Historia Toyota Auris I
Segment
hatchbackTyp nadwozia
3 i 5-drzwiowy hatchbackW 2007 roku Toyota na wybranych rynkach postanowiła zmienić nazewnictwo swojego reprezentanta segmentu kompaktowego, czyli Corolli. Od tego roku nazwa Corolla była zastrzeżona dla wersji sedan, a model hatchback zyskał nazwę Auris (zmiany nie dotyczyły Australii, gdzie hatchback nadal nazywany był Corollą). Działania te nie ograniczyły się jedynie do słownictwa i dotyczyły również wprowadzenia odmiennej stylistyki pomiędzy oba modelami, która pozwoliła na zaadresowanie wersji hatchback i kombi do młodszej części klientów, a wersji sedan do starszej.
Auto zadebiutowało w 2006 roku, podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Pod względem stylistyki Auris był zdecydowanie ciekawszy od swojej poprzedniczki, Corolli IX w wersji hatchback, ale trudno też uznać ten samochód za przejaw przesadnej, designerskiej ekstrawagancji. Również pod względem wymiarów, jak i wielkości oferowanej przestrzeni kabiny pasażerskiej, Auris znacznie przewyższał swojego poprzednika, czyli Toyotę Corollę IX. Tym samym przestał być jednym z najmniejszych aut w swojej klasie. W 2010 roku do sprzedaży wprowadzono wersję z napędem hybrydowym.
Za plus Aurisa I generacji należy zaliczyć przemyślane i funkcjonalne wnętrze, w którym projektantom udało się zmieścić aż 10 schowków. Na uwagę zasługuje również komfortowy układ jezdny Aurisa (który kontrastuje z nieco mało precyzyjnym układem kierowniczym) oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Auris I generacji zdobył maksymalną ocenę – 5 gwiazdek. Słabe strony tego modelu to jakość plastików, użytych do wykończenia deski rozdzielczej.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Toyota Auris I – czy warto kupić?„
Zalety
- Trwałe i udane jednostki benzynowe;
- Wytrzymałe zawieszenie;
- Niska awaryjność
Wady
- Pękające uszczelki pod głowicą w silnikach diesla 2.0 i 2.2;
- Słaba powłoka lakiernicza (mała odporność na zarysowania);
- Krótka żywotność żarników ksenonowych
Nadwozie
Toyota Auris pierwszej generacji dostępna była wyłącznie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. Pojemność bagażnika nie jest najmocniejszą tego modelu - wynosi bowiem dość skromne w klasie kompaktów 354 l. Dużo lepiej pod tym względem jest w chwili, kiedy użytkownicy zdecydują się na rozłożenie tylnych siedzeń. Wówczas pojemność bagażnika wzrasta do 1290 l.
hatchback (3 i 5-drzwiowy)
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.33 Dual VVT-i | 1328 | 101/6000 | 132/4000 | R4/16 | 13,1 | 175 |
1.4 VVT-i | 1398 | 97/6000 | 130/4400 | R4/16 | 13,0 | 170 |
1.6 Dual VVT-i | 1598 | 124/6000 | 157/5200 | R4/16 | 10,4* | 190* |
1.6 Valvematic | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | R4/16 | 10,0* | 195* |
1.8 Valvematic | 1794 | 147/6400 | 180/4000 | R4/16 | 9,5 | 200 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 D-4D | 1364 | 90/3800 | 205/1800–2800 | R4/8 | 11,9* | 175* |
2.0 D-4D | 1998 | 126/3600 | 310/1800–2400 | R4/16 | 10,1 | 195 |
2.2 D-CAT DPF | 2231 | 177/3600 | 400/2000–2800 | R4/16 | 8,1 | 210 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna;
- 5-biegowa manualna MultiMode;
- 6-biegowa manualna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.33 Dual VVT-i | 5,9 |
1.4 VVT-i | 6,9 |
1.6 Dual VVT-i | 7,1* |
1.6 Valvematic | 6,5* |
1.8 Valvematic | 6,5 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.4 D-4D | 4,9* |
2.0 D-4D | 5,7 |
2.2 D-CAT DPF | 6,2 |
Wersje specjalne
Na rynku japońskim Auris, poza standardowa odmianą, dostępny jest również w wersji premium, sprzedawanej pod nazwą Blade. Model ten jest dostępny w dwiema jednostkami benzynowymi 2.4 (168 KM) i 3.5 V6 (280 KM). Oba silniki współpracują wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
Segment
hatchbackTyp nadwozia
3 i 5-drzwiowy hatchbackW 2007 roku Toyota na wybranych rynkach postanowiła zmienić nazewnictwo swojego reprezentanta segmentu kompaktowego, czyli Corolli. Od tego roku nazwa Corolla była zastrzeżona dla wersji sedan, a model hatchback zyskał nazwę Auris (zmiany nie dotyczyły Australii, gdzie hatchback nadal nazywany był Corollą). Działania te nie ograniczyły się jedynie do słownictwa i dotyczyły również wprowadzenia odmiennej stylistyki pomiędzy oba modelami, która pozwoliła na zaadresowanie wersji hatchback i kombi do młodszej części klientów, a wersji sedan do starszej.
Auto zadebiutowało w 2006 roku, podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Pod względem stylistyki Auris był zdecydowanie ciekawszy od swojej poprzedniczki, Corolli IX w wersji hatchback, ale trudno też uznać ten samochód za przejaw przesadnej, designerskiej ekstrawagancji. Również pod względem wymiarów, jak i wielkości oferowanej przestrzeni kabiny pasażerskiej, Auris znacznie przewyższał swojego poprzednika, czyli Toyotę Corollę IX. Tym samym przestał być jednym z najmniejszych aut w swojej klasie. W 2010 roku do sprzedaży wprowadzono wersję z napędem hybrydowym.
Za plus Aurisa I generacji należy zaliczyć przemyślane i funkcjonalne wnętrze, w którym projektantom udało się zmieścić aż 10 schowków. Na uwagę zasługuje również komfortowy układ jezdny Aurisa (który kontrastuje z nieco mało precyzyjnym układem kierowniczym) oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Auris I generacji zdobył maksymalną ocenę – 5 gwiazdek. Słabe strony tego modelu to jakość plastików, użytych do wykończenia deski rozdzielczej.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Toyota Auris I – czy warto kupić?„
Zalety
- Trwałe i udane jednostki benzynowe;
- Wytrzymałe zawieszenie;
- Niska awaryjność
Wady
- Pękające uszczelki pod głowicą w silnikach diesla 2.0 i 2.2;
- Słaba powłoka lakiernicza (mała odporność na zarysowania);
- Krótka żywotność żarników ksenonowych
Toyota Auris pierwszej generacji dostępna była wyłącznie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. Pojemność bagażnika nie jest najmocniejszą tego modelu - wynosi bowiem dość skromne w klasie kompaktów 354 l. Dużo lepiej pod tym względem jest w chwili, kiedy użytkownicy zdecydują się na rozłożenie tylnych siedzeń. Wówczas pojemność bagażnika wzrasta do 1290 l.
hatchback (3 i 5-drzwiowy)
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.33 Dual VVT-i | 1328 | 101/6000 | 132/4000 | R4/16 | 13,1 | 175 |
1.4 VVT-i | 1398 | 97/6000 | 130/4400 | R4/16 | 13,0 | 170 |
1.6 Dual VVT-i | 1598 | 124/6000 | 157/5200 | R4/16 | 10,4* | 190* |
1.6 Valvematic | 1598 | 132/6400 | 160/4400 | R4/16 | 10,0* | 195* |
1.8 Valvematic | 1794 | 147/6400 | 180/4000 | R4/16 | 9,5 | 200 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 D-4D | 1364 | 90/3800 | 205/1800–2800 | R4/8 | 11,9* | 175* |
2.0 D-4D | 1998 | 126/3600 | 310/1800–2400 | R4/16 | 10,1 | 195 |
2.2 D-CAT DPF | 2231 | 177/3600 | 400/2000–2800 | R4/16 | 8,1 | 210 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna;
- 5-biegowa manualna MultiMode;
- 6-biegowa manualna
Typ napędu:
- przedni
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.33 Dual VVT-i | 5,9 |
1.4 VVT-i | 6,9 |
1.6 Dual VVT-i | 7,1* |
1.6 Valvematic | 6,5* |
1.8 Valvematic | 6,5 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.4 D-4D | 4,9* |
2.0 D-4D | 5,7 |
2.2 D-CAT DPF | 6,2 |
Na rynku japońskim Auris, poza standardowa odmianą, dostępny jest również w wersji premium, sprzedawanej pod nazwą Blade. Model ten jest dostępny w dwiema jednostkami benzynowymi 2.4 (168 KM) i 3.5 V6 (280 KM). Oba silniki współpracują wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.