„Jaką ma moc i ile pali?” – to podstawowe pytania, jakie padają z ust mniej obeznanych miłośników motoryzacji. Dla wielu moc to wyznacznik w sportowym aucie i odzwierciedlenie osiągów, zaś jakakolwiek wzmianka o momencie obrotowym wywołuje wzruszenie ramionami. A prawda jest taka, że to niezwykle ważny parametr. Ma on ogromny wpływ na osiągi auta, w tym również na elastyczność podczas codziennej jazdy. Moment obrotowy mierzony jest w warunkach laboratoryjnych na specjalnym urządzeniu zwanym hamownią. Wynik pomiaru podaje się w niutonometrach (Nm).
Czym jest moment obrotowy silnika?
Co prawda definicja momentu obrotowego jest jedna, jednak jej interpretacji (nie zawsze słusznych) bardzo wiele. Zgodnie z definicją, moment obrotowy silnika jest iloczynem wartości siły pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok oraz długości wykorbienia wału obrotowego. Warto nadmienić, że wykorbienie dla silnika o danej pojemności skokowej ma zawsze wartość stałą. Zatem ogólna wartość momentu obrotowego w głównej mierze zależy od wielkości siły działającej na tłok.
Moment obrotowy rośnie wraz ze wzrostem prędkości silnika, ale tylko do pewnego momentu. I w tym przypadku warto obserwować krzywą momentu obrotowego na wykresie, gdyż w każdym silniku jej przebieg jest nieco inny. Ta zależność dotyczy tylko silników z zapłonem iskrowym, czyli benzynowych oraz wysokoprężnych. Oczywiście oba silniki różnią się między sobą charakterystyką, jak również przebiegiem krzywej momentu obrotowego.
Moment obrotowy silnika a typ silnika
W silnikach benzynowych wartość momentu obrotowego rośnie dość szybko, a jej maksymalny poziom utrzymuje się w dość wąskim przedziale obrotów. Następnie, wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, jego poziom maleje aż do osiągnięcia minimalnego poziomu przy obrotach maksymalnych.
W przypadku silników wysokoprężnych przebieg krzywej momentu obrotowego jest zupełnie inny – maksymalny poziom uzyskiwany jest wcześniej i utrzymuje się dłużej, zaś sama wartość jest znacznie wyższa niż w przypadku silników benzynowych. Co więcej, świetna współpraca z turbosprężarkami sprawia, że w dość prosty sposób można uzyskać płaski przebieg krzywej momentu obrotowego w znacznie szerszym zakresie obrotów. Kierowca bardzo wysoką wartość momentu obrotowego ma do dyspozycji już przy około 1500 obr./min, dzięki czemu zarówno przyspieszenie jak i elastyczność jest na bardzo wysokim poziomie. Jeśli wysoka wartość momentu obrotowego jest dostępna w szerokim zakresie obrotów, kierowca może płynnie przyspieszać bez konieczności częstej zmiany biegów, co w ruchu miejskim znacząco poprawia komfort jazdy.
Różnice pomiędzy momentem obrotowym w silniku benzynowym i wysokoprężnym warto zobrazować na przykładzie jednostek napędowych Forda, montowanych m.in. w modelu Focus. Silnik benzynowy 1.6 Duratec generujący 105 KM osiąga moment obrotowy 150 Nm dostępny w zakresie od 4000 do 4500 obr./min. Silnik wysokoprężny 1.6 TDCi o tej samej mocy 105 KM osiąga aż 270 Nm, a więc niemal dwukrotnie więcej!
1 KOMENTARZt