Historia modelu
Typ nadwozia
2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowy kabriolet, 5-drzwiowy liftbackDecyzję o tym, że model A5 wejdzie do produkcji Audi ujawniło 10 maja 2006 roku. Niecały rok później, 6 marca 2007 roku Audi A5 wraz z odmianą S5 zostało zaprezentowane publicznie jednocześnie w Genewie i w Melbourne.
Auto bazuje na płycie podłogowej Audi MLP (ang. Modular Longitudinal Platform), która jest wykorzystywana również przy produkcji Audi A6 i Audi A8. Pod względem stylistyki, Audi A5 zaczerpnęło sporo elementów stylistycznych z koncepcyjnego modelu Audi Nuvolari quattro, który został przedstawiony na salonie motoryzacyjnym w Genewie w 2006 roku. Karoserię tego modelu zaprojektowali Satoshi Wada wspólnie z Walterem de’Silva.
Bazowymi jednostkami napędowymi w Europie dla modeli z początku produkcji był 3,2 litrowy motor benzynowy FSI V6 ze skrzynią multitronic oraz 3,0-litrowy TDI z napędem quattro. Z kolei w USA Audi A5 było bazowo wyposażone w silnik 3.2 FSI i napęd quattro, a model S5 coupé w jednostkę 4.2 FSI z napędem quattro.
Na początku 2009 rozpoczęto produkcje modeli z nadwoziem kabriolet (oznaczenie Audi A5 8F7). Oficjalny pokaz tego modelu miał miejsce podczas New York Auto Show w kwietniu 2009 roku. Tym samym w gamie modelowej Audi zastąpił on model A4 z takim samym typem nadwozia.
We wrześniu tego samego roku zadebiutował Sportback, czyli model z nadwoziem typu liftback. Charakterystyczne elementy auta to cztery bezramkowe drzwi oraz mocno opadająca linia dachu, nadająca autu wygląd a’la coupé. W 2010 roku udostępniono wersję RS. Auto zostało wyposażone w 4.2-litrowy FSI, osiągający moc 444 KM.
W 2012 w sprzedaży pojawiły się modele A5 Coupé, kabriolet, Sportback, S i RS po faceliftingu. Zmiany dotknęły przednie i tylne reflektory, przedni zderzak. Nadwozie zostało wydłużone o 10 mm.
Zalety
- Wysoka jakość wykonania
- Szeroki wybór mocnych i dynamicznych jednostek napędowych
Wady
- Wysoki koszt zakupu
- Wysoki koszt eksploatacji
- Awarie skrzyń biegów multitronic
Nadwozie
Audi A5 występuje w trzech wersjach nadwozia: coupé, kabriolet oraz sportback (czterodrzwiowy coupé-hatchback). Wersja coupé dysponuje bagażnikiem o pojemności 455 l, dającym się powiększyć do 829 l. W wersji kabriolet znajdziemy przestrzeń bagażową o pojemności 320 l (w razie potrzeby można ją powiększyć do 380/750 l). Odmiana Sportback dysponuje 480 litrowym kufrem (980/1283 l po złożeniu siedzeń).
coupé/kabriolet 2007-2010
sportback
RS5
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500-4500 | R4/16 | 8,6* | 226* |
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500-4500 | R4/16 | 8,6** | 216** |
1.8 TFSI | 1798 | 170/3800 | 320/1400-2700 | R4/16 | 7,9* | 230* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 7,8* | 236* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 8,1** | 226** |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 7,8* | 236* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 8,1** | 226** |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,9* | 250* |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,5** | 246** |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,9* | 240* |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,5** | 245** |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,4* | 245* |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,6** | 235** |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,2** | 240** |
3.0 TFSI quattro | 2995 | 272/4780 | 400/2150-4780 | V6/24 | 6,3** | 250** |
3.2 quattro | 3197 | 255/6500 | 330/3000-5000 | V6/24 | 6,1* | 250* |
3.2 quattro | 3197 | 255/6500 | 330/3000-5000 | V6/24 | 6,4** | 250** |
4.2 quattro | 4163 | 354/7000 | 440/3500 | V8/32 | 5,1* | 250* |
4.2 quattro | 4163 | 354/7000 | 440/3500 | V8/32 | 5,4** | 250** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 9,5* | 212* |
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 9,4** | 204** |
2.0 TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 10,2* | 210* |
2.0 TDI | 1968 | 150/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 10,2* | 210* |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | R4/16 | 8,4* | 230* |
2.0 TDI quattro | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | R4/16 | 8,2* | 228* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,8* | 222* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,5* | 221* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,3** | 220** |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400-3250 | V6/24 | 7,9* | 239* |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400-3250 | V6/24 | 7,6** | 232** |
3.0 TDI | 2967 | 204/3750 | 400/1250-3500 | V6/24 | - | - |
3.0 TDI quattro | 2967 | 240/4000 | 500/1500-3000 | V6/24 | 5,9* | 250* |
3.0 TDI quattro | 2967 | 240/4000 | 500/1500-3000 | V6/24 | 6,1** | 250** |
3.0 TDI quattro | 2967 | 245/4000 | 500/1400-3250 | V6/24 | 6,3** | 250** |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna,
- 6-biegowa automatyczna Tiptronic
- 7-biegowa S-tronic półautomatyczna
- 8-biegowa automatyczna Tiptronic
Typ napędu:
- przedni
- quattro
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TFSI (160 KM) | 7,1 (skrzynia manualna) |
1.8 TFSI (160 KM) | 7,2 (skrzynia automatyczna) |
1.8 TFSI (170 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (180 KM) | 6,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (180 KM) | 7,1 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI (211 KM) | 6,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI quattro (211 KM) | 7,3 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI quattro (211 KM) | 7,5 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI (225 KM) | 6,3 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (225 KM) | 6,2 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI quattro (225 KM) | 6,9 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TFSI quattro (272 KM) | 8,5 (skrzynia automatyczna) |
3.2 quattro (255 KM) | 9,1 (skrzynia manualna) |
3.2 quattro (255 KM) | 9,2 (skrzynia automatyczna) |
4.2 quattro (354 KM) | 12,1 (skrzynia manualna) |
4.2 quattro (354 KM) | 10,8 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 TDI (136 KM) | 4,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (136 KM) | 4,8 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TDI (143 KM) | 4,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (150 KM) | 4,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (170 KM) | 5,1 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI quattro (170 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 4,9 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 5,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 5,0 (skrzynia automatyczna) |
2.7 TDI (190 KM) | 6,0 (skrzynia manualna) |
2.7 TDI (190 KM) | 6,4 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI quattro (240 KM) | 6,6 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI quattro (240 KM) | 6,6 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI quattro (245 KM) | 5,9 (skrzynia automatyczna) |
Wersje specjalne
X
Typ nadwozia
2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowy kabriolet, 5-drzwiowy liftbackDecyzję o tym, że model A5 wejdzie do produkcji Audi ujawniło 10 maja 2006 roku. Niecały rok później, 6 marca 2007 roku Audi A5 wraz z odmianą S5 zostało zaprezentowane publicznie jednocześnie w Genewie i w Melbourne.
Auto bazuje na płycie podłogowej Audi MLP (ang. Modular Longitudinal Platform), która jest wykorzystywana również przy produkcji Audi A6 i Audi A8. Pod względem stylistyki, Audi A5 zaczerpnęło sporo elementów stylistycznych z koncepcyjnego modelu Audi Nuvolari quattro, który został przedstawiony na salonie motoryzacyjnym w Genewie w 2006 roku. Karoserię tego modelu zaprojektowali Satoshi Wada wspólnie z Walterem de’Silva.
Bazowymi jednostkami napędowymi w Europie dla modeli z początku produkcji był 3,2 litrowy motor benzynowy FSI V6 ze skrzynią multitronic oraz 3,0-litrowy TDI z napędem quattro. Z kolei w USA Audi A5 było bazowo wyposażone w silnik 3.2 FSI i napęd quattro, a model S5 coupé w jednostkę 4.2 FSI z napędem quattro.
Na początku 2009 rozpoczęto produkcje modeli z nadwoziem kabriolet (oznaczenie Audi A5 8F7). Oficjalny pokaz tego modelu miał miejsce podczas New York Auto Show w kwietniu 2009 roku. Tym samym w gamie modelowej Audi zastąpił on model A4 z takim samym typem nadwozia.
We wrześniu tego samego roku zadebiutował Sportback, czyli model z nadwoziem typu liftback. Charakterystyczne elementy auta to cztery bezramkowe drzwi oraz mocno opadająca linia dachu, nadająca autu wygląd a’la coupé. W 2010 roku udostępniono wersję RS. Auto zostało wyposażone w 4.2-litrowy FSI, osiągający moc 444 KM.
W 2012 w sprzedaży pojawiły się modele A5 Coupé, kabriolet, Sportback, S i RS po faceliftingu. Zmiany dotknęły przednie i tylne reflektory, przedni zderzak. Nadwozie zostało wydłużone o 10 mm.
Zalety
- Wysoka jakość wykonania
- Szeroki wybór mocnych i dynamicznych jednostek napędowych
Wady
- Wysoki koszt zakupu
- Wysoki koszt eksploatacji
- Awarie skrzyń biegów multitronic
Audi A5 występuje w trzech wersjach nadwozia: coupé, kabriolet oraz sportback (czterodrzwiowy coupé-hatchback). Wersja coupé dysponuje bagażnikiem o pojemności 455 l, dającym się powiększyć do 829 l. W wersji kabriolet znajdziemy przestrzeń bagażową o pojemności 320 l (w razie potrzeby można ją powiększyć do 380/750 l). Odmiana Sportback dysponuje 480 litrowym kufrem (980/1283 l po złożeniu siedzeń).
coupé/kabriolet 2007-2010
sportback
RS5
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500-4500 | R4/16 | 8,6* | 226* |
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500-4500 | R4/16 | 8,6** | 216** |
1.8 TFSI | 1798 | 170/3800 | 320/1400-2700 | R4/16 | 7,9* | 230* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 7,8* | 236* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 8,1** | 226** |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 7,8* | 236* |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500/3900 | R4/16 | 8,1** | 226** |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,9* | 250* |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,5** | 246** |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,9* | 240* |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 211/4300 | 350/1500-4200 | R4/16 | 6,5** | 245** |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,4* | 245* |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,6** | 235** |
2.0 TFSI quattro | 1984 | 225/4500 | 350/1500-4500 | R4/16 | 7,2** | 240** |
3.0 TFSI quattro | 2995 | 272/4780 | 400/2150-4780 | V6/24 | 6,3** | 250** |
3.2 quattro | 3197 | 255/6500 | 330/3000-5000 | V6/24 | 6,1* | 250* |
3.2 quattro | 3197 | 255/6500 | 330/3000-5000 | V6/24 | 6,4** | 250** |
4.2 quattro | 4163 | 354/7000 | 440/3500 | V8/32 | 5,1* | 250* |
4.2 quattro | 4163 | 354/7000 | 440/3500 | V8/32 | 5,4** | 250** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 9,5* | 212* |
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 9,4** | 204** |
2.0 TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 10,2* | 210* |
2.0 TDI | 1968 | 150/4200 | 320/1750-2500 | R4/16 | 10,2* | 210* |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | R4/16 | 8,4* | 230* |
2.0 TDI quattro | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | R4/16 | 8,2* | 228* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,8* | 222* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,5* | 221* |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | R4/16 | 8,3** | 220** |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400-3250 | V6/24 | 7,9* | 239* |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400-3250 | V6/24 | 7,6** | 232** |
3.0 TDI | 2967 | 204/3750 | 400/1250-3500 | V6/24 | - | - |
3.0 TDI quattro | 2967 | 240/4000 | 500/1500-3000 | V6/24 | 5,9* | 250* |
3.0 TDI quattro | 2967 | 240/4000 | 500/1500-3000 | V6/24 | 6,1** | 250** |
3.0 TDI quattro | 2967 | 245/4000 | 500/1400-3250 | V6/24 | 6,3** | 250** |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna,
- 6-biegowa automatyczna Tiptronic
- 7-biegowa S-tronic półautomatyczna
- 8-biegowa automatyczna Tiptronic
Typ napędu:
- przedni
- quattro
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 TFSI (160 KM) | 7,1 (skrzynia manualna) |
1.8 TFSI (160 KM) | 7,2 (skrzynia automatyczna) |
1.8 TFSI (170 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (180 KM) | 6,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (180 KM) | 7,1 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI (211 KM) | 6,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI quattro (211 KM) | 7,3 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI quattro (211 KM) | 7,5 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI (225 KM) | 6,3 (skrzynia manualna) |
2.0 TFSI (225 KM) | 6,2 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TFSI quattro (225 KM) | 6,9 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TFSI quattro (272 KM) | 8,5 (skrzynia automatyczna) |
3.2 quattro (255 KM) | 9,1 (skrzynia manualna) |
3.2 quattro (255 KM) | 9,2 (skrzynia automatyczna) |
4.2 quattro (354 KM) | 12,1 (skrzynia manualna) |
4.2 quattro (354 KM) | 10,8 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 TDI (136 KM) | 4,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (136 KM) | 4,8 (skrzynia automatyczna) |
2.0 TDI (143 KM) | 4,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (150 KM) | 4,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (170 KM) | 5,1 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI quattro (170 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 4,9 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 5,4 (skrzynia manualna) |
2.0 TDI (177 KM) | 5,0 (skrzynia automatyczna) |
2.7 TDI (190 KM) | 6,0 (skrzynia manualna) |
2.7 TDI (190 KM) | 6,4 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI quattro (240 KM) | 6,6 (skrzynia manualna) |
3.0 TDI quattro (240 KM) | 6,6 (skrzynia automatyczna) |
3.0 TDI quattro (245 KM) | 5,9 (skrzynia automatyczna) |