Historia Ford Mondeo Mk 4
mondeo_mk4_liftback
Segment
DTyp nadwozia
sedan, kombi, liftbackFord Mondeo IV generacji zadebiutował na rynku w 2007 roku. Był modelem, który wraz z mniejszymi braćmi, a więc Focusem i Fiestą, został zbudowany w oparciu o stylistykę Kinetic Design. Tradycyjnie dla Forda również nowy model Mondeo dostępny był w trzech wersjach nadwozia – jako 5-drzwiowy liftback, sedan oraz kombi.
Kupujący mogli wybrać do napędu jeden z ośmiu silników benzynowych o mocach od 110 do 240 KM oraz którąś z ośmiu jednostek diesla o mocach od 100 do 200 KM. W 2011 roku Mondeo przeszło niewielki lifting, po którym uległ zmianie wygląd przednich świateł oraz kształt zderzaków (wbudowano w nie światła do jazdy dziennej z diodami LED). Pojawiły się też nowe silniki. Zmiany zaszły również we wnętrzu – centralna konsola zyskała inny kształt i wygląd. Pojawił się nowy system nawigacji satelitarnej oraz system car audio wyposażony w wysokiej klasy głośniki i subwoofer.
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2008 Ford Mondeo zajął 3. pozycję. W testach zderzeniowych niemieckiej organizacji Euro NCAP Mondeo Mk IV uzyskał dobry wynik – 5 gwiazdek. Produkcję Mondeo IV generacji zakończono w 2014 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Mondeo MK4 – czy warto kupić?„
Zalety
- wysoki poziom bezpieczeństwa (w testach NCAP 5/5 gwiazdek)
- przestronna kabina pasażerska
- niewielkie koszty eksploatacji na tle konkurentów
Wady
- nietrwałe koło dwumasowe i filtr DPF w silnikach diesla
- drobne usterki elektroniki pokładowej
Nadwozie
Ford Mondeo IV generacji sprzedawany był w trzech wersjach nadwozia. W nadwoziu typu liftback bagażnik miał pojemność 540 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy można było powiększyć ją do 1460 l. Do nadwozia Mondeo w wersji sedan zmieści się 550 l. Największym bagażnikiem wyróżnia się wersja kombi, która pomieści 554 l i 1745 l po złożeniu tylnych oparć.
liftback
sedan
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1596 | 110/6000 | 138/4100 | R4 | 12,7 | 190 |
1.6 | 1596 | 120/6300 | 160/4100 | R4 | 12,3 | 195 |
2.0 | 1999 | 145/6000 | 185/4500 | R4 | 9,9 | 210 |
1.6 | 1596 | 160/5700 | 240/1600 | R4 | 9,5 | 210 |
2.3 | 2261 | 161/4200 | 208/4200 | R4 | 11,4 | 207 |
2.0 | 1999 | 203/6000 | 300/1750 | R4 | 7,9 | 232 |
2.5 T | 2521 | 220/5000 | 320/1500 | R5 | 7,5 | 245 |
2.0 | 1999 | 240/6000 | 340/1900 | R4 | 7,5 | 246 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TDCi | 1758 | 100/3850 | 280/1800 | R4 | 12,3 | 185 |
1.6 TDCi | 1560 | 115/3600 | 270/1750 | R4 | 11,9 | 190 |
2.0 TDCi | 1997 | 115/3750 | 270/1500 | R4 | 11,2 | 192 |
1.8 TDCi | 1753 | 125/3700 | 320/1800 | R4 | 10,5 | 200 |
2.0 TDCi | 1997 | 140/3750 | 320/1750 | R4 | 9,5 | 210 |
2.0 TDCi | 1997 | 163/4000 | 340/2000 | R4 | 8,9 | 220 |
2.2 TDCi | 2179 | 175/3500 | 400/1750 | R4 | 8,7 | 223 |
2.2 TDCi | 2179 | 200/3500 | 420/1750 | R4 | 8,1 | 230 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa półautomatyczna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 (110 KM) | 7,2 |
1.6 (120 KM) | 6,8 |
2.0 (145 KM) | 7,9 |
1.6 (160 KM) | 6,4 |
2.3 (161 KM) | 10,5 |
2.0 (203 KM) | 7,7 |
2.5 T (220 KM) | 9,3 |
2.0 (240 KM) | 7,7 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TDCi (100 KM) | 5,7 |
1.6 TDCi (115 KM) | 4,3 |
2.0 TDCi (115 KM) | 5,3 |
1.8 TDCi (125 KM) | 5,8 |
2.0 TDCi (140 KM) | 5,3 |
2.0 TDCi (163 KM) | 5,3 |
2.2 TDCi (175 KM) | 6,2 |
2.2 TDCi (200 KM) | 6,0 |
Wersje specjalne
Ford Mondeo w wersji przedprodukcyjnej wystąpił w filmie Casino Royale. W jednej z pierwszych scen nowym Mondeo jeździł sam James Bond. Samochód został dzięki temu okrzyknięty autem Bonda, a inni doszukiwali się w nim podobieństwa do Astona Martina.
mondeo_mk4_liftback
Segment
DTyp nadwozia
sedan, kombi, liftbackFord Mondeo IV generacji zadebiutował na rynku w 2007 roku. Był modelem, który wraz z mniejszymi braćmi, a więc Focusem i Fiestą, został zbudowany w oparciu o stylistykę Kinetic Design. Tradycyjnie dla Forda również nowy model Mondeo dostępny był w trzech wersjach nadwozia – jako 5-drzwiowy liftback, sedan oraz kombi.
Kupujący mogli wybrać do napędu jeden z ośmiu silników benzynowych o mocach od 110 do 240 KM oraz którąś z ośmiu jednostek diesla o mocach od 100 do 200 KM. W 2011 roku Mondeo przeszło niewielki lifting, po którym uległ zmianie wygląd przednich świateł oraz kształt zderzaków (wbudowano w nie światła do jazdy dziennej z diodami LED). Pojawiły się też nowe silniki. Zmiany zaszły również we wnętrzu – centralna konsola zyskała inny kształt i wygląd. Pojawił się nowy system nawigacji satelitarnej oraz system car audio wyposażony w wysokiej klasy głośniki i subwoofer.
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2008 Ford Mondeo zajął 3. pozycję. W testach zderzeniowych niemieckiej organizacji Euro NCAP Mondeo Mk IV uzyskał dobry wynik – 5 gwiazdek. Produkcję Mondeo IV generacji zakończono w 2014 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Mondeo MK4 – czy warto kupić?„
Zalety
- wysoki poziom bezpieczeństwa (w testach NCAP 5/5 gwiazdek)
- przestronna kabina pasażerska
- niewielkie koszty eksploatacji na tle konkurentów
Wady
- nietrwałe koło dwumasowe i filtr DPF w silnikach diesla
- drobne usterki elektroniki pokładowej
Ford Mondeo IV generacji sprzedawany był w trzech wersjach nadwozia. W nadwoziu typu liftback bagażnik miał pojemność 540 l, a po złożeniu oparć tylnej kanapy można było powiększyć ją do 1460 l. Do nadwozia Mondeo w wersji sedan zmieści się 550 l. Największym bagażnikiem wyróżnia się wersja kombi, która pomieści 554 l i 1745 l po złożeniu tylnych oparć.
liftback
sedan
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1596 | 110/6000 | 138/4100 | R4 | 12,7 | 190 |
1.6 | 1596 | 120/6300 | 160/4100 | R4 | 12,3 | 195 |
2.0 | 1999 | 145/6000 | 185/4500 | R4 | 9,9 | 210 |
1.6 | 1596 | 160/5700 | 240/1600 | R4 | 9,5 | 210 |
2.3 | 2261 | 161/4200 | 208/4200 | R4 | 11,4 | 207 |
2.0 | 1999 | 203/6000 | 300/1750 | R4 | 7,9 | 232 |
2.5 T | 2521 | 220/5000 | 320/1500 | R5 | 7,5 | 245 |
2.0 | 1999 | 240/6000 | 340/1900 | R4 | 7,5 | 246 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TDCi | 1758 | 100/3850 | 280/1800 | R4 | 12,3 | 185 |
1.6 TDCi | 1560 | 115/3600 | 270/1750 | R4 | 11,9 | 190 |
2.0 TDCi | 1997 | 115/3750 | 270/1500 | R4 | 11,2 | 192 |
1.8 TDCi | 1753 | 125/3700 | 320/1800 | R4 | 10,5 | 200 |
2.0 TDCi | 1997 | 140/3750 | 320/1750 | R4 | 9,5 | 210 |
2.0 TDCi | 1997 | 163/4000 | 340/2000 | R4 | 8,9 | 220 |
2.2 TDCi | 2179 | 175/3500 | 400/1750 | R4 | 8,7 | 223 |
2.2 TDCi | 2179 | 200/3500 | 420/1750 | R4 | 8,1 | 230 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa półautomatyczna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 (110 KM) | 7,2 |
1.6 (120 KM) | 6,8 |
2.0 (145 KM) | 7,9 |
1.6 (160 KM) | 6,4 |
2.3 (161 KM) | 10,5 |
2.0 (203 KM) | 7,7 |
2.5 T (220 KM) | 9,3 |
2.0 (240 KM) | 7,7 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TDCi (100 KM) | 5,7 |
1.6 TDCi (115 KM) | 4,3 |
2.0 TDCi (115 KM) | 5,3 |
1.8 TDCi (125 KM) | 5,8 |
2.0 TDCi (140 KM) | 5,3 |
2.0 TDCi (163 KM) | 5,3 |
2.2 TDCi (175 KM) | 6,2 |
2.2 TDCi (200 KM) | 6,0 |
Ford Mondeo w wersji przedprodukcyjnej wystąpił w filmie Casino Royale. W jednej z pierwszych scen nowym Mondeo jeździł sam James Bond. Samochód został dzięki temu okrzyknięty autem Bonda, a inni doszukiwali się w nim podobieństwa do Astona Martina.