Historia Citroën C4 I
Citroen C4 I hatchback (RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
samochód miejski klasy CTyp nadwozia
hatchback, coupé, sedanC4 cechuje się bardzo nowoczesnym i odważnym designem. Front auta jest jednolity we wszystkich wersjach nadwoziowych. Spore różnice występują natomiast z tyłu auta. Sedan (w Polsce niedostępny) cechuje łagodnie opadająca linia nadwoziowa i gładką klapą bagażnika. Odmiana 3-drzwiowego coupé to w zasadzie liftback, w którym pokrywa bagażnika została wykonana głównie ze szkła. Z kolei znakiem rozpoznawczym 5-drzwiowego hatchbacka jest „łukowaty” kształt pokrywy bagażniki oraz długie, tylne światła umieszczone w pozycji wertykalnej.
Warto również wspomnieć, że Citroën walcząc o serca kupujących w segmencie C, postanowił wyposażyć swój model w liczne, ciekawe dodatki. Auto standardowo wyposażane było w tempomat oraz elektroniczny ogranicznik prędkości. Unikalnym rozwiązaniem jest także wyposażenie systemu obiegu powietrza w specjalny dozownik aromatów zapachowych. Uwagę przyciąga także nietypowa kierownica – ruchomy jest jedynie jej wieniec.
Cztery lata po rozpoczęciu produkcji, w 2008 roku C4 został poddany faceliftingowi. Modyfikacji poddano maskę, przedni zderzak, atrapę chłodnicy oraz tylne światła w 3-drzwiowej odmianie coupe. O 15 mm wydłużono również długość auta. Produkcję zakończono dwa lata później w 2010 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Citroën C4 I – czy warto kupić?”
Zalety
- oryginalny, odważny design
- cyfrowy tempomat i elektroniczny ogranicznik prędkości w wyposażeniu standardowym
- dość trwały silnik benzynowy 1.6 109 KM
Wady
- Awaryjny osprzęt silników wysokoprężnych
- Usterki elektroniki pokładowej
- Uszkodzenia powłoki lakierniczej (łuszczący się lakier, rdza)
Nadwozie
Pierwsza generacja C4 występowała na polskim rynku w dwóch wersjach nadwoziowych: 3-drzwiowym cabrio i 5-drzwiowym hatchbacku. Pojemność bagażnika przed i po złożeniu tylnych siedzeń wynosi odpowiednio: 314/1083 l oraz 320–1023 l.
hatchback
sedan
coupé
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1360 | 88/5250 | 133/3250 | R4/16 | 12,8 | 182 |
1.6 | 1587 | 110/5800 | 147/4000 | R4/16 | 10,6 | 194 |
1.6 VTi | 1598 | 120/6000 | 160/4250 | R4/16 | 10,0* | 195* |
1.6 THP Auto | 1598 | 140/6000 | 240/1400 | R4/16 | 9,7 | 202 |
1.6 THP | 1598 | 150/5800 | 240/1400 | R4/16 | 8,4 | 212 |
2.0 | 1997 | 136/6000 | 190/4100 | R4/16 | 9,2 | 207 |
2.0 Auto | 1997 | 140/6000 | 200/4000 | R4/16 | 10,1 | 206 |
2.0 VTS | 1997 | 180/7000 | 202/47 | R4/16 | 8,3 | 227 |
* Manualna skrzynia biegów
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 HDi 90 | 1560 | 90/4000 | 215/1750 | R4 | 12,5 | 180 |
1.6 HDi 110 | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | R4 | 11,2 | 192 |
2.0 HDi 136 | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | R4 | 10,5 | 207* |
2.0 HDi 140 | 1997 | 140/4000 | 320/2000 | R4 | 9,7 | 207 |
* Manualna skrzynia biegów
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
- 5-biegowa automatyczna
- 6-biegowa półautomatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 | 6,4 |
1.6 | 7,1 |
1.6 VTi | 6,7* |
1.6 THP Auto | 7,7 |
1.6 THP | 6,9 |
2.0 | 7,8 |
2.0 Auto | 8,1 |
2.0 VTS | 8,4 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 HDi 90 | 4,4 |
1.6 HDi 110 | 4,5 |
2.0 HDi 136 | 5,4 |
2.0 HDi 140 | 5,3 |
Wersje specjalne
W 2006 w ofercie Citroëna pojawił się specjalna, limitowana wersja C4, której stylistyka była inspirowana rajdową wersją auta, prowadzoną przez kierowca rajdowego Sebastiana Loeba.
* Manualna skrzynia biegów
Citroen C4 I hatchback (RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
samochód miejski klasy CTyp nadwozia
hatchback, coupé, sedanC4 cechuje się bardzo nowoczesnym i odważnym designem. Front auta jest jednolity we wszystkich wersjach nadwoziowych. Spore różnice występują natomiast z tyłu auta. Sedan (w Polsce niedostępny) cechuje łagodnie opadająca linia nadwoziowa i gładką klapą bagażnika. Odmiana 3-drzwiowego coupé to w zasadzie liftback, w którym pokrywa bagażnika została wykonana głównie ze szkła. Z kolei znakiem rozpoznawczym 5-drzwiowego hatchbacka jest „łukowaty” kształt pokrywy bagażniki oraz długie, tylne światła umieszczone w pozycji wertykalnej.
Warto również wspomnieć, że Citroën walcząc o serca kupujących w segmencie C, postanowił wyposażyć swój model w liczne, ciekawe dodatki. Auto standardowo wyposażane było w tempomat oraz elektroniczny ogranicznik prędkości. Unikalnym rozwiązaniem jest także wyposażenie systemu obiegu powietrza w specjalny dozownik aromatów zapachowych. Uwagę przyciąga także nietypowa kierownica – ruchomy jest jedynie jej wieniec.
Cztery lata po rozpoczęciu produkcji, w 2008 roku C4 został poddany faceliftingowi. Modyfikacji poddano maskę, przedni zderzak, atrapę chłodnicy oraz tylne światła w 3-drzwiowej odmianie coupe. O 15 mm wydłużono również długość auta. Produkcję zakończono dwa lata później w 2010 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Citroën C4 I – czy warto kupić?”
Zalety
- oryginalny, odważny design
- cyfrowy tempomat i elektroniczny ogranicznik prędkości w wyposażeniu standardowym
- dość trwały silnik benzynowy 1.6 109 KM
Wady
- Awaryjny osprzęt silników wysokoprężnych
- Usterki elektroniki pokładowej
- Uszkodzenia powłoki lakierniczej (łuszczący się lakier, rdza)
Pierwsza generacja C4 występowała na polskim rynku w dwóch wersjach nadwoziowych: 3-drzwiowym cabrio i 5-drzwiowym hatchbacku. Pojemność bagażnika przed i po złożeniu tylnych siedzeń wynosi odpowiednio: 314/1083 l oraz 320–1023 l.
hatchback
sedan
coupé
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1360 | 88/5250 | 133/3250 | R4/16 | 12,8 | 182 |
1.6 | 1587 | 110/5800 | 147/4000 | R4/16 | 10,6 | 194 |
1.6 VTi | 1598 | 120/6000 | 160/4250 | R4/16 | 10,0* | 195* |
1.6 THP Auto | 1598 | 140/6000 | 240/1400 | R4/16 | 9,7 | 202 |
1.6 THP | 1598 | 150/5800 | 240/1400 | R4/16 | 8,4 | 212 |
2.0 | 1997 | 136/6000 | 190/4100 | R4/16 | 9,2 | 207 |
2.0 Auto | 1997 | 140/6000 | 200/4000 | R4/16 | 10,1 | 206 |
2.0 VTS | 1997 | 180/7000 | 202/47 | R4/16 | 8,3 | 227 |
* Manualna skrzynia biegów
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 HDi 90 | 1560 | 90/4000 | 215/1750 | R4 | 12,5 | 180 |
1.6 HDi 110 | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | R4 | 11,2 | 192 |
2.0 HDi 136 | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | R4 | 10,5 | 207* |
2.0 HDi 140 | 1997 | 140/4000 | 320/2000 | R4 | 9,7 | 207 |
* Manualna skrzynia biegów
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
- 5-biegowa automatyczna
- 6-biegowa półautomatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 | 6,4 |
1.6 | 7,1 |
1.6 VTi | 6,7* |
1.6 THP Auto | 7,7 |
1.6 THP | 6,9 |
2.0 | 7,8 |
2.0 Auto | 8,1 |
2.0 VTS | 8,4 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 HDi 90 | 4,4 |
1.6 HDi 110 | 4,5 |
2.0 HDi 136 | 5,4 |
2.0 HDi 140 | 5,3 |
W 2006 w ofercie Citroëna pojawił się specjalna, limitowana wersja C4, której stylistyka była inspirowana rajdową wersją auta, prowadzoną przez kierowca rajdowego Sebastiana Loeba.
* Manualna skrzynia biegów