Historia Mercedes-Benz A I (W168)
Segment
CTyp nadwozia
5-drzwiowy hatchbackMercedes klasy A I generacji (kod fabryczny W168) został zaprezentowany w 1997 roku. Był to pierwszy przednionapędowy samochód tej marki. Producent ze Stuttgartu twierdził, że jest to model kompaktowy. Jednakże ze względu na wymiary nadwozia był klasyfikowany w segmencie aut miejskich (B). Zastosowano w nim bardzo innowacyjny system pochłaniania siły zderzenia czołowego, nazywany „Sandwich”. Dzięki niemu w chwili kolizji, silnik „wślizgiwał” się pod podłogę kabiny pasażerskiej, zamiast wdzierać się bezpośrednio do niej.
Początki pierwszej generacji A-klasy na rynku trudno zaliczyć do udanych. W październiku 1997 roku branżę motoryzacyjną zelektryfikowała informacja o tym, że opisywany model niemieckiego producenta przewrócił się na bok w trakcie tzw. testu Łosia. W efekcie zdecydowano o wycofaniu sprzedanych egzemplarzy z rynku, wstrzymaniu dalszej sprzedaży i produkcji. Aby wyeliminować wady konstrukcyjne, A-klasa zyskała sztywniejsze zawieszenie, system ESP w standardzie oraz opony o obniżonym profilu. Produkcja auta została przywrócona pod koniec lutego 1998 roku. W 2001 Mercedes udostępnił wersję LONG (kod fabryczny V168), dłuższą od wersji standardowej o 174 mm. Samochód, w odróżnieniu od produkowanego w tym samym czasie modelu W210, tzw. „okularnika” cechuje się bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Nadwozie, chociaż stosunkowo krótkie jest przy tym dość wysokie. Pozwoliło to na uzyskanie całkiem sporej przestrzeni bagażowej.
Zalety
- przestronne wnętrze
- rozmiary auta ułatwiają poruszanie się w ruchu miejskim
- silniki wysokoprężne cechują się trwałością i niskim spalaniem
Wady
- silniki benzynowe 1.4 mają kiepskie osiągi, a przy tym dużo palą
- awarie elektryki, np. silniczka opuszczania szyb
- bardzo mały prześwit
Nadwozie
Mercedes klasy A pierwszej generacji dostępny był wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej – jako 5-drzwiowy hatchback.
5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowy hatchback (wersja LONG)
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1397 | 82/5000 | 130/3750 | R4/8 | 12,9* | 170* |
1.4 | 1397 | 82/5000 | 130/3750 | R4/8 | 14,6** | 167** |
1.6 | 1598 | 102/5250 | 150/4000 | R4/8 | 10,8* | 180* |
1.6 | 1598 | 102/5250 | 150/4000 | R4/8 | 11,9** | 178** |
1.9 | 1898 | 125/5500 | 180/4000 | R4/8 | 8,8* | 198* |
1.9 | 1898 | 125/5500 | 180/4000 | R4/8 | 10,2** | 193** |
2.1 Evolution | 2084 | 140/5500 | 205/4000 | R4/8 | 8,2* | 203* |
2.1 Evolution | 2084 | 140/5500 | 205/4000 | R4/8 | 9,0** | 198** |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.7 CDI | 1689 | 60/3600 | 160/1500-2400 | R4/16 | 18,0* | 153* |
1.7 CDI | 1689 | 60/3600 | 160/1500-2400 | R4/16 | 18,8** | 150** |
1.7 CDI | 1689 | 75/3600 | 160/1500-2800 | R4/16 | 15,1* | 162* |
1.7 CDI | 1689 | 75/3600 | 160/1500-2800 | R4/16 | 16,8** | 157** |
1.7 CDI | 1689 | 90/4200 | 180/1600-3200 | R4/16 | 12,5* | 175* |
1.7 CDI | 1689 | 90/4200 | 180/1600-3200 | R4/16 | 13,7** | 172** |
1.7 CDI | 1689 | 95/4200 | 180/1600-3600 | R4/16 | 12,4* | 180* |
1.7 CDI | 1689 | 95/4200 | 180/1600-3600 | R4/16 | 13,5** | 173** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 5-biegowa półautomatyczna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 (82 KM) | 7,1 (skrzynia manualna) |
1.4 (82 KM) | 7,5 (skrzynia automatyczna) |
1.6 (102 KM) | 7,2 (skrzynia manualna) |
1.6 (102 KM) | 7,7 (skrzynia automatyczna) |
1.9 (125 KM) | 7,7 (skrzynia manualna) |
1.9 (125 KM) | 7,9 (skrzynia automatyczna) |
2.1 Evolution (140 KM) | 7,9 (skrzynia manualna) |
2.1 Evolution (140 KM) | 8,2 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.7 CDI (60 KM) | 4,5 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (60 KM) | 4,9 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (75 KM) | 4,8 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (75 KM) | 5,7 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (90 KM) | 4,9 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (90 KM) | 5,8 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (95 KM) | 5,2 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (95 KM) | 5,8 (skrzynia automatyczna) |
Wersje specjalne
W 2002 roku światło dzienne ujrzała sportowa wersja A Klasy I generacji – A 210 Evolution.
Segment
CTyp nadwozia
5-drzwiowy hatchbackMercedes klasy A I generacji (kod fabryczny W168) został zaprezentowany w 1997 roku. Był to pierwszy przednionapędowy samochód tej marki. Producent ze Stuttgartu twierdził, że jest to model kompaktowy. Jednakże ze względu na wymiary nadwozia był klasyfikowany w segmencie aut miejskich (B). Zastosowano w nim bardzo innowacyjny system pochłaniania siły zderzenia czołowego, nazywany „Sandwich”. Dzięki niemu w chwili kolizji, silnik „wślizgiwał” się pod podłogę kabiny pasażerskiej, zamiast wdzierać się bezpośrednio do niej.
Początki pierwszej generacji A-klasy na rynku trudno zaliczyć do udanych. W październiku 1997 roku branżę motoryzacyjną zelektryfikowała informacja o tym, że opisywany model niemieckiego producenta przewrócił się na bok w trakcie tzw. testu Łosia. W efekcie zdecydowano o wycofaniu sprzedanych egzemplarzy z rynku, wstrzymaniu dalszej sprzedaży i produkcji. Aby wyeliminować wady konstrukcyjne, A-klasa zyskała sztywniejsze zawieszenie, system ESP w standardzie oraz opony o obniżonym profilu. Produkcja auta została przywrócona pod koniec lutego 1998 roku. W 2001 Mercedes udostępnił wersję LONG (kod fabryczny V168), dłuższą od wersji standardowej o 174 mm. Samochód, w odróżnieniu od produkowanego w tym samym czasie modelu W210, tzw. „okularnika” cechuje się bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Nadwozie, chociaż stosunkowo krótkie jest przy tym dość wysokie. Pozwoliło to na uzyskanie całkiem sporej przestrzeni bagażowej.
Zalety
- przestronne wnętrze
- rozmiary auta ułatwiają poruszanie się w ruchu miejskim
- silniki wysokoprężne cechują się trwałością i niskim spalaniem
Wady
- silniki benzynowe 1.4 mają kiepskie osiągi, a przy tym dużo palą
- awarie elektryki, np. silniczka opuszczania szyb
- bardzo mały prześwit
Mercedes klasy A pierwszej generacji dostępny był wyłącznie w jednej wersji nadwoziowej – jako 5-drzwiowy hatchback.
5-drzwiowy hatchback
5-drzwiowy hatchback (wersja LONG)
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1397 | 82/5000 | 130/3750 | R4/8 | 12,9* | 170* |
1.4 | 1397 | 82/5000 | 130/3750 | R4/8 | 14,6** | 167** |
1.6 | 1598 | 102/5250 | 150/4000 | R4/8 | 10,8* | 180* |
1.6 | 1598 | 102/5250 | 150/4000 | R4/8 | 11,9** | 178** |
1.9 | 1898 | 125/5500 | 180/4000 | R4/8 | 8,8* | 198* |
1.9 | 1898 | 125/5500 | 180/4000 | R4/8 | 10,2** | 193** |
2.1 Evolution | 2084 | 140/5500 | 205/4000 | R4/8 | 8,2* | 203* |
2.1 Evolution | 2084 | 140/5500 | 205/4000 | R4/8 | 9,0** | 198** |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.7 CDI | 1689 | 60/3600 | 160/1500-2400 | R4/16 | 18,0* | 153* |
1.7 CDI | 1689 | 60/3600 | 160/1500-2400 | R4/16 | 18,8** | 150** |
1.7 CDI | 1689 | 75/3600 | 160/1500-2800 | R4/16 | 15,1* | 162* |
1.7 CDI | 1689 | 75/3600 | 160/1500-2800 | R4/16 | 16,8** | 157** |
1.7 CDI | 1689 | 90/4200 | 180/1600-3200 | R4/16 | 12,5* | 175* |
1.7 CDI | 1689 | 90/4200 | 180/1600-3200 | R4/16 | 13,7** | 172** |
1.7 CDI | 1689 | 95/4200 | 180/1600-3600 | R4/16 | 12,4* | 180* |
1.7 CDI | 1689 | 95/4200 | 180/1600-3600 | R4/16 | 13,5** | 173** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 5-biegowa półautomatyczna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 (82 KM) | 7,1 (skrzynia manualna) |
1.4 (82 KM) | 7,5 (skrzynia automatyczna) |
1.6 (102 KM) | 7,2 (skrzynia manualna) |
1.6 (102 KM) | 7,7 (skrzynia automatyczna) |
1.9 (125 KM) | 7,7 (skrzynia manualna) |
1.9 (125 KM) | 7,9 (skrzynia automatyczna) |
2.1 Evolution (140 KM) | 7,9 (skrzynia manualna) |
2.1 Evolution (140 KM) | 8,2 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.7 CDI (60 KM) | 4,5 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (60 KM) | 4,9 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (75 KM) | 4,8 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (75 KM) | 5,7 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (90 KM) | 4,9 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (90 KM) | 5,8 (skrzynia automatyczna) |
1.7 CDI (95 KM) | 5,2 (skrzynia manualna) |
1.7 CDI (95 KM) | 5,8 (skrzynia automatyczna) |
W 2002 roku światło dzienne ujrzała sportowa wersja A Klasy I generacji – A 210 Evolution.