Historia Audi A3 8P
Audi A3 8P Sportback (fot. Martin de Witte@Flickr CC BY 2.0)
Segment
kompakt klasy premiumTyp nadwozia
hatchback (3d), sportback (5d), cabrio (3d)Druga generacja A3 została zaprezentowana w 2003 roku. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej koncernu Volkswagen o oznaczeniu PQ35. Początkowo model dostępny był tylko jako 3-drzwiowy hatchback, następnie do gamy dołączył 5-drzwiowy hatchback (w nomenklaturze Audi nazwany sportbackiem). W 2007 roku marka zaprezentowała również wersję cabrio z miękkim dachem. Wszystkie wersje nadwoziowe mogły być wyposażone w jeden z dziewięciu silników benzynowych o mocach od 102 do 265 KM lub pięciu silników diesla o mocach od 90 do 170 KM. Na szczycie znalazła się sportowa wersja S3 o mocy 265 KM i napędem quattro oraz RS3 – super sportowy 5-drzwiowy sportback z silnikiem 2,5 l i mocy 340 KM, która dzięki napędowi quattro przekazywana była na 4 koła. Audi A3 w 2005, 2008 i 2010 roku zostało zmodernizowane. Zmiany były kosmetyczne, a największym modyfikacjom uległ przedni grill oraz światła. Podczas ostatniego liftingu wprowadzono reflektory do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Produkcję Audi A3 II generacji zakończono w 2013 roku. Audi sprzedało około 2 milionów sztuk tego modelu.
W 2011 roku Audi zbudowało elektryczną wersję modelu A3 o nazwie A3 e-tron. Auto napędzane jest silnikiem elektrycznym generującym 82 KM mocy. Energia magazynowana jest w 300-kilogramowym, litowo-jonowym akumulatorze, który znalazł się pod tylną kanapą. Po pełnym naładowaniu, które trwa 4 lub 9 godzin, samochód może przejechać około 140 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,2 s, a prędkość maksymalna 145 km/h.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Audi A3 8P – czy warto kupić?„
Zalety
- bardzo trwałe zawieszenie;
- świetny układ jezdny;
- dobre spasowanie plastików we wnętrzu
Wady
- awarie czujniki spalania stukowego w silnikach FSI i TFSI;
- uszkodzenia pompy paliwowej w silnikach 2,0 TDI;
- usterki wtryskiwaczy, koła dwumasowego i turbosprężarki;
- w silnikach wysokoprężnych: awarie wentylatora chłodnicy
Nadwozie
Audi A3 8p występuje w trzech wersjach nadwoziowych. Najczęściej jako 3 lub 5-drzwiowy hatchback. Wersja 3-drzwiowa oferuje bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć można powiększyć do 1080 l. Bardziej praktyczna wersja 5-drzwiowa ma bagażnik większy o 20 l zarówno przed, jak i po złożeniu oparć. Przestrzenią bagażową nie rozpieszcza wersja cabrio, która oferuje jedynie 260 l.
hatchback 3d
sportback 5d
cabrio
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 TFSI | 1197 | 105/5000 | 175/1500 | R4 | 11,0 | 192 |
1.4 TFSI | 1390 | 125/5000 | 200/1500 | R4 | 9,4 | 203 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | R4 | 11,9 | 185 |
1.6 FSI | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | R4 | 11,1 | 196 |
1.8 TFSI | 1798 | 160/5000 | 250/1500 | R4 | 8,0 | 220 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3250 | R4 | 9,1 | 211 |
2.0 TFSI | 1984 | 200/5100 | 280/1800 | R4 | 7,0 | 236 |
2.0 TFSI | 1984 | 265/6000 | 350/2500 | R4 | 5,7 | 250 |
3.2 VR6 | 3189 | 250/6300 | 320/2500 | V6 | 6,3 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 TDI | 1598 | 90/4200 | 230/1500 | R4 | 12,9 | 180 |
1.6 TDI | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | R4 | 11,4 | 194 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4400 | 250/1900 | R4 | 11,7 | 187 |
2.0 TDI | 1968 | 140/4000 | 320/2500 | R4 | 9,5 | 207 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,2 | 222 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna;
- 6-biegowa automatyczna;
- 6 i 7-biegowa S-tronic (zautomatyzowana)
Typ napędu:
- przedni, quattro (S3, RS3)
Spalanie
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.2 TFSI | 5,3 |
1.4 TFSI | 5,9 |
1.6 | 6,8 |
1.6 FSI | 6,6 |
1.8 TFSI | 6,7 |
2.0 FSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 7,5 |
3.2 VR6 | 10,5 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 TDI | 4,5 |
1.6 TDI | 4,1 |
1.9 TDI | 4,9 |
2.0 TDI | 5,1 |
2.0 TDI | 5,2 |
Wersje specjalne
Audi A3 II generacji w wersji S3 pojawiło się na rynku w 2006 roku. Do napędu służył silnik 2,0 TFSI o mocy 265 KM, który łączony był z napędem quattro, dzięki czemu auto rozpędzało się do „setki” w czasie 5,7 s. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W 2010 roku Audi zaprezentowało najmocniejszego hatchbacka w historii firmy – Audi RS3 napędzane turbodoładowanym silnikiem 2.5 TFSI, który generował 340 KM mocy. Cała moc była przenoszona na 4 koła za pomocą napędu quattro. Ważący 1575 kg RS3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Audi A3 8P Sportback (fot. Martin de Witte@Flickr CC BY 2.0)
Segment
kompakt klasy premiumTyp nadwozia
hatchback (3d), sportback (5d), cabrio (3d)Druga generacja A3 została zaprezentowana w 2003 roku. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej koncernu Volkswagen o oznaczeniu PQ35. Początkowo model dostępny był tylko jako 3-drzwiowy hatchback, następnie do gamy dołączył 5-drzwiowy hatchback (w nomenklaturze Audi nazwany sportbackiem). W 2007 roku marka zaprezentowała również wersję cabrio z miękkim dachem. Wszystkie wersje nadwoziowe mogły być wyposażone w jeden z dziewięciu silników benzynowych o mocach od 102 do 265 KM lub pięciu silników diesla o mocach od 90 do 170 KM. Na szczycie znalazła się sportowa wersja S3 o mocy 265 KM i napędem quattro oraz RS3 – super sportowy 5-drzwiowy sportback z silnikiem 2,5 l i mocy 340 KM, która dzięki napędowi quattro przekazywana była na 4 koła. Audi A3 w 2005, 2008 i 2010 roku zostało zmodernizowane. Zmiany były kosmetyczne, a największym modyfikacjom uległ przedni grill oraz światła. Podczas ostatniego liftingu wprowadzono reflektory do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Produkcję Audi A3 II generacji zakończono w 2013 roku. Audi sprzedało około 2 milionów sztuk tego modelu.
W 2011 roku Audi zbudowało elektryczną wersję modelu A3 o nazwie A3 e-tron. Auto napędzane jest silnikiem elektrycznym generującym 82 KM mocy. Energia magazynowana jest w 300-kilogramowym, litowo-jonowym akumulatorze, który znalazł się pod tylną kanapą. Po pełnym naładowaniu, które trwa 4 lub 9 godzin, samochód może przejechać około 140 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,2 s, a prędkość maksymalna 145 km/h.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Audi A3 8P – czy warto kupić?„
Zalety
- bardzo trwałe zawieszenie;
- świetny układ jezdny;
- dobre spasowanie plastików we wnętrzu
Wady
- awarie czujniki spalania stukowego w silnikach FSI i TFSI;
- uszkodzenia pompy paliwowej w silnikach 2,0 TDI;
- usterki wtryskiwaczy, koła dwumasowego i turbosprężarki;
- w silnikach wysokoprężnych: awarie wentylatora chłodnicy
Audi A3 8p występuje w trzech wersjach nadwoziowych. Najczęściej jako 3 lub 5-drzwiowy hatchback. Wersja 3-drzwiowa oferuje bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć można powiększyć do 1080 l. Bardziej praktyczna wersja 5-drzwiowa ma bagażnik większy o 20 l zarówno przed, jak i po złożeniu oparć. Przestrzenią bagażową nie rozpieszcza wersja cabrio, która oferuje jedynie 260 l.
hatchback 3d
sportback 5d
cabrio
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 TFSI | 1197 | 105/5000 | 175/1500 | R4 | 11,0 | 192 |
1.4 TFSI | 1390 | 125/5000 | 200/1500 | R4 | 9,4 | 203 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | R4 | 11,9 | 185 |
1.6 FSI | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | R4 | 11,1 | 196 |
1.8 TFSI | 1798 | 160/5000 | 250/1500 | R4 | 8,0 | 220 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3250 | R4 | 9,1 | 211 |
2.0 TFSI | 1984 | 200/5100 | 280/1800 | R4 | 7,0 | 236 |
2.0 TFSI | 1984 | 265/6000 | 350/2500 | R4 | 5,7 | 250 |
3.2 VR6 | 3189 | 250/6300 | 320/2500 | V6 | 6,3 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 TDI | 1598 | 90/4200 | 230/1500 | R4 | 12,9 | 180 |
1.6 TDI | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | R4 | 11,4 | 194 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4400 | 250/1900 | R4 | 11,7 | 187 |
2.0 TDI | 1968 | 140/4000 | 320/2500 | R4 | 9,5 | 207 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,2 | 222 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna;
- 6-biegowa automatyczna;
- 6 i 7-biegowa S-tronic (zautomatyzowana)
Typ napędu:
- przedni, quattro (S3, RS3)
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.2 TFSI | 5,3 |
1.4 TFSI | 5,9 |
1.6 | 6,8 |
1.6 FSI | 6,6 |
1.8 TFSI | 6,7 |
2.0 FSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 7,5 |
3.2 VR6 | 10,5 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.6 TDI | 4,5 |
1.6 TDI | 4,1 |
1.9 TDI | 4,9 |
2.0 TDI | 5,1 |
2.0 TDI | 5,2 |
Audi A3 II generacji w wersji S3 pojawiło się na rynku w 2006 roku. Do napędu służył silnik 2,0 TFSI o mocy 265 KM, który łączony był z napędem quattro, dzięki czemu auto rozpędzało się do „setki” w czasie 5,7 s. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W 2010 roku Audi zaprezentowało najmocniejszego hatchbacka w historii firmy – Audi RS3 napędzane turbodoładowanym silnikiem 2.5 TFSI, który generował 340 KM mocy. Cała moc była przenoszona na 4 koła za pomocą napędu quattro. Ważący 1575 kg RS3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.