Historia Opel Zafira A
Opel Zafira I (fot. RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
KTyp nadwozia
5-drzwiowy minivanOpel Zafira pierwszej generacji konstrukcyjnie był spokrewniony z Astrą G. Prototyp tego modelu pokazano na salonie motoryzacyjny we Frankfurcie w 1997 roku, a w salonach sprzedaży auto pojawiło się w 1999 roku. Co ciekawe, przy konstruowaniu tego minivana, Opel korzystał z pomocy specjalistów z Porsche. W 2000 r. przygotowano wersję dla klientów ceniących w samochodach nie tylko przestronne wersje, ale i sportowy charakter – Zafirę OPC. W 2003 niemiecki producent przeprowadził drobny facelifting (zmodyfikowano m. in kolor tylnych kierunkowskazów z pomarańczowego na przezroczysty, zmodyfikowany grill na chromowany). W konkursie na Europejski Samochód Roku 2000 Zafirze udało się zająć 3. miejsce. W latach 2001–2012 auto było produkowano w Brazylii.
Zalety
- Przestronna kabina pasażerska;
- Atrakcyjna cena zakupu;
- Bezproblemowy dostęp do części zamiennych
Wady
- Awarie przewodów oraz cewek zapłonowych w silnikach benzynowych;
- Nadmierne zużycie oleju silnikowego;
- Usterki turbosprężarki w silniku 2.2 DTI
Nadwozie
Opel Zafira oferuje bardzo przestronną i pakowaną kabinę pasażerską. Osobom, którym często zdarza się wozić więcej niż 5 pasażerów, z pewnością do gustu przypadnie system Flex7, który w szybki i łatwy sposób umożliwi wysuniecie z podłogi bagażnika dwóch dodatkowych foteli.
K (1999-2005)
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 16v | 1598 | 101/6000 | 150/3600 | R4/16 | 13,0 | 176 |
1.8 16v | 1796 | 116/5400 | 170/3400 | R4/16 | 12 | 184 |
1.8 16V | 1796 | 125/5600 | 170/3800 | R4/16 | 11,5 | 188 |
2.0 16V OPC | 1998 | 192/5400 | 250/1950 | R4/16 | 8,2 | 220 |
2.2 16V | 2198 | 147/5800 | 203/4000 | R4/16 | 10,0 | 200 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.2 DTI | 2171 | 125/4000 | 280/1500 | R4/16 | 11,5 | 187 |
2.0 16V DTI | 1995 | 101/4300 | 205/1650 | R4/16 | 14,0 | 175 |
2.0 DI 16V | 1995 | 82/4300 | 185/1800 | R4/16 | 17 | 160 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 CNG | 1598 | 97/6200 | 140/4200 | R4/8 | 15,5 | 170 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna;
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 16v | 8,7 |
1.8 16v | 9,1 |
1.8 16v | 8,6 |
2.0 16V OPC | 10,1 |
2.2 16V | 8,9 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
2.2 DTI | 6,7 |
2.0 16V DTI | 6,6 |
2.0 DI 16V | 7,0 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 CNG | 5,3 |
Wersje specjalne
W 2000 roku Opel zaprezentował usportowioną wersję Zafiry I generacji – model OPC. Auto dysponowało 2,0-litrowym, 16-zaworowym silnikiem benzynowym o mocy 192 KM. Samochód przyspieszał -100 km/h w czasie 8,2 s. Prędkość maksymalna wyniosła z kolei 202 km/h.
Opel Zafira I (fot. RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
KTyp nadwozia
5-drzwiowy minivanOpel Zafira pierwszej generacji konstrukcyjnie był spokrewniony z Astrą G. Prototyp tego modelu pokazano na salonie motoryzacyjny we Frankfurcie w 1997 roku, a w salonach sprzedaży auto pojawiło się w 1999 roku. Co ciekawe, przy konstruowaniu tego minivana, Opel korzystał z pomocy specjalistów z Porsche. W 2000 r. przygotowano wersję dla klientów ceniących w samochodach nie tylko przestronne wersje, ale i sportowy charakter – Zafirę OPC. W 2003 niemiecki producent przeprowadził drobny facelifting (zmodyfikowano m. in kolor tylnych kierunkowskazów z pomarańczowego na przezroczysty, zmodyfikowany grill na chromowany). W konkursie na Europejski Samochód Roku 2000 Zafirze udało się zająć 3. miejsce. W latach 2001–2012 auto było produkowano w Brazylii.
Zalety
- Przestronna kabina pasażerska;
- Atrakcyjna cena zakupu;
- Bezproblemowy dostęp do części zamiennych
Wady
- Awarie przewodów oraz cewek zapłonowych w silnikach benzynowych;
- Nadmierne zużycie oleju silnikowego;
- Usterki turbosprężarki w silniku 2.2 DTI
Opel Zafira oferuje bardzo przestronną i pakowaną kabinę pasażerską. Osobom, którym często zdarza się wozić więcej niż 5 pasażerów, z pewnością do gustu przypadnie system Flex7, który w szybki i łatwy sposób umożliwi wysuniecie z podłogi bagażnika dwóch dodatkowych foteli.
K (1999-2005)
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 16v | 1598 | 101/6000 | 150/3600 | R4/16 | 13,0 | 176 |
1.8 16v | 1796 | 116/5400 | 170/3400 | R4/16 | 12 | 184 |
1.8 16V | 1796 | 125/5600 | 170/3800 | R4/16 | 11,5 | 188 |
2.0 16V OPC | 1998 | 192/5400 | 250/1950 | R4/16 | 8,2 | 220 |
2.2 16V | 2198 | 147/5800 | 203/4000 | R4/16 | 10,0 | 200 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.2 DTI | 2171 | 125/4000 | 280/1500 | R4/16 | 11,5 | 187 |
2.0 16V DTI | 1995 | 101/4300 | 205/1650 | R4/16 | 14,0 | 175 |
2.0 DI 16V | 1995 | 82/4300 | 185/1800 | R4/16 | 17 | 160 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 CNG | 1598 | 97/6200 | 140/4200 | R4/8 | 15,5 | 170 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna;
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 16v | 8,7 |
1.8 16v | 9,1 |
1.8 16v | 8,6 |
2.0 16V OPC | 10,1 |
2.2 16V | 8,9 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
2.2 DTI | 6,7 |
2.0 16V DTI | 6,6 |
2.0 DI 16V | 7,0 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 CNG | 5,3 |
W 2000 roku Opel zaprezentował usportowioną wersję Zafiry I generacji – model OPC. Auto dysponowało 2,0-litrowym, 16-zaworowym silnikiem benzynowym o mocy 192 KM. Samochód przyspieszał -100 km/h w czasie 8,2 s. Prędkość maksymalna wyniosła z kolei 202 km/h.