Czym jest kąt natarcia?
Kąt natarcia zwany jest również kątem najazdowym i decyduje on właśnie o tym pod jaką stromą górę/ przeszkodę możemy podjechać naszym terenowym samochodem, czy SUV-em.
Dla przykładu samochody posiadające jeden z lepszych kątów „najazdowych” to m.in. Dacia Duster, Land Rover Defender. Pojęcie to bezpośrednio związane jest z dziedziną off-roadu, rzadko pojawia się w tematyce samochodów osobowych.
W praktyce im bliżej przodu pojazdu mamy przednią oś i im wyżej zawieszony jest zderzak, tym kąt natarcia jest większy i pozwala nam przejechać przez bardziej strome przeszkody lub wjechać w bardziej stromy rów.
Wysokość progu a kąt natarcia
Przy okazji kąta natarcia warto wspomnieć o parametrze takim jak wysokość progu. Jest to maksymalna wysokość leżącej przeszkody (np. beli) jaką pojazd jest w stanie pokonać stykając się z nią jedynie kołami czyli jest to najniższa wysokość od podłoża zmierzona przed przednimi kołami. Parametr ten uzupełnia kąt „najazdowy”, ponieważ samochody o tym samym kącie natarcia mogą mieć różne wysokości progów.