Historia BMW serii 5 E34
BMW 5 E34 sedan (fot. Nakhon100@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa wyższaTyp nadwozia
sedan, kombi (touring)Trzecia generacja serii 5 została przedstawiona w 1987 roku, a oficjalna sprzedaż rozpoczęła się rok później. Po raz pierwszy BMW serii 5 dostępne było w dwóch wersjach nadwoziowych jako, sedan oraz kombi (touring). BMW E34 w zależności od wersji mogło być wyposażone w jeden z 16 silników benzynowych o mocach od 113 do 340 KM oraz 3 diesle o mocy od 115 do 143 KM. BMW 5 serii E34 za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, systemu ABS i solidnej konstrukcji uznawany był za jedno z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie. Łącznie sprzedano 1 331 056 egzemplarzy.
Zalety
- solidna konstrukcja
- wyśmienite właściwości jezdne
- trwały i relatywnie mało awaryjny silnik benzynowy 2.0
Wady
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Korozja nadwozia
- Nieszczelny układ chłodzenia
- Awarie przekładni kierowniczej
Nadwozie
BMW E34 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan oraz kombi (touring). Bagażniki w wersji sedan i kombi (touring) ma tę samą pojemność 460 l, ale w wersji kombi (touring) za sprawą rozkładanych foteli można go powiększyć do 1450 l.
kombi
sedan
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
518i | 1796 | 113/5500 | 162/4250 | R4 | 12,0 | 192 |
518i | 1796 | 115/5500 | 168/3900 | R4 | 11,9 | 198 |
520i | 1991 | 129/6000 | 164/4300 | R6 | 11,3 | 204 |
520i | 1991 | 150/6000 | 190/4700 | R6 | 10,6 | 211 |
520i | 1991 | 150/5900 | 190/4200 | R6 | 10,6 | 211 |
525i | 2494 | 170/5800 | 222/4300 | R6 | 9,5 | 221 |
525i | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 8,6 | 230 |
525i | 2494 | 192/5900 | 250/4200 | R6 | 8,6 | 230 |
525ix | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 9,5 | 220 |
525ix | 2494 | 192/5900 | 250/4200 | R6 | 9,5 | 220 |
530i | 2986 | 184/5800 | 255/4000 | R6 | 8,6 | 227 |
530i | 2997 | 217/5800 | 290/4500 | V8 | 7,7 | 235 |
535i | 3430 | 211/5700 | 305/4000 | R6 | 7,7 | 235 |
540i | 3982 | 285/5800 | 400/4500 | V8 | 6,3 | 250 |
M5 | 3535 | 315/6900 | 360/4750 | R6 | 6,3 | 250 |
M5 | 3795 | 340/6900 | 400/4750 | R6 | 5,7 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny, AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
518i (113 KM) | 8,2 |
518i (115 KM) | 8,6 |
520i (129 KM) | 9,0 |
520i (150 KM) | 10,1 |
525i (170 KM) | 9,8 |
525i (192 KM) | 9,6 |
525ix (192 KM) | 10,5 |
530i (184 KM) | 11,1 |
530i (217 KM) | 11,1 |
535i (211 KM) | 11,8 |
540i (285 KM) | 12,5 |
M5 (315 KM) | 12,1 |
M5 (340 KM) | 12,7 |
Wersje specjalne
BMW E34 w wersji M5 od początku produkowano tylko w nadwoziu sedan, a kombi (touring) zostało wprowadzone dopiero 1992 roku. Wersja „M-Power” była wyposażona w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,6 l i mocy 315 KM lub silnik o pojemności 3,8 l i mocy 340 KM. Oba silniki potrzebowały na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie oscylującym w granicach 6 s. Model M5 wykonywany był ręcznie w zakładach BMW Motorsport.
Podane części zostały dopasowane do BMW 5 serii E34 z silnikiem 2,0i 129 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.
BMW 5 E34 sedan (fot. Nakhon100@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa wyższaTyp nadwozia
sedan, kombi (touring)Trzecia generacja serii 5 została przedstawiona w 1987 roku, a oficjalna sprzedaż rozpoczęła się rok później. Po raz pierwszy BMW serii 5 dostępne było w dwóch wersjach nadwoziowych jako, sedan oraz kombi (touring). BMW E34 w zależności od wersji mogło być wyposażone w jeden z 16 silników benzynowych o mocach od 113 do 340 KM oraz 3 diesle o mocy od 115 do 143 KM. BMW 5 serii E34 za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, systemu ABS i solidnej konstrukcji uznawany był za jedno z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie. Łącznie sprzedano 1 331 056 egzemplarzy.
Zalety
- solidna konstrukcja
- wyśmienite właściwości jezdne
- trwały i relatywnie mało awaryjny silnik benzynowy 2.0
Wady
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Korozja nadwozia
- Nieszczelny układ chłodzenia
- Awarie przekładni kierowniczej
BMW E34 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan oraz kombi (touring). Bagażniki w wersji sedan i kombi (touring) ma tę samą pojemność 460 l, ale w wersji kombi (touring) za sprawą rozkładanych foteli można go powiększyć do 1450 l.
kombi
sedan
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
518i | 1796 | 113/5500 | 162/4250 | R4 | 12,0 | 192 |
518i | 1796 | 115/5500 | 168/3900 | R4 | 11,9 | 198 |
520i | 1991 | 129/6000 | 164/4300 | R6 | 11,3 | 204 |
520i | 1991 | 150/6000 | 190/4700 | R6 | 10,6 | 211 |
520i | 1991 | 150/5900 | 190/4200 | R6 | 10,6 | 211 |
525i | 2494 | 170/5800 | 222/4300 | R6 | 9,5 | 221 |
525i | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 8,6 | 230 |
525i | 2494 | 192/5900 | 250/4200 | R6 | 8,6 | 230 |
525ix | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 9,5 | 220 |
525ix | 2494 | 192/5900 | 250/4200 | R6 | 9,5 | 220 |
530i | 2986 | 184/5800 | 255/4000 | R6 | 8,6 | 227 |
530i | 2997 | 217/5800 | 290/4500 | V8 | 7,7 | 235 |
535i | 3430 | 211/5700 | 305/4000 | R6 | 7,7 | 235 |
540i | 3982 | 285/5800 | 400/4500 | V8 | 6,3 | 250 |
M5 | 3535 | 315/6900 | 360/4750 | R6 | 6,3 | 250 |
M5 | 3795 | 340/6900 | 400/4750 | R6 | 5,7 | 250 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny, AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
518i (113 KM) | 8,2 |
518i (115 KM) | 8,6 |
520i (129 KM) | 9,0 |
520i (150 KM) | 10,1 |
525i (170 KM) | 9,8 |
525i (192 KM) | 9,6 |
525ix (192 KM) | 10,5 |
530i (184 KM) | 11,1 |
530i (217 KM) | 11,1 |
535i (211 KM) | 11,8 |
540i (285 KM) | 12,5 |
M5 (315 KM) | 12,1 |
M5 (340 KM) | 12,7 |
BMW E34 w wersji M5 od początku produkowano tylko w nadwoziu sedan, a kombi (touring) zostało wprowadzone dopiero 1992 roku. Wersja „M-Power” była wyposażona w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,6 l i mocy 315 KM lub silnik o pojemności 3,8 l i mocy 340 KM. Oba silniki potrzebowały na rozpędzenie auta do 100 km/h w czasie oscylującym w granicach 6 s. Model M5 wykonywany był ręcznie w zakładach BMW Motorsport.
Podane części zostały dopasowane do BMW 5 serii E34 z silnikiem 2,0i 129 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.