Wyniki sprzedaży SUV-ów i crossoverów w Europie są obłędne. W zeszłym roku salony sprzedaży na Starym Kontynencie opuściło prawie 3,9 miliona aut ze zwiększonym prześwitem. To stanowiło jedną czwartą wszystkich nowych pojazdów i wzrost aż o 21,4 proc.
Kariera SUV-ów zaczęła się zaraz na początku nowego millenium. Niestety początkowo kierowcy mogli wyłącznie patrzeć na limuzyny ze zwiększonym prześwitem. Auta były drogie i nielicznych było stać na ich zakup. Z czasem jednak producenci motoryzacyjni dostrzegli ich potencjał. W efekcie zaczęli tworzyć modele mniejsze, a co za tym idzie zdecydowanie tańsze.
Pomysł oczywiście chwycił. Sukces sprzedażowy SUV-ów i crossoverów jest widoczny w Europie od lat. Rok 2015 był jednak wyjątkowy – po raz pierwszy od lat auta te wyprzedziły w wynikach sprzedaży dotychczasowego, europejskiego lidera – segment B. W roku ubiegłym sukces pojazdów ze zwiększonym prześwitem dodatkowo wzmocnił się. W ciągu 12 miesięcy salony sprzedaży w Europie opuściło prawie 3,9 miliona tego typu pojazdów. To stanowi rekordowy wzrost o 21,4 proc.
Jedno na cztery auta to SUV!
Najchętniej kupowane są SUV-y kompaktowe. Te zostały zarejestrowane w ilości 1,45 miliona sztuk, co daje im udział w rynku na poziomie 9,6 proc. Miejsce drugie przypadło segmentowi małych crossoverów. Ich sprzedaż sięgnęła 1,26 miliona egzemplarzy, co stanowi udział w rynku na poziomie 8,4 proc. Ostatnia pozycja na podium należy do średnich SUV-ów z segmentu premium. Opuściły one europejskie salony sprzedaży w ilości prawie 411 tysięcy sztuk, co dało im 2,7 proc. udziału w rynku motoryzacyjnym.
Miarą ogromnego sukcesu SUV-ów i crossoverów są przede wszystkim imponujące wyniki wzrostów sprzedaży. Prawdziwym rekordzistą na Starym Kontynencie są modele kompaktowe pochodzące z segmentu premium. W roku 2016 zainteresowanie tego typu pojazdami wzrosło o 40 proc.! O 22 proc. podskoczył zbyt dużych SUV-ów premium, 21 proc. modeli kompaktowych i 20 proc. małych crossoverów.
Miniony rok znów rokiem SUV-ów – rynek ma się dobrze!
Choć SUV-y stanowią europejski fenomen, rynek motoryzacyjny na Starym Kontynencie ogólnie znajduje się w świetnej kondycji. Rok 2016 zakończył się dla niego bilansem na poziomie ponad 15 milionów sprzedanych aut. To stanowi wzrost o 6,5 procenta w stosunku do roku ubiegłego oraz drugi w kolejności najlepszy wynik od 2007 roku.
W zestawieniu popularnych modeli w roku 2016 drugie miejsce przypadło pojazdom segmentu B. Miejskie hatchbacki znalazły ponad 3,2 miliona odbiorców. To wynik o 2,7 proc. wyższy niż w roku 2015. Trzecie na podium stanęły kompakty. Segment C osiągnął zbyt na poziomie prawie 3,1 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 4 procent. Największym przegranym europejskiego rynku motoryzacyjnego są modele segmentu E. Sprzedało się ich prawie 375 tysięcy sztuk – w roku 2015 wartość była o 4,4 proc. wyższa.