Tester diagnostyczny to urządzenie, dzięki któremu możliwe jest skontrolowanie właściwej pracy szeregu układów, znajdujących się na wyposażeniu samochodu. Profesjonalny tester diagnostyczny jest niezbędny do instalacji szeregu podzespołów oraz czujników. Na rynku można znaleźć testery przeznaczone dla warsztatów, jak również dla amatorów.
Współczesne samochody (wszystkich marek) na mocy obowiązującego prawa (w USA nowe auta produkowane od 1996 roku, w UE nowe auta produkowane od 2000 roku) mają na wyposażeniu pokładowy układ diagnostyczny OBD2 (On Board Diagnostics 2). Moduł elektroniczny silnika posiada możliwość wykrywania usterek, ostrzegania o nich (za pomocą kontrolki „check engine” lub innych, np. awarii układu bezpieczeństwa ABS, ASR lub ESP) a także przechowywania informacji o błędach w swojej pamięci. Informacje o awariach przekazywane są w postaci określonych kodów błędów. Kod błędu wskazuje na wadliwą pracę któregoś z czujników (np. temperatury w przypadku silnika lub prędkości obrotowej koła w przypadku układu ABS), elementów osprzętu silnika (np. cewki zapłonowej albo wtryskiwacza), co pozwala dokonać precyzyjnego ustalenia przyczyny usterki.
Wiele elementów nowoczesnych aut wymaga też odpowiedniego zainstalowania ich w oprogramowaniu komputera samochodu. To na przykład wtryskiwacze układu Common Rail, stosowane w silnikach wysokoprężnych, albo czujniki układu TPMS, kontrolujące właściwe ciśnienie w ogumieniu.
Tester diagnostyczny – informacje podstawowe
Tester diagnostyczny to popularne urządzenie elektroniczne, pozwalające na odczytywanie kodów błędów, kasowanie ich, na instalację nowych czujników i elementów osprzętu silnika, a także na modyfikacje oprogramowania samochodu. Wszystko zależy od rodzaju urządzenia, jego możliwości technicznych a także zastosowanego oprogramowania.
Aby można było skorzystać z testera diagnostycznego, samochód musi posiadać złącze diagnostyczne OBD2, które jest najczęściej montowane pod deską rozdzielczą. Produkowane są testery uniwersalne, przeznaczone do obsługi wszystkich aut (w praktyce – większości popularnych modeli), a także dedykowane, które są wyprofilowane pod kątem pracy z pojazdami określonej, jednej marki (np. BMW), albo jednego koncernu motoryzacyjnego (np. tester z oprogramowaniem Delta Scan do obsługi aut grupy VAG – Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, albo z oprogramowaniem Fiat Scan – do obsługi aut Fiat, Lancia i Alfa Romeo).
Urządzenia różnią się od siebie także konfiguracjami oprogramowania. W testerach diagnostycznych, wykonanych w konfiguracji zamkniętej nie ma możliwości rozszerzenia ani aktualizacji oprogramowania. W testerach wykonanych w otwartej konfiguracji oprogramowania, można dokonywać aktualizacji, a także za pomocą wgrywania nowych programów, zwiększać możliwości testera. Nowe oprogramowanie pozwala na rozszerzenie możliwości technicznych urządzenia, jak również na obsługę dodatkowych marek samochodów.
W przypadku obsługi starszych aut, nieposiadających na wyposażeniu OBD2, testery muszą mieć nie tylko odpowiednie oprogramowanie, ale i specjalne wtyczki diagnostyczne (np. 4 pinowy OBD1, 10 pinowy wtyk do aut marki Opel, 6 pinowy do aut marki Chrysler sprzed 1996 roku itd.).
Ile kosztuje tester diagnostyczny?
Amatorski tester diagnostyczny kosztuje kilkadziesiąt złotych. Ceny dobrych, markowych urządzeń, przeznaczonych dla warsztatów niezależnych, zazwyczaj zaczynają się od kilku tysięcy złotych.
Jak wygląda tester diagnostyczny?
Testery diagnostyczne można podzielić na urządzenia pracujące w pełni samodzielnie, urządzenia wymagające podłączenia do komputera PC (przenośnego lub stacjonarnego), a także hybrydy.
Najprostsze testery posiadają niewielką obudowę z tworzywa sztucznego, z dwoma lub więcej przyciskami do obsługi urządzenia i monochromatycznym ekranem LCD o małej przekątnej. Ekran może pomieścić do dwóch linijek tekstu. Urządzenie posiada przewód, zakończony wtyczką zgodną z interfejsem OBD2. W większości przypadków sprzęt nie wymaga baterii, zaczyna działać po podłączeniu go do gniazdka i przekręceniu kluczyka w stacyjce do pierwszej pozycji.
Profesjonalny tester diagnostyczny posiada kilka – kilkanaście przycisków do obsługi i duży ekran, przypominający tablet. Najczęściej stosuje się ekrany monochromatyczne. Taki tester może wymagać podłączenia do zasilacza 230V.
Profesjonalne testery diagnostyczne są dodatkowo wyposażane w takie elementy, jak multimetr, oscyloskop i generator funkcji, pozwalające na zwiększenie ich możliwości technicznych.
Testery diagnostyczne, nieposiadające własnego ekranu, mają postać skrzyneczki z tworzywa sztucznego. Łączy się ją z siecią 230 V za pomocą zasilacza. W zależności od typu, tester łączy się z komputerem za pomocą przewodu z końcówką USB lub łącza bezprzewodowego WI FI.
Urządzenie podłącza się do samochodu za pomocą przewodu, zakończonego standardową wtyczką OBD2. Na przewodzie łączącym tester z gniazdkiem OBD2 może znajdować się też skrzynka CARB z szeregiem gniazd wtykowych. Jeśli tester posiada wbudowany oscyloskop lub multimetr, zapewnia też możliwość podłączenia odpowiednich przewodów pomiarowych.
Testery wymagające podłączenia zewnętrznego komputera zapewniają najlepszy obraz dla mechanika, kolorowy o dużej rozdzielczości. Pozwala to na bardziej komfortową pracę. W przypadku takiego urządzenia możliwa jest też archiwizacja zebranych danych i łatwy powrót do nich. Z kolei urządzenia samodzielne pozwalają na zdiagnozowanie auta, które uległo uszkodzeniu w trasie, z dala od domu i od warsztatu.
Tester diagnostyczny – zastosowanie
Do czego można wykorzystać prosty tester diagnostyczny, przeznaczony dla użytkowników, samodzielnie naprawiających swoje auta?
- Do odczytania kodu błędu, powodującego zapalenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielcej auta
- Do odczytania kodu błędu, który nie powoduje zapalenia się żadnej kontrolki ostrzegawczej
- Do skasowania kodu błędu
W tym przypadku lepszą alternatywą może okazać się interfejs diagnostyczny.
Profesjonalny tester diagnostyczny bez własnego ekranu I autofakty.pl I Żródło: Bosch Automotive Aftermarket
Do czego wykorzystywany jest profesjonalny tester diagnostyczny w warsztacie? Kilka przykładowych zastosowań:
- Do wykrywania kodów błędów i kasowania ich
- Do instalacji elementów osprzętu silnika
- Do instalacji i kalibracji różnego rodzaju czujników
- Do kalibracji układu LPG w samochodach zasilanych gazem
- Do monitorowania parametrów pracy silnika, zasilanego paliwem standardowym, w czasie rzeczywistym
- Do monitorowania parametrów pracy silnika, zasilanego gazem w czasie rzeczywistym
- Do programowania modułu sterującego pracą jednostki napędowej.
- Do wykrywania usterek układów bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP itd.)
- Do wykrywania usterek poduszek powietrznych.
- Do adaptacji nowych podzespołów (np. przepustnicy).
- Do usunięcia błędów z pamięci modułu sterującego.
- Do wprowadzania zmian po wykonanych naprawach i wymianach (np. zastosowaniu nowej poduszki powietrznej w aucie powypadkowym).
- Do zainstalowania nowego immobilisera elektronicznego.
- Do wyzerowania informacji serwisowych i wprowadzania nowych (kolejna wymiana oleju, serwis w oparciu o stan, itd.)
- Do wymiany klocków hamulcowych w autach, które są wyposażone w elektroniczny hamulec ręczny
- Po naprawie zawieszenia, aby skalibrować czujnik położenia kierownicy.
- Do kontroli napinaczy pasów bezpieczeństwa.
- Do sprawdzenia poprawności pracy układu klimatyzacji.
Tester diagnostyczny, korzystający z połączenia z komputerem, pozwala na zapamiętanie wyników dokonanych pomiarów i na wygodne porównanie ich z wartościami nominalnymi. Poza tym urządzenie pozwala, za pomocą komputera, na dokonywanie wydruków przeprowadzonych testów. Jest to ważne dla osób, które korzystają tylko z diagnostyki, ale naprawę chcą przeprowadzić w innym warsztacie.
Tester diagnostyczny to nieodłączny element wyposażenia każdego warsztatu samochodowego.