zamknij
PORADNIKI

Odcinkowe pomiary prędkości – wszystko, co musisz wiedzieć

REKLAMA
Odcinkowe pomiary prędkości – wszystko, co musisz wiedzieć | autofakty.pl

Na początku odcinkowe pomiary prędkości wystraszyły kierowców do  tego stopnia, że nadmiernie zwalniali na odcinku kontrolnym i utrudniali ruch. Czy faktycznie musimy się obawiać nowych systemów pomiaru? W poniższym tekście postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości.

Odcinkowe pomiary prędkości to kolejny oręż Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego w walce z nadmierną prędkością na drodze. Po długim okresie prób i odbiorów technicznych, pod koniec 2015 roku w Polsce zaczęło funkcjonować 29 punktów mierzących średnią prędkość przejazdu na określonych odcinkach.

Według danych, do których dotarł Dziennik.pl, w trakcie pierwszych 4 dni działania zaledwie 3 z 29 odcinkowych pomiarów prędkości, GITD zarejestrowało około 200 naruszeń. Ta wartość jasno pokazuje, że kierowcy muszą przywyknąć do nowego systemu kontroli prędkości.

Jak działają odcinkowe pomiary prędkości?

Odcinkowe pomiary prędkości nie są nowym rozwiązaniem. Od kilku lat z powodzeniem działa już w Austrii, Holandii czy we Włoszech. Do pomiaru w tym wypadku nie stosuje się tradycyjnych fotoradarów, a kamery umieszczone na słupach lub kratownicach nad drogą. Jedna z kamer znajduje się na początku odcinka pomiarowego, druga – na jego końcu. Identyfikują one pojazd na podstawie tablic rejestracyjnych. Dane z kamer są przesyłane do komputera, który oblicza średnią prędkość pojazdu. Jeżeli obliczenia wykażą, że średnia prędkość, z jaką poruszał się pojazd, przekraczała tę dozwoloną (stałą na całej długości odcinka pomiarowego), do centrali Inspekcji Transportu Drogowego – a konkretnie do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – zostaną wysłane zdjęcia z wjazdu i wyjazdu pojazdu z odcinka pomiarowego. Te z kolei stanowią podstawę do ukarania kierowcy.

Co należy wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?

1. Oznaczenie odcinka pomiarowego

Podobnie jak przed fotoradarami, również przed rozpoczęciem odcinkowego pomiaru prędkości musi widnieć odpowiednie oznaczenie. Ostrzega o nim dobrze znany znak (D51), czyli ten sam niebieski prostokąt, który informuje o fotoradarze („Kontrola prędkości, fotoradar). W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości pod znakiem musi się znajdować tabliczka „Kontrola średniej prędkości na odcinku … km”.

Musimy pamiętać, że podobny znak jest ustawiany przez straże miejskie i ostrzega przed fotoradarami przenośnymi. Wygląda on jednak nieco inaczej – de facto różni się jedynie treścią tabliczki umieszczonej pod znakiem D51.

Również wyjazd z odcinka pomiarowego musi być odpowiednio oznaczony. Najpierw miniemy kamerę, a niedługo potem znak D51 z tabliczką o końcu pomiaru.

2. Urządzenie pomiarowe

Kamery odpowiedzialne za odcinkowy pomiar prędkości muszą być pomalowane na żółto. Są większe od typowych kamer monitoringu ruchu. To takie same kamery, jak te, które monitorują przejazd na czerwonym świetle na niektórych skrzyżowaniach w Polsce. Nie musimy obawiać się zatem licznych innych kamer umieszczonych na kratownicach nad drogą, ponieważ one nie pełnią funkcji pomiarowej.

3. Drogi, na których wykonywany jest pomiar

Warto zaznaczyć, że system odcinkowego pomiaru prędkości może być zainstalowany jedynie na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nie będzie jednak przeprowadzany na drogach szybkiego ruchu i autostradach, a więc drogach, których oznaczenia zaczynają się od liter A lub S. Zgodnie z zapowiedziami ITD liczba odcinków pomiarowych będzie się zwiększać i niewykluczone, że z czasem pojawią się również na innych arteriach.

4. Tolerancja odcinkowego pomiaru prędkości

Podobnie jak w przypadku fotoradarów także przy odcinkowym pomiarze prędkości przekroczenie dozwolonej prędkości do 10 km/h nie będzie karane. Należy jednak pamiętać, że w przypadku odcinkowego pomiaru również obowiązują nowe przepisy, w myśl których za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h na obszarze zabudowanym prawo jazdy jest odbierane na 3 miesiące.

5. Na jakim dystansie mierzona jest prędkość

Obecnie istnieje 29 odcinków pomiarowych (pełna lista w tabeli poniżej). Najdłuższy z nich znajduje się na drodze nr 61 w gminie Piątnica i ma 6,21 km długości, najkrótszy zaś – na drodze nr 78 w gminie Gorzyce – zaledwie 850 m.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Regeneracja zacisków hamulcowych w samochodzie
  Numer drogi Długość w km Miejscowość Gmina Powiat Województwo
1 48 2,15 Tomaszów Mazowiecki Tomaszów Mazowiecki tomaszowski łódzkie
2 8 1,6 Kluki Kluki bełchatowski łódzkie
3 72 3,3 Złota Głuchów skierniewicki łódzkie
4 9 3,6 Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna Kolbuszowa kolbuszowski podkarpackie
5 9 1,3 Krościenko Wyżne/ Iskrzynia Krościenko Wyżne/ Korczyna krośnieński podkarpackie
6 3 4,82 Babigoszcz – Gniazdowo Przybiernów/ Goleniów goleniowski zachodniopomorskie
7 2 3,9 Torzym – Koryta Torzym sulęciński lubuskie
8 32 3,35 Sulechów Sulechów zielonogórski lubuskie
9 94 2,175 Łosiów Lewin Brzeski brzeski opolskie
10 92 2,5 Tarnowo Podgórne Tarnowo Podgórne poznański wielkopolskie
11 19 3,8 Zwierki – Zabłudów Zabłudów białostocki podlaskie
12 59 5,83  — Mrągowo mrągowski warmińsko-mazurskie
13 20 3,18 Mokrzym Bytów bytowski pomorskie
14 6 2 Rumia Rumia gdyński pomorskie
15 16 2 Rogóźno Rogóźno grudziądzki kujawsko-pomorskie
16 5b 4,7 Szubin Szubin nakielski kujawsko-pomorskie
17 61 6,2 Kisielnica – Stawiski Piątnica/ Stawiski łomżyński i kolneński podlaskie
18 16 12,7 Olsztyn – Gietrzwałd Gietrzwałd olsztyński warmińsko-mazurskie
19 S7 3,5 Stróża-Pcim Pcim myślenicki małopolskie
20 S7 6,8 Gózd – Suchedniów Suchedniów skarżyski świętokrzyskie
21 94 5,4 Tarnów-Ładna Skrzyszów tarnowski małopolskie
22 5 6.8 odcinek drogi krajowej między m. Borzęcin, a Żmigród/Prusice trzebnicki dolnośląskie
m. Prusice
23 12 2,5 Szlichtyngowa-Górczyna Szlichtyngowa gm. wiejsko miejska wschowski lubuskie
24 7 9,8 Rybitwy – Szymaki Baboszewo / Płońsk ciechanowski mazowieckie
25 50 3,5 Strachówka Strachówka wołomiński mazowieckie
26 60 1,95 Karniewo Karniewo makowski mazowieckie
27 50 4,8 Regut – Człekówka Kołbiel otwocki mazowieckie
28 10 1,65 Kalisz Pomorski – Pruszcz Kalisz Pomorski drawski zachodniopomorskie
29 50 2,9 Sochaczew Sochaczew sochaczewski mazowieckie

 

6. Odcinkowy pomiar zawsze działa w dwóch kierunkach

Fotoradary przyzwyczaiły nas to tego, że ostrzeżenie przed pomiarem nie zawsze oznaczało monitoring akurat naszego pasa jezdni. W przypadku odcinkowych pomiarów prędkości pomiar jest robiony zawsze w obu kierunkach ruchu.

7. Jak będzie wyglądać pismo informujące o wykroczeniu?

W przypadku przekroczenia średniej prędkości na odcinku pomiarowym o ponad 10 km/h procedura postępowania jest identyczna, jak w przypadku wykroczenia zarejestrowanego przez fotoradar. Właściciel samochodu otrzyma wezwanie do zapłacenia kary lub wskazania osoby, która kierowała pojazdem. Warto zaznaczyć, że od połowy aktualnie do wezwań z fotoradarów (a tym samym z odcinkowych pomiarów prędkości) GITD załącza się  już zdjęcia.

8. Nie zawsze 50 km/h

Odcinkowe pomiary prędkości nie są ustawiane jedynie w miejscach, gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Fotoradary zazwyczaj „strzegą” ograniczenia 50 lub 70 km/h. Tymczasem w przypadku wieloodcinkowych pomiarów dopuszczalna prędkość to nawet 90 km/h.

Należy się spodziewać, że z czasem liczba odcinków kontrolnych będzie się zwiększać. Obecnie kontrolą jest objętych zaledwie 81 km dróg. Na oficjalnej stronie internetowej Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym możemy się dowiedzieć, że we Włoszech wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości przyczyniło się do zmniejszenia liczby wypadków o 19 procent. W miejscach objętych taką kontrolą odnotowano tym samym mniej rannych (o 27 procent) i 51 procent mniej ofiar śmiertelnych. Czy w Polsce rezultaty wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości będą równie pozytywne? O tym niebawem się przekonamy.

Więcej szczegółów dotyczących każdego odcinka pomiarowego można znaleźć na oficjalnej stronie GITD

Tagi: dodatkowe

DODAJ KOMENTARZ