Historia Mercedes W116
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanMercedes W116 to pierwszy pod względem chronologicznym przedstawiciel klasy S. Auto jest następcą Mercedesa W108. Mercedes W116 był drugim autem niemieckiego producenta po modelu W108, który został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym. Towarzyszył on marce aż do 1993 roku. Stylistyka W 116 nadawała mu bardziej sportowego niż w przypadku poprzednika.
Łącznie w latach 1972-1979 wyprodukowano 473 tys. egzemplarzy tego modelu. Mercedes W116 w stosunku do swojego poprzednika cechował się większymi wymiarami nadwozia. W aucie zastosowano, bardzo innowacyjne jak na tamte czasy rozwiązanie – zawieszenie pneumatyczne.
W wprowadzonej do produkcji w 1975 roku wersji z przedłużanym nadwoziem (450 SEL) zastosowano 6,9-litrową jednostkę benzynową. Pod względem pojemności komory spalania, był to największy silnik stosowany w masowo produkowanym aucie w całej powojennej historii Mercedesa. Model 450 SE został w 1974 roku wybrany Europejskim Samochodem Roku.
W 1978 roku do Mercedesa W116 wprowadzono system ABS jako element wyposażenia opcjonalnego. Kolejną innowacją opisywanego modelu była wzmocniona struktura nadwozia, która chroniła pasażerów samochodu w trakcie wypadku.
Zalety
- Wysoki komfort podróżowania
- Starannie wykończone wnętrze
- Bardzo przestronna kabina pasażerska
Wady
- Wiele egzemplarzy może wymagać doinwestowania
- Wysokie koszty eksploatacji
- Wysokie spalanie
Nadwozie
Mercedes W 116 był dostępny był jako 4-drzwiowy sedan. Poza tym produkowana była także specjalna, wydłużona wersja oznaczona jako SEL.
sedan
sedan SEL
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.8 S | 2746 | 156/5500 | 217/4000 | R6/12 | 11,5* | 190* |
2.8 S | 2746 | 156/5500 | 217/4000 | R6/12 | 12,3** | 185** |
2.8 S | 2746 | 160/5500 | 220/4000 | R6/12 | 11,5* | 190* |
2.8 S | 2746 | 160/5500 | 220/4000 | R6/12 | 12,3** | 185** |
2.8 SE | 2746 | 177/6000 | 227/4500 | R6/12 | 10,5* | 200* |
2.8 SE | 2746 | 177/6000 | 227/4500 | R6/12 | 11,3** | 195** |
2.8 SE | 2746 | 185/6000 | 234/4500 | R6/12 | 10,5* | 200* |
2.8 SE | 2746 | 185/6000 | 234/4500 | R6/12 | 11,3** | 195** |
3.5 SE | 3499 | 194/5500 | 267/4000 | V8/16 | 9,5* | 205* |
3.5 SE | 3499 | 194/5500 | 267/4000 | V8/16 | 9,5* | 200** |
3.5 SE | 3499 | 200/5800 | 279/4000 | V8/16 | 9,5* | 205* |
3.5 SE | 3499 | 200/5800 | 279/4000 | V8/16 | 10,3** | 200** |
3.5 SE | 3499 | 205/5750 | 277/4000 | V8/16 | 9,5* | 200* |
3.5 SE | 3499 | 205/5750 | 277/4000 | V8/16 | 10,3** | 205** |
4.5 SE | 4520 | 218/5000 | 350/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SE | 4520 | 218/5000 | 350/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SE | 4520 | 224/5000 | 358/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SEL 6.9 | 6834 | 286/4250 | 535/3000 | V8/16 | 7,4** | 225** |
* Skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 SD | 3005 | 111/4200 | 221/2400 | R5/10 | 17,0** | 165** |
Skrzynie biegów:
- 3 - biegowa automatyczna
- 4 - biegowa automatyczna
- 4 - biegowa manualna
- 5 - biegowa manualna
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.8 S (156 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 S (156 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 S (160 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 S (160 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 SE (177 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 SE (177 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 SE (185 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 SE (185 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (194 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (194 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (200 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (200 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (205 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (205 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
4.5 SE (218 KM) | - |
4.5 SE (218 KM) | - |
4.5 SE (224 KM) | - |
4.5 SEL 6.9 (286 KM) | 16,0 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 SD (111 KM) | 10,6 (skrzynia automatyczna) |
Wersje specjalne
Model W116 był dostępny również w odmianie kombi. Elementy do produkcji tego nadwozia były zapożyczone m. in od Forda Granady oraz Forda Consula.
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanMercedes W116 to pierwszy pod względem chronologicznym przedstawiciel klasy S. Auto jest następcą Mercedesa W108. Mercedes W116 był drugim autem niemieckiego producenta po modelu W108, który został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym. Towarzyszył on marce aż do 1993 roku. Stylistyka W 116 nadawała mu bardziej sportowego niż w przypadku poprzednika.
Łącznie w latach 1972-1979 wyprodukowano 473 tys. egzemplarzy tego modelu. Mercedes W116 w stosunku do swojego poprzednika cechował się większymi wymiarami nadwozia. W aucie zastosowano, bardzo innowacyjne jak na tamte czasy rozwiązanie – zawieszenie pneumatyczne.
W wprowadzonej do produkcji w 1975 roku wersji z przedłużanym nadwoziem (450 SEL) zastosowano 6,9-litrową jednostkę benzynową. Pod względem pojemności komory spalania, był to największy silnik stosowany w masowo produkowanym aucie w całej powojennej historii Mercedesa. Model 450 SE został w 1974 roku wybrany Europejskim Samochodem Roku.
W 1978 roku do Mercedesa W116 wprowadzono system ABS jako element wyposażenia opcjonalnego. Kolejną innowacją opisywanego modelu była wzmocniona struktura nadwozia, która chroniła pasażerów samochodu w trakcie wypadku.
Zalety
- Wysoki komfort podróżowania
- Starannie wykończone wnętrze
- Bardzo przestronna kabina pasażerska
Wady
- Wiele egzemplarzy może wymagać doinwestowania
- Wysokie koszty eksploatacji
- Wysokie spalanie
Mercedes W 116 był dostępny był jako 4-drzwiowy sedan. Poza tym produkowana była także specjalna, wydłużona wersja oznaczona jako SEL.
sedan
sedan SEL
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.8 S | 2746 | 156/5500 | 217/4000 | R6/12 | 11,5* | 190* |
2.8 S | 2746 | 156/5500 | 217/4000 | R6/12 | 12,3** | 185** |
2.8 S | 2746 | 160/5500 | 220/4000 | R6/12 | 11,5* | 190* |
2.8 S | 2746 | 160/5500 | 220/4000 | R6/12 | 12,3** | 185** |
2.8 SE | 2746 | 177/6000 | 227/4500 | R6/12 | 10,5* | 200* |
2.8 SE | 2746 | 177/6000 | 227/4500 | R6/12 | 11,3** | 195** |
2.8 SE | 2746 | 185/6000 | 234/4500 | R6/12 | 10,5* | 200* |
2.8 SE | 2746 | 185/6000 | 234/4500 | R6/12 | 11,3** | 195** |
3.5 SE | 3499 | 194/5500 | 267/4000 | V8/16 | 9,5* | 205* |
3.5 SE | 3499 | 194/5500 | 267/4000 | V8/16 | 9,5* | 200** |
3.5 SE | 3499 | 200/5800 | 279/4000 | V8/16 | 9,5* | 205* |
3.5 SE | 3499 | 200/5800 | 279/4000 | V8/16 | 10,3** | 200** |
3.5 SE | 3499 | 205/5750 | 277/4000 | V8/16 | 9,5* | 200* |
3.5 SE | 3499 | 205/5750 | 277/4000 | V8/16 | 10,3** | 205** |
4.5 SE | 4520 | 218/5000 | 350/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SE | 4520 | 218/5000 | 350/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SE | 4520 | 224/5000 | 358/3250 | V8/16 | - | - |
4.5 SEL 6.9 | 6834 | 286/4250 | 535/3000 | V8/16 | 7,4** | 225** |
* Skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
3.0 SD | 3005 | 111/4200 | 221/2400 | R5/10 | 17,0** | 165** |
Skrzynie biegów:
- 3 - biegowa automatyczna
- 4 - biegowa automatyczna
- 4 - biegowa manualna
- 5 - biegowa manualna
Typ napędu:
- tylny
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.8 S (156 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 S (156 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 S (160 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 S (160 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 SE (177 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 SE (177 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
2.8 SE (185 KM) | 12,5 (skrzynia manualna) |
2.8 SE (185 KM) | 12,5 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (194 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (194 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (200 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (200 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
3.5 SE (205 KM) | 13,0 (skrzynia manualna) |
3.5 SE (205 KM) | 13,0 (skrzynia automatyczna) |
4.5 SE (218 KM) | - |
4.5 SE (218 KM) | - |
4.5 SE (224 KM) | - |
4.5 SEL 6.9 (286 KM) | 16,0 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
3.0 SD (111 KM) | 10,6 (skrzynia automatyczna) |
Model W116 był dostępny również w odmianie kombi. Elementy do produkcji tego nadwozia były zapożyczone m. in od Forda Granady oraz Forda Consula.