Historia Ford Focus Mk1
(fot. Romantiker@Wikipedia CC BY-SA 3.0)
Segment
CTyp nadwozia
hatchback, sedan, kombiFord Focus I generacji zadebiutował na rynku w 1998 roku i był bezpośrednim następcą Forda Escorta. Nowy model zbudowany został w oparciu o stylistykę „New Edge Design”. Focus dostępny był w trzech wersjach nadwozia, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi.
Producent przygotował do napędu sześć silników benzynowych o mocach od 75 do 215 KM oraz cztery jednostki diesla o mocach od 75 do 115 KM. Na szczycie gamy modelowej znalazły się silniki benzynowe, które przeznaczono do wersji ST i RS.
W 2001 roku auto poddano niewielkiej obróbce, po której nieznacznie zmienił wygląd przednich świateł oraz model zderzaków. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999 Focus zajął 1. pozycję. Produkcję Focusa I generacji zakończono w 2005 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Focus Mk1 – czy warto kupić?”
Zalety
- tanie części zamienne
- ponadczasowa stylistyka nadwozia
- trwałe i relatywnie mało awaryjne jednostki benzynowe
Wady
- awaryjne cewek zapłonowych i alternatora
- zużywająca się pompa wspomagania układu kierowniczego
- nietrwałe zawieszenie wielowahaczowe
- rdza w okolicach progu i nadkolach
Nadwozie
Ford Focus pierwszej generacji sprzedawany był w trzech wersjach nadwozia. W nadwoziu typu hatchback bagażnik miał pojemność 350 l, którą – po złożeniu oparć tylnej kanapy – można było powiększyć do 1205 l. Do nadwozia Focusa w wersji sedan zmieści się 490 l. Największym bagażnikiem cechuje się wersja kombi, która pomieści 520 l i 1062 l po złożeniu tylnych oparć.
hatchback
sedan
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1388 | 75/5000 | 125/3500 | R4 | 14,4 | 171 |
1.6 | 1596 | 100/6000 | 143/4000 | R4 | 11,2 | 185 |
1.8 | 1796 | 115/5750 | 158/3750 | R4 | 10,3 | 198 |
2.0 | 1998 | 130/5500 | 174/3750 | R4 | 9,3 | 201 |
2.0 ST | 1998 | 172/7000 | 195/5500 | R4 | 8,2 | 215 |
2.0 RS | 1998 | 215/5500 | 310/3500 | R4 | 6,7 | 232 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TDDi | 1753 | 75/4000 | 175/1800 | R4 | 14,7 | 168 |
1.8 TDDi | 1753 | 90/4000 | 200/2000 | R4 | 12,4 | 184 |
1.8 TDCi | 1753 | 101/3850 | 220/2000 | R4 | 11,5 | 186 |
1.8 TDCi | 1753 | 115/3800 | 250/1850 | R4 | 10,7 | 196 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 (75 KM) | 6,6 |
1.6 (98 KM) | 7,0 |
1.6 (100 KM) | 7,0 |
1.8 (115 KM) | 7,6 |
2.0 (130 KM) | 8,7 |
2.0 ST (172 KM) | 9,1 |
2.0 RS (215 KM) | 10,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TDDi (75 KM) | 5,1 |
1.8 TDDi (90 KM) | 5,4 |
1.8 TDCi (101 KM) | 5,2 |
1.8 TDCi (115 KM) | 5,4 |
Wersje specjalne
Ford Focus dostępny był w wersji ST. Usportowiona wersja występowała w nadwoziu typu hatchback i wyróżniała się stylizacyjnymi modyfikacjami nadwozia i mocniejszym silnikiem. Model napędzała benzynowa jednostka o pojemności 2,0 l i mocy 172 KM. Osiągi silnika pozwalały na osiągnięcie „setki” w czasie 8,2 s i prędkości maksymalnej 215 km/h.
Najmocniejszą wersją Forda Focusa był model RS stworzony na bazie 3-drzwiowego hatchbacka. Już wygląd, a więc poszerzone nadkola, jaskrawy lakier i duże obręcze kół wykonane ze stopów lekkich, był zwiastunem sportowych osiągów. Pod maską zamontowano silnik 2,0 z turbosprężarką, dzięki czemu moc maksymalna wynosiła 215 KM. Samochód z takim silnikiem rozpędzał się do 100 km/h w czasie 6,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 232 km/h.
Podane części zostały dopasowane do Forda Focusa MKI z silnikiem 1.8 TDCi 115 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.
(fot. Romantiker@Wikipedia CC BY-SA 3.0)
Segment
CTyp nadwozia
hatchback, sedan, kombiFord Focus I generacji zadebiutował na rynku w 1998 roku i był bezpośrednim następcą Forda Escorta. Nowy model zbudowany został w oparciu o stylistykę „New Edge Design”. Focus dostępny był w trzech wersjach nadwozia, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi.
Producent przygotował do napędu sześć silników benzynowych o mocach od 75 do 215 KM oraz cztery jednostki diesla o mocach od 75 do 115 KM. Na szczycie gamy modelowej znalazły się silniki benzynowe, które przeznaczono do wersji ST i RS.
W 2001 roku auto poddano niewielkiej obróbce, po której nieznacznie zmienił wygląd przednich świateł oraz model zderzaków. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999 Focus zajął 1. pozycję. Produkcję Focusa I generacji zakończono w 2005 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Focus Mk1 – czy warto kupić?”
Zalety
- tanie części zamienne
- ponadczasowa stylistyka nadwozia
- trwałe i relatywnie mało awaryjne jednostki benzynowe
Wady
- awaryjne cewek zapłonowych i alternatora
- zużywająca się pompa wspomagania układu kierowniczego
- nietrwałe zawieszenie wielowahaczowe
- rdza w okolicach progu i nadkolach
Ford Focus pierwszej generacji sprzedawany był w trzech wersjach nadwozia. W nadwoziu typu hatchback bagażnik miał pojemność 350 l, którą – po złożeniu oparć tylnej kanapy – można było powiększyć do 1205 l. Do nadwozia Focusa w wersji sedan zmieści się 490 l. Największym bagażnikiem cechuje się wersja kombi, która pomieści 520 l i 1062 l po złożeniu tylnych oparć.
hatchback
sedan
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1388 | 75/5000 | 125/3500 | R4 | 14,4 | 171 |
1.6 | 1596 | 100/6000 | 143/4000 | R4 | 11,2 | 185 |
1.8 | 1796 | 115/5750 | 158/3750 | R4 | 10,3 | 198 |
2.0 | 1998 | 130/5500 | 174/3750 | R4 | 9,3 | 201 |
2.0 ST | 1998 | 172/7000 | 195/5500 | R4 | 8,2 | 215 |
2.0 RS | 1998 | 215/5500 | 310/3500 | R4 | 6,7 | 232 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TDDi | 1753 | 75/4000 | 175/1800 | R4 | 14,7 | 168 |
1.8 TDDi | 1753 | 90/4000 | 200/2000 | R4 | 12,4 | 184 |
1.8 TDCi | 1753 | 101/3850 | 220/2000 | R4 | 11,5 | 186 |
1.8 TDCi | 1753 | 115/3800 | 250/1850 | R4 | 10,7 | 196 |
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 (75 KM) | 6,6 |
1.6 (98 KM) | 7,0 |
1.6 (100 KM) | 7,0 |
1.8 (115 KM) | 7,6 |
2.0 (130 KM) | 8,7 |
2.0 ST (172 KM) | 9,1 |
2.0 RS (215 KM) | 10,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TDDi (75 KM) | 5,1 |
1.8 TDDi (90 KM) | 5,4 |
1.8 TDCi (101 KM) | 5,2 |
1.8 TDCi (115 KM) | 5,4 |
Ford Focus dostępny był w wersji ST. Usportowiona wersja występowała w nadwoziu typu hatchback i wyróżniała się stylizacyjnymi modyfikacjami nadwozia i mocniejszym silnikiem. Model napędzała benzynowa jednostka o pojemności 2,0 l i mocy 172 KM. Osiągi silnika pozwalały na osiągnięcie „setki” w czasie 8,2 s i prędkości maksymalnej 215 km/h.
Najmocniejszą wersją Forda Focusa był model RS stworzony na bazie 3-drzwiowego hatchbacka. Już wygląd, a więc poszerzone nadkola, jaskrawy lakier i duże obręcze kół wykonane ze stopów lekkich, był zwiastunem sportowych osiągów. Pod maską zamontowano silnik 2,0 z turbosprężarką, dzięki czemu moc maksymalna wynosiła 215 KM. Samochód z takim silnikiem rozpędzał się do 100 km/h w czasie 6,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 232 km/h.
Podane części zostały dopasowane do Forda Focusa MKI z silnikiem 1.8 TDCi 115 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.