Segment premium to nie tylko Mercedes, BMW i Audi. To także wschodząca gwiazda z Japonii. Gdy producentowi udało się zdobyć stabilną pozycję w Stanach Zjednoczonych, zaatakował Europę. I nie da się ukryć, ale osiąga tam coraz większy sukces. Modele Lexusa są chętnie wybierane przez kierowców, co dało marce impuls do rozkwitu oferty. O ile firma startowała w roku 1989 z jednym modelem, o tyle dziś ma ich osiem. A to nieco skomplikowało gamę. Jak najłatwiej rozszyfrować jej oznaczenia. Zobaczcie nasz poradnik.
Lexus – modele
Lexus stosuje dwuliterowe oznaczenia modeli. Pierwszy ze znaków prawie zawsze mówi o segmencie rynku, w którym funkcjonuje dane auto. Druga litera przekazuje informacje dotyczące rodzaju zastosowanego przez konstruktorów nadwozia.
Oznaczenia segmentu rynku:
- litera C – segment C
- litera I – segment D
- litera G – segment E
- litera L – segment F, wyjątek to luksusowe coupe LC
- litera N – crossover segmentu D
- litera R – luksusowy SUV, jedyny wyjątek dotyczy modelu RC, który jest 2-drzwiowym coupe
Oznaczenie stylu nadwozia:
- litera T – 5-drzwiowy hatchback: CT
- litera S – klasyczny sedan: IS, GS, LS
- litera X – crossover lub SUV: NX, RX
- litera C – klasyczne coupe, LC, RC
Lexus – oznaczenia silników
Czasami w nazwie modelu pojawia się dodatkowa litera F. Oznacza ona, że auto zostało fabrycznie stuningowane i wyposażone w 5-litrowy, wolnossący silnik V8. Przykłady tego typu modeli w obecnej gamie Lexusa są dwa, a konkretnie GS F i RC F.
Lexus jest jedynym producentem w segmencie premium, który od lat nie stosuje już jednostek wysokoprężnych. Diesle z powodzeniem zastąpił motorami hybrydowymi w różnej konfiguracji. Ich punktem charakterystycznym jest m.in. logo marki otoczone niebieską poświatą. Poza układami spalinowo-elektrycznymi, w ofercie funkcjonują oczywiście też benzyniaki. Te mogą posiadać 4-cylindrową głowicę i doładowanie albo być oparte o architekturę V6 lub V8.
- 200h – połączenie silnika benzynowego 1,8 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 136 KM: CT 200h
- 200t – 4-cylindrowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 245 KM: RC 200t, GS 200t, RX 200t
- 300 – 4-cylindrowy, doładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 245 KM, to ten sam silnik co w wersji 200t – nazwa zmieniona na potrzeby Lexusa IS 300 i NX 300
- 300h – połączenie 4-cylindrowego silnika benzynowego 2,5 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 223 KM: IS 300h, RC 300h, NX 300h, GS 300h
- 450h – połączenie silnika benzynowego 3,5 litra z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 345 KM: GS 450h, RX 450h
- 500 – pod maską LC 500 – wolnossący motor 5,0 V8 pracujący w cyklu Atkinsona i Otto, pod maską LS 500 – podwójnie doładowany silnik 3,5 V6
- 500h – połączenie silnika benzynowego 3,5 V6 z agregatem elektrycznym o łącznej mocy 359 KM: LC 500h, LS 500h
- 5,0 V8 – wolnossący motor 5,0 V8 pracujący w cyklu Atkinsona i Otto stosowany pod maską modeli RC F i GS F
Lexus w swoich układach napędowych stosuje różnego rodzaju innowacyjne technologie. Aby zrozumieć nazewnictwo stosowane przez Japończyków, przybliżyć należy przede wszystkim dwie nazwy, przy czym obydwie dotyczą układów napędowych spalinowo-elektrycznych.
- Lexus Hybrid Drive – klasyczna jednostka hybrydowa Lexusa
- MultiStage Hybrid – silnik hybrydowy modelu LS 500h połączony z dodatkową skrzynią biegów
Lexus – oznaczenia napędów
Japończycy bardzo wszechstronnie podchodzą do tematu budowania oferty układów napędowych. W efekcie w ich gamie modelowej stosowane są różnego rodzaju systemy przeniesienia mocy silnika na asfalt.
- LSD – tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu
- 4×4 E-FOUR – elektroniczna wersja napędu na cztery koła, w której moc na tył nie jest przekazywana mechanicznie, zapewnia ją dodatkowy silnik elektryczny
- stały napęd 4×4 – stosowany w modelu LS
- FWD – napęd przedni, np. CT 200h
- RWD – napęd na tył, np. IS 200t, RC 200t
Lexus – oznaczenia skrzyń biegów
Lexus wycofał się z silników diesla, ale zrezygnował też z manualnych skrzyń biegów. Marka stawia na wybitnie zaznaczony komfort, stąd w jej ofercie znaleźć można tylko przekładnie automatyczne. Japończycy nie stosują jednak wyłącznie jednego rozwiązania. W zależności od modelu, oferują swoim klientom możliwość wyboru jednego z czterech rozwiązań przekazujących moc na koła.
- e-CVT – potocznie nazywana przekładnią automatyczną, tak naprawdę jest to przekładnia planetarna łącząca potencjał silnika benzynowego i elektrycznego
- Sport Direct Shift – automatyczna, 8-stopniowa skrzynia biegów z trybem sekwencyjnym stosowana w silnikach benzynowych
- Direct Shift 10AT – automatyczna, 10-stopniowa skrzynia biegów z trybem sekwencyjnym stosowana w modelu LS 500
- 6-biegowa przekładnia automatyczna z trybem sekwencyjnym – klasyczna przekładnia z jednym sprzęgłem stosowana m.in. w modelu NX 300
Lexus – oznaczenia wersji wyposażenia
Mimo iż w cennikach Lexusa odnaleźć można trzy bazowe poziomy wyposażenia, w sumie w różnych cennikach funkcjonuje ich aż osiem. Różnią się od siebie zarówno charakterem stylizacji nadwozia, jak i ilością opcji proponowanych bez żadnej dopłaty.
- Elegance – podstawowy wariant wyposażenia w przypadku większości modeli Lexusa
- Elite – występuje wyłącznie w Lexusie GS i RX, gdzie pełni rolę podstawowej wersji wyposażenia
- Comfort – drugi poziom wyposażenia w modelu NX, obecnie nie występuje w żadnych innym modelu
- F Sport – bogatsza wersja wyposażenia, której znakiem rozpoznawczym jest bardziej sportowa stylizacja nadwozia i wnętrza
- Prestige – topowy wariant wyposażenia w przypadku większości modeli marki
- Omotenashi – topowy wariant wyposażenia w przypadku Lexusa LS, charakteryzuje się m.in. lepszymi materiałami wykończeniowymi
- Carbon – wariant zawierający wykończenia z włókna węglowego dostępny w modelach coupe o oznaczeniach LC i RC
- Superturismo – topowa wersja wyposażenia w przypadku Lexusa LC