Historia Audi A8 D2
Audi A8 D2 (fot. Jeremy@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód luksusowy (segment F)Typ nadwozia
sedanAudi A8 D2 zadebiutowało na rynku europejskim w 1994 roku jako następca Audi V8 (w 1997 roku Audi A8 I generacji zostało wprowadzone do sprzedaży w Ameryce Północnej). Auto posiadało konstrukcję samonośną, wykonaną w całości z aluminium. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii Audi Space Frame (ASF). W efekcie A8 pierwszej generacji było wyraźniejsze lżejsze od swoich bezpośrednich rywali, co przekładało się na lepsze osiągi, niższe spalanie i lepsze prowadzenie. Ten model Audi był pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem, wyposażonym w przednie i tylne boczne poduszki powietrzne. W sprzedaży dostępna była wersja o standardowym rozstawie osi (A8), jak i w wersji przedłużonej (A8L).
Zalety
- Wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
- Świetny komfort podróży
- Bardzo bogate wyposażenie standardowe
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Awaryjne silniki wysokoprężne: 2.5 i 3.3 TDI
- Usterki wielowahaczowego zawieszenia
Nadwozie
Audi A8 pierwszej generacji występowało w wersjach nadwozia tylko jako sedan. Pojemność bagażnika w nadwoziu sedan wynosi 525 l.
sedan
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.8 | 2771 | 174/5500 | 250/3000 | V6/12 | 9,1* | 228* |
2.8 30V | 2771 | 193/6000 | 280/3200 | V6/30 | 8,4* | 236 |
3.7 | 3697 | 230/5500 | 315/2700 | V8/32 | 8,7 | 247 |
3.7 40V | 3697 | 260/6000 | 350/3250 | V8/40 | 8,1* | 250* |
4.2 quattro | 4172 | 300/6000 | 400/3300 | V8/32 | 7,3 | 250 |
4.2 30V | 4172 | 300/6000 | 410/3000-4000 | V8/40 | 6,9** | 250** |
6.0 quattro | 5998 | 420/6000 | 550/3500-3750 | W12/48 | 5,6** | 250** |
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.5 TDI | 2496 | 150/4000 | 310/1500-3200 | V6/24 | 9,9* | 220* |
2.5 TDI | 2496 | 180/4000 | 370/1500-2500 | V6/24 | 8,8 | 227* |
2.5 TDI quattro | 2496 | 150/4000 | 310/1500-3200 | V6/24 | 11,3** | 213** |
3.3 TDI | 3328 | 225/4000 | 480/1800-3000 | V8/32 | 8,2** | 242** |
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.8 | 9,6* |
2.8 30V | 8,9* |
3.7 | 10,1 |
3.7 40V | 11,5* |
4.2 quattro | 11,6 |
4.2 40V | 12,9** |
6.0 quattro | 14,6** |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.5 TDI | 6,2* |
2.5 TDI | 7,2* |
2.5 TDI quattro | 9,2** |
3.3 TDI | 9,7** |
Wersje specjalne
W 1996 roku Audi wprowadziło na rynek oparte na modelu A8 D2 Audi S8 z silnikiem 4.2 V8 (o mocy 340/360 KM) i napędem guattro. W stosunku do wersji „cywilnej” usportowione S8 wyróżniało się chromowaną listwą przy linii przewężenia, zmienionym kształtem „grilla”, dwiema końcówkami układu wydechowego oraz subtelnym oznakowaniem S8.
W 1997 roku niemiecka firma IVM Automotive zbudowała na bazie Audi A8 D2 dwudrzwiowy model cabrio. Samochód został zaprezentowany w 1997 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Model posiadał skrócone nadwozie (wykonane z aluminium, jak w przypadku pierwowzoru). Podobnie jak w przypadku coupé konkurencji (np. Mercedesa-Benz CL), Audi A8 cabrio nie posiadało słupka B. Niemiecka firma rozważała wówczas rozpoczęcie seryjnej produkcji tego modelu, ale ostatecznie nigdy do tego nie doszło.
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna
Audi A8 D2 (fot. Jeremy@Flickr CC BY 2.0)
Segment
samochód luksusowy (segment F)Typ nadwozia
sedanAudi A8 D2 zadebiutowało na rynku europejskim w 1994 roku jako następca Audi V8 (w 1997 roku Audi A8 I generacji zostało wprowadzone do sprzedaży w Ameryce Północnej). Auto posiadało konstrukcję samonośną, wykonaną w całości z aluminium. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii Audi Space Frame (ASF). W efekcie A8 pierwszej generacji było wyraźniejsze lżejsze od swoich bezpośrednich rywali, co przekładało się na lepsze osiągi, niższe spalanie i lepsze prowadzenie. Ten model Audi był pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem, wyposażonym w przednie i tylne boczne poduszki powietrzne. W sprzedaży dostępna była wersja o standardowym rozstawie osi (A8), jak i w wersji przedłużonej (A8L).
Zalety
- Wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
- Świetny komfort podróży
- Bardzo bogate wyposażenie standardowe
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Awaryjne silniki wysokoprężne: 2.5 i 3.3 TDI
- Usterki wielowahaczowego zawieszenia
Audi A8 pierwszej generacji występowało w wersjach nadwozia tylko jako sedan. Pojemność bagażnika w nadwoziu sedan wynosi 525 l.
sedan
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.8 | 2771 | 174/5500 | 250/3000 | V6/12 | 9,1* | 228* |
2.8 30V | 2771 | 193/6000 | 280/3200 | V6/30 | 8,4* | 236 |
3.7 | 3697 | 230/5500 | 315/2700 | V8/32 | 8,7 | 247 |
3.7 40V | 3697 | 260/6000 | 350/3250 | V8/40 | 8,1* | 250* |
4.2 quattro | 4172 | 300/6000 | 400/3300 | V8/32 | 7,3 | 250 |
4.2 30V | 4172 | 300/6000 | 410/3000-4000 | V8/40 | 6,9** | 250** |
6.0 quattro | 5998 | 420/6000 | 550/3500-3750 | W12/48 | 5,6** | 250** |
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.5 TDI | 2496 | 150/4000 | 310/1500-3200 | V6/24 | 9,9* | 220* |
2.5 TDI | 2496 | 180/4000 | 370/1500-2500 | V6/24 | 8,8 | 227* |
2.5 TDI quattro | 2496 | 150/4000 | 310/1500-3200 | V6/24 | 11,3** | 213** |
3.3 TDI | 3328 | 225/4000 | 480/1800-3000 | V8/32 | 8,2** | 242** |
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.8 | 9,6* |
2.8 30V | 8,9* |
3.7 | 10,1 |
3.7 40V | 11,5* |
4.2 quattro | 11,6 |
4.2 40V | 12,9** |
6.0 quattro | 14,6** |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.5 TDI | 6,2* |
2.5 TDI | 7,2* |
2.5 TDI quattro | 9,2** |
3.3 TDI | 9,7** |
W 1996 roku Audi wprowadziło na rynek oparte na modelu A8 D2 Audi S8 z silnikiem 4.2 V8 (o mocy 340/360 KM) i napędem guattro. W stosunku do wersji „cywilnej” usportowione S8 wyróżniało się chromowaną listwą przy linii przewężenia, zmienionym kształtem „grilla”, dwiema końcówkami układu wydechowego oraz subtelnym oznakowaniem S8.
W 1997 roku niemiecka firma IVM Automotive zbudowała na bazie Audi A8 D2 dwudrzwiowy model cabrio. Samochód został zaprezentowany w 1997 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Model posiadał skrócone nadwozie (wykonane z aluminium, jak w przypadku pierwowzoru). Podobnie jak w przypadku coupé konkurencji (np. Mercedesa-Benz CL), Audi A8 cabrio nie posiadało słupka B. Niemiecka firma rozważała wówczas rozpoczęcie seryjnej produkcji tego modelu, ale ostatecznie nigdy do tego nie doszło.
* Skrzynia manualna ** Skrzynia automatyczna