Historia Citroën C5 II
Citroen C5 II sedan (fot. RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
samochód miejski klasy DTyp nadwozia
sedan, kombiProdukcyjna wersja Citroëna C5 II generacji została oficjalnie zaprezentowana w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Brukseli. Niemniej jednak twórcy auta inspirowali się konceptem, który ujrzał światło dzienne rok wcześniej. Był to prototypowy kabriolet oznaczony jako „C5 Airscape”.
Druga generacja C „piątki” nie była przesadnie rewolucyjna w stosunku do poprzedniego modelu, ale przynosiła kilka istotnych nowości. Przede wszystkim przedstawiciel klasy średniej francuskiego koncernu bazował na nowej płycie głównej, którą współdzielił z C6, czyli ze swoim starszym bratem, reprezentującym klasę E. Dzięki temu C5 II może pochwalić się relatywnie dużym rozstawem osi, wynoszącym 2815 mm. Po drugie Francuzi zrezygnowali z nadwozia liftback na rzecz sedana.
Modyfikacje nie ominęły zawieszenia. W bazowych wersjach zawieszenie hydropneumatyczne zostało zastąpione układem niezależnym. Opcjonalnie można było również nabyć model z systemem zmiennej amortyzacji AMVAR (montowane standardowo do silników V6) lub HYDRACTIV III+ (obecne także w Citroënie C6).
W 2012 roku model przeszedł delikatny facelifting. Projektanci ograniczyli zmiany do re-stylizacji logotypu na masce auta, dodania nowego wzoru do 17-calowych, aluminiowych felg oraz udostępnienia lakieru Guaranja Brown dla wersji kombi. Udostępniono także nową, półskórzaną tapicerkę oraz pakiet Techno Pack.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Citroën C5 II – czy warto kupić?„
Zalety
- Świetne zawieszenie
- Atrakcyjna, ponadczasowa stylistyka
- Bogate wyposażenie standardowe
Wady
- Usterki zawieszenia (sworznie, końcówki drążków)
- Awaryjny silnik 1,6 HDI (sterownik, turbosprężarka, układ wtryskowy)
- Problemy z mechanizmem różnicowym
Nadwozie
Tak jak w przypadku poprzedniej generacji, Citroën C5 II oferowany był jedynie w dwóch odmianach nadwoziowych: sedan (zastąpił liftbacka) oraz kombi. Pierwsza z odmian mogła się pochwalić bagażnikiem o pojemności 471 l (1315 l po złożeniu siedzeń), natomiast druga - 563 l (1660 l po złożeniu siedzeń).
sedan
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 16V | 1749 | 125/6000 | 170/3750 | R4/16 | 11,0 | 200 |
2.0 16V | 1997 | 140/6000 | 200/4000 | R4/16 | 9,7 | 210 |
1.6 16V THP | 1598 | 150/6000 | 240/1400 | R4/16 | 8,6 | 210 |
1.6 16V THP | 1598 | 156/6000 | 240/1400 | R4/16 | 10,7* | 210* |
3.0 V6 | 2946 | 211/6000 | 290/3750 | V6/24 | 9,2* | 224 |
* Automatyczna skrzynia biegów
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 16V HDI | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | R4/16 | 12,2 | 191 |
2.0 16V HDI FAP | 1997 | 140/4000 | 320/2000 | R4/16 | 10,6 | 204 |
2.0 16V HDI FAP | 1997 | 163/3750 | 340/2000 | R4/16 | 9,1 | 210 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 2179 | 170/4000 | 370/1500 | R4/16 | 9,2 | 219 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 2179 | 204/3500 | 450/2000 | R4/16 | 8,3 | 230 |
2.7 V6 HDI Bi-Turbo | 2721 | 204/4000 | 440/1900 | V6/24 | 8,9* | 224* |
3.0 V6 HDI Bi-Turbo | 2992 | 241/3800 | 450/1600 | V6/24 | 7,9* | 243* |
* Automatyczna skrzynia biegów
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 16V | 7,9 |
2.0 16V | 8,1 |
1.6 16V THP | 7,1 |
1.6 16V THP | 7,7* |
3.0 V6 | 10,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 16V HDI | 5,3 |
2.0 16V HDI FAP | 5,8 |
2.0 16V HDI FAP | 5,6 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 6,5 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 5,9 |
2.7 V6 HDI Bi-Turbo | 8,4* |
3.0 V6 HDI Bi-Turbo | 7,4 |
Wersje specjalne
Po 6 latach od rozpoczęcia produkcji, francuski koncern zdecydował się zaprezentować terenową wersję modelu C5. Model ten bazuje na nadwoziu kombi. Auto, w stosunku do standardowej odmiany, cechuje się zwiększonym prześwitem i bardziej dynamiczną linią nadwozia. Niestety, francuski koncern nie przewidział napędu na cztery koła.
* Automatyczna skrzynia biegów
Citroen C5 II sedan (fot. RL GNZLZ@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
samochód miejski klasy DTyp nadwozia
sedan, kombiProdukcyjna wersja Citroëna C5 II generacji została oficjalnie zaprezentowana w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Brukseli. Niemniej jednak twórcy auta inspirowali się konceptem, który ujrzał światło dzienne rok wcześniej. Był to prototypowy kabriolet oznaczony jako „C5 Airscape”.
Druga generacja C „piątki” nie była przesadnie rewolucyjna w stosunku do poprzedniego modelu, ale przynosiła kilka istotnych nowości. Przede wszystkim przedstawiciel klasy średniej francuskiego koncernu bazował na nowej płycie głównej, którą współdzielił z C6, czyli ze swoim starszym bratem, reprezentującym klasę E. Dzięki temu C5 II może pochwalić się relatywnie dużym rozstawem osi, wynoszącym 2815 mm. Po drugie Francuzi zrezygnowali z nadwozia liftback na rzecz sedana.
Modyfikacje nie ominęły zawieszenia. W bazowych wersjach zawieszenie hydropneumatyczne zostało zastąpione układem niezależnym. Opcjonalnie można było również nabyć model z systemem zmiennej amortyzacji AMVAR (montowane standardowo do silników V6) lub HYDRACTIV III+ (obecne także w Citroënie C6).
W 2012 roku model przeszedł delikatny facelifting. Projektanci ograniczyli zmiany do re-stylizacji logotypu na masce auta, dodania nowego wzoru do 17-calowych, aluminiowych felg oraz udostępnienia lakieru Guaranja Brown dla wersji kombi. Udostępniono także nową, półskórzaną tapicerkę oraz pakiet Techno Pack.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Citroën C5 II – czy warto kupić?„
Zalety
- Świetne zawieszenie
- Atrakcyjna, ponadczasowa stylistyka
- Bogate wyposażenie standardowe
Wady
- Usterki zawieszenia (sworznie, końcówki drążków)
- Awaryjny silnik 1,6 HDI (sterownik, turbosprężarka, układ wtryskowy)
- Problemy z mechanizmem różnicowym
Tak jak w przypadku poprzedniej generacji, Citroën C5 II oferowany był jedynie w dwóch odmianach nadwoziowych: sedan (zastąpił liftbacka) oraz kombi. Pierwsza z odmian mogła się pochwalić bagażnikiem o pojemności 471 l (1315 l po złożeniu siedzeń), natomiast druga - 563 l (1660 l po złożeniu siedzeń).
sedan
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 16V | 1749 | 125/6000 | 170/3750 | R4/16 | 11,0 | 200 |
2.0 16V | 1997 | 140/6000 | 200/4000 | R4/16 | 9,7 | 210 |
1.6 16V THP | 1598 | 150/6000 | 240/1400 | R4/16 | 8,6 | 210 |
1.6 16V THP | 1598 | 156/6000 | 240/1400 | R4/16 | 10,7* | 210* |
3.0 V6 | 2946 | 211/6000 | 290/3750 | V6/24 | 9,2* | 224 |
* Automatyczna skrzynia biegów
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 16V HDI | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | R4/16 | 12,2 | 191 |
2.0 16V HDI FAP | 1997 | 140/4000 | 320/2000 | R4/16 | 10,6 | 204 |
2.0 16V HDI FAP | 1997 | 163/3750 | 340/2000 | R4/16 | 9,1 | 210 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 2179 | 170/4000 | 370/1500 | R4/16 | 9,2 | 219 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 2179 | 204/3500 | 450/2000 | R4/16 | 8,3 | 230 |
2.7 V6 HDI Bi-Turbo | 2721 | 204/4000 | 440/1900 | V6/24 | 8,9* | 224* |
3.0 V6 HDI Bi-Turbo | 2992 | 241/3800 | 450/1600 | V6/24 | 7,9* | 243* |
* Automatyczna skrzynia biegów
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.8 16V | 7,9 |
2.0 16V | 8,1 |
1.6 16V THP | 7,1 |
1.6 16V THP | 7,7* |
3.0 V6 | 10,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 16V HDI | 5,3 |
2.0 16V HDI FAP | 5,8 |
2.0 16V HDI FAP | 5,6 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 6,5 |
2.2 16V HDI Bi-Turbo | 5,9 |
2.7 V6 HDI Bi-Turbo | 8,4* |
3.0 V6 HDI Bi-Turbo | 7,4 |
Po 6 latach od rozpoczęcia produkcji, francuski koncern zdecydował się zaprezentować terenową wersję modelu C5. Model ten bazuje na nadwoziu kombi. Auto, w stosunku do standardowej odmiany, cechuje się zwiększonym prześwitem i bardziej dynamiczną linią nadwozia. Niestety, francuski koncern nie przewidział napędu na cztery koła.
* Automatyczna skrzynia biegów