Historia BMW X3 I E83
Segment
SUVTyp nadwozia
5-drzwiowy SUVPierwsza generacja BMW X3 powstała we współpracy z austriackim koncernem Magna Steyr, który zajął się również produkcją tego modelu. Debiut nastąpił podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Samochód bazował na płycie podłogowej BMW serii 3, współdzieląc wybrane elementy z modelem E46 (miedzy innymi tylne zawieszenie).
Wnętrze kompaktowego SUVa X3 jest przestronne. Pięcioro dorosłych pasażerów nie będzie dla tego auta specjalnym wyzwaniem. W kokpicie X3 zastosowano te same rozwiązanie, co w innych modelach monachijskiej marki. Nie ma problemu z ergonomią. Rozmieszczenie przełączników na konsoli środkowej jest przemyślane i nie powinno sprawiać problemów.
W każdym z modeli BMW X3 I generacji napęd na cztery koła jest przekazywany przez system xDrive, który poprzez sprzęgło wielopłytkowe rozdziela napęd pomiędzy obie osie.Domyślnie napędzana jest tylna oś, a w razie potrzeby dołączana jest również przednia. Niemieccy inżynierowie zdecydowali się na zawieszenie wielowahaczowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu.
W 2005 paleta dostępnych jednostek napędowych powiększył się o 2-litrowego, 150 konnego diesla. Rok później BMW postanowiło odświeżyć opisywane auto. Zmiany były bardzo subtelne i na pierwszy rzut oka niemal niedostrzegalne. Modyfikacje objęły pas przedni: reflektory, atrapę chłodnicy i zderzak,
Zalety
- Napęd 4x4 w standardzie przydatny do jazdy w umiarkowanym terenie
- Wysoki komfort podróży
- Dynamiczne i mało awaryjne jednostki benzynowe
Wady
- Awarie silników wysokoprężnych (wtryskiwacze, koło dwumasowe, filtr cząstek stałych)
- Usterki kolektora wydechowego w wersji M57
- Nieszczelność przewodów intercoolera
Nadwozie
5-drzwiowy SUV
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 i 4x4 | 1995 | 150/6200 | 200/3750 | R4/16 | 11,5* | 198* |
2.5 i 4x4 | 2494 | 192/6000 | 245/3500 | R6/24 | 8,9* | 208* |
2.5 i 4x4 | 2494 | 192/6000 | 245/3500 | R6/24 | 9,8** | 205** |
2.5 i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,5* | 220* |
3.0 i | 2979 | 231/5900 | 300/3500 | R6/24 | 7,8* | 210* |
3.0 i | 2979 | 231/5900 | 300/3500 | R6/24 | 8,1** | 224** |
3.0 i 4x4 | 2979 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,2* | 232* |
xDrive20i 4x4 | 1995 | 150/6200 | 200/3750 | R4/16 | 11,5* | 198* |
xDrive25i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,5* | 210* |
xDrive25i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,9** | 210** |
xDrive30i | 2996 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,2* | 210* |
xDrive30i | 2996 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,5** | 210** |
*Skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0d 4x4 | 1995 | 150/4000 | 330/2000 | R4/16 | 10,2* | 198* |
3.0 d 4x4 | 2993 | 204/4000 | 410/1500-3250 | R6/24 | 7,9* | 210* |
3.0 d 4x4 | 2993 | 204/4000 | 410/1500-3250 | R6/24 | 8,2** | 218** |
3.0 d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1500-3250 | R6/24 | 7,4* | 220* |
3.0 sd 4x4 | 2993 | 286/4400 | 580/1750 | R6/24 | 6,4* | 240* |
xDrive18d 4x4 | 1995 | 143/4000 | 350/1750-2750 | R4/16 | 10,3* | 195* |
xDrive20d 4x4 | 1995 | 177/4000 | 350/1750-3000 | R4/16 | 8,9* | 198* |
xDrive30d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1750 | R6/24 | 7,4* | 210* |
xDrive30d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1750 | R6/24 | 7,7** | 210** |
xDrive35d | 2993 | 286/4400 | 580/1750 | R6/24 | 6,4** | 240** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 i 4x4 (150KM) | 9,3* |
2.5 i 4x4 (192KM) | 11,2* |
2.5 i 4x4 (192KM) | 11,9** |
2.5 i 4x4 (192KM) | 9,3* |
3.0 i (231KM) | 11,4* |
3.0 i (231KM) | 12,1** |
3.0 i 4x4 (272KM) | 9,5* |
xDrive20i 4x4 (150KM) | 9,3* |
xDrive25i 4x4 (218KM) | 9,3* |
xDrive25i 4x4 (218KM) | 10,1** |
xDrive30i (272KM) | 10,1* |
xDrive30i (272KM) | 9,7** |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0d 4x4 (150KM) | 7,2* |
3.0 d 4x4 (204KM) | 8,4* |
3.0 d 4x4 (204KM) | 9,1** |
3.0 d 4x4 (218KM) | 7,9* |
3.0 sd 4x4 (286KM) | 7,8* |
xDrive18d 4x4 (143KM) | 6,2* |
xDrive20d 4x4 (177KM) | 7,2* |
xDrive30d 4x4 (218KM) | 7,4* |
xDrive30d 4x4 (218KM) | 8,1** |
xDrive35d (286KM) | 7,8** |
Wersje specjalne
BMW X3 było dostępne również w wersji Cross Country (oznaczenie X3 CC), dedykowanej do udziału w rajdach samochodowych.
Segment
SUVTyp nadwozia
5-drzwiowy SUVPierwsza generacja BMW X3 powstała we współpracy z austriackim koncernem Magna Steyr, który zajął się również produkcją tego modelu. Debiut nastąpił podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Samochód bazował na płycie podłogowej BMW serii 3, współdzieląc wybrane elementy z modelem E46 (miedzy innymi tylne zawieszenie).
Wnętrze kompaktowego SUVa X3 jest przestronne. Pięcioro dorosłych pasażerów nie będzie dla tego auta specjalnym wyzwaniem. W kokpicie X3 zastosowano te same rozwiązanie, co w innych modelach monachijskiej marki. Nie ma problemu z ergonomią. Rozmieszczenie przełączników na konsoli środkowej jest przemyślane i nie powinno sprawiać problemów.
W każdym z modeli BMW X3 I generacji napęd na cztery koła jest przekazywany przez system xDrive, który poprzez sprzęgło wielopłytkowe rozdziela napęd pomiędzy obie osie.Domyślnie napędzana jest tylna oś, a w razie potrzeby dołączana jest również przednia. Niemieccy inżynierowie zdecydowali się na zawieszenie wielowahaczowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu.
W 2005 paleta dostępnych jednostek napędowych powiększył się o 2-litrowego, 150 konnego diesla. Rok później BMW postanowiło odświeżyć opisywane auto. Zmiany były bardzo subtelne i na pierwszy rzut oka niemal niedostrzegalne. Modyfikacje objęły pas przedni: reflektory, atrapę chłodnicy i zderzak,
Zalety
- Napęd 4x4 w standardzie przydatny do jazdy w umiarkowanym terenie
- Wysoki komfort podróży
- Dynamiczne i mało awaryjne jednostki benzynowe
Wady
- Awarie silników wysokoprężnych (wtryskiwacze, koło dwumasowe, filtr cząstek stałych)
- Usterki kolektora wydechowego w wersji M57
- Nieszczelność przewodów intercoolera
5-drzwiowy SUV
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 i 4x4 | 1995 | 150/6200 | 200/3750 | R4/16 | 11,5* | 198* |
2.5 i 4x4 | 2494 | 192/6000 | 245/3500 | R6/24 | 8,9* | 208* |
2.5 i 4x4 | 2494 | 192/6000 | 245/3500 | R6/24 | 9,8** | 205** |
2.5 i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,5* | 220* |
3.0 i | 2979 | 231/5900 | 300/3500 | R6/24 | 7,8* | 210* |
3.0 i | 2979 | 231/5900 | 300/3500 | R6/24 | 8,1** | 224** |
3.0 i 4x4 | 2979 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,2* | 232* |
xDrive20i 4x4 | 1995 | 150/6200 | 200/3750 | R4/16 | 11,5* | 198* |
xDrive25i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,5* | 210* |
xDrive25i 4x4 | 2497 | 218/6500 | 250/2750 | R6/24 | 8,9** | 210** |
xDrive30i | 2996 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,2* | 210* |
xDrive30i | 2996 | 272/6650 | 315/2750 | R6/24 | 7,5** | 210** |
*Skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0d 4x4 | 1995 | 150/4000 | 330/2000 | R4/16 | 10,2* | 198* |
3.0 d 4x4 | 2993 | 204/4000 | 410/1500-3250 | R6/24 | 7,9* | 210* |
3.0 d 4x4 | 2993 | 204/4000 | 410/1500-3250 | R6/24 | 8,2** | 218** |
3.0 d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1500-3250 | R6/24 | 7,4* | 220* |
3.0 sd 4x4 | 2993 | 286/4400 | 580/1750 | R6/24 | 6,4* | 240* |
xDrive18d 4x4 | 1995 | 143/4000 | 350/1750-2750 | R4/16 | 10,3* | 195* |
xDrive20d 4x4 | 1995 | 177/4000 | 350/1750-3000 | R4/16 | 8,9* | 198* |
xDrive30d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1750 | R6/24 | 7,4* | 210* |
xDrive30d 4x4 | 2993 | 218/4000 | 500/1750 | R6/24 | 7,7** | 210** |
xDrive35d | 2993 | 286/4400 | 580/1750 | R6/24 | 6,4** | 240** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 i 4x4 (150KM) | 9,3* |
2.5 i 4x4 (192KM) | 11,2* |
2.5 i 4x4 (192KM) | 11,9** |
2.5 i 4x4 (192KM) | 9,3* |
3.0 i (231KM) | 11,4* |
3.0 i (231KM) | 12,1** |
3.0 i 4x4 (272KM) | 9,5* |
xDrive20i 4x4 (150KM) | 9,3* |
xDrive25i 4x4 (218KM) | 9,3* |
xDrive25i 4x4 (218KM) | 10,1** |
xDrive30i (272KM) | 10,1* |
xDrive30i (272KM) | 9,7** |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0d 4x4 (150KM) | 7,2* |
3.0 d 4x4 (204KM) | 8,4* |
3.0 d 4x4 (204KM) | 9,1** |
3.0 d 4x4 (218KM) | 7,9* |
3.0 sd 4x4 (286KM) | 7,8* |
xDrive18d 4x4 (143KM) | 6,2* |
xDrive20d 4x4 (177KM) | 7,2* |
xDrive30d 4x4 (218KM) | 7,4* |
xDrive30d 4x4 (218KM) | 8,1** |
xDrive35d (286KM) | 7,8** |
BMW X3 było dostępne również w wersji Cross Country (oznaczenie X3 CC), dedykowanej do udziału w rajdach samochodowych.