Marka MAZDA rozpoczęła swoją historię w 1920 roku w Hiroszimie, kiedy to japoński biznesmen i przedsiębiorca Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założyli firmę Toyo Cork Kogyo. Na początku marka specjalizowała się w produkcji obrabiarek stosowanych do mechanicznej obróbki przedmiotów w celu nadania im określonych kształtów i wymiarów. Maszyny wykorzystywano w późniejszym okresie np. do
Marka MAZDA rozpoczęła swoją historię w 1920 roku w Hiroszimie, kiedy to japoński biznesmen i przedsiębiorca Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założyli firmę Toyo Cork Kogyo. Na początku marka specjalizowała się w produkcji obrabiarek stosowanych do mechanicznej obróbki przedmiotów w celu nadania im określonych kształtów i wymiarów. Maszyny wykorzystywano w późniejszym okresie np. do produkcji elementów deski rozdzielczej. Po latach działalności ruszyły prace nad pierwszym pojazdem marki, który zaprezentowano w 1931 roku. Była to niewielka 3-kołowa bagażówka zbudowana na wzór motocykla z miejscem ładunkowym za siedzeniem kierowcy. Model nosił nazwę Mazda-Go i stał się hitem eksportowym marki. Mazda z wielkim powodzeniem sprzedawała swój pojazd nie tylko w Japonii, lecz także w Chinach i Tajwanie.
W 1934 roku nastąpiła zmiana nazwy firmy z Toyo Cork Kogyo na Mazda, a dwa lata później określono założenia marki o nazwie Flying-M. Mazda miała być zwinna, szybka i wydajna, co przełożyłoby się na sukces i na to, że marka stanie się rozpoznawalna na całym świecie. Od wprowadzenia tych zmian w sposobie myślenia minęły zaledwie 4 lata, gdy w 1940 roku powstały pierwsze prototypy samochodów osobowych. Niestety wybuch II wojny światowej i zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały zniszczenie połowy fabryki, a także śmierć wielu pracowników Mazdy. Wydarzenia te zahamowały rozwój firmy i wstrzymały prace nad nowymi pojazdami. Dopiero w 1960 roku udało się przedstawić innowacyjny model samochodu osobowego o nazwie Mazda R360. Był to pojazd typu coupe o niezwykle lekkiej konstrukcji, napędzany dwucylindrowym, chłodzonym powietrzem i silnikiem o pojemności 356 cm³. Auto spalało jedynie 3,1 l na 100 km, dzięki czemu cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród osób, dla których koszty eksploatacji pojazdu stały na pierwszym miejscu.
Po sukcesie modelu R360 przyszła pora na czterodrzwiowy samochód w nadwoziu typu sedan pod nazwą Mazda Carol, pojawił się również pierwszy kompaktowy pojazd typu pickup, który zapoczątkował serię B. Produkcja i sprzedaż nowych modeli szła tak dobrze, że już w 1963 roku producent świętował 1 000 000 sztuk wyprodukowanych aut od początku istnienia firmy. Mazda nie straciła rozpędu – w 1965 roku otworzono obiekt do testowania samochodów o nazwie Miyoshi Proving Ground. Był to jeden z najnowocześniejszych torów testowych w tamtych latach. W 1967 roku Mazda zbudowała pierwszy samochód sportowy Cosmo Sports 110S z silnikiem rotacyjnym pod maską (silnika Wankla). W tym samym roku zarząd Mazdy zdecydował o masowym eksporcie samochodów do Europy, a trzy lata później również do Stanów Zjednoczonych.
Kolejne zmiany w strukturach Mazdy przyszły wraz z początkiem lat 70., kiedy przedsiębiorstwo znalazło się w kryzysie. 25 proc. udziałów marki odkupił Ford, który w następnych latach wytwarzał niektóre modele samochodów na wspólnej płycie podłogowej z japońskim producentem. Kooperacja z Fordem wyszła Maździe na dobre, ponieważ już w 1972 roku z taśmy montażowej zjechał egzemplarz z kolejnym numerem produkcyjnym 5 000 000. W następnym roku osiągnięto łączny eksport na poziomie 1 000 000 sztuk. Przełomowym modelem Mazdy stało się sportowe coupe o oznaczeniu RX-7 wyposażone w silnik Wankla. Model niemal natychmiast podbił świat i zwiększył sprzedaż samochodów z silnikami rotacyjnymi do poziomu 1 000 000 sztuk.
Początek lat 80. to moment oficjalnego wejścia Mazdy na rynek europejski. W tym celu powołano przedstawicielstwo Mazda Motor w Europie, które odpowiadało za sprzedaż nowych modeli Mazdy na Starym Kontynencie. Prawdziwym sukcesem okazał się model MX-5 przedstawiony przez firmę w 1989 roku. Ten niewielki roadster z miękkim dachem stał się hitem sprzedażowym na całym świecie, a jego kolejne generacje produkowane są do dziś. Kilka lat później Mazda zaprezentowała również modele takie, jak seria 323 (późniejsza seria 3) oraz 626 (późniejsza seria 6), a więc model kompaktowy i klasy średniej w nadwoziu sedan oraz kombi. Szczególnym sukcesem okazała się trzecia generacja Mazdy 626 z 1987 roku, nazywana w Niemczech „japońskim mercedesem”. Mazda w tamtych latach wyposażała swoje modele w bogate wyposażenie seryjne oraz zaawansowane jednostki benzynowe, a także diesle, które cieszyły się dużym uznaniem.
Obecnie Mazda to jedna z największych japońskich marek, która sprzedaje swoje samochody na wszystkich rynkach na świecie. Firma wyznacza trend pod nazwą „Zoom-Zoom”, co oznacza, że w każdym modelu liczą się szczegóły. Dzięki temu samochody stały się lżejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne, co wpisało się w globalną modę na ekologiczny tryb życia. W aktualnej gamie modelowej Mazdy znajdują się auta miejskie: Mazda 2, Mazda 3, model klasy średniej – Mazda 6, roadster MX-5 oraz seria samochodów segmentu SUV – Mazda CX-3, CX-5, CX-9. Obecne modele zostały wykonane w designie „KODO”, dla którego inspirację stanowił ruch zwierząt. Stąd też najnowsze samochody spod znaku Mazdy wyróżniają się dynamiczną, a zarazem elegancką linią nadwozia. Samochody osobowe Mazdy od początku do końca powstają na terenie Japonii.
Mazda 6 to samochód klasy średniej będący bezpośrednim następcą modelu 626. Samochód został wprowadzony do produkcji w 2002 roku, a obecnie na rynku funkcjonuje już III generacja Mazdy 6. Pierwsza generacja została zbudowana we współpracy z Fordem, a kolejne wersje to autorskie konstrukcje japońskiego producenta. Dwie pierwsze generacje dostępne były w nadwoziu typu sedan, hatchback i kombi. Obecna wersja Mazdy 6 oparta na technologii SkyActive sprzedawana jest tylko jako sedan i kombi. Japoński producent niezależnie od generacji wyposażał Mazdę 6 w mocne i oszczędne silniki benzynowe oraz diesla. Dziś model ten cieszy się dużym zainteresowaniem jako samochód nowy, a także używany. Mazda 6 uznawana jest na rynku za samochód bezawaryjny, co potwierdzają testy niezależnych organizacji np. TÜV. Aktualnie „szóstka” to silna konkurencja dla takich rynkowych modeli, jak Toyota Avensis, Opel Insignia, Ford Mondeo oraz Volkswagen Passat.
MAZDA 3 to samochód kompaktowy będący bezpośrednim następcą modelu 323. Auto wprowadzono do produkcji w 2003 roku, a obecnie na rynku funkcjonuje już III generacja. Modele dwóch pierwszych generacji powstały na płycie podłogowej C1 stworzonej dzięki współpracy Forda, Mazdy i Volvo. Aktualna wersja to konstrukcja MAZDY oparta na technologii SkyActive. W Polsce serię 3 można nazwać jednym z najpopularniejszych modeli w swojej klasie. Obecna generacja cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem wśród klientów kupujących nowy samochód. Pomimo bogatego wyposażenia seryjnego model nie zyskał popularności na polskim rynku, ponieważ na tle konkurencji wyróżnia go stosunkowo wysoka cena. Warto jednak zaznaczyć, że poprzednie modele mają grono zwolenników na rynku wtórnym. Kompaktowy model japońskiego producenta uznano za bezawaryjny, co potwierdzają testy niezależnych organizacji np. TÜV. MAZDA 3 to silna konkurencja dla takich samochodów, jak: Toyota Auris, Opel Astra, Ford Focus oraz Volkswagen Golf.
Mazda CX-5 to pierwszy kompaktowy SUV japońskiego producenta oparty na technologii SkyActive i stylizacji KODO. Mazda CX-5 zastąpiła w gamie modelowej CX-7 oraz Tribute, które nie cieszyły się zbyt dużą popularnością w Polsce. Model zaprezentowano w 2012 roku i w niemal niezmienionej formie (niewielki lifting w 2014 r.) produkowany jest do dziś. Samochód został zbudowany na nowej płycie podłogowej Mazda Skyactiv platform. Po kilku latach od debiutu nowy SUV Mazdy cieszy się silną pozycję na rynku nowych samochodów. Auto w połączeniu z mocnymi silnikami benzynowymi lub jednostkami diesla zapewnia dobre osiągi i niewiele pali. MAZDA CX-5 to silna konkurencja dla takich samochodów, jak Nissan Qashqai, Ford Kuga oraz Volkswagen Tiguan.