Historia Audi A4 B8
Audi A4 B8 (fot. Amila Tennakoon@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średnia wyższaTyp nadwozia
sedan, kombi, AllroadCzwarta generacja A4 o oznaczeniu kodowym B8 miała swój debiut podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2007 roku. Auto zostało zbudowane na nowej platformie podłogowej Volkswagen Group o symbolu MLB B8P, a produkcja ruszyła w 2008 roku. Najnowsze A4 dostępne jest w wersji sedan i kombi (Avant), a także uterenowionej (Allroad), która bazuje na nadwoziu kombi. Do napędu może służyć jeden z dziesięciu silników benzynowych o mocach od 120 do 450 KM lub czternastu diesli o mocach od 120 do 245 KM.
W 2011 roku A4 B8 przeszło modernizację, która sprowadziła się do zmiany przednich i tylnych lamp, zderzaków oraz kilku innych detali. Dodano również nowe jednostki napędowe. W gamie modelowej obok kombi o nazwie Avant, sedana, a także uterenowionego Allroad quattro nie mogło zabraknąć wersji sportowej S4 oraz RS4. Ta pierwsza napędzana jest trzylitrowym silnikiem benzynowym o mocy 333 KM, zaś druga jednostką benzynową o pojemności 4,2 l, która generuje 450 KM. W obu przypadkach osiągnięcie 100km/h w czasie nie dłuższym niż 5 s nie stanowi większego wyzwania.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Audi A4 B8 – czy warto kupić?”
Zalety
- nowoczesna stylistyka nadwozia;
- aluminiowe zawieszenia wielowahaczowe zapewnia doskonałe właściwości jezdne;
- wysoka jakość materiałów wykończeniowych i dokładne spasowanie
Wady
- usterki skrzyni biegów Multitronic
Nadwozie
Audi A4 B8 występuje w trzech wersjach nadwoziowych jako: sedan, kombi oraz Allroad, czyli kombi ze zwiększonym prześwitem i napędem quattro. Sedan ma bagażnik o pojemności 480 l. Wersja kombi (Avant) jest wyposażona w bagażnik o pojemności 490 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1430 l. W wersji Allroad A4 może pochwalić się bagażnikiem o tej samej pojemności co kombi.
sedan
kombi
Allroad
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 1798 | 120/3650 | 230/1500 | R4 | 10,8 | 200 |
1.8 TFSI | 1798 | 170/3800 | 320/1400 | R4 | 8,4 | 222 |
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500 | R4 | 8,9 | 218 |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500 | R4 | 8,1 | 228 |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500 | R4 | 7,1 | 241 |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500 | R4 | 7,0 | 245 |
3.2 FSI | 3197 | 265/6500 | 330/3000 | V6 | 6,6 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 272/4780 | 400/2150 | V6 | 6,1 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 333/5500 | 440/2900 | V6 | 5,2 | 250 |
4.2 FSI | 4163 | 450/8250 | 430/400 | V8 | 4,7 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 1968 | 120/4200 | 290/1750 | R4 | 11,2 | 197 |
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750 | R4 | 9,8 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750 | R4 | 9,7 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 150/3250 | 320/1500 | R4 | 9,5 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 163/3000 | 400/1750 | R4 | 8,6 | 216 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,7 | 222 |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750 | R4 | 8,5 | 222 |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400 | V6 | 8,2 | 230 |
3.0 TDI | 2967 | 204/3500 | 400/1250 | V6 | 7,3 | 230 |
3.0 TDI | 2967 | 245/4000 | 500/1500 | V6 | 6,3 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna;
- 7-biegowa półautomatyczna
Typ napędu:
- przedni, quattro
Spalanie
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.8 TFSI | 7,2 |
1.8 TFSI | 6,1 |
1.8 TFSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 6,6 |
2.0 TFSI | 6,6 |
2.0 TFSI | 6,1 |
3.2 FSI | 8,4 |
3.0 TFSI | 8,6 |
3.0 TFSI | 9,9 |
4.2 FSI | 10,7 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
2.0 TDI | 5,1 |
2.0 TDI | 4,4 |
2.0 TDI | 5,3 |
2.0 TDI | 4,6 |
2.0 TDI | 4,4 |
2.0 TDI | 5,5 |
2.0 TDI | 4,8 |
2.7 TDI | 5,6 |
3.0 TDI | 5,1 |
3.0 TDI | 6,8 |
Wersje specjalne
Audi A4 B8 w wersji S4 napędza silnik 3,0 TFSI generujący moc 322 KM. Jednostka napędowa umożliwia sprint do „setki” w czasie 5,1 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Audi S4 dostępne jest w nadwoziu sedan oraz kombi.
Topowa odmiana Audi A4 z serii B8 to RS4 z silnikiem V8 4,2 FSI o mocy 450 KM i napędzie na cztery koła quattro. Takie zestawienie sprawia, że samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie 4,7 s. Prędkość maksymalna podobnie jak w przypadku S4 została ograniczona do 250 km/h. Model RS4 dostępny jest tylko w nadwoziu kombi, co sprawia, że jest jednym z najszybszych samochodów tego typu dostępnych na rynku.
Audi A4 B8 (fot. Amila Tennakoon@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średnia wyższaTyp nadwozia
sedan, kombi, AllroadCzwarta generacja A4 o oznaczeniu kodowym B8 miała swój debiut podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2007 roku. Auto zostało zbudowane na nowej platformie podłogowej Volkswagen Group o symbolu MLB B8P, a produkcja ruszyła w 2008 roku. Najnowsze A4 dostępne jest w wersji sedan i kombi (Avant), a także uterenowionej (Allroad), która bazuje na nadwoziu kombi. Do napędu może służyć jeden z dziesięciu silników benzynowych o mocach od 120 do 450 KM lub czternastu diesli o mocach od 120 do 245 KM.
W 2011 roku A4 B8 przeszło modernizację, która sprowadziła się do zmiany przednich i tylnych lamp, zderzaków oraz kilku innych detali. Dodano również nowe jednostki napędowe. W gamie modelowej obok kombi o nazwie Avant, sedana, a także uterenowionego Allroad quattro nie mogło zabraknąć wersji sportowej S4 oraz RS4. Ta pierwsza napędzana jest trzylitrowym silnikiem benzynowym o mocy 333 KM, zaś druga jednostką benzynową o pojemności 4,2 l, która generuje 450 KM. W obu przypadkach osiągnięcie 100km/h w czasie nie dłuższym niż 5 s nie stanowi większego wyzwania.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Audi A4 B8 – czy warto kupić?”
Zalety
- nowoczesna stylistyka nadwozia;
- aluminiowe zawieszenia wielowahaczowe zapewnia doskonałe właściwości jezdne;
- wysoka jakość materiałów wykończeniowych i dokładne spasowanie
Wady
- usterki skrzyni biegów Multitronic
Audi A4 B8 występuje w trzech wersjach nadwoziowych jako: sedan, kombi oraz Allroad, czyli kombi ze zwiększonym prześwitem i napędem quattro. Sedan ma bagażnik o pojemności 480 l. Wersja kombi (Avant) jest wyposażona w bagażnik o pojemności 490 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1430 l. W wersji Allroad A4 może pochwalić się bagażnikiem o tej samej pojemności co kombi.
sedan
kombi
Allroad
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 TFSI | 1798 | 120/3650 | 230/1500 | R4 | 10,8 | 200 |
1.8 TFSI | 1798 | 170/3800 | 320/1400 | R4 | 8,4 | 222 |
1.8 TFSI | 1798 | 160/4500 | 250/1500 | R4 | 8,9 | 218 |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000 | 320/1500 | R4 | 8,1 | 228 |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300 | 350/1500 | R4 | 7,1 | 241 |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500 | 350/1500 | R4 | 7,0 | 245 |
3.2 FSI | 3197 | 265/6500 | 330/3000 | V6 | 6,6 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 272/4780 | 400/2150 | V6 | 6,1 | 250 |
3.0 TFSI | 2995 | 333/5500 | 440/2900 | V6 | 5,2 | 250 |
4.2 FSI | 4163 | 450/8250 | 430/400 | V8 | 4,7 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 1968 | 120/4200 | 290/1750 | R4 | 11,2 | 197 |
2.0 TDI | 1968 | 136/4200 | 320/1750 | R4 | 9,8 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750 | R4 | 9,7 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 150/3250 | 320/1500 | R4 | 9,5 | 208 |
2.0 TDI | 1968 | 163/3000 | 400/1750 | R4 | 8,6 | 216 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,7 | 222 |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750 | R4 | 8,5 | 222 |
2.7 TDI | 2698 | 190/3500 | 400/1400 | V6 | 8,2 | 230 |
3.0 TDI | 2967 | 204/3500 | 400/1250 | V6 | 7,3 | 230 |
3.0 TDI | 2967 | 245/4000 | 500/1500 | V6 | 6,3 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna;
- 7-biegowa półautomatyczna
Typ napędu:
- przedni, quattro
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.8 TFSI | 7,2 |
1.8 TFSI | 6,1 |
1.8 TFSI | 7,2 |
2.0 TFSI | 6,6 |
2.0 TFSI | 6,6 |
2.0 TFSI | 6,1 |
3.2 FSI | 8,4 |
3.0 TFSI | 8,6 |
3.0 TFSI | 9,9 |
4.2 FSI | 10,7 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
2.0 TDI | 5,1 |
2.0 TDI | 4,4 |
2.0 TDI | 5,3 |
2.0 TDI | 4,6 |
2.0 TDI | 4,4 |
2.0 TDI | 5,5 |
2.0 TDI | 4,8 |
2.7 TDI | 5,6 |
3.0 TDI | 5,1 |
3.0 TDI | 6,8 |
Audi A4 B8 w wersji S4 napędza silnik 3,0 TFSI generujący moc 322 KM. Jednostka napędowa umożliwia sprint do „setki” w czasie 5,1 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Audi S4 dostępne jest w nadwoziu sedan oraz kombi.
Topowa odmiana Audi A4 z serii B8 to RS4 z silnikiem V8 4,2 FSI o mocy 450 KM i napędzie na cztery koła quattro. Takie zestawienie sprawia, że samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie 4,7 s. Prędkość maksymalna podobnie jak w przypadku S4 została ograniczona do 250 km/h. Model RS4 dostępny jest tylko w nadwoziu kombi, co sprawia, że jest jednym z najszybszych samochodów tego typu dostępnych na rynku.