zamknij
REKLAMA

Kilka dni temu inspektorzy wykonali serię przesiewowych kontroli. Wnioski płynące z akcji są mało optymistyczne. ITD posypało mandatami w związku z wykroczeniami. W sumie 119 kierowców zagranicznych ciężarówek otrzymało grzywny opiewające na 202 tysiące złotych.

Oficjalny komunikat Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego nie brzmi najlepiej. Zaczyna się od słów mówiących o tabunie naruszeń. Czego dotyczy? Akcji kontrolnej jaką „zieloni” postanowili zorganizować na terenie Polski północno-wschodniej i wschodniej. Podczas patrolowania drogi krajowej nr 8  na odcinku Białystok – Budzisko oraz drogi krajowej nr 16 i 59 na odcinku Olsztyn – Mrągowo – Węgorzewo inspektorzy skupili się przede wszystkim na ciężarówkach posiadających zagraniczne tablice rejestracyjne.

Inspektorzy obserwowali obcokrajowców poruszających się ciężkimi pojazdami głównie pod kątem nieprawidłowych zachowań drogowych i popełnianych wykroczeń. Skutek akcji jest zatrważający. Tylko w ciągu dwóch dni i tylko na trzech odcinkach dróg krajowych GITD wystawiło mandaty opiewające na 202 tysiące złotych. W sumie ukaranych zostało aż 119 kierowców.

ITD posypało mandatami, ale nie bez powodu!

Działania kontrolne skierowane w stronę zagranicznych ciężarówek wjeżdżających do Polski ze wschodu są wynikiem podjęcia próby ograniczenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego powodowanego przez te pojazdy. Jak realne jest niebezpieczeństwo? Ze statystyk Komendy Głównej Policji jasno wynika, że tylko w roku 2016 od strony wschodnich granic do naszego kraju wjechało w sumie 1,6 miliona zagranicznych samochodów ciężarowych. A to ilość niemała.

Co więcej, z informacji opublikowanych przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika, że od roku 2008 niezmiennie duży udział w liczbie szkód drogowych powodowanych na terenie Polski mają nasi wschodni sąsiedzi. Prawie zawsze w pierwszej piątce obcokrajowców najczęściej winnych powodowaniu kolizji w kraju nad Wisłą znajdują się mieszkańcy Litwy, Ukrainy i Białorusi.

Pierwszy wzrost od 10 lat – to niepokoi

Powodów kontroli samochodów ciężarowych w Polsce jest jednak jeszcze więcej. Jak wskazywały statystyki KGP mniej więcej od 10 lat liczba zdarzeń z udziałem ciężarówek spadła prawie dwukrotnie. Trend ten niestety odwrócił się w roku 2016. W stosunku do roku 2015 liczba wypadków spowodowanych przez ciężkie pojazdy wzrosła aż o 36 procent. Ilość tego typu zdarzeń zwiększyła się o 583 przypadki i osiągnęła wartość 2201 przypadków.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Odmowa przyjęcia mandatu. Co wtedy?

Skok w statystykach stał się dla inspektorów GITD sygnałem, że problem choć na pewien czas został uśpiony, ostatecznie może powrócić. A to wymaga zastosowania działań prewencyjnych, które ograniczą ilość negatywnych zachowań wśród kierowców samochodów ciężarowych. Dobrze zatem, że podobne akcje są organizowane.

Tagi: bezpieczeństwoGITDITDITD posypało mandatamikierowcy ciężarówekmandatmandatyruch drogowy
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ