Historia Audi A8 D4
Audi A8 D4 po faceliftingu (fot. Robert Basic@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód luksusowy (segment F)Typ nadwozia
sedanTrzecia generacja Audi A8 została oparta na płycie MLB grupy Volkswagena, ale przy produkcji nadal wykorzystano technologię Audi Space Frame, znaną z wcześniejszych generacji. Aluminiowe nadwozie zapewniło Audi A8 III nie tylko miano najlżejszego samochodu w swojej klasie, ale również najbardziej efektywnego pod względem spalania. Model został upubliczniony podczas targów Design Miami w 2009 roku.
W 2014 roku model przeszedł facelifting. Poza zmianą karoserii, modyfikacje objęły szereg elementów wyposażenia: unowocześniony system multimedialny (nowy procesor i technologia LTE), pełne oświetlenie LED (pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód wykorzystujący do oświetlenia wyłącznie diody LED), asystent jazdy nocnej (rozpoznawanie pieszych i większych zwierząt), wyświetlacz head-up i szereg innych systemów oraz technologii.
Zalety
- Bardzo bogate wyposażenie standardowe
- Relatywnie niskie spalanie w stosunku do konkurencji w swojej klasie
- Jeden z najbardziej zaawansowanych systemów oświetlenia w seryjnie produkowanym aucie
Wady
- Wysoka cena zakupu
- Wysokie koszty eksploatacji
Nadwozie
Audi A8 trzeciej generacji występowało w nadwoziu sedan oraz jego przedłużonej wersji. Pojemność bagażnika wynosi 510 l.
sedan
sedan long
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TFSI | 2995 | 290/ 4850–6500 | 420/2500–4850 | V6/24 | 6,1–6,2 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 310 KM)/ 5200–6500 | 440/ 2900–4750 | V6/24 | 5,7–5,9 | 250 |
4.2 FSI | 4163 | 372/6800 | 445/3500 | V8/32 | 5,7–5,8 s | 250 |
4.0 TFSI | 3993 | 420/5000 | 600/1500–4500 | V8/32 | 4,6–4,7 | 250 |
4.0 TFSI | 3993 | 435/5100–6000 | 600/1500–5000 | V8/32 | 4,5–4,6 | 250 |
4.0 TFSI (S8) | 3993 | 520/ 6000 | 650/1700–5500 | V8/32 | 4,1–4,2 s | 250 |
6.3 FSI | 6299 | 500/6200 | 625/4750 | W12/48 | 4,6–4,7 s | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TDI | 2967 | 204/3750–4500 | 400/1250–3500 | V6/24 | 7,9 | 235–239 |
3.0 TDI | 2967 | 250/4000–4500 | 550 /1500–3000 | V6/24 | 6,1–6,2 | 250 |
3.0 TDI clean diesel | 2967 | 258/4000–4250 | 580/1750–2500 | V6/24 | 5,9–6,1 | 250 |
4.2 TDI | 4134 | 350/4000 | 800/1750–2750 | V8/32 | 5,5–5,6 | 250 |
4.2 TDI clean diesel | 4134 | 385/3750 | 850 /2000–2750 | V8/32 | 4,7–4,9 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TFSI hybrid | 1984 | 245 | 480 | R4/16 | 7,7–7,9 | 228–235 |
Skrzynie biegów:
- 7-biegowa automatyczna S tronic
- Automatyczna, 8-biegowa tiptronic
Typ napędu:
- przedni
- Napęd na 4 koła quattro
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TFSI | 8,8–9,3 |
3.0 TFSI | 7,8–7,9 |
4.2 FSI | 9,5–9,7 |
4.0 TFSI | 9,4–9,5 |
4.0 TFSI | 9,1–9,2 |
4.0 TFSI (S8) | 9,6–10,1 |
6.3 FSI | 11,3–12,4 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TDI | 5,9–6,0 |
3.0 TDI | 6,4–6,6 |
3.0 TDI clean diesel | 5,9–6,0 |
4.2 TDI | 7,4–7,8 |
4.2 TDI clean diesel | 7,4–7,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 TFSI hybrid | 6,2–6,4 |
Wersje specjalne
Wersja S8 opracowana na bazie Audi A8 III generacji zadebiutowała w 2015 roku. Auto jest napędzane silnikiem benzynowym 4.0 TFSI V8 Biturbo o mocy 605 KM i momencie obrotowym rzędu 700 Nm (w trybie overboost 750 Nm).
Audi A8 D4 po faceliftingu (fot. Robert Basic@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód luksusowy (segment F)Typ nadwozia
sedanTrzecia generacja Audi A8 została oparta na płycie MLB grupy Volkswagena, ale przy produkcji nadal wykorzystano technologię Audi Space Frame, znaną z wcześniejszych generacji. Aluminiowe nadwozie zapewniło Audi A8 III nie tylko miano najlżejszego samochodu w swojej klasie, ale również najbardziej efektywnego pod względem spalania. Model został upubliczniony podczas targów Design Miami w 2009 roku.
W 2014 roku model przeszedł facelifting. Poza zmianą karoserii, modyfikacje objęły szereg elementów wyposażenia: unowocześniony system multimedialny (nowy procesor i technologia LTE), pełne oświetlenie LED (pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód wykorzystujący do oświetlenia wyłącznie diody LED), asystent jazdy nocnej (rozpoznawanie pieszych i większych zwierząt), wyświetlacz head-up i szereg innych systemów oraz technologii.
Zalety
- Bardzo bogate wyposażenie standardowe
- Relatywnie niskie spalanie w stosunku do konkurencji w swojej klasie
- Jeden z najbardziej zaawansowanych systemów oświetlenia w seryjnie produkowanym aucie
Wady
- Wysoka cena zakupu
- Wysokie koszty eksploatacji
Audi A8 trzeciej generacji występowało w nadwoziu sedan oraz jego przedłużonej wersji. Pojemność bagażnika wynosi 510 l.
sedan
sedan long
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TFSI | 2995 | 290/ 4850–6500 | 420/2500–4850 | V6/24 | 6,1–6,2 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 310 KM)/ 5200–6500 | 440/ 2900–4750 | V6/24 | 5,7–5,9 | 250 |
4.2 FSI | 4163 | 372/6800 | 445/3500 | V8/32 | 5,7–5,8 s | 250 |
4.0 TFSI | 3993 | 420/5000 | 600/1500–4500 | V8/32 | 4,6–4,7 | 250 |
4.0 TFSI | 3993 | 435/5100–6000 | 600/1500–5000 | V8/32 | 4,5–4,6 | 250 |
4.0 TFSI (S8) | 3993 | 520/ 6000 | 650/1700–5500 | V8/32 | 4,1–4,2 s | 250 |
6.3 FSI | 6299 | 500/6200 | 625/4750 | W12/48 | 4,6–4,7 s | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 TDI | 2967 | 204/3750–4500 | 400/1250–3500 | V6/24 | 7,9 | 235–239 |
3.0 TDI | 2967 | 250/4000–4500 | 550 /1500–3000 | V6/24 | 6,1–6,2 | 250 |
3.0 TDI clean diesel | 2967 | 258/4000–4250 | 580/1750–2500 | V6/24 | 5,9–6,1 | 250 |
4.2 TDI | 4134 | 350/4000 | 800/1750–2750 | V8/32 | 5,5–5,6 | 250 |
4.2 TDI clean diesel | 4134 | 385/3750 | 850 /2000–2750 | V8/32 | 4,7–4,9 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TFSI hybrid | 1984 | 245 | 480 | R4/16 | 7,7–7,9 | 228–235 |
Skrzynie biegów:
- 7-biegowa automatyczna S tronic
- Automatyczna, 8-biegowa tiptronic
Typ napędu:
- przedni
- Napęd na 4 koła quattro
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TFSI | 8,8–9,3 |
3.0 TFSI | 7,8–7,9 |
4.2 FSI | 9,5–9,7 |
4.0 TFSI | 9,4–9,5 |
4.0 TFSI | 9,1–9,2 |
4.0 TFSI (S8) | 9,6–10,1 |
6.3 FSI | 11,3–12,4 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 TDI | 5,9–6,0 |
3.0 TDI | 6,4–6,6 |
3.0 TDI clean diesel | 5,9–6,0 |
4.2 TDI | 7,4–7,8 |
4.2 TDI clean diesel | 7,4–7,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 TFSI hybrid | 6,2–6,4 |
Wersja S8 opracowana na bazie Audi A8 III generacji zadebiutowała w 2015 roku. Auto jest napędzane silnikiem benzynowym 4.0 TFSI V8 Biturbo o mocy 605 KM i momencie obrotowym rzędu 700 Nm (w trybie overboost 750 Nm).