjach. Najsłabsza to 318d, ma 122 KM, pierwsza setka pojawia się tu na prędkościomierzu po 10,6 s. Dwie mocniejsze zostały oznaczone jako 320d. Ich moc to 150-163 KM, auto w zależności od wersji rozpędza się do 100 km/h w 8,7-9,1 s.
W 2007 roku motor M47 został zastąpiony przez jednostkę N47. Ma nietrwały łańcuch rozrządu. Jest położony po stronie skrzyni, co zwiększa koszty jego wymiany. Przed zakupem warto poprosić o udokumentowanie jego wymiany. Silnik ten był oferowany w 116-konnej wersji 316d (osiąga setkę w około 11 s). Jako 143-konna odmiana 318d rozpędza się do 100 km/h w około 9,5 s, a w wersji 320d dysponuje mocą od 163 do 184 KM. W przypadku tych ostatnich odmian pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,2-7,5 s. Osiągi są uzależnione od skrzyni biegów i wersji nadwozia.
Pod maską BMW Serii 3 E90 były oferowane też 6-cylindrowe diesle. Na początku był to silnik M57. To niezawodna jednostka, choć podobnie jak motor M47 ma problemy z klapkami w kolektorze ssącym. Tu również można je usunąć. Podstawowa wersja tego silnika ma 197 KM i pracuje pod maską wersji 325d (do końca lutego 2010 roku). Auto z takim motorem osiąga pierwszą setkę w 7,4 s. Do września 2008 roku M57 był dostępny też w 231-konnej wersji 330d. Do 100 km/h auto rozpędza się w 6,7 s. Od września 2006 roku aż do końca produkcji silnik ten był montowany także w topowej 286-konnej odmianie 335d. Najszybszy diesel osiąga setkę w 6 s. Ma dwie turbosprężarki zapewniające rewelacyjną elastyczność. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w przypadku konieczności ich regeneracji koszty są podwójne.
Najnowszym 6-cylindrowym dieslem w E90 był motor N57, nowocześniejsza i bardziej wydajna konstrukcja. Jest w wersji 325d produkowanej od marca 2010 roku. Od tego czasu moc tej odmiany wzrosła ze 197 do 204 KM, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po około 7 s. We wrześniu 2008 roku w odmianie 330d, 231-konny silnik M57 został zastąpiony 245-konną jednostką N57. BMW Serii 3 E90 z tym nowszym motorem rozpędza się do 100 km/h w około 6 s.
Decydując się na diesla trzeba pamiętać o tym, że sporo egzemplarzy ma realny przebieg na poziomie 400 tys.-500 tys. km. Wiele aut może już wymagać wymiany dwumasowego koła zamachowego, regeneracji turbosprężarki czy filtra cząstek stałych. Dlatego warto mieć kilka tysięcy złotych w zapasie i dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz przed zakupem.
Oznaczenia silników BMW E90
BMW w okolicy roku 2007 gruntownie zmodernizowało praktycznie całą paletę silnikową serii 3 generacji E90. A to tylko spotęgowało wielość wariantów zarówno w gamie jednostek benzynowych, jak i diesla. W celu usystematyzowania oznaczeń stosowanych przez bawarskich inżynierów, przygotowaliśmy listę kodów silników BMW stosowanych w omawianym modelu.
BMW E90 – oznaczenia silników benzynowych
- 316i – N43B16 – 1,6-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący z bezpośrednim wtryskiem o mocy 122 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 318i – N46B20U1 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 129 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 318i – N46B20U2 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 134 KM produkowany w latach 2007 – 2011, sprzedawany na rynkach z niską jakością paliwa
- 318i – N43B20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący z bezpośrednim wtryskiem o mocy 143 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 320i – N46B20O1 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 150 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 320i – N46NB20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 155 KM produkowany w latach 2007 – 2011, sprzedawany na rynkach z niską jakością paliwa
- 320i – N43B20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący z bezpośrednim wtryskiem o mocy 170 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 320si – N45B20S – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 173 KM produkowany w latach 2006 – 2011
- 323i – N52B25 – 2,5-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 203 KM produkowany w latach 2005 – 2011
- 325i – N52B25 – 2,5-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 218 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 325i – N53B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący z bezpośredni wtryskiem o mocy 218 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 328i – N52B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 233 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 330i – N52B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 258 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 330i – N53B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy wolnossący z bezpośredni wtryskiem o mocy 272 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- 335i – N54B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy podwójnie doładowany z bezpośrednim wtryskiem o mocy 306 KM produkowany w latach 2006 – 2010
- 335i – N55B30 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z doładowaniem typu twin-scroll i bezpośrednim wtryskiem o mocy 306 KM produkowany w latach 2010 – 2011
- M3 – S65B40 – 4-litrowy, 8-cylindrowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem paliwa zbudowany w układzie V o mocy 420 KM produkowany w latach 2007 – 2011
- M3 GTS – S65B44 – 4,4-litrowy, 8-cylindrowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem paliwa zbudowany w układzie V o mocy 450 KM produkowany w latach 2010 – 2011
BMW E90 – oznaczenia silników wysokoprężnych
- 316d – N47D20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 115 KM produkowany w latach 2009 – 2011 – zmodernizowana wersja M47
- 318d – M47D20TU2 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 122 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 318d – N47D20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 143 KM produkowany w latach 2007 – 2011 – zmodernizowana wersja M47
- 320d – M47D20TU2 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 163 KM produkowany w latach 2005 – 2007
- 320d – N47D20 – 2-litrowy, 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 163, 177 lub 184 KM produkowany w latach 2005 – 2011 – zmodernizowana wersja M47
- 325d – M57D30TU2 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 197 KM produkowany w latach 2006 – 2010
- 325d – N57D30U0 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 204 KM produkowany w latach 2010 – 2011
- 330d – M57D30TU2 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 231 KM produkowany w latach 2005 – 2008
- 330d – N57D30O0 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 245 KM produkowany w latach 2008 – 2011
- 335d – M57D30TU2 – 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik diesla typu common rail o mocy 286 KM produkowany w latach 2003 – 2011
BMW E90 – oznaczenia silników wersja 4×4
- 325xi – model 325i wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
- 328xi – model 328i wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
- 330xi – model 330i wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
- 320xd – model 320d wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
- 330xd – model 330d wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
BMW Serii 3 E90 ma precyzyjny układ kierowniczy (opcjonalnie oferowany były system dostosowujący siłę wspomagania do prędkości auta). Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano układy wielowahaczowe. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort, ale też przewidywalne zachowanie auta w krytycznych sytuacjach. Na przedniej i tylnej osi są tu tarcze hamulcowe.
Warianty wyposażenia
W BMW Serii 3 E90 opcje wyposażenia wybierali klienci kupujący auta w salonach. Wyjątkiem jest między innymi M pakiet, który zawiera elementy nadające samochodowi bardziej sportowego charakteru. W jego skład wchodzą przede wszystkim: agresywnie wyglądające zderzaki, progi wizualnie obniżające auto, inna kierownica, ciemna podsufitkę oraz atrakcyjniejsze felgi. Samochód ze standardowym wyposażeniem miał na pokładzie 4 poduszki powietrzne, manualną klimatyzację, ABS oraz ESP.
Najciekawsze elementy wyposażenia dodatkowego to aktywny układ kierowniczy dostosowujący siłę wspomagania do prędkości oraz iDrive. Jest to system służący do obsługi multimediów i innych ustawień samochodu. Opcjonalnie dostępny był też napęd na 4 koła oraz przekładnia automatyczna z możliwością zmiany biegów łopatkami przy kierownicy. Wyposażenie konkurentów jest bardzo zbliżone do tego w BMW Serii 3 E90.
Opony
Oryginalnym rozmiarem opony do samochodu marki BMW 3 (E90) z silnikiem o pojemności 2.0l i 2.5l jest 205/55 R16, zaś do BWM 3 z silnikiem 3.0l oryginalnie montuje się oponę w rozmiarze 225/45 R17. Opcjonalnie można zamontować opony w rozmiarach 255/40 R17, 225/40 R18 lub 225/35 R19.
Najczęstsze usterki
Najpoważniejszą usterką spotykaną w BMW Serii 3 E90 jest awaria konwertera momentu obrotowego w automatycznych skrzyniach biegów. Problem dotyczy głównie egzemplarzy z mocnymi dieslami. Z czasem regeneracji może wymagać również przekładnia kierownicza, niekiedy szwankuje czujnik skrętu.
Przed zakupem auta warto dokładnie sprawdzić wszystkie urządzenia pokładowe. Nie działający centralny zamek czy problemy z systemem multimedialnym xDrive to drobne, ale irytujące przypadłości. Nie występują zbyt często, ale warto wszystko dokładnie sprawdzić. Kapryśny bywa też układ poziomowania ksenonów. Trzeba pogodzić się z parującymi reflektorami i tylnymi lampami.
Zabezpieczenie antykorozyjne? W porównaniu do poprzednika jest na znacznie lepszym poziomie. Użytkownicy tego modelu nie skarżą się na zbyt delikatny lakier czy na pojawiające się ślady korozji. Drobne usterki zdarzają się również w napędzie xDrive. Wyspecjalizowane niezależne warsztaty wiedzą już, jak temu zaradzić.
W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 8- i 9-letnich, BMW Serii 3 zajęło 31. lokatę na 95 pozycji. Najlepiej wśród aut premium klasy średniej wypadło Audi A4, które uplasowało się na 19. miejscy. Najgorszy rezultat uzyskał Mercedes Klasy C zajmując 68. miejsce.
Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2005 roku BMW Serii 3 E90 uzyskało ogólny wynik 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę dzieci auto otrzymało ocenę 4 na 5 gwiazdek. Z kolej ochrona pieszych została oceniona na 1 na 4 gwiazdki. Zbliżone wyniki uzyskał Mercedes Klasy C – 5/5 w kategorii ogólnej, 3/5 za ochronę dzieci i 2/4 za ochronę pieszych. Najlepiej wypadło Audi A4 B8 (ocena ogólna to 5/5, za ochronę dzieci 4/5 i 2/4 w kategorii ochrony pieszych).
Konkurenci
Głównym konkurentem BMW Serii 3 E90 jest Audi A4 B8. Jego główne zalety to bardzo dobre własności jezdne i niezawodny 2-litrowy silnik Diesla. Na uwagę zasługuje też najbardziej przestronne w klasie średniej premium wnętrze. Samochód może pochwalić się bogatym wyposażeniem, dobrymi osiągami oraz stałym napędem 4×4. Wady? Problematyczne silniki TFSI i łańcuch rozrządu w 3-litrowym dieslu (jest już jednak lepiej niż w Audi A4 B7). Słabą stroną tego modelu jest jeszcze awaryjna skrzynia S Tronic. Szybko zmienia biegi, ale też szybko się psuje. Istotny mankament to również brak jednostek benzynowych z wtryskiem pośrednim. Mała opłacalność montażu instalacji LPG.
Drugim konkurentem BMW Serii 3 E90 jest Mercedes Klasy C. Mocne strony tego modelu to najwyższy spośród konkurentów komfort jazdy, bogate wyposażenie i stały napęd 4×4. W silnikach benzynowych Mercedesa zdarzają się usterki, ale ich niezawodność jest na podobnym poziomie, jak u konkurencji. Diesle przed liftingiem są za to bardzo udane, po modernizacji szwankuje w nich układ wtryskowy. Narzekać można jeszcze na najmniej precyzyjny układ kierowniczy w klasie i najbardziej ospałe skrzynie automatyczne.
Podsumowanie
BMW Serii E90 konkuruje w klasie średniej premium. Zapewnia dobre własności jezdne, ma komfortowo zestrojone zawieszenie, bogate wyposażenie i bardzo dobre osiągi. Pomimo upływu lat nadal atrakcyjnie wygląda i trzyma cenę. Dla kupującego jest to też wada. Na co jeszcze można narzekać? Na awarie w silnikach benzynowych, szwankujący łańcuch w dieslu N47. Mankamentem jest też dość ciasne wnętrze.
Spośród motorów benzynowych trudno o idealne rozwiązanie. Można wybrać jednostkę N46 (przed zakupem trzeba jednak sprawdzić Valvetronic), a także poliftingowe 4- i 6-cylindrowe silniki N43 oraz N53. Trzeba jednak pogodzić się możliwością wystąpienia problemów z układem wtryskowym i cewkami zapłonowymi. Silniki N43 i N53 mają wtrysk bezpośredni. Montaż instalacji LPG może być przez to nieopłacalny.
Z diesli godne uwagi są wszystkie motory z wyjątkiem wprowadzonego w 2007 roku 4-cylindrowego silnika N47. Ma problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Wybierając diesle z początku produkcji (M47 i M57) po zakupie trzeba sprawdzić w jakim stanie są klapki kolektora ssącego.
Ceny auta na rynku wtórnym wahają się od około 10 tys. zł do 116 tys. zł. Godne uwagi są przede wszystkim egzemplarze z polskich salonów oraz sprowadzone, które przez ostatnie lata były regularnie serwisowane w Polsce.