zamknij
REKLAMA
kappa

Filtr fazy lotnej to element instalacji gazowej LPG, montowanej w samochodach. Filtr fazy lotnej znajduje się pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczami gazu. Oczyszcza on gaz, gdy znajduje się on w fazie lotnej. Głównym zadaniem filtra jest ochrona najcenniejszych elementów instalacji gazowej – wtryskiwaczy.

Instalacje gazowe LPG montowane są w samochodach jako alternatywny system zasilania silnika. Pozwalają one na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Zastosowanie filtrów ma na celu ochronę wrażliwych elementów instalacji gazowej przed zanieczyszczeniami. Skąd się one biorą? Trzeba przyjąć, że nie we wszystkich punktach sprzedaży gaz LPG jest produktem najwyższej jakości. Filtr fazy lotnej usuwa wszelakiego typu oleiste frakcje, jakimi gaz może być zanieczyszczony w czasie transportu do stacji paliw. To zabrudzenia ze zbiorników gazu, cystern przewożących gaz, pomp wszelakiego rodzaju. Mogą to być również opiłki metali z pomp, przetaczających gaz.

Umiejscowienie filtra fazy lotnej w instalacji gazowej LPG

Najnowsze instalacje gazowe (sekwencyjnego wtrysku gazu fazy lotnej) składają się z zaworu tankowania (może być umieszczony w różnych miejscach, np. w zderzaku), okrągłego zbiornika gazu (umieszcza się go w miejscu koła zapasowego), wielozaworu (montuje się go nad zbiornikiem gazu), sterownika elektronicznego, elektrozaworu gazowego z reduktorem, wtryskiwaczy (po jednym na cylinder), filtra fazy ciekłej i filtra fazy lotnej, przewodów, akcesoriów montażowych oraz przełącznika, którym kierowca przełącza zasilanie silnika z benzyny na gaz.

Jak to wszystko działa? Po uruchomieniu silnika z zasilaniem benzynowym, kierowca przełącza zasilanie na gaz LPG. Gaz znajduje się w zbiorniku pod ciśnieniem. Po otwarciu wielozaworu na zbiorniku, gaz samoistnie poprzez przewody instalacji przemieszcza się do komory silnika, do elektrozaworu gazowego. Tutaj gaz jest filtrowany po raz pierwszy, za pomocą filtra fazy ciekłej. Przefiltrowany gaz trafia do reduktora, podłączonego do układu chłodzenia auta. Gaz w reduktorze zostaje ogrzany (za sprawą ciepła z układu chłodniczego), rozprężony i przyjmuje postać lotną. Za pomocą przewodów elastycznych gaz trafia do filtra fazy lotnej.
Po oczyszczeniu gazu przez filtr fazy lotnej, trafia on do wtryskiwaczy, sterowanych za pomocą sterownika elektronicznego. Dalej gaz dawkowany jest przez dysze do zaworów ssących.

Co jaki czas należy wymieniać filtr fazy lotnej?

Specjaliści zalecają, aby filtr fazy lotnej wymieniać co 10, a maksymalnie co 15 tys. km przebiegu.

W pierwszej kolejności należy zapoznać się z zaleceniami serwisowymi producenta instalacji gazowej, który określa, po jakim przebiegu należy wymienić filtr. Jeśli auto zostało wyposażone w fabryczną instalację gazową, zalecenia serwisowe, dotyczące częstotliwości wymiany filtra można znaleźć w instrukcji samochodu.

 

Instalacja gazowa w samochodzie Audi 100 2.3 E I autofakty.pl I Autor: Nero24 at the German language Wikipedia [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

Jak wygląda i z czego zbudowany jest filtr fazy lotnej?

Filtr fazy lotnej zamontowany jest w szczelnej obudowie o przekroju walca.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Napęd wodorowy - nie ma spalin, emituje tylko... wodę!

Filtry fazy lotnej dzielą się na dwa rodzaje

  • Filtry rozbieralne – w których rozkręca się obudowę i wymienia znajdujący się w środku wkład filtra na nowy. Posiadają one odstojnik, w którym zbiera się woda usuwana z gazu. Obudowa filtra rozbieralnego produkowana jest z tworzywa sztucznego.
  • Filtry stanowiące całość w nierozbieralnej, metalowej obudowie. W tym przypadku wymienia się całość. Obudowa filtra nierozbieralnego produkowana jest z cienkiego aluminium.

Wkłady filtracyjne wykonuje się z całego szeregu materiałów. Najtańszym materiałem jest plisowana, zwykła bibuła, albo celuloza, nasączona żywicą lub dodatkowo wzbogacona włóknami syntetycznymi.

  • W droższych filtrach znacznie lepszej jakości, stosuje się skuteczniejsze i trwalsze materiały filtracyjne. To na przykład:
    • Włókniny poliestrowe – o wiele bardziej skuteczne od bibuły i celulozy w usuwaniu zanieczyszczeń.
    • Włókna szklane – ich największą zaletą jest odporność na nasiąkanie wodą.
    • Pianka bulprenowa – uznawana obecnie za najskuteczniejszą w filtrowaniu zanieczyszczeń.

Ile kosztuje filtr fazy lotnej?

Ceny najtańszych filtrów, z wkładami z bibuły filtracyjnej, zaczynają się od kilku złotych za sztukę. Ceny najlepszych filtrów z wkładem filtracyjnym, wykonanych z pianki bultrenowej, zaczynają się od 10 zł.

Jak wybrać dobry filtr fazy lotnej?

Producenci instalacji gazowych a także użytkownicy polecają niektóre rodzaje markowych filtrów. W wyborze filtra może pomóc też informacja, zamieszczana przez producentów, określająca stopień separacji cząstek. Np. filtry dobrej jakości są w stanie odseparować do 99 % cząstek zanieczyszczeń o wielkości jednej tysięcznej milimetra.

Co się stanie, jeśli kierowca zaniecha wymiany filtra fazy lotnej?

Zabrudzone filtry utrudniają właściwy przepływ gazu, co ma wpływ na nieodpowiedni skład mieszanki gazowo powietrznej (może to prowadzić między innymi do szarpania). Zanieczyszczenia, których nie zatrzyma filtr, doprowadzą do zablokowania ruchomych elementów wtryskiwaczy.

Czy filtr warto wymieniać samodzielnie?

Wymiany filtra należy dokonać w warsztacie, specjalizującym się w montażu i serwisowaniu układów LPG. Poza filtrem fazy lotnej, warto od razu wymienić filtr fazy ciekłej.

Jak przebiega wymiana filtra fazy lotnej?

Mechanik odłącza odpływ gazu z butli LPG, umieszczonej w bagażniku, a następnie opróżnia ją z gazu. Kolejny krok to odłączenie przewodów, doprowadzonych do filtra i jego demontaż. W przypadku filtrów rozbieralnych, mechanik rozkręca obudowę, usuwa stary wkład i montuje nowy. W przypadku filtrów nierozbieralnych, mechanik montuje cały nowy filtr i nowe uszczelnienia. Po montażu filtra należy skontrolować szczelność instalacji.

Tagi: filtr fazy lotnejfiltr fazy lotnej co to jestfiltr gazufiltr lpgfiltry gazuile kosztuje filtr lpgkiedy wymieniac filtr lpglpg filtr
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ