Historia BMW 3 serii E36
BMW 3 E36 sedan (fot. @Nakhon100 CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet, compactTrzecia generacja serii 3 została przedstawiona w 1990 roku. Samochód dostępny był jako, sedan, kombi (touring), compact, coupe oraz cabriolet. W zależności od wersji mógł być wyposażony w jeden z 12 silników benzynowych o mocach od 102 do 321 KM oraz 3 diesle o mocach od 90 do 143 KM. Wszystkie jednostki napędowe zapewniały ponadprzeciętne osiągi na tle innych modeli w tej samej klasie. Generacja E36 okazała się dużym sukcesem marki.
Zalety
- polecany fanom driftingu
- klasyczny design
- dostępność cenowa części zamiennych
Wady
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów
- Pękające sprężyny tylnego zawieszenia
- Nietrwałe sworznie wahaczy
- Hałasujący dyferencjał
Nadwozie
BMW E36 występuje w pięciu wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet oraz compact. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 435 l, kombi (touring) 370 l, coupe 405 l, cabrio 230 l, compact 300 l.
kombi
kabriolet
coupe
sedan
compact
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316i | 1596 | 102/5500 | 150/3900 | R4 | 12,7 | 195 |
318i | 1796 | 115/5500 | 168/3900 | R4 | 11,3 | 198 |
318iS | 1796 | 140/6000 | 175/4500 | R4 | 10,2 | 213 |
320i | 1991 | 150/5900 | 190/4200 | R6 | 9,8 | 214 |
323i | 2316 | 170/5500 | 245/3950 | R6 | 8,0 | 227 |
325i | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 8,0 | 233 |
325is | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 7,8 | 206 |
328i | 2793 | 193/5300 | 280/3950 | R6 | 7,3 | 236 |
M3 | 2990 | 286/7000 | 320/3600 | R6 | 6,0 | 250 |
M3 Evo | 3201 | 321/7400 | 350/3250 | R6 | 5,5 | 254 |
M3 GT | 2990 | 295/7000 | 323/3900 | R6 | 5,9 | 250 |
M3 USA | 2990 | 243/6000 | 305/4250 | R6 | 6,0 | 220 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316i (102 KM) | 8,4 |
318i (115 KM) | 8,3 |
318iS (140 KM) | 8,6 |
320i (150 KM) | 9,5 |
323i (170 KM) | 10,1 |
325i (192 KM) | 9,5 |
325is (192 KM) | 9,5 |
328i (193 KM) | 9,2 |
M3 (286 KM) | 11,6 |
M3 Evo (321 KM) | 12,4 |
M3 GT (295 KM) | 11,6 |
M3 USA (243 KM) | 12,2 |
Wersje specjalne
BMW E36 w wersji M3 produkowano jako coupe, cabrio, sedan oraz compact. Samochody przeznaczone na rynek europejski miały do wyboru dwa sześciocylindrowe silniki benzynowe. Pierwszy miał pojemność 3,0 l i generował 286 KM, a drugi 3,2 i osiągał moc 321 KM. Obie wersje silnikowe rozpędzały się od 0 do 100km/h w czasie poniżej 6 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Na rynku amerykańskim M3 było oferowane z innymi silnikami – 3,0 i 3,2 l o mocach 240 KM, które rozpędzały auto do 100 km/h w 6 s.
BMW E36 M3 GT wyprodukowana do wyścigów FIA GT Series (Division II) i American IMSA GT Series. Powstało tylko 350 sztuk tego modelu, a każdy był napędzany 3-litrowym silnikiem o mocy 295 KM. Samochód został obniżony i usztywniony. Z zewnątrz wersje GT odróżnić można przez zastosowane tylny i przedni spojlery oraz białe kierunkowskazy przednie. Samochód dostępny był tylko w kolorze białym.
BMW E36 M3 Lightweight to specjalna wersja przeznaczona na rynek amerykański. Inżynierowie skupili się na "odchudzeniu" M3 E36 do 1350 kg. Moc silnika pozostała bez zmian, ale dzięki krótszym przełożeniom skrzyni biegów i usunięciu ogranicznika prędkości samochód rozpędzał się do "setki" poniżej 5 s. Powstało tylko 120 egzemplarzy i wszystkie dostępne były w kolorze Alpine White III.
BMW E36 M3 GTR to limitowana wersja, która powstała w ilości 2 egzemplarzy. Ta wersja została zbudowana do wyścigów serii ADAC German GT Cup Touring Car series. Auto napędzał zmodyfikowany silnik o pojemności 3 l i generujący 300 KM. Masa auta została zmniejszona do 1300 kg, dzięki czemu M3 GTR osiągał prędkości przekraczające 300 km/h.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E36 z silnikiem 2,0i 150KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.
BMW 3 E36 sedan (fot. @Nakhon100 CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet, compactTrzecia generacja serii 3 została przedstawiona w 1990 roku. Samochód dostępny był jako, sedan, kombi (touring), compact, coupe oraz cabriolet. W zależności od wersji mógł być wyposażony w jeden z 12 silników benzynowych o mocach od 102 do 321 KM oraz 3 diesle o mocach od 90 do 143 KM. Wszystkie jednostki napędowe zapewniały ponadprzeciętne osiągi na tle innych modeli w tej samej klasie. Generacja E36 okazała się dużym sukcesem marki.
Zalety
- polecany fanom driftingu
- klasyczny design
- dostępność cenowa części zamiennych
Wady
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów
- Pękające sprężyny tylnego zawieszenia
- Nietrwałe sworznie wahaczy
- Hałasujący dyferencjał
BMW E36 występuje w pięciu wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet oraz compact. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 435 l, kombi (touring) 370 l, coupe 405 l, cabrio 230 l, compact 300 l.
kombi
kabriolet
coupe
sedan
compact
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316i | 1596 | 102/5500 | 150/3900 | R4 | 12,7 | 195 |
318i | 1796 | 115/5500 | 168/3900 | R4 | 11,3 | 198 |
318iS | 1796 | 140/6000 | 175/4500 | R4 | 10,2 | 213 |
320i | 1991 | 150/5900 | 190/4200 | R6 | 9,8 | 214 |
323i | 2316 | 170/5500 | 245/3950 | R6 | 8,0 | 227 |
325i | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 8,0 | 233 |
325is | 2494 | 192/5900 | 245/4700 | R6 | 7,8 | 206 |
328i | 2793 | 193/5300 | 280/3950 | R6 | 7,3 | 236 |
M3 | 2990 | 286/7000 | 320/3600 | R6 | 6,0 | 250 |
M3 Evo | 3201 | 321/7400 | 350/3250 | R6 | 5,5 | 254 |
M3 GT | 2990 | 295/7000 | 323/3900 | R6 | 5,9 | 250 |
M3 USA | 2990 | 243/6000 | 305/4250 | R6 | 6,0 | 220 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316i (102 KM) | 8,4 |
318i (115 KM) | 8,3 |
318iS (140 KM) | 8,6 |
320i (150 KM) | 9,5 |
323i (170 KM) | 10,1 |
325i (192 KM) | 9,5 |
325is (192 KM) | 9,5 |
328i (193 KM) | 9,2 |
M3 (286 KM) | 11,6 |
M3 Evo (321 KM) | 12,4 |
M3 GT (295 KM) | 11,6 |
M3 USA (243 KM) | 12,2 |
BMW E36 w wersji M3 produkowano jako coupe, cabrio, sedan oraz compact. Samochody przeznaczone na rynek europejski miały do wyboru dwa sześciocylindrowe silniki benzynowe. Pierwszy miał pojemność 3,0 l i generował 286 KM, a drugi 3,2 i osiągał moc 321 KM. Obie wersje silnikowe rozpędzały się od 0 do 100km/h w czasie poniżej 6 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Na rynku amerykańskim M3 było oferowane z innymi silnikami – 3,0 i 3,2 l o mocach 240 KM, które rozpędzały auto do 100 km/h w 6 s.
BMW E36 M3 GT wyprodukowana do wyścigów FIA GT Series (Division II) i American IMSA GT Series. Powstało tylko 350 sztuk tego modelu, a każdy był napędzany 3-litrowym silnikiem o mocy 295 KM. Samochód został obniżony i usztywniony. Z zewnątrz wersje GT odróżnić można przez zastosowane tylny i przedni spojlery oraz białe kierunkowskazy przednie. Samochód dostępny był tylko w kolorze białym.
BMW E36 M3 Lightweight to specjalna wersja przeznaczona na rynek amerykański. Inżynierowie skupili się na "odchudzeniu" M3 E36 do 1350 kg. Moc silnika pozostała bez zmian, ale dzięki krótszym przełożeniom skrzyni biegów i usunięciu ogranicznika prędkości samochód rozpędzał się do "setki" poniżej 5 s. Powstało tylko 120 egzemplarzy i wszystkie dostępne były w kolorze Alpine White III.
BMW E36 M3 GTR to limitowana wersja, która powstała w ilości 2 egzemplarzy. Ta wersja została zbudowana do wyścigów serii ADAC German GT Cup Touring Car series. Auto napędzał zmodyfikowany silnik o pojemności 3 l i generujący 300 KM. Masa auta została zmniejszona do 1300 kg, dzięki czemu M3 GTR osiągał prędkości przekraczające 300 km/h.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E36 z silnikiem 2,0i 150KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.