Historia Volkswagen Polo IV
Volkswagen Polo IV hatchback (fot.Jose Jiménez López@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód miejskiTyp nadwozia
hatchback, sedanVolkswagen Polo czwartej generacji został wprowadzony do produkcji w 2001 roku. Samochód powstał na wspólnej płycie podłogowej z SEAT-em Ibizą i Skodą Fabią. Nowy model Polo kontynuował linię nadwoziową poprzednika, ale zyskał zupełnie inny wygląd przednich świateł, które zostały zapożyczone z mniejszego modelu – Lupo. Auto oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Do napędu można było zamówić jeden z kilku dostępnych silników benzynowych o mocach od 54 do 105 KM oraz diesli o mocach od 64 do 131 KM. Powstała również odmiana GTI z silnikiem o mocy 125 KM. W 2005 roku z okazji 30-lecia obecności modelu na rynku Polo zostało poddane faceliftingowi. Zmieniono wygląd przedniego pasa, a w szczególności świateł, które przypominały te zastosowane w Golfie. Samochód uzyskał cztery gwiazdki w testach Euro NCAP. Produkcja Polo czwartej generacji trwała 8 lat i zakończyła się w 2009 r.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Polo IV – czy warto kupić?”
Wady
- awarie instalacji elektrycznej
- defekty alternatora
- elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
- korozja układu wydechowego
Nadwozie
Volkswagen Polo występował w Europie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Samochód w nadwoziu hatchback miał bagażnik o pojemności 245 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 975 l. Sedan oferował kierowcy tylko 245 l bez możliwości powiększenia.
hatchback
sedan
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 | 1198 | 54/4750 | 106/3000 | R4 | 17,5 | 152 |
1.2 | 1198 | 60/5400 | 108/3000 | R4 | 16,1 | 158 |
1.2 | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | R4 | 14,9 | 162 |
1.2 | 1198 | 69/5400 | 113/3000 | R4 | 14,1 | 166 |
1.4 | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | R4 | 12,9 | 172 |
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 12,2 | 175 |
1.4 | 1390 | 86/5000 | 130/3750 | R4 | 12,1 | 178 |
1.4 | 1390 | 100/6000 | 126/4400 | R4 | 10,9 | 188 |
1.6 | 1598 | 105/5600 | 153/3800 | R4 | 10,4 | 192 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1422 | 70/4000 | 155/1600 | R4 | 14,6 | 164 |
1.4 | 1422 | 75/4000 | 195/2200 | R4 | 13,6 | 170 |
1.4 | 1422 | 80/4000 | 195/2220 | R4 | 12,8 | 174 |
1.9 | 1896 | 64/4200 | 125/1600 | R4 | 17,0 | 160 |
1.9 | 1896 | 101/4000 | 240/1800 | R4 | 10,7 | 188 |
1.9 | 1896 | 130/4000 | 310/1900 | R4 | 9,3 | 206 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.2 54 KM | 5,8 |
1.2 60 KM | 5,5 |
1.2 64 KM | 5,9 |
1.2 70 KM | 5,5 |
1.4 75 KM | 6,4 |
1.4 80 KM | 6,4 |
1.4 86 KM | 5,8 |
1.4 100 KM | 6,6 |
1.6 105 KM | 5,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 70 KM | 4,5 |
1.4 75 KM | 4,3 |
1.4 80 KM | 4,4 |
1.9 64 KM | 4,7 |
1.9 101 KM | 4,9 |
1.9 130 KM | 5,0 |
Wersje specjalne
Na bazie Polo IV generacji powstał usportowiony model GTI. Do napędu posłużył znany z poprzedniej generacji, wolnossący silnik o pojemności 1600 cm³ i mocy 125 KM. Samochód osiągał 100 km/h w czasie 8 s, a prędkość maksymalna wynosiła 205 km/h.
W 2005 roku producent wprowadził również uterenowioną odmianę Cross Polo. Samochód napędzany był silnikiem o 1,4 l o mocy 80 KM. Auto nieco podwyższono i wyposażono w nakładki progów oraz zmienione zderzaki, dzięki czemu z miejskiego samochodu Polo przeistoczyło się w terenówkę.
Volkswagen Polo IV hatchback (fot.Jose Jiménez López@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód miejskiTyp nadwozia
hatchback, sedanVolkswagen Polo czwartej generacji został wprowadzony do produkcji w 2001 roku. Samochód powstał na wspólnej płycie podłogowej z SEAT-em Ibizą i Skodą Fabią. Nowy model Polo kontynuował linię nadwoziową poprzednika, ale zyskał zupełnie inny wygląd przednich świateł, które zostały zapożyczone z mniejszego modelu – Lupo. Auto oferowano w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Do napędu można było zamówić jeden z kilku dostępnych silników benzynowych o mocach od 54 do 105 KM oraz diesli o mocach od 64 do 131 KM. Powstała również odmiana GTI z silnikiem o mocy 125 KM. W 2005 roku z okazji 30-lecia obecności modelu na rynku Polo zostało poddane faceliftingowi. Zmieniono wygląd przedniego pasa, a w szczególności świateł, które przypominały te zastosowane w Golfie. Samochód uzyskał cztery gwiazdki w testach Euro NCAP. Produkcja Polo czwartej generacji trwała 8 lat i zakończyła się w 2009 r.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Polo IV – czy warto kupić?”
Wady
- awarie instalacji elektrycznej
- defekty alternatora
- elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
- korozja układu wydechowego
Volkswagen Polo występował w Europie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Samochód w nadwoziu hatchback miał bagażnik o pojemności 245 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 975 l. Sedan oferował kierowcy tylko 245 l bez możliwości powiększenia.
hatchback
sedan
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 | 1198 | 54/4750 | 106/3000 | R4 | 17,5 | 152 |
1.2 | 1198 | 60/5400 | 108/3000 | R4 | 16,1 | 158 |
1.2 | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | R4 | 14,9 | 162 |
1.2 | 1198 | 69/5400 | 113/3000 | R4 | 14,1 | 166 |
1.4 | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | R4 | 12,9 | 172 |
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 12,2 | 175 |
1.4 | 1390 | 86/5000 | 130/3750 | R4 | 12,1 | 178 |
1.4 | 1390 | 100/6000 | 126/4400 | R4 | 10,9 | 188 |
1.6 | 1598 | 105/5600 | 153/3800 | R4 | 10,4 | 192 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1422 | 70/4000 | 155/1600 | R4 | 14,6 | 164 |
1.4 | 1422 | 75/4000 | 195/2200 | R4 | 13,6 | 170 |
1.4 | 1422 | 80/4000 | 195/2220 | R4 | 12,8 | 174 |
1.9 | 1896 | 64/4200 | 125/1600 | R4 | 17,0 | 160 |
1.9 | 1896 | 101/4000 | 240/1800 | R4 | 10,7 | 188 |
1.9 | 1896 | 130/4000 | 310/1900 | R4 | 9,3 | 206 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.2 54 KM | 5,8 |
1.2 60 KM | 5,5 |
1.2 64 KM | 5,9 |
1.2 70 KM | 5,5 |
1.4 75 KM | 6,4 |
1.4 80 KM | 6,4 |
1.4 86 KM | 5,8 |
1.4 100 KM | 6,6 |
1.6 105 KM | 5,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 70 KM | 4,5 |
1.4 75 KM | 4,3 |
1.4 80 KM | 4,4 |
1.9 64 KM | 4,7 |
1.9 101 KM | 4,9 |
1.9 130 KM | 5,0 |
Na bazie Polo IV generacji powstał usportowiony model GTI. Do napędu posłużył znany z poprzedniej generacji, wolnossący silnik o pojemności 1600 cm³ i mocy 125 KM. Samochód osiągał 100 km/h w czasie 8 s, a prędkość maksymalna wynosiła 205 km/h.
W 2005 roku producent wprowadził również uterenowioną odmianę Cross Polo. Samochód napędzany był silnikiem o 1,4 l o mocy 80 KM. Auto nieco podwyższono i wyposażono w nakładki progów oraz zmienione zderzaki, dzięki czemu z miejskiego samochodu Polo przeistoczyło się w terenówkę.