Filtra fazy ciekłej to jedna z podstawowych części samochodowej instalacji gazowej LPG. Filtr fazy ciekłej jest zamontowany pomiędzy zbiornikiem gazu, a parownikiem. Oczyszcza on gaz LPG z zanieczyszczeń, gdy jest on jeszcze w fazie płynnej (ciekłej).
W 2016 roku (dane Polskiej Organizacji Gazu Płynnego) po polskich drogach poruszało się 2 mln 977 tys. aut zasilanych LPG. Ich liczba stale wzrasta. W 2016 roku 5390 stacji (dane POGP) prowadziło sprzedaż gazu LPG do samochodów. Instalacje LPG, zdaniem użytkowników, pozwalają na niższe koszty eksploatacji pojazdu. Aby chronić instalacje przed zanieczyszczeniami z gazu LPG (mogą one pochodzić ze zbiorników, z wnętrza cystern przewożących gaz albo opiłków z pomp przetaczających gaz), w nowoczesnych instalacjach stosuje się dwa filtry: filtr fazy lotnej oraz filtr fazy ciekłej. Obydwa chronią wrażliwe elementy instalacji gazowej przed uszkodzeniami.
Umiejscowienie filtra fazy ciekłej w instalacji LPG w samochodzie
Obecnie za najlepsze uważa się instalacje sekwencyjne (IV generacji) z sekwencyjnym wtryskiem gazu fazy lotnej. Jak zbudowana jest taka instalacja i jak umiejscowiony jest filtr fazy ciekłej?
Zasadnicze elementy instalacji gazowej to zbiornik gazu LPG (okrągły, zamontowany w miejscu koła zapasowego), zawór tankowania połączony ze zbiornikiem gazu, elektrozawór, zamontowany na zbiorniku gazu, przewody i elementy montażowe, kolejny elektrozawór, reduktor, sterownik elektroniczny, wtryskiwacze, filtr fazy ciekłej i filtr fazy lotnej oraz przełącznik gaz/benzyna.
Jak cały układ zasilania gazem LPG działa w praktyce?
Kierowca uruchamia silnik, który zasilany jest benzyną. Po chwili kierowca przełącza zasilanie silnika z benzyny na gaz. Po otwarciu elektrozaworu, znajdującego się na zbiorniku gazu, gaz znajdujący się pod ciśnieniem przepływa w kierunku komory silnika. Trafia do elektrozaworu gazowego. Tutaj gaz jest filtrowany po raz pierwszy za pomocą filtra fazy ciekłej. Oczyszczony gaz trafia do reduktora. Reduktor jest ogrzewany za sprawą układu chłodniczego samochodu. Gaz ulega rozprężeniu i przyjmuje postać lotną. Gaz za pomocą przewodów elastycznych trafia do filtra fazy lotnej, gdzie jest oczyszczany po raz drugi. Następnie kierowany jest do wtryskiwaczy, sterowanych za pomocą sterownika.
Co jaki czas należy wymieniać filtr fazy ciekłej?
Filtr fazy ciekłej powinno się wymieniać co 15 tys. km przebiegu. Niektórzy producenci zalecają wymianę filtra co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu.
Zawsze należy zapoznać się z zaleceniami serwisowymi producenta instalacji LPG, albo samochodu, jeśli instalacja była zamontowana fabrycznie w nowych aucie.
Ze względu na bardzo niską cenę filtra i konieczność częstej wymiany filtra fazy lotnej (co 10 – 15 tys. km przebiegu), warto wymieniać obydwa filtry. Tym bardziej, że są one często sprzedawane w zestawach.
Jak wygląda i z czego zbudowany jest filtr fazy ciekłej?
Filtr ma postać walca z otworem w środku. Denka walca mogą być wykonane z metalu albo z tworzywa. Najpopularniejszym materiałem filtracyjnym, stosowanym w filtrze, jest pofałdowana, plisowana bibuła, nasączona żywicą. Filtry sprzedawane są wraz z gumowymi oringami uszczelniającymi (uszczelkami). Filtry przeznaczone są do instalacji gazowych określonych producentów. Producenci filtrów podają ich wysokość, średnicę zewnętrzną i wewnętrzną średnicę otworu.
Ile kosztuje filtr fazy ciekłej?
Ceny najtańszych filtrów zaczynają się od kilku złotych za sztukę.
Czy filtr można wymienić samodzielnie?
Wymianę filtra należy powierzyć warsztatowi, specjalizującemu się w montażu i serwisowaniu instalacji gazowych. Wymianę filtra fazy ciekłej warto połączyć z wymianą filtra fazy lotnej.
Jak przebiega wymiana filtra fazy ciekłej?
Mechanik zakręca odpływ gazu przy butli LPG. Następnie usuwa gaz ze zbiornika. Kolejny krok to odłączenie przewodów doprowadzonych do filtra, demontaż filtra i starych uszczelek (oringów). W ostatniej fazie mechanik montuje nowy filtr i nowe uszczelki. Na koniec wykonuje się kontrolę szczelności układu.