Pierwsze skojarzenie z croossoverem to samochód łączący w sobie cechy aut z kilku segmentów. Najbliżej mu do popularnych obecnie SUV-ów. Tak naprawdę czasem ciężko odróżnić co jest już SUVem, a co jeszcze crossoverem. Nie ma konkretnej definicji pozwalającej jednoznacznie odróżnić te dwa rodzaje nadwozia. Przyjęło się, że SUVy są raczej samochodami większymi, często z napędem na cztery koła z dużymi silnikami.
Natomiast crossovery to głównie auta miejskie (hatchbacki, kombi, minivany) z większym prześwitem, którym obce są nieutwardzone drogi czy cięższy teren.
Wracając do samego określenia crossover to jest to dość młode motoryzacyjne stwierdzenie (na pewno młodsze od SUV), a jego początki to XXI wiek. Wszystko zaczęło się od Japońskich samochodów, typu Nissan Juke, czy dużo większego, niemieckiego BMW X6. Zwiększenie popularności tego typu samochodów, spowodowało wyodrębnienie osobnej nazwy dla nadwozia.
Przedstawiciel segmentu crossoverów
Crossovery można podzielić na małe samochodziki z napędem na jedną oś, konstrukcyjnie oparte na zwykłych kompaktach, jakimi są wspomniany już Nissan Juke, Kia Soul, Fiat 500X, a w ostatnich trzech latach posypała się lawina miejskich crossoverów, Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008. Cechuje je kompaktowość hatchbacków i zdolności terenowe SUV-ów. Niestety napęd 4×4 nie jest w nich popularną opcją.
Głównym zadaniem tego typu aut jest zapewnienie wygody w trakcie jazdy. Co więcej, auto potrafi dostarczyć wielu wrażeń za sprawą wyższej pozycji siedzącej. W porównaniu z innymi „zwyczajnymi” autami, na drodze odznacza się po prostu fajnym wyglądem. Wyjątek stanowi tutaj Jeep Renegade, w którym znajdziemy typowe terenowe udogodnienia. Innym rodzajem crossoverów jest połączenie cech bojowego samochodu terenowego z pięknym, masywnym wyglądem i cechami osobówek.
Najpopularniejszymi modelami w tej klasie są Kia Sportage, Nissan Qashqai, Land Rover Evouqe, Honda CR-V, Nissan X-Trail. Jednak bardzo często zdarza się, że kompaktowe crossovery są mylone z SUV-ami. Nic w tym dziwnego bowiem praktycznie każdy producent oferuje w nich napęd 4×4 w połączeniu z cechami minivanów. Spoglądając na segment Premium i tutaj znajdziemy ciekawe propozycje: Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, BMW X1, Infiniti QX30.
Crossover z napędem 4×4 i 4×2
Ważną rzeczą podczas zakupu crossovera jest rodzaj napędu, jaki znajdziemy w naszym nowym aucie. Do wyboru mamy opcje czteronapędowe jak i standardowe z napędem na jedną oś. Te pierwsze cechuje przygotowanie do jazdy w terenie, czyli większe parametry terenowe, jednak nie takie jak w typowych terenówkach. Nie znajdziemy tutaj reduktora czy blokady dyferencjałów umożliwiających pokonanie wysokich przeszkód i bardzo grząskiego terenu. Za to na pewno na wysoki krawężnik wjedziemy bez obawy o uszkodzenie podwozia, a polne i szutrowe drogi gorszej jakości nie będą powodem do zmartwień.
Jeśli zdecydujemy się na kupno, tzw. crossovera drogowego to tutaj napęd 4×4 służy głównie do poprawiania warunków jezdnych i trakcyjnych po drogach asfaltowych, bo mało kto zjeżdża tymi samochodami na bezdroża.
fot. materiały prasowe producentów