Renault Laguna II to samochód, który w trakcie premiery zachwycał nowoczesnym designem i ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi. Niestety niedługo potem użytkownicy tego modelu boleśnie przekonali się na własnej skórze o jego uciążliwej awaryjności. Francuzi jednak w trakcie produkcji wprowadzili poprawki – czy udało im się wyleczyć wszystkie choroby wieku dziecięcego?
Sylwetka modelu
Renault Laguna II konkuruje w klasie aut segmentu D. Na internetowych portalach aukcyjnych dostępnych jest około 900 egzemplarzy tego modelu, zaledwie 10% tej liczby stanowią sztuki kupione w polskich salonach.
Samochód zadebiutował na rynku w 2000 roku. Auto oferowane było w dwóch wersjach nadwozia: liftback i kombi. 5 lat po premierze konstrukcja została poddana modernizacji – oprócz zmian w ofercie silnikowej Laguna otrzymała między innymi nowy pas przedni oraz tylne lampy, pojawiło się też kilka drobnych zmian we wnętrzu. Produkcję tego modelu zakończono w 2007 roku, kiedy na rynku zadebiutowała jego kolejna generacja.
Najtańsze egzemplarze Renault Laguny II wyceniono na około 3 tys. zł. Po dołożeniu jeszcze tysiąca uda się już kupić egzemplarz z polskiego salonu. Radzimy jednak decydować się na mniej awaryjne auta po liftingu – ich ceny zaczynają się od 10-11 tys. zł. Najdroższe sztuki z końca produkcji wyceniono na niecałe 20 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Design samochodu w trakcie premiery był przełomowy, auto prezentowało się nowocześnie i dynamicznie. Najbardziej charakterystyczne elementy wersji przedliftingowej to atrapa chłodnicy z charakterystyczną srebrną obwódką, logo Renault na masce oraz tylna klapa bagażnika ze zintegrowaną tylną lotką (w odmianie liftback). Po liftingu pojawiły się ciemne reflektory, a logo przeniesiono z maski na środek dwuczęściowej atrapy chłodnicy. Bagażnik w liftbacku ma 430 l, a w kombi od 475 do 1515 l.
Wnętrze
Do wykończenia deski rozdzielczej użyto materiałów podatnych na zarysowania o dość dyskusyjnej jakości. Podobnie sprawa wyglądała z ich spasowaniem, niemal każdy element trzeszczy. Po modernizacji przeprowadzonej w 2005 roku nieco poprawiono jakość wnętrza. Fotele zarówno z przodu jak i z tyłu są wygodne, nie można narzekać też na brak miejsca w obydwu rzędach.
Wersje silnikowe
Na rynku dominują wersje wysokoprężne. Na portalach aukcyjnych egzemplarzy z Dieslem jest około 400 sztuk, a aut z silnikiem benzynowym – niewiele ponad 100. Przebiegi wystawionych samochodów wahają się od około 90 tys. km do ponad 300 tys. km. Niestety w większości przypadku mają się one nijak do ceny i rocznika auta. Radzimy patrzeć przede wszystkim na stan konkretnej sztuki. Najważniejsze zmiany w palecie silnikowej to wprowadzenie po liftingu (w 2005 roku) 204-konnej wersji motoru benzynowego 2.0 Turbo oraz niezawodnego 2-litrowego Diesla.
Silniki benzynowe
Bazowa jednostka napędowa to 1.6 l (107-112 KM). Rozpędza auto do 100 km/h w niecałe 12 s. Nie są to imponujące osiągi, a przez dużą masę zużywa podobne ilości paliwa do większych silników, do tego trzeba liczyć się jeszcze z awaryjnym kołem zmiennych faz rozrządu – ten sam problem dotyczy również motorów 2-litrowych.
Dostępny jest jeszcze silnik pośredni 1.8 l (115-120 KM). Do ,,setki’’ rozpędza Lagunę w 10,8-12,9 s. Jeśli już ten motor, to tylko 120-konny, zakup słabszego nie ma sensu (dużo pali i ma słabe osiągi). Najlepiej z autem radzą sobie wersje 2-litrowe: wolnossąca jednostka ma 135 KM i osiąga 100 km/h w około 10 s, a odmiany turbodoładowane (163-, 170- i 204-konne) robią to w czasie od 7,2 do 8,5 s. To dobre wyniki, ale trzeba liczyć się z awariami koła zmiennych faz rozrządu. Nie jest to bardzo poważny problem, ale warto mieć w zapasie około 2 tys. zł na jego wymianę.
Oferowana była również jednostka 2-litrowa oznaczona kodem IDE o mocy 140 KM. Ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz problemy z układem wtryskowym i innymi elementami osprzętu. To jedyny silnik, gdzie zamontowanie instalacji LPG będzie droższe niż w przypadku innych motorów. Tego typu instalacja oprócz gazu zużywa również benzynę, co podnosi koszty eksploatacji.
Oferowana była jeszcze 207-konna wersja V6, czyli silnik 3-litrowy, który rozpędza Lagunę do 100 km/h w 8 s. Lepiej jednak wybrać 204-konną wersję 2-litrową z turbodoładowaniem – jest dynamiczniejsza, szybsza (dzięki niższej masie silnika) i zużywa mniej paliwa.
Silniki Diesla
Na początku w ofercie motorów wysokoprężnych dostępne były dwa silniki o kilku wariantach mocy. Mniejsza jednostka to 1.9 dCi (92, 100, 107, 110, 120, 130 KM). Przyspieszenie 100 km/h to w zależności od mocy od 10,2 do 14,2 s. Niestety w jednostce spotykane były przypadki dość szybkiego uszkodzenia wtryskiwaczy. Zbyt dobrą trwałością nie mogło pochwalić się również dwumasowe koło zamachowe oraz turbosprężarka. Jakby tego było mało, w wielu egzemplarzach z powodu wymiany oleju według zaleceń producenta (co 30 tys. km) zacierają się panewki. Wybór tego silnika to spore ryzyko.
Oprócz motoru 1.9 dCi na początku dostępny był jeszcze tylko silnik 2.2 dCi (139-150 KM). W tym przypadku pierwsza ,,setka’’ pojawia się na prędkościomierzu po niecałych 10 s. Tu również występują problemy z zacierającymi się panewkami, do tego jeszcze częściej niż w 1.9 dCi wyeksploatowaniu ulega turbosprężarka. Wybór tego motoru również odradzamy.
Najlepszym Dieslem jest wariant 2.0 dCi (150-173 KM). Rozpędza się do 100 km/h w bardzo dobrym czasie 8,4-8,9 s, a do tego zdecydowanie najrzadziej się psuje. Niestety, ta jednostka została wprowadzona dopiero w egzemplarzach po liftingu – znalezienie takiego auta nie będzie łatwe, bo na rynku jest ich niewiele.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie w Renault Laguna II jest wyraźnie nastawione na jak najwyższy komfort, dzięki czemu jazda tym autem nawet w długie trasy gwarantuje dobry wypoczynek. Niestety samochód nie może pochwalić się zbyt precyzyjnym układem kierowniczym. Charakterystyka prowadzenia tego modelu nie sprzyja szybkiemu pokonywaniu zakrętów – to auto dla osób, które ceną powolną, dostojną jazdę. W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi mamy do czynienia z tarczami hamulcowymi.
Warianty wyposażenia
Samochód był oferowany w następujących wersjach wyposażenia: Authentique, Expession, Dynamique, Privilege, Initiale, Impulsion, Emotion oraz Fascination. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, reflektory ksenonowe, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka, ESP, ABS, system kontroli ciśnienia w oponach, kontrola trakcji, nawigacja oraz skórzana tapicerka. Najbardziej charakterystycznymi gadżetami były jednak karta do otwierania i uruchamiana auta zastępująca kluczyk i wspomaganie układu kierowniczego dostosowujące siłę oporu na kole kierownicy do prędkości auta.
Najczęstsze usterki
Najczęściej spotykanymi usterkami są awarie elektroniki, które spotykane są głównie w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji. Przede wszystkim szwankuje karta służąca do otwierania i uruchamiania auta. Przed zakupem Laguny II koniecznie trzeba sprawdzić działanie wszystkich urządzeń pokładowych. Najbardziej powszechną usterką są kapryśne czujniki pokazujące ciśnienie w oponach – często odczytują nieprawidłowe wartości albo w ogóle nie działają.
Dzięki zastosowaniu niektórych elementów plastikowych karoserii, samochód prawie nie rdzewieje. Niestety w coraz większej ilości egzemplarzy korozja zaczyna już mocno atakować progi – warto zwrócić na to uwagę i przed zakupem obejrzeć samochód na podnośniku.
Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Renault Laguna zajęła ostatnią w klasie 84. lokatę na 86 pozycji. Najlepiej w segmencie wypadła Toyota Avensis, która uplasowała się na bardzo wysokim 6. miejscu. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych przez TÜV drugie miejsce od końca w klasie aut średnich przypadło BMW Serii 3. Bawarska konstrukcja zajęła 74. lokatę.
Bezpieczeństwo
Renault Laguna II została przetestowana przez Euro NCAP w roku 2001. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało 5 na 5 gwiazdek w kategorii ochrony osób dorosłych, a za ochronę pieszych 2 na 4 gwiazdki. W 2003 roku testy powtórzono, ale wyniki pozostały bez zmian. To jedno z pierwszych aut, które uzyskało tak dobry wynik.
Konkurenci
Głównym konkurentem Renault Laguny II jest Ford Mondeo MK3. Pomimo upływu lat samochód nadal może się podobać, jest też jednym z najprzestronniejszych modeli w segmencie D. Auto może pochwalić się też ponadprzeciętnymi własnościami jezdnymi, w tym precyzyjnym układem kierowniczym. W porównaniu do Laguny Mondeo dostępny jest w trzech wersjach nadwozia. Niestety jednostki benzynowe w Fordzie nie współpracują tak dobrze z gazem jak te w Renault, do tego dochodzi jeszcze problem z korozją oraz awaryjny 2-litrowy, 130-konny Diesel z notorycznie psującym się osprzętem.
Drugim ważnym konkurentem Laguny jest Volkswagen Passat B5. Jego mocne strony to przestronność, bardzo dobre właściwości jezdne, bogate wyposażenie, największy wybór silników w segmencie D (nie uwzględniając aut marek premium). Samochód może pochwalić się jeszcze wysokim poziomem komfortu oraz dostępnym opcjonalnie napędem na 4 koła (ze sprzęgłem Haldex). Nie bez znaczenia jest też ogólna wysoka niezawodność auta. Główne wady tej konstrukcji to często psujące się przednie zawieszenie, duża popularność oraz awaryjne silniki wysokoprężne V6.
Podsumowanie
Renault Laguna II może pochwalić się przede wszystkim niską ceną w stosunku do rocznika oraz atrakcyjną ofertą tanich części zamiennych. Poza tym większość napraw jest w tym przypadku dużo tańsza niż u niemieckich czy japońskich konkurentów. Mocną stroną francuskiego auta jest jeszcze bardzo komfortowo zestrojone zawieszenie i wygodne fotele. Warto pochwalić też trwałe silniki benzynowe (z wyjątkiem jednostki 2.0 IDE).
Wady Laguny to przede wszystkim duża ilość irytujących drobnych awarii, zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji – w sztukach poliftingowych usterek jest już znacznie mniej. Negatywnie oceniamy też pierwsze silniki Diesla, które tuż po debiucie notorycznie się psuły. Trwałością nie może pochwalić się również elektronika. Minusem jest jeszcze niezbyt precyzyjny układ kierowniczy oraz spora utrata wartości.
Z silników benzynowych polecamy przede wszystkim motory 2-litrowe, z wyjątkiem jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (wersja IDE). Warianty 1.6 l i 1.8 l są za słabe do tego auta, a jednostka V6 ma gorsze osiągi niż topowa odmiana silnika 2.0 Turbo, generując znacznie wyższe koszty utrzymania. Najlepszym Dieslem jest również wariant 2-litrowy – niestety, najmniej awaryjny silnik wysokoprężny nie jest zbyt szeroko dostępny na rynku.
Najtańsze egzemplarze Renault Laguny II kosztują niewiele, ale sztuki do 4 tys. zł nie zasługują na uwagę. Większość z nich jest po poważnych wypadkach albo ma ogromne przebiegi, niektóre z nich od sprzedających trzeba będzie odebrać na lawecie. Jeżdżące egzemplarze z polskich salonów zaczynają się powyżej 4 tys. zł – to dość ryzykowne wersje sprzed liftingu. Znacznie lepiej przeznaczyć na auto około 10-11 tys. zł – za taką kwotę uda się już znaleźć ciekawe sztuki po modernizacji. Najdroższe wyceniono na niecałe 20 tys. zł. Przy wyborze warto decydować się na możliwie jak najmłodsze egzemplarze – te z pierwszych lat produkcji nie są zbyt dopracowane.