zamknij
REKLAMA
hill-assist-control

System Hill Assist Control (w skrócie: HAC) znany jest również pod nazwami hill-start control, hill-start assist czy hill holder. Pozwala on bezproblemowo ruszyć pod górę np. na podjeździe do garażu czy na pochylonej drodze. Do czego konkretnie może się nam przydać to udogodnienie?

Czym jest Hill Assist Control?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której każdy kierowca od czasu do czasu się znajduje. Jedziemy samochodem pod górkę, wzniesienie jest dość strome, silnik pracuje pod pewnym obciążeniem, czuć, że pochylenie drogi ma znaczenie. Przed nami światła – zapala się czerwone, zwalniamy i zatrzymujemy się przed sygnalizatorem. Po chwili za nami zatrzymują się kolejne auta, a gdy zaświeci się zielone, zdejmujemy stopę z pedału hamulca. Jeśli jedziemy autem z manualną skrzynią biegów, wciskamy sprzęgło lewą nogą, prawą zaś przenosimy na pedał gazu. W tej chwili na samochód zaczyna działać siła grawitacji i ani siła hamująca silnika, ani hamulce nie powstrzymują już auta przed toczeniem się w dół.

Gdy auto za nami ruszy sprawnie, zaś nam nie uda się odpowiednio szybko odjechać, cofniemy się i kolizja gotowa. Co prawda wprawny kierowca poradzi sobie w takiej sytuacji i wspomoże się hamulcem ręcznym. Niemniej jednak nie każdy daje sobie z tym radę i w najlepszym wypadku panicznie wciska hamulec, powtarzając do skutku cały proces ruszenia. Posiadacze aut z przekładnią automatyczną zapewne już zapomnieli o tym problemie.

Przy bardzo stromym wzniesieniu nawet doświadczony kierowca może poczuć pewien dyskomfort i stres. Potęgować go może również waga auta: siły działające na dużego SUV-a, auto dostawcze lub pojazd z przyczepą, są większe niż w przypadku małych miejskich aut, dlatego niebezpieczeństwo związane z ruszaniem pod górkę wzrasta. Właśnie w takiej sytuacji przydaje się HAC.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  VVT-i - co to jest i jak to działa?

Jak działa HAC – Hill Assist Control?

W różnych autach działanie systemu może różnić się między sobą – bywa, że system działa cały czas, aż do wciśnięcia pedału gazu i ruszenia z miejsca, w innych przypadkach zaś wyłącza się samoczynnie po kilku sekundach. Wszystko zależy od typu zastosowanych czujników: jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest czujnik nachylenia, który wkracza do akcji w momencie wykrycia, że auto znajduje się na nawierzchni o określonym pochyleniu. Po zatrzymaniu auta kierowca trzyma wciśnięte do końca sprzęgło oraz pedał hamulca. W momencie ruszania, gdy kierowca przenosi stopę z pedału hamulca na pedał gazu, w układzie hamulcowym jeszcze przez kilka sekund utrzymywane jest ciśnienie, aby auto nie ruszyło się z miejsca. Gdy nacisk na sprzęgło maleje, zaś nacisk na pedał gazu rośnie, system zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym.

W niektórych autach informacji o konieczności aktywacji asystenta ruszania pod górę dostarczają czujnik wciśnięcia pedału sprzęgła i hamulca, możliwa jest też elektroniczna analiza, czy moment obrotowy silnika jest wystarczający do podjazdu, a bardziej zaawansowane systemy sprawdzają też prędkość i kierunek obracania się kół, aktualną masę pojazdu wraz z pasażerami i bagażem i dokładny kąt wzniesienia.

Tagi: asystentHACHill Assist Controlruszanie pod górę

DODAJ KOMENTARZ