Historia Volkswagen Golf VI
Volkswagen Golf VI hatchback (fot.Carcomparing.eu@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant), cabrioVolkswagen Golf szóstej generacji został wprowadzony do produkcji w 2008 roku. Zbyt niska sprzedaż poprzedniej generacji spowodowała, że nowy model zadebiutował dwa lata wcześniej niż przewidywano. Golf VI zbudowano na płycie podłogowej poprzednika, a na warsztat wzięto sylwetkę, która została mocno przeprojektowana. Zmieniły się przede wszystkim przednie, a także tylne lampy oraz zderzak i atrapa chłodnicy. Samochód sprzedawano w 3 wersjach nadwoziowych, co jest dużą zmianą w stosunku do poprzednich generacji modelu. Klienci mogli wybierać spośród nadwozia typu hatchback, kombi (Variant) oraz cabrio. Na bazie VI generacji powstał też Golf Plus – kompaktowy minivan. Volkswagen do napędu kompaktowego Golfa przeznaczył silniki benzynowe o mocach od 80 do 235 KM oraz diesle o mocach od 90 do 170 KM. Na bazie modelu powstała również wersja GTI oraz R, która napędzana jest silnikiem 2,0 TSI o mocy 210 KM (GTI) i 270 KM (Golf R). Volkswagen Golf VI w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2009 zajął trzecie miejsce, ale zdobył tytuł World Car of the Year 2009. Produkcja modelu zakończyła się w 2012 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf 6 – czy warto kupić?„
Wady
- niska trwałość napinaczy łańcucha rozrządu w silnikach benzynowych
- usterki wtryskiwaczy w silniku 1,4 TSI
- awarie dwumasowego koła zamachowego w dieslach
- zacierające się turbosprężarki w jednostkach 1,6 i 2,0 TDI
Nadwozie
Volkswagen Golf VI generacji występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowe cabrio. Wersja hatchback ma bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1305 l. Natomiast 2-drzwiowa wersja cabrio oferuje 250 l. W największy bagażnik wyposażono nadwozie typu kombi (Variant) 505vl i 1495 l po złożeniu oparć.
hatchback
cabrio
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 13,9 | 172 |
1.2 | 1197 | 105/5000 | 175/1550 | R4 | 10,6 | 190 |
1.4 | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | R4 | 9,5 | 200 |
1.4 | 1390 | 160/5800 | 240/1500 | R4 | 8,0 | 220 |
1.4 | 1390 | 180/5800 | 240/1500 | R4 | 7,6 | 235 |
2.0 | 1984 | 235/5500 | 300/2200 | R4 | 8,1 | 247 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1598 | 90/4400 | 230/1500 | R4 | 12,9 | 178 |
1.6 | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | R4 | 11,9 | 189 |
2.0 | 1968 | 140/4200 | 320/1750 | R4 | 9,3 | 209 |
2.0 | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,1 | 222 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 6 i 7-biegowa półautomatyczna DSG
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 80 KM | 6,4 |
1.2 | 5,7 |
1.4 122 KM | 6,2 |
1.4 160 KM | 6,3 |
1.4 180 KM | 6,3 |
2.0 | 8,1 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 90 KM | 4,5 |
1.6 105 KM | 4,5 |
2.0 140 KM | 4,8 |
2.0 170 KM | 5,3 |
Wersje specjalne
Na bazie Golfa VI generacji powstał usportowiony model GTI napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 210 KM. Tak skonfigurowane auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Samochód ma spory apetyt na paliwo, a więc Volkswagen przygotował też odmianę GTD. Model ten napędzany jest silnikiem diesla o mocy 170 KM, który umożliwia sprint do setki w czasie 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h.
Z myślą o klientach, dla których wersja GTI okazuje się zbyt słaba Volkswagen przygotował wersję „R”. Volkswagen Golf R napędzany jest silnikiem 2,0 TSI o mocy 270 KM. Samochód osiąga 100 km/h w czasie 5,5 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Volkswagen Golf VI hatchback (fot.Carcomparing.eu@Flickr CC BY-SA 2.0)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant), cabrioVolkswagen Golf szóstej generacji został wprowadzony do produkcji w 2008 roku. Zbyt niska sprzedaż poprzedniej generacji spowodowała, że nowy model zadebiutował dwa lata wcześniej niż przewidywano. Golf VI zbudowano na płycie podłogowej poprzednika, a na warsztat wzięto sylwetkę, która została mocno przeprojektowana. Zmieniły się przede wszystkim przednie, a także tylne lampy oraz zderzak i atrapa chłodnicy. Samochód sprzedawano w 3 wersjach nadwoziowych, co jest dużą zmianą w stosunku do poprzednich generacji modelu. Klienci mogli wybierać spośród nadwozia typu hatchback, kombi (Variant) oraz cabrio. Na bazie VI generacji powstał też Golf Plus – kompaktowy minivan. Volkswagen do napędu kompaktowego Golfa przeznaczył silniki benzynowe o mocach od 80 do 235 KM oraz diesle o mocach od 90 do 170 KM. Na bazie modelu powstała również wersja GTI oraz R, która napędzana jest silnikiem 2,0 TSI o mocy 210 KM (GTI) i 270 KM (Golf R). Volkswagen Golf VI w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2009 zajął trzecie miejsce, ale zdobył tytuł World Car of the Year 2009. Produkcja modelu zakończyła się w 2012 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf 6 – czy warto kupić?„
Wady
- niska trwałość napinaczy łańcucha rozrządu w silnikach benzynowych
- usterki wtryskiwaczy w silniku 1,4 TSI
- awarie dwumasowego koła zamachowego w dieslach
- zacierające się turbosprężarki w jednostkach 1,6 i 2,0 TDI
Volkswagen Golf VI generacji występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowe cabrio. Wersja hatchback ma bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1305 l. Natomiast 2-drzwiowa wersja cabrio oferuje 250 l. W największy bagażnik wyposażono nadwozie typu kombi (Variant) 505vl i 1495 l po złożeniu oparć.
hatchback
cabrio
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 13,9 | 172 |
1.2 | 1197 | 105/5000 | 175/1550 | R4 | 10,6 | 190 |
1.4 | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | R4 | 9,5 | 200 |
1.4 | 1390 | 160/5800 | 240/1500 | R4 | 8,0 | 220 |
1.4 | 1390 | 180/5800 | 240/1500 | R4 | 7,6 | 235 |
2.0 | 1984 | 235/5500 | 300/2200 | R4 | 8,1 | 247 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1598 | 90/4400 | 230/1500 | R4 | 12,9 | 178 |
1.6 | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | R4 | 11,9 | 189 |
2.0 | 1968 | 140/4200 | 320/1750 | R4 | 9,3 | 209 |
2.0 | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | R4 | 8,1 | 222 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 6 i 7-biegowa półautomatyczna DSG
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 80 KM | 6,4 |
1.2 | 5,7 |
1.4 122 KM | 6,2 |
1.4 160 KM | 6,3 |
1.4 180 KM | 6,3 |
2.0 | 8,1 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.6 90 KM | 4,5 |
1.6 105 KM | 4,5 |
2.0 140 KM | 4,8 |
2.0 170 KM | 5,3 |
Na bazie Golfa VI generacji powstał usportowiony model GTI napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 210 KM. Tak skonfigurowane auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Samochód ma spory apetyt na paliwo, a więc Volkswagen przygotował też odmianę GTD. Model ten napędzany jest silnikiem diesla o mocy 170 KM, który umożliwia sprint do setki w czasie 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h.
Z myślą o klientach, dla których wersja GTI okazuje się zbyt słaba Volkswagen przygotował wersję „R”. Volkswagen Golf R napędzany jest silnikiem 2,0 TSI o mocy 270 KM. Samochód osiąga 100 km/h w czasie 5,5 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.