Pierwsza generacja Lexusa, pomimo tego że odznaczała się ciekawą stylistyką, nie specjalnie przypadła Europejczykom do gustu. W przypadku drugiej generacji, wypuszczonej na rynek w 2005 roku, jest nieco inaczej. Samochód przede wszystkim urósł, nabrał charakteru i chyba właśnie tym przekonał do siebie nabywców.
Lexus to brand, którego synonimami są wysoka jakość i niezawodność. Jak się ma to w przypadku drugiej generacji IS, która z założenia miała konkurować z europejskimi egzemplarzami okupującymi klasę premium?
Sylwetka modelu
Lexus IS II to osobowy samochód zaliczany do segmentu D – klasa premium. Po raz pierwszy został zaprezentowany w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Zaprojektowany został według koncepcji marki znanej pod nazwą „L-Finesse” i jest to drugie auto, po modelu GS, zaprojektowane zgodnie z tą filozofią. Analizowany model bardzo dobrze przyjął się na rynku, a to za sprawą bardzo ciekawej stylistyki oraz marginalnej awaryjności. Ważnym czynnikiem stylistycznym jest zachowanie dynamicznej linii, znanej z poprzedniej wersji.
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2008 roku, producenci zaprezentowali odmianę cupe-cabrio (Lexus IS 250C oraz 350C), czyli kabriolet ze składanym dachem. Na rynku pojawiła się również najmocniejsza, usportowiona wersja Lexus IS-F produkowana w latach 2007-20014, z 5-litrowym silnikiem o mocy 423 KM. Miała być ona odpowiedzią dla sportowych modeli, na które rósł popyt w Europie. W 2010 roku na rynku pojawiła się wersja IS II po faceliftingu. Poprawiono między innymi zestaw nagłośnieniowy i nawigacyjny, nowy pakiet wykończenia w wersji Sport oraz samoblokujący mechanizm różnicowy w odmianie IS F.
Ceny na portalach aukcyjnych za używane modele wahają się w granicach od ok. 32 000 zł do ok. 55 000 zł za nowsze egzemplarze.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Lexus IS II to bardzo ciekawe pod względem stylistycznym auto, które swoim wyglądem nawiązuje do swojego poprzednika. Podczas projektowania drugiej generacji Lexusa IS ogromną rolę odegrała, już wcześniej wspomniana, filozofia L-Finesse. Tym razem zrezygnowano więc z charakterystycznych tylnych lamp, których główną wadą była słaba widoczność przez innych kierowców, jadących za IS. Lampy drugiej generacji nabrały ciekawego kształtu i wraz z nieco podniesionym kufrem, nadają samochodowi zadziornego charakteru. Ostro opadająca linia maski oraz mocno wcięte reflektory oraz przetłoczenia dodają Lexusowi sportowego pazura. Dla osób oczekujących jeszcze więcej sportowego zacięcia w Lexusie IS, producenci wypuścili opcjonalny pakiet stylistyczny pod nazwą F-Sport, którego zadaniem jest upodobnienie standardowych wersji auta do topowej odmiaany IS-F.
Ciekawym posunięciem japońskich producentów było całkowite zrezygnowanie z wersji kombi. Auto dostępne jest na rynku tylko w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan oraz cabrio. Ta druga, z racji długiej klapy bagażnika, budzi trochę mieszane uczucia wśród potencjalnych konsumentów. W międzyczasie auto poddawano dwóm face liftingom – w 2009 roku i rok później.
Kwestia przestrzeni bagażowej w Lexusie IS II nie zachwyca. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi zaledwie 378 litrów. Wersja kabriolet może pochwalić się większą pojemnością wynoszącą 420 litrów przy zamkniętym dachu. Wielkości te mogą budzić rozczarowanie, patrząc na 550 litrów oferowane przez Forda Mondeo.
Wnętrze
O ile stylistyka Lexusa IS drugiej generacji budzi bardzo pozytywne wrażenie, tak w przypadku wnętrza opinie bywają różne. Winowajcą w tym przypadku jest ograniczona przestrzeń wewnątrz. Lexus IS II bazuje na skróconej wersji płyty podłogowej modelu GS III. Płyta została skrócona o tyle, że na tylnej kanapie trudno będzie wygodnie wysiedzieć dorosłym, wysokim osobom. Również wyżsi kierowcy podczas dłuższych przejazdów mogą narzekać na dyskomfort i brak wystarczającej przestrzeni.
Deska rozdzielcza prezentuje się bardzo dobrze. Pomimo licznych przycisków i przełączników umieszczonych na konsoli centralnej, panel został sensownie zaprojektowany i nie sprawia trudności w obsłudze. Wiele egzemplarzy posiada również bogatą wersję wyposażeniową, w której znajdują się m.in. kolorowy wyświetlacz czy system nawigacji.
Niektórzy właściciele analizowanego modelu skarżą się na skrzypnięcia i zgrzyty plastików, które narastają wraz z upływem lat. Pomimo tego, że elementy wykończeniowe zostały wykonane ze stosunkowo wysokiej jakości materiałów, mogą one dać się we znaki szczególnie podczas jazdy zimą. Plastiki są jednak miękkie i dobrze spasowane. Potencjalni kupujący nie powinni narzekać na poziom i jakość wykonania wnętrza.
Wersje silnikowe
Paleta silników, którą oferuje Lexus nie jest specjalnie rozbudowana. Producenci postanowili zdecydowanie ograniczyć liczbę dostępnych jednostek, nie skupiając się w ogóle na słabszych silnikach. Benzynowa jednostka IS250 o pojemności 2.5 litra (208 KM) jest trwała i gwarantuje dobre osiągi, lecz jest mało oszczędną propozycją. Co prawda motor ten wolny jest od typowych usterek, jednak bezpośredni wtrysk paliwa D-4 skutecznie ogranicza montaż instalacji LPG. Wiadomość ta o tyle niezadowalająca z racji tego, że poziom spalania IS250 w mieście spokojnie może przekroczyć 10 l/100km. Szczególnie gdy współgra z automatyczną skrzynią biegów. Manualna skrzynia to w tym przypadku nie najlepszy wybór – nie dosyć, że jest źle zestopniowana, to jeszcze hałasuje i nie jest odporna na szybką zmianę przełożeń.
Zwolennicy silników wysokoprężnych zdecydować mogą się na auto z czterocylindrowym turbo dieslem od Toyoty o pojemności 2.2 litra, który trafił pod maski IS 200d (150 KM) oraz IS 220d (177 KM). Jest ona dynamiczna, a w mieście spala niespełna 8 litrów oleju. Jednostka ta dzielona jest m.in. z Avensisem T25. Niestety, silnik ten nie może pochwalić się dobrą opinią wśród użytkowników. Jest hałaśliwy i ulega częstym awariom – nietrwałe sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym czy filtr cząstek stałych.
Osoby z nieco większą zasobnością portfela zainteresować się mogą flagowym modelem IS-F o pojemności 5.0 l V8 (423 KM). Jednostka ta jest konkurować może z tymi znajdującymi w BMW M3 czy Mercedesie C AMG. Oferta dla klientów mieszkających za oceanem obejmowała dodatkowo wersję IS 350 o pojemności 3.5 V6 i mocy 310 KM, jak również IS 250 i 350 AWD z napędem na cztery koła.
Najwięcej egzemplarzy spotykanych na rynku wtórnym wyposażone jest w silnik IS 220d oraz IS 200d. Użytkownicy zgodnie twierdzą jednak, że najlepszym wyborem jest wersja IS 250. Zadbana jednostka V6 nie powinna przysparzać nieprzyjemnych niespodzianek podczas eksploatacji.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Suguya Fukusato – były kierowca rajowy i twórca konstrukcji zawieszenia i płyty podłogowej Lexusa IS dołożył wszelkich starań aby auto odznaczało się nadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi. Zadanie to udało mu się zrealizować z dużym powodzeniem. Samochód doskonale wchodzi w ostre zakręty, mocno trzyma się jezdni i tłumi nierówności. Jazda Lexusem IS sprawia ogromną przyjemność, nawet po wątpliwej jakości nawierzchni.
Przednie zawieszenie jest bardzo trwałe, oparte zostało na podwójnych wahaczach z aluminiowymi sworzniami. Z tyłu zdecydowano się na sprawdzone już, rozwiązanie wielowahaczowe. Precyzyjny układ kierowniczy oraz skuteczny układ hamulcowy sprawiają, że jazda IS II jest bardzo przyjemna i przede wszystkim bezpieczna.
Warianty wyposażenia
Przyszli właściciele nie powinni narzekać również na poziom wyposażenia oferowanego w japońskiej limuzynie. Kupujący zdecydować mogą się na jedną z pięciu wersji wyposażeniowych: Classic, Elegance, Comfort, Prestige oraz Sport.
Dwustrefowa klimatyzacjaa, ABS, ESP, tempomat, osiem poduszek powietrznych (wraz z tymi chroniącymi uda kierowcy i pasażera siedzącego z przodu), skórzana kierownica czy podgrzewane fotele są niemal standardem w ofertowanych na rynku egzemplarzach. Wiele modeli posiada również na wyposażeniu system nagłośnienia Mark Levinson® Premium Surround Sound System czy kamerę cofania.
Najczęstsze usterki
Kwestie trwałości Lexusa IS II dotyczą nie tylko układu zawieszenia – są domeną całego modelu. Typowe usterki, które wymagają interwencji mechanika zdarzają się niezwykle rzadko, kiedy jednak już do nich dojdzie – wiązać się będą niestety z ponad przeciętymi kosztami. Niektóre elementy konieczne do wykonania napraw dostępne są tylko i wyłącznie w formie drogich, oryginalnych części.
Właściciele Lexusa IS drugiej generacji skarżą się głównie na drobne usterki związane z trzeszczącą tapicerką, szybkim wypalaniem się żarówek w reflektorach ksenonowych, awariami elektrycznej regulacji szyb czy niewielkimi odpryskami na lakierze. Awarie elektryki zdarzają się niezwykle rzadko. Jeżeli już się zdarzają to usterki najczęściej dotyczą systemu kontroli trakcji czy ABS – wina czujników kół. Bardzo często paląca się kontrolka o błędzie kontroli trakcji oznaczać może nieprawidłową pracę silnika – działanie to znane już z samochodów marki Toyota.
Bezpieczeństwo
Z testami zderzeniowymi przeprowadzanymi przez Euro NCAP, Lexus IS drugiej generacji poradził sobie doskonale. Auto zostało wyposażone w szereg systemów bezpieczeństwa, przykładem może być system VDIM (informuje o sile nacisku na hamulce do innych systemów: ABS, ESP, VSC, TRC) oraz dziesięć poduszek powietrznych.
Auto podczas testów uzyskało maksymalną liczbę punktów za ochronę 3-latka w momencie zderzenia czołowego. Dla osób podróżujących z dzieckiem możliwe jest wyłączenie przedniej poduszki powietrznej i zamontowanie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. IS zdobyło również maksymalną liczbę punktów za ochronę pasażerów podczas zderzenia bocznego i zderzenia ze słupem. Uzyskany wynik 5/5 gwiazdek nie powinien więc nikogo dziwić. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestu.
Konkurenci
Walka o pozycję na rynku dla Lexusa IS drugiej generacji nie należy do najłatwiejszych. Auto musi się mierzyć w głównej mierze z niemieckimi modelami, cieszącymi się doskonałą opinią na rynku. Do głównych konkurentów możemy zaliczyć takie egzemplarze jak Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C. Analizowany model nieco traci na przestronności kabiny pasażerskiej, z drugiej jednak strony jest niewątpliwe jednym z solidniejszych aut na rynku i stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej stylistyki.
Podsumowanie
Lexus IS II to bardzo interesujące auto ze względu na swoją dynamiczną linię nadwozia oraz niezwykłą trwałość. Egzemplarz nie należy do najtańszych na rynku – to z pewnością. Rekompensowane jest to jednak marginalną awaryjnością oraz wysokimi właściwościami jezdnymi. Największą wadą analizowanego modelu jest jego ograniczona przestrzeń wewnątrz. Z powodu skróconej płyty podłogowej modelu GS III, wnętrze samochodu skurczyło się do niewyobrażalnych rozmiarów.
Decydując się na zakup warto zwrócić uwagę na silniki benzynowe, które zdecydowanie lepiej pasują do charakteru auta, są dynamiczne i mało awaryjne. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być jednostka IS 250, która zadbana nie powinna powodować większych problemów.
Auto jest propozycją idealną dla osób, których znudziła już niemiecka stylistyka z segmentu D – premium i poszukują ciekawej alternatywy. Japońskie „L” w logo marki stanowi gwarancję wysokiej jakości, więc nabywając Lexusa IS II na pewno nie będziesz żałował.