zamknij
REKLAMA
BMW Serii 5 E60 Wersja po liftingu (2007-2009) | autofakty.pl

Kilka lat temu na rynku pojawiło się BMW Serii 5 F10, teraz debiutuje G11, więc ceny E60 cały czas spadają i na jego zakup może pozwolić sobie coraz więcej osób. Obecnie najtańsze sprawne egzemplarze BMW Serii 5 E60 można znaleźć już za około 20 tys. zł. O czym należy pamiętać przed jego zakupem?

Sylwetka modelu

BMW Serii 5 E60 to limuzyna segmentu E. Auto oferowane było też, jako kombi, które otrzymało oznaczenie E61. Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl dominują egzemplarze sprowadzone, których jest około 1174, używanych sztuk z polskich salonów jest zaledwie 89.

Samochód zadebiutował na rynku w 2003 roku, a rok później do oferty dołączyła odmiana kombi. W 2007 roku konstrukcja została poddana modernizacji. Przemodelowano między innymi zderzaki, nakładki na progi, klapę bagażnika oraz reflektory i tylne lampy. Zmieniono kilka elementów we wnętrzu, pojawiły się też nowe silniki. Produkcję auta zakończono w 2009 roku.

BMW na tle swoich bezpośrednich konkurentów (Mercedesa Klasy E W211 i Audi A6 C6) wyróżnia się przede wszystkim najbardziej agresywną i odważną stylistyką. Poza tym zarówno wersje silnikowe jak i elementy wyposażenia tych modeli są bardzo podobne.

Ceny najtańszych egzemplarzy używany E60 zaczynają się od około 16-20 tys. zł – zwykle są to auta z niejasną przeszłością, które mają za sobą ogromne przebiegi lub niefachowe naprawy powypadkowe. Na internetowych portalach ogłoszeniowych pojawia się coraz więcej sztuk w przedziale cenowym 20-30 tys. zł z polskich salonów. Najdroższe auta wyceniono na około 75 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Za design auta odpowiada Chris Bangle. Sylwetka od premiery wzbudzała kontrowersje, tak samo jak wiele innych modeli zaprojektowanych przez amerykańskiego designera. Stylizacja E60 to zupełnie inna bajka od tej znanej z poprzednika E39.

Najbardziej charakterystyczne elementy auta to dynamiczne przednie światła, dwuczęściowa atrapa chłodnicy oraz odważnie zaprojektowane tylne światła z charakterystyczną klapą bagażnika. Design E60 nie wszystkim przypadnie do gustu, nie spodoba się na pewno osobom lubiącym stonowany wygląd.

Auto było produkowane w dwóch wersjach nadwozia – sedan i kombi Touring (E61). Bagażnik tej pierwszej odmiany ma około 520 l. W przypadku kombi jego pojemność wynosi 500-1650 l. W E61 Niemcy zastosowali klapę z osobno otwieraną szybą. To praktyczne rozwiązanie spotykane w modelach Touring bawarskiego producenta.

Wnętrze

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza BMW Serii 5 E60 jest na wysokim poziomie. Całkiem przyzwoite jest też spasowanie, choć nie tak dobre jak w Audi A6 C6. Fotele są tutaj bardzo wygodne. W bogatszych wersjach dostępne są specjalne zagłówki, które opatulają kark. Wśród elementów wyposażenia dodatkowego były oferowane również siedziska z wysuwanym podparciem ud. Wszystkie te elementy znacznie poprawiają komfort jazdy w długich trasach. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna, oprócz systemu iDrive w egzemplarzach sprzed liftingu. Starszy interfejs wymaga nie tylko przyzwyczajenia, ale przede wszystkim dobrego poznania od podstaw. W wielu przypadkach nie obędzie się bez instrukcji obsługi.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowa wersja 520i ma 4-cylindrowy silnik N43 2,0 l (170 KM) i osiąga 100 km/h w 8,7-10 s w zależności od skrzyni i wersji nadwozia. Była oferowana od 2007 roku. Ma bezpośredni wtrysk paliwa, co podważa opłacalność montażu instalacji LPG. Sporadycznie szwankuje tu układ wtryskowy i cewki zapłonowe.

W E60 było dostępnych kilka różnych grup 6-cylindrowych silników benzynowych. Pierwsza z nich to M54, jednostki te oferowano do lipca 2005 roku. To najtrwalsza rodzina motorów z 6 cylindrami, ale konstrukcje te mają swoje wady. Zużywają nadmierne ilości oleju silnikowego i z czasem wymagają wymiany popychaczy zaworów oraz uszczelniaczy zaworowych.

Wersja 520i z motorem M54 ma pojemność 2,2 l (170 KM) i rozpędza się do 100 km/h w 9-10 s. Odmiana 525i ma pod maską silnik 2,5 l (192 KM) i osiąga setkę w 7,9-8,8 s. Z kolej 530i dysponuje jednostką napędową 3,0 l (231 KM), a wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 6,9-7,3 s.

Kolejna rodzina motorów 6-cylindrowych to N52, jednostki te były dostępne od lipca 2005 roku do roku 2007. Wersja 523i ma silnik 2,5 l (177 KM) i rozpędza się do 100 km/h w 8,5-9,5 s. Pod maską 525i również pracuje 2,5-litrowy motor (218 KM), a sprint do pierwszej setki to 7,5-8,6 s. Topowa odmiana z silnikiem N52 ma 3-litrową jednostkę (258 KM) – do 100 km/h rozpędza się w 6,5-7,4 s. Motory z tej rodziny miewają problemy z popychaczami zaworów, a źródłem tego problemu jest za mało wydajny układ smarowania. W wielu przypadkach oprócz popychaczy trzeba wymienić też głowicę.

Po liftingu (w styczniu 2007) do oferty wprowadzony 6-cylindrowe motory N53 z wtryskiem bezpośrednim (droższy montaż instalacji LPG, jednoczesne spalanie benzyny i gazu). Silniki te mają problemy z wtryskiem i cewkami zapłonowymi. 523i ma 2,5-litrowy motor (190 KM) i osiąga setkę w 8,2-9,2 s. Odmiana 525i (3,0 l, 218 KM) robi to w 7,1-8,5 s, a wersja 530i (3,0 l, 272 KM) w 6,3-7,1 s.

W 2007 roku pojawiła się też wersja 535i z podwójnie doładowanym motorem 6-cylindrowym N54 (3,0 l, 306 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa (drogi montaż instalacji LPG, jednoczesne spalanie benzyny i gazu). Do 100 km/h rozpędza się w około 6 s. Typowe przypadłości tej konstrukcji to awarie cewek zapłonowych, pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Jakby tego było mało, co 50-60 tys. km trzeba też czyścić kolektor ssący, w którym gromadzą się niedopalone cząsteczki paliwa i oleju, czyli tak zwany nagar.

W BMW Serii 5 E60 dostępne były też silniki V8 z rodziny N62. Egzemplarze z takimi motorami pierwszą setkę osiągają w 5,2-6 s. Do lipca 2005 roku oferowana była wersja 545i (4,4 l, 333 KM), to najtrwalsze i najmniej skomplikowane V8 dostępne w tym modelu. Od lipca 2005 do oferty dołączyły odmiany 540i (4,0 l, 306 KM) i 550i (4,8 l, 367 KM). Motory V8 dobrze sprawdzają się z instalacją LPG, nie można jednak oszczędzać na jej montażu i serwisie.

BMW Serii 5 E60 Silnik (2003-2009)
BMW Serii 5 E60 Silnik (2003-2009)

Silniki Diesla

Podstawowy silnik wysokoprężny to 2-litrowa jednostka oznaczona fabrycznym symbolem M47. Dostępna jest pod nazwą 520d (163 KM). Auto z takim motorem osiąga prędkość 100 km/h w zależności od skrzyni i wersji nadwozia w niecałe 9 s. To jednostka stosunkowo trwała, ale przed jej zakupem warto zwrócić uwagę, w jakim stanie są klapy w kolektorze ssącym. Z czasem mogą się urywać doprowadzając do poważnego uszkodzenia silnika. Wielu użytkowników E60 decyduje się na ich usunięcie.

Silnik M47 był oferowany do 2007 roku, kiedy zastąpił go motor N47. Ma 2-litry pojemności i generuje od 163 do 177 KM. W zależności od mocy poliftingowa wersja 520d rozpędza się do 100 km/h w około 9 s. Niestety jednostka ma nietrwały łańcuch rozrządu. Jakby tego było mało znajduje się on po stronie skrzyni, co zwiększa koszty wymiany. Przed zakupem 520d po modernizacji koniecznie trzeba zapytać użytkownika czy łańcuch rozrządu został już wymieniony i poprosić go o pokazanie faktury potwierdzającej wykonanie tej usługi.

Oprócz silników 4-cylindrowych M47 i N47 w BMW Serii 5 E60 dostępne są jeszcze 6-cylindrowe jednostki z rodziny M57. Niezależnie od wybranej wersji warto przy zakupie sprawdzić, w jakim stanie są klapy w kolektorze ssącym. Podstawowa wersja silnika M57 ma 2,5 l i moc 177 KM. Odmiana z tym motorem to 525d, pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po ponad 8 s. W 2007 roku pod maskę 525d trafiła jednostka 3-litrowa z rodziny M57 o mocy 197 KM o minimalnie lepszych osiągach.

3-litrowy motor N57 był oferowany również w wersjach oznaczonych, jako 530d. Moc 530d to od 218 do 235 KM, sprint 530d do 100 km/h trwa w granicach od 6,7 s do 7,4 s w zależności od nadwozia, mocy i skrzyni.

Najmocniejsze odmiany wysokoprężne dostępne w BMW Serii 5 E60 mają 3-litrowy silniki M57 z podwójnym turbodoładowaniem generujący moc od 272 do 286 KM. Obydwie wersje 535d rozpędzają się do 100 km/h w około 6,5 s. Decydując się na jedną z nich, trzeba pamiętać, że ewentualna regeneracja dwóch turbosprężarek będzie droższa niż jednej w słabszych wariantach 530d czy 525d.

Kupując auto z motorem wysokoprężnym trzeba pamiętać o tym, że wiele egzemplarzy ma już przebiegi rzędu 500 tys.-600 tys. km (pomimo, że ich liczniki sugerują niższe wartości). W związku z tym mogą wymagać poważnych inwestycji w naprawę: wtryskiwaczy, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego (w wersjach ze skrzynią manualną). Przekładnia automatyczna w egzemplarzach z 6-cylindrowymi silnikami Diesla również z czasem się poddaje. Warto też sprawdzić, w jakim stanie jest filtr cząstek stałych.

BMW Serii 5 E60 (2003-2009)
BMW Serii 5 E60 (2003-2009)

Oznaczenia silników BMW E60

Bawarczycy podczas projektowania gamy silnikowej serii 5 generacji E60 postawiło przede wszystkim na motory 6-cylindrowe, rzędowe. Na 24 jednostki pracujące pod maską limuzyny zaledwie 3 mogły mieć mniejszą ilość cylindrów.

Oznaczenia silników BMW E60 – motory benzynowe

  • 520i – M54B22 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 2,2 litra i mocy 170 KM montowany w latach 2003 – 2007
  • 520i – N43B20OL – 4-cylindrowy motor benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz dysponujący mocą 170 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 523i – N52B25 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 2,5 litra i mocy 177 KM montowany w latach 2005 – 2007
  • 523i – N53B25UL – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 2,5 litra wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dysponujący mocą 190 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 525i – M54B25 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 2,5 litra i mocy 192 KM montowany w latach 2003 – 2005
  • 525i – N52B25 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 2,5 litra i mocy 218 KM montowany w latach 2006 – 2007
  • 525i – N53B30UL – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 3 litrów wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dysponujący mocą 218 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 528i – N53B30 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 3 litrów wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dysponujący mocą 233 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 530i – M54B30 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 3 litrów i mocy 231 KM montowany w latach 2003 – 2005
  • 530i – N52B30 – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 3 litrów i mocy 258 KM montowany w latach 2005 – 2007
  • 530i – N53B30OL – 6-cylindrowy motor rzędowy, benzynowy, wolnossący o pojemności 3 litrów wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dysponujący mocą 271 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 535i – N54B30 – 6-cylindrowy motor benzynowy, rzędowy z podwójnym doładowaniem o pojemności 3 litrów wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i dysponujący mocą 306 KM, montowany w latach 2007 – 2010
  • 540i – N62B40 – 8-cylindrowy motor benzynowy wolnossący o pojemności 4 litrów wykonany w architekturze V, dysponujący mocą 306 KM i montowany w latach 2005 – 2010
  • 545i – N62B44 – 8-cylindrowy motor benzynowy wolnossący o pojemności 4,4 litra wykonany w architekturze V, dysponujący mocą 333 KM i montowany w latach 2003 – 2005
  • 550i – N62B48TU – 8-cylindrowy motor benzynowy wolnossący o pojemności 4,8 litra wykonany w architekturze V, dysponujący mocą 367 KM i montowany w latach 2005 – 2010
  • M5 – S85B50 – 10-cylindrowy motor benzynowy wolnossący o pojemności 5 litrów wykonany w architekturze V, dysponujący mocą 507 KM i montowany w latach 2005 – 2010
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Opel Meriva A [2002-2010]

Oznaczenia silników BMW E60 – motory wysokoprężne

  • 520d – M47D20TU2 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany o pojemności 2 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 163 KM i montowany w latach 2005 – 2007
  • 520d – N47D20 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany o pojemności 2 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 177 KM i montowany w latach 2007 – 2010
  • 525d – M57D25TU – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, doładowany o pojemności 2,5 litra wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 177 KM i montowany w latach 2004 – 2007
  • 525d – M57D30TU2 – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, doładowany o pojemności 3 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 197 KM i montowany w latach 2007 – 2010
  • 530d – M57D30TU – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, doładowany o pojemności 3 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 218 KM i montowany w latach 2003 – 2005
  • 530d – M57D30TU2 – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, doładowany o pojemności 3 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 231 lub 235 KM i montowany w latach 2005 – 2010
  • 535d – M57D30TU – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, doładowany o pojemności 3 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 272 KM i montowany w latach 2004 – 2007
  • 535d – M57D30TUTOP – 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, rzędowy, podwójnie doładowany o pojemności 3 litrów wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 286 KM i montowany w latach 2007 – 2010

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Auto ma precyzyjny układ kierowniczy (opcjonalnie oferowany były system dostosowujący siłę wspomagania do prędkości auta).

Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano układy wielowahaczowe. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoki komfort oraz przewidywalne i pewne zachowanie samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Na przedniej i tylnej osi są tu tarcze hamulcowe. Działanie układu trzeba pochwalić za dużą skuteczność.

Warianty wyposażenia

W BMW Serii 5 E60 opcje wyposażenia wybierali klienci kupujący auta w salonach. Wyjątkiem jest M pakiet, który zawiera elementy nadające samochodowi bardziej sportowego charakteru. W jego skład wchodzą między innymi agresywnie wyglądające zderzaki, progi wizualnie obniżające auto, inna kierownica, ciemna podsufitkę oraz atrakcyjniejsze felgi.

Egzemplarze z wyposażeniem podstawowym mają na pokładzie między innymi manualną klimatyzację, 6-poduszek powietrznych, światła przeciwmgielne, elektrycznie otwierane szyby, ABS, system kontroli trakcji oraz system stabilizujący tor jazdy, gdy auto zaczyna się ślizgać.

Najciekawsze elementy wyposażenia to: system iDrive służący do obsługi multimediów i innych ustawień samochodu, aktywny układ kierowniczy dostosowujący siłę wspomagania do prędkości, system ograniczający przechyły auta oraz automatyczna skrzynia biegów z łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy.

W porównaniu do Mercedesa Klasy E W211 i Audi A6 C6 w BMW Serii 5 E60 brakuje przede wszystkim pneumatycznego zawieszenia montowanego na obydwu osiach. W porównaniu do Audi, BMW nie oferuje też podwyższonej wersji mogącej konkurować z A6 C6 Allroad. E60 nie ma również żadnego wysokoprężnego silnika V8, który jest w konkurencyjnym Mercedesie. Poza tym wyposażenie tych trzech aut niewiele się różni.

BMW Serii 5 E60 (2003-2009)
BMW Serii 5 E60 (2003-2009)

Najczęstsze usterki

Kupując BMW Serii 5 E60 z mocnym silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym i z automatyczną skrzynią biegów warto sprawdzić, czy przekładnia nie wymaga już naprawy. W wielu egzemplarzach nie wytrzymują ona wysokich wartości momentu obrotowego. Z czasem z tylnego dyferencjału wycieka olej. Jeżeli nie zostanie odpowiednio szybko uszczelniony, dojdzie do zatarcia.

Zawieszenie jest trwałe, ale większość aut ma już za sobą spory dystans. W związku z tym wymiany mogą wymagać poduszki w tylnym zawieszeniu (w wersji kombi E61) oraz tuleje tylnych wahaczy (niezależnie od nadwozia).

Kapryśna bywa również elektryka. Może nie działać radio, ogrzewanie czy wyświetlacze. Niekiedy też zapalają się różne kontrolki. Zwykle winny jest regulator napięcia alternatora lub uszkodzone klemy od akumulatora.

Aby dobrze zdiagnozować źródło problemów należy odwiedzić serwis specjalizujący się w naprawie BMW. Warto też w takim warsztacie sprawdzić auto przed zakupem.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 6- i 7-letnich BMW Serii 5 zajęło 77. lokatę na 111 pozycji. Spośród konkurentów lepiej wypadło Audi A6 (44. miejsce) oraz Volvo V70 (75.). Najgorsze noty uzyskał Mercedes Klasy E, który zajął dopiero 87. lokatę. Skomplikowanie konstrukcji i rozbudowane wyposażenie sprawiają, że auta segmentu E rzadko zajmują czołowe miejsca w takich rankingach.

Bezpieczeństwo

Ogólna ocena BMW Serii 5 E60 w testach zderzeniowych Euro NCAP to 4 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony osób dorosłych konstrukcja uzyskała 4 gwiazdek, a za ochronę pieszych i dzieci kolejno 3 i 1 gwiazdkę. To całkiem przyzwoite wyniki. Trzeba jednak pamiętać o tym, że od testów E60 minęło już kilkanaście lat, a na rynku są mniejsze modele BMW takie jak Seria 3 E90 czy Seria 1 E87 z lepszymi wynikami w testach zderzeniowych.

Konkurenci

BMW Serii 5 E60 konkuruje przede wszystkim z Audi A6 C6 oraz z Mercedesem Klasy E W211. Mocne strony Audi to najlepsze wykończenie wnętrza, oferowany dodatkowo napęd 4×4 i opcjonalne pneumatyczne zawieszenie obydwu osi. Jego słabe punkty to częściej psujące się silniki wysokoprężne niż w BMW oraz znacznie skromniejsza oferta jednostek benzynowych z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W A6 dominują silniki z wtryskiem bezpośrednim, w których montaż instalacji LPG jest droższy i mniej opłacalny w eksploatacji.

Główne zalety Mercedesa Klasy E W211 to podobnie jak w Audi opcjonalny napęd 4×4. Auto z gwiazdą na masce trzeba pochwalić również za pneumatyczne zawieszenie na obydwu osiach gwarantujące bardzo wysoki komfort oraz za 8-cylindrowy silnik Diesla, którego próżno szukać u konkurentów w tym segmencie.

Mercedes oferuje też niezawodne motory wysokoprężne i benzynowe (z kilkoma wyjątkami), Ma niestety mniej precyzyjny układ kierowniczy i wolniejszą skrzynię automatyczną niż ta w BMW.

Podsumowanie

BMW Serii 5 E60 to komfortowe auto klasy średniej-wyższej, zapewniające bogate wyposażenie, doskonałe własności jezdne i rewelacyjne osiągi. To jego największe zalety. Do wad należy zaliczyć między innymi problematyczne silniki benzynowe i coraz częstsze usterki w dieslach ze względu na ogromne przebiegi. A także nadal wysokie koszty eksploatacji, zawłaszcza mocniejszych wersji R6.

Pomimo to, dopiero 6-cylindrowe motory o mocy, co najmniej 190 KM dają prawdziwą frajdę z jazdy. Przede wszystkim polecamy silniki wysokoprężne M57, przed zakupem trzeba jednak dogłębnie sprawdzić ich osprzęt i realny przebieg.

Na rynku jest wiele egzemplarzy, które mają na liczniku około 200 tys. km, a tak naprawdę przejechały dwa lub trzy razy tyle. Z motorów benzynowych najmniej problematyczne są silniki 6-cylindrowe z rodziny M54 oraz V8, a szczególnie wersja 545i. Jednostki te tolerują zasilanie na LPG.

Ceny auta na rynku wtórnym wahają się od około 16 tys. zł do 75 tys. zł. Godne uwagi są przede wszystkim egzemplarze z polskich salonów, ale również te sprowadzone, które przez ostatnie lata były regularnie serwisowane w Polsce.

Tagi: Auta za 30 tys. złBMWE60E61Serii 5Używane
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ