Historia Ford Focus Mk3
(fot. Charlie @Flickr CC BY 2.0)
Segment
Kompakt klasy średniejTyp nadwozia
Hatchback, sedan, cabrio, kombiFord Focus III został zaprezentowany w 2010 roku. Model po raz pierwszy od powstania I generacji zyskał miano samochodu globalnego, który w każdym zakątku świata powinien wyglądać tak samo. Styliści Forda nadali Focusowi nowoczesną sylwetkę. Pojazd powstał na rozwiniętej konstrukcji płyty podłogowej poprzedniej generacji i dostępny jest jako hatchback, sedan i kombi.
Nabywcy mogą wybrać do napędu jeden z dziesięciu silników benzynowych o mocach od 85 do 320 KM oraz jedną z ośmiu jednostek diesla o mocach od 95 do 163 KM. Na szczycie gamy modelowej znalazły się silniki benzynowe, które dedykowane są do wersji ST i RS.
W 2014 roku Focus został zmodernizowany. W samochodzie zmieniono m.in. przednią część nadwozia, którą zaprojektowano zgodnie z zasadą One Ford. Auto otrzymało nową maskę, reflektory, zderzak i osłonę chłodnicy. Całość nawiązuje do kształtów znanych z innych globalnych modeli Forda Mondeo i Fiesty. Ford Focus był najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie w 2012 roku. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2012 zajął 3 miejsce.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Focus Mk3 – czy warto kupić?”
Zalety
- nowoczesna stylistyka
- solidne wykonanie
- brak problemów z rdzą
Wady
- awarie turbosprężarek w silnikach TDCi
- niska trwałość alternatora
Nadwozie
Ford Focus trzeciej generacji dostępny jest jako 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. W nadwoziu typu hatchback bagażnik ma pojemność 363 l, którą (po złożeniu oparć tylnej kanapy) można powiększyć do 1148 l. Do nadwozia Focusa w wersji sedan zmieści się 470 l. Największym bagażnikiem cechuje się wersja kombi, która pomieści 490 l i 1512 l po złożeniu tylnych oparć.
Hatchback
Sedan
Kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.5 TDCi | 1499 | 95/3600 | 250/1500 | R4 | 12,1 | 180 |
1.6 TDCi | 1560 | 95/3600 | 230/1500 | R4 | 12,7 | 180 |
1.5 TDCi | 1499 | 105/3600 | 270/1750 | R4 | 12,1 | 187 |
1.6 TDCi | 1560 | 115/3600 | 270/1750 | R4 | 11,1 | 193 |
1.5 TDCi | 1499 | 120/3600 | 270/1750 | R4 | 10,7 | 193 |
2.0 TDCi | 1997 | 140/3750 | 320/1750 | R4 | 8,9 | 207 |
2.0 TDCi | 1997 | 150/3500 | 370/2000 | R4 | 9,0 | 210 |
2.0 TDCi | 1997 | 163/3750 | 340/2000 | R4 | 8,6 | 218 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1596 | 85/6000 | 141/2500 | R4 | 14,9 | 170 |
1.0 | 999 | 100/6000 | 170/1500 | R3 | 12,7 | 185 |
1.0 | 999 | 125/6000 | 170/1500 | R3 | 11,2 | 193 |
1.6 | 1596 | 105/6000 | 150/4000 | R4 | 12,3 | 187 |
1.6 | 1596 | 125/6000 | 159/4000 | R4 | 10,9 | 196 |
1.6 | 1596 | 150/5700 | 270/1900 | R4 | 8,6 | 210 |
1.5 | 1499 | 150/6000 | 240/1600 | R4 | 9,0 | 270 |
1.6 | 1596 | 182/5800 | 240/2000 | R4 | 7,9 | 222 |
2.0 ST | 1999 | 250/5500 | 360/1750 | R4 | 6,5 | 248 |
2.3 RS | 2297 | 320/6000 | 433/6800 | R4 | 5,2 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 5 -biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6 biegowa półautomatyczna CVT
Typ napędu:
- przedni
- AWD (Focus RS)
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 (85 KM) | 5,9 |
1.0 (100 KM) | 4,8 |
1.0 (125 KM) | 4,8 |
1.6 (105 KM) | 5,9 |
1.6 (125 KM) | 5,9 |
1.6 (150 KM) | 6,0 |
1.5 (150 KM) | 5,6 |
1.6 (182 KM) | 6,2 |
2.0 (250 KM) | 7,2 |
2.3 (320 KM) | 9,6 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
Model | Spalanie (średnie) |
1.5 TDCi (95 KM) | 3,8 |
1.6 TDCi (95 KM) | 4,2 |
1.5 TDCi (105 KM) | 3,4 |
1.6 TDCi (115 KM) | 4,2 |
1.5 TDCi (120 KM) | 3,8 |
2.0 TDCi (120 KM) | 3,8 |
2.0 TDCi (140 KM) | 5,0 |
2.0 TDCi (150 KM) | 4,1 |
2.0 TDCi (163 KM) | 5,0 |
Wersje specjalne
Ford Focus w wersji ST - napędzana benzynową jednostką o pojemności 2.0 i mocy 250 KM, usportowiona odmiana Focusa. Sprint do “setki” trwa 6,5 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 248 km/h.
Najmocniejszą wersją Forda Focusa III generacji jest model RS zaprezentowany dopiero w styczniu 2015 roku. Samochód jest napędzany silnikiem benzynowym 2.3 l z dwiema turbosprężarkami, dzięki czemu moc maksymalna wynosi 320 KM. Po raz pierwszy producent zastosował napęd 4x4 oraz szereg elektronicznych systemów, które rozdzielają napęd pomiędzy osiami. Focus z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w czasie niespełna 5 s, a prędkośc maksymalna oscyluje w okolicach 300 km/h, została jednak ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W 2011 roku Ford zaprezentował elektryczną wersję Focusa. Ford Focus Electric został wyposażony w silnik elektryczny, który osiąga moc maksymalną 145 KM i na jedny, ładowaniu może pokonać około 160 km. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 10,4 s.
(fot. Charlie @Flickr CC BY 2.0)
Segment
Kompakt klasy średniejTyp nadwozia
Hatchback, sedan, cabrio, kombiFord Focus III został zaprezentowany w 2010 roku. Model po raz pierwszy od powstania I generacji zyskał miano samochodu globalnego, który w każdym zakątku świata powinien wyglądać tak samo. Styliści Forda nadali Focusowi nowoczesną sylwetkę. Pojazd powstał na rozwiniętej konstrukcji płyty podłogowej poprzedniej generacji i dostępny jest jako hatchback, sedan i kombi.
Nabywcy mogą wybrać do napędu jeden z dziesięciu silników benzynowych o mocach od 85 do 320 KM oraz jedną z ośmiu jednostek diesla o mocach od 95 do 163 KM. Na szczycie gamy modelowej znalazły się silniki benzynowe, które dedykowane są do wersji ST i RS.
W 2014 roku Focus został zmodernizowany. W samochodzie zmieniono m.in. przednią część nadwozia, którą zaprojektowano zgodnie z zasadą One Ford. Auto otrzymało nową maskę, reflektory, zderzak i osłonę chłodnicy. Całość nawiązuje do kształtów znanych z innych globalnych modeli Forda Mondeo i Fiesty. Ford Focus był najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie w 2012 roku. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2012 zajął 3 miejsce.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Ford Focus Mk3 – czy warto kupić?”
Zalety
- nowoczesna stylistyka
- solidne wykonanie
- brak problemów z rdzą
Wady
- awarie turbosprężarek w silnikach TDCi
- niska trwałość alternatora
Ford Focus trzeciej generacji dostępny jest jako 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. W nadwoziu typu hatchback bagażnik ma pojemność 363 l, którą (po złożeniu oparć tylnej kanapy) można powiększyć do 1148 l. Do nadwozia Focusa w wersji sedan zmieści się 470 l. Największym bagażnikiem cechuje się wersja kombi, która pomieści 490 l i 1512 l po złożeniu tylnych oparć.
Hatchback
Sedan
Kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.5 TDCi | 1499 | 95/3600 | 250/1500 | R4 | 12,1 | 180 |
1.6 TDCi | 1560 | 95/3600 | 230/1500 | R4 | 12,7 | 180 |
1.5 TDCi | 1499 | 105/3600 | 270/1750 | R4 | 12,1 | 187 |
1.6 TDCi | 1560 | 115/3600 | 270/1750 | R4 | 11,1 | 193 |
1.5 TDCi | 1499 | 120/3600 | 270/1750 | R4 | 10,7 | 193 |
2.0 TDCi | 1997 | 140/3750 | 320/1750 | R4 | 8,9 | 207 |
2.0 TDCi | 1997 | 150/3500 | 370/2000 | R4 | 9,0 | 210 |
2.0 TDCi | 1997 | 163/3750 | 340/2000 | R4 | 8,6 | 218 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1596 | 85/6000 | 141/2500 | R4 | 14,9 | 170 |
1.0 | 999 | 100/6000 | 170/1500 | R3 | 12,7 | 185 |
1.0 | 999 | 125/6000 | 170/1500 | R3 | 11,2 | 193 |
1.6 | 1596 | 105/6000 | 150/4000 | R4 | 12,3 | 187 |
1.6 | 1596 | 125/6000 | 159/4000 | R4 | 10,9 | 196 |
1.6 | 1596 | 150/5700 | 270/1900 | R4 | 8,6 | 210 |
1.5 | 1499 | 150/6000 | 240/1600 | R4 | 9,0 | 270 |
1.6 | 1596 | 182/5800 | 240/2000 | R4 | 7,9 | 222 |
2.0 ST | 1999 | 250/5500 | 360/1750 | R4 | 6,5 | 248 |
2.3 RS | 2297 | 320/6000 | 433/6800 | R4 | 5,2 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 5 -biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6 biegowa półautomatyczna CVT
Typ napędu:
- przedni
- AWD (Focus RS)
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 (85 KM) | 5,9 |
1.0 (100 KM) | 4,8 |
1.0 (125 KM) | 4,8 |
1.6 (105 KM) | 5,9 |
1.6 (125 KM) | 5,9 |
1.6 (150 KM) | 6,0 |
1.5 (150 KM) | 5,6 |
1.6 (182 KM) | 6,2 |
2.0 (250 KM) | 7,2 |
2.3 (320 KM) | 9,6 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
Model | Spalanie (średnie) |
1.5 TDCi (95 KM) | 3,8 |
1.6 TDCi (95 KM) | 4,2 |
1.5 TDCi (105 KM) | 3,4 |
1.6 TDCi (115 KM) | 4,2 |
1.5 TDCi (120 KM) | 3,8 |
2.0 TDCi (120 KM) | 3,8 |
2.0 TDCi (140 KM) | 5,0 |
2.0 TDCi (150 KM) | 4,1 |
2.0 TDCi (163 KM) | 5,0 |
Ford Focus w wersji ST - napędzana benzynową jednostką o pojemności 2.0 i mocy 250 KM, usportowiona odmiana Focusa. Sprint do “setki” trwa 6,5 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 248 km/h.
Najmocniejszą wersją Forda Focusa III generacji jest model RS zaprezentowany dopiero w styczniu 2015 roku. Samochód jest napędzany silnikiem benzynowym 2.3 l z dwiema turbosprężarkami, dzięki czemu moc maksymalna wynosi 320 KM. Po raz pierwszy producent zastosował napęd 4x4 oraz szereg elektronicznych systemów, które rozdzielają napęd pomiędzy osiami. Focus z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w czasie niespełna 5 s, a prędkośc maksymalna oscyluje w okolicach 300 km/h, została jednak ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W 2011 roku Ford zaprezentował elektryczną wersję Focusa. Ford Focus Electric został wyposażony w silnik elektryczny, który osiąga moc maksymalną 145 KM i na jedny, ładowaniu może pokonać około 160 km. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 10,4 s.