Historia Audi Q7 I [4L]
Segment
SUVTyp nadwozia
5-drzwiowy SUVPubliczna prezentacja Audi Q7 pierwszej generacji modelu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2005 roku. Bazą dla tego modelu stał się pojazd koncepcyjny Audi Pikes Peak Quattro, zaprezentowany w trakcie targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2003 roku. To pierwszy pojazd klasy SUV w ofercie niemieckiego koncernu.
Samochód skonstruowano na płycie podłogowej o oznaczeniu „PL71”, wykorzystywanej również przez Volkswagena Touarega i Porsche Cayenne. Prace badawczo-rozwojowe rozpoczęły się w 2002 roku w ramach projektu o nazwie kodowej „AU 716”. Produkcję rozpoczęto pod koniec 2005 roku. Na rynkach Ameryki Północnej Audi Q7 pierwszej generacji debiutowało w 2007 roku.
Standardowym wyposażeniem samochodu jest stały napęd na cztery koła quattro, centralna blokada dyferencjału oraz samopoziomujące zawieszenie. Niemniej jednak Audi Q7 nie ma stricte terenowego charakteru – w aucie nie znajdziemy typowego dla aut terenowych reduktora.
Pierwszy crash test przeprowadzony z udziałem Audi Q7 I przez Euro NCAP w 2006 roku skutkował przyznaniem modelowi jedynie czterech gwiazdek na pięć możliwych. Niemiecki producent tłumaczył wówczas, że taka sytuacja miała miejsce z powodu błędu w projekcie nadwozia, który rzekomo został naprawiony we wszystkich egzemplarzach wyprodukowanych po upublicznieniu wyników testu.
Audi Q7 było pierwszym seryjnie produkowanym autem osobowym, w którym zastosowano silnik wysokoprężny w układzie V12. Ponadto Q7 był to pierwszym modelem Audi, w którym zastosowano rozwiązanie Side Assist, czyli system informacji „martwego pola” w pojeździe.
Samochód występuje w wersji 5 lub 7-osobowej.
Zalety
- Napęd na cztery koła w standardzie
- Wysoki komfort podróżowania
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Wysokie spalanie
Nadwozie
Audi Q7 pierwszej generacji jest dostępny jako 5-drzwiowy SUV. Auto dysponuje bagażnikiem o pojemności 775 l, który po rozłożeniu siedzeń powiększa się do 2035 l.
5-drzwiowy SUV (2005-2009)
5-drzwiowy SUV (2009-2015)
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TFSI QUATTRO | 2995 | 272/4750 - 6500 | 440/2900-5300 | V6 | 7,9** | 222** |
3.0 TFSI QUATTRO | 2995 | 333/5500-6500 | 440/2900-5300 | V6 | 6,9** | 243** |
3.0 TFSI QUATTRO | 3597 | 280/6200 | 360/2500-5000 | V6/24 | 8,3* | 225* |
3.0 TFSI QUATTRO | 3597 | 280/6200 | 360/2500-5000 | V6/24 | 8,5** | 225** |
4.2 I V8 QUATTRO | 4163 | 350/6800 | 440/3500 | V8/32 | 7,4* | 248* |
4.2 I V8 QUATTRO | 4163 | 350/6800 | 440/3500 | V8/32 | 7,4** | 244** |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 204/3200-4400 | 450/1250-3200 | V6/24 | 9,1** | 202** |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 233/4000 | 500/1750 | V6/24 | 9,1* | 216* |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 233/4000 | 500/1750 | V6/24 | 9,1** | 210** |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 240/4400 | 550/1750-2500 | V6/24 | 8,5* | 210* |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 240/4400 | 550/1750-2500 | V6/24 | 7,9** | 215** |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 326/4000 | 750/1750-3000 | V8/36 | - | - |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 340/4000 | 760/1750-3000 | V8/36 | 6,7* | 236* |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 340/4000 | 760/1750-3000 | V8/36 | 6,5** | 235** |
6.0 V12 TDI QUATTRO | 5934 | 500/3750 | 1000/3250 | V12/48 | 5,5** | 250** |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa automatyczna Tiptronic
- 8-biegowa automatyczna Tiptronic
Typ napędu:
- quattro
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TFSI QUATTRO (272 KM) | 10,7 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TFSI QUATTRO (333 KM) | 10,7 (skrzynia automatyczna) |
3.6 FSI QUATTRO (280 KM) | 12,9 (skrzynia manualna) |
3.6 FSI QUATTRO (280 KM) | 12,7 (skrzynia automatyczna) |
4.2 I V8 QUATTRO (350 KM) | 13,8 (skrzynia manualna) |
4.2 I V8 QUATTRO (350 KM) | 13,6 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TDI QUATTRO (204 KM) | 7,2 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI QUATTRO (233 KM) | 10,4 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI QUATTRO (233 KM) | 10,5 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI QUATTRO (240 KM) | 8,9 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI QUATTRO (240 KM) | 7,4 (skrzynia automatyczna) |
4.2 TDI QUATTRO (340 KM) | 11,1 (skrzynia manualna) |
4.2 TDI QUATTRO (340 KM) | 9,9 (skrzynia automatyczna) |
6.0 V12 TDI QUATTRO (500 KM) | 11,3 (skrzynia automatyczna) |
Segment
SUVTyp nadwozia
5-drzwiowy SUVPubliczna prezentacja Audi Q7 pierwszej generacji modelu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2005 roku. Bazą dla tego modelu stał się pojazd koncepcyjny Audi Pikes Peak Quattro, zaprezentowany w trakcie targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2003 roku. To pierwszy pojazd klasy SUV w ofercie niemieckiego koncernu.
Samochód skonstruowano na płycie podłogowej o oznaczeniu „PL71”, wykorzystywanej również przez Volkswagena Touarega i Porsche Cayenne. Prace badawczo-rozwojowe rozpoczęły się w 2002 roku w ramach projektu o nazwie kodowej „AU 716”. Produkcję rozpoczęto pod koniec 2005 roku. Na rynkach Ameryki Północnej Audi Q7 pierwszej generacji debiutowało w 2007 roku.
Standardowym wyposażeniem samochodu jest stały napęd na cztery koła quattro, centralna blokada dyferencjału oraz samopoziomujące zawieszenie. Niemniej jednak Audi Q7 nie ma stricte terenowego charakteru – w aucie nie znajdziemy typowego dla aut terenowych reduktora.
Pierwszy crash test przeprowadzony z udziałem Audi Q7 I przez Euro NCAP w 2006 roku skutkował przyznaniem modelowi jedynie czterech gwiazdek na pięć możliwych. Niemiecki producent tłumaczył wówczas, że taka sytuacja miała miejsce z powodu błędu w projekcie nadwozia, który rzekomo został naprawiony we wszystkich egzemplarzach wyprodukowanych po upublicznieniu wyników testu.
Audi Q7 było pierwszym seryjnie produkowanym autem osobowym, w którym zastosowano silnik wysokoprężny w układzie V12. Ponadto Q7 był to pierwszym modelem Audi, w którym zastosowano rozwiązanie Side Assist, czyli system informacji „martwego pola” w pojeździe.
Samochód występuje w wersji 5 lub 7-osobowej.
Zalety
- Napęd na cztery koła w standardzie
- Wysoki komfort podróżowania
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Wysokie spalanie
Audi Q7 pierwszej generacji jest dostępny jako 5-drzwiowy SUV. Auto dysponuje bagażnikiem o pojemności 775 l, który po rozłożeniu siedzeń powiększa się do 2035 l.
5-drzwiowy SUV (2005-2009)
5-drzwiowy SUV (2009-2015)
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TFSI QUATTRO | 2995 | 272/4750 - 6500 | 440/2900-5300 | V6 | 7,9** | 222** |
3.0 TFSI QUATTRO | 2995 | 333/5500-6500 | 440/2900-5300 | V6 | 6,9** | 243** |
3.0 TFSI QUATTRO | 3597 | 280/6200 | 360/2500-5000 | V6/24 | 8,3* | 225* |
3.0 TFSI QUATTRO | 3597 | 280/6200 | 360/2500-5000 | V6/24 | 8,5** | 225** |
4.2 I V8 QUATTRO | 4163 | 350/6800 | 440/3500 | V8/32 | 7,4* | 248* |
4.2 I V8 QUATTRO | 4163 | 350/6800 | 440/3500 | V8/32 | 7,4** | 244** |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 204/3200-4400 | 450/1250-3200 | V6/24 | 9,1** | 202** |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 233/4000 | 500/1750 | V6/24 | 9,1* | 216* |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 233/4000 | 500/1750 | V6/24 | 9,1** | 210** |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 240/4400 | 550/1750-2500 | V6/24 | 8,5* | 210* |
3.0 TDI QUATTRO | 2967 | 240/4400 | 550/1750-2500 | V6/24 | 7,9** | 215** |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 326/4000 | 750/1750-3000 | V8/36 | - | - |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 340/4000 | 760/1750-3000 | V8/36 | 6,7* | 236* |
4.2 TDI QUATTRO | 4134 | 340/4000 | 760/1750-3000 | V8/36 | 6,5** | 235** |
6.0 V12 TDI QUATTRO | 5934 | 500/3750 | 1000/3250 | V12/48 | 5,5** | 250** |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa automatyczna Tiptronic
- 8-biegowa automatyczna Tiptronic
Typ napędu:
- quattro
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TFSI QUATTRO (272 KM) | 10,7 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TFSI QUATTRO (333 KM) | 10,7 (skrzynia automatyczna) |
3.6 FSI QUATTRO (280 KM) | 12,9 (skrzynia manualna) |
3.6 FSI QUATTRO (280 KM) | 12,7 (skrzynia automatyczna) |
4.2 I V8 QUATTRO (350 KM) | 13,8 (skrzynia manualna) |
4.2 I V8 QUATTRO (350 KM) | 13,6 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TDI QUATTRO (204 KM) | 7,2 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI QUATTRO (233 KM) | 10,4 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI QUATTRO (233 KM) | 10,5 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI QUATTRO (240 KM) | 8,9 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI QUATTRO (240 KM) | 7,4 (skrzynia automatyczna) |
4.2 TDI QUATTRO (340 KM) | 11,1 (skrzynia manualna) |
4.2 TDI QUATTRO (340 KM) | 9,9 (skrzynia automatyczna) |
6.0 V12 TDI QUATTRO (500 KM) | 11,3 (skrzynia automatyczna) |