Historia BMW 3 serii E30
BMW 3 E30 sedan (fot. Jeremy@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
coupe, sedan, kombi (touring), cabrioletDruga generacja serii 3 zadebiutowała w 1982. Samochód dostępny był jako, coupe, sedan, kombi (touring) i cabriolet. Nabywcy do wyboru mieli aż 14 silników benzynowych o mocach od 89 do 220 KM oraz 3 diesle o mocach od 89 do 118 KM. Na bazie E30 stworzono też pierwszy model serii M, który zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 zwycięstw w różnego dyscyplinach motorsportu. Dzięki temu jest to najbardziej utytułowany samochód klasy GT na świecie. Cała seria E30 cieszyła się dużą popularnością i sprzedała się w liczbie 2 339 251 egzemplarzy. Do dziś ta generacja „trójki” cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym.
Zalety
- szeroki wybór wersji nadwoziowych
- liczba paleta jednostek napędowych
- przystępność cenowa części używanych
Nadwozie
BMW E30 występuje w czterech wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, coupe, cabriolet i rodzinne kombi (touring), które nie zachwyca możliwościami przewozowymi. Bagażnik w wersji sedan i coupe ma pojemność 425 l, a kombi (touring) 370 l – po złożeniu oparć foteli można zwiększyć pojemność do 1125 l. Najmniejszy bagażnik znajdziemy w wersji cabrio – oferuje jedynie 312 l.
kombi
cabriolet
sedan
coupe
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316 | 1767 | 89/5500 | 140/4000 | R4 | 12,2 | 175 |
316i | 1596 | 104/5500 | 145/4250 | R4 | 10,1 | 180 |
318i | 1767 | 104/5800 | 145/4500 | R4 | 10,9 | 183 |
318i | 1796 | 113/5500 | 162/4250 | R4 | 10,8 | 191 |
318iS | 1796 | 136/6000 | 172/4600 | R4 | 9,4 | 207 |
320i | 1991 | 129/5800 | 164/4000 | V6 | 9,8 | 200 |
320iS | 1991 | 192/6900 | 210/4900 | V6 | 7,5 | 231 |
323i | 2316 | 139/5300 | 205/4000 | V6 | 8,8 | 202 |
325i | 2494 | 170/6250 | 226/4250 | V6 | 7,7 | 222 |
325iS | 2693 | 198/5800 | 265/4000 | V6 | 7,5 | 225 |
325e | 2693 | 122/4250 | 230/3250 | V6 | 9,3 | 195 |
333i | 3210 | 197/5500 | 285/4300 | V6 | 7,2 | 231 |
M3 | 2302 | 200/6750 | 240/4750 | R4 | 6,7 | 235 |
M3 Evo II | 2302 | 220/6750 | 245/4750 | R4 | 6,7 | 237 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
318 TDS | 1665 | 90/4400 | 190/2000 | R4 | 13,5 | 183 |
325 TD | 2497 | 118/4800 | 220/2400 | R6 | 12,0 | 198 |
325 TDS | 2497 | 143/4800 | 260/2200 | R4 | 10,4 | 214 |
Skrzynie biegów:
- 4 i 5-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny, AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316 (89 KM) | 8,7 |
316i (104 KM) | 8,5 |
318i (104 KM) | 8,5 |
318i (113 KM) | 8,8 |
318iS (136 KM) | 9,3 |
320i (129 KM) | 9,9 |
320iS (199 KM) | 10,1 |
323i (139 KM) | 8,8 |
325i (170 KM) | 9,3 |
325iS (198 KM) | 9,6 |
325e (122 KM) | 8,6 |
333i (197 KM) | 11,2 |
M3 (200 KM) | 12,4 |
M3 Evo II (220 KM) | 12,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
318 TDS (90 KM) | 6,9 |
325 TD (118 KM) | 7,2 |
325 TDS (143 KM) | 7,1 |
Wersje specjalne
BMW E30 w wersji M3 pojawiło się na rynku w 1985 roku i zapoczątkowało erę usportowionych samochodów wersji M-Power. Samochód dostępny był jako coupé oraz cabriolet i wyposażony był w czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 bądź 2,5 litra i manualną skrzynię biegów. Obie wersje silnikowe rozpędzały się od 0 do 100km/h w czasie poniżej 7 sekund, co na ówczesne warunki było bardzo dobrym wynikiem.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E30 – (1982 - 1994) Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.
BMW 3 E30 sedan (fot. Jeremy@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
coupe, sedan, kombi (touring), cabrioletDruga generacja serii 3 zadebiutowała w 1982. Samochód dostępny był jako, coupe, sedan, kombi (touring) i cabriolet. Nabywcy do wyboru mieli aż 14 silników benzynowych o mocach od 89 do 220 KM oraz 3 diesle o mocach od 89 do 118 KM. Na bazie E30 stworzono też pierwszy model serii M, który zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 zwycięstw w różnego dyscyplinach motorsportu. Dzięki temu jest to najbardziej utytułowany samochód klasy GT na świecie. Cała seria E30 cieszyła się dużą popularnością i sprzedała się w liczbie 2 339 251 egzemplarzy. Do dziś ta generacja „trójki” cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym.
Zalety
- szeroki wybór wersji nadwoziowych
- liczba paleta jednostek napędowych
- przystępność cenowa części używanych
BMW E30 występuje w czterech wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, coupe, cabriolet i rodzinne kombi (touring), które nie zachwyca możliwościami przewozowymi. Bagażnik w wersji sedan i coupe ma pojemność 425 l, a kombi (touring) 370 l – po złożeniu oparć foteli można zwiększyć pojemność do 1125 l. Najmniejszy bagażnik znajdziemy w wersji cabrio – oferuje jedynie 312 l.
kombi
cabriolet
sedan
coupe
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316 | 1767 | 89/5500 | 140/4000 | R4 | 12,2 | 175 |
316i | 1596 | 104/5500 | 145/4250 | R4 | 10,1 | 180 |
318i | 1767 | 104/5800 | 145/4500 | R4 | 10,9 | 183 |
318i | 1796 | 113/5500 | 162/4250 | R4 | 10,8 | 191 |
318iS | 1796 | 136/6000 | 172/4600 | R4 | 9,4 | 207 |
320i | 1991 | 129/5800 | 164/4000 | V6 | 9,8 | 200 |
320iS | 1991 | 192/6900 | 210/4900 | V6 | 7,5 | 231 |
323i | 2316 | 139/5300 | 205/4000 | V6 | 8,8 | 202 |
325i | 2494 | 170/6250 | 226/4250 | V6 | 7,7 | 222 |
325iS | 2693 | 198/5800 | 265/4000 | V6 | 7,5 | 225 |
325e | 2693 | 122/4250 | 230/3250 | V6 | 9,3 | 195 |
333i | 3210 | 197/5500 | 285/4300 | V6 | 7,2 | 231 |
M3 | 2302 | 200/6750 | 240/4750 | R4 | 6,7 | 235 |
M3 Evo II | 2302 | 220/6750 | 245/4750 | R4 | 6,7 | 237 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
318 TDS | 1665 | 90/4400 | 190/2000 | R4 | 13,5 | 183 |
325 TD | 2497 | 118/4800 | 220/2400 | R6 | 12,0 | 198 |
325 TDS | 2497 | 143/4800 | 260/2200 | R4 | 10,4 | 214 |
Skrzynie biegów:
- 4 i 5-biegowa manualna
- 4-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny, AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316 (89 KM) | 8,7 |
316i (104 KM) | 8,5 |
318i (104 KM) | 8,5 |
318i (113 KM) | 8,8 |
318iS (136 KM) | 9,3 |
320i (129 KM) | 9,9 |
320iS (199 KM) | 10,1 |
323i (139 KM) | 8,8 |
325i (170 KM) | 9,3 |
325iS (198 KM) | 9,6 |
325e (122 KM) | 8,6 |
333i (197 KM) | 11,2 |
M3 (200 KM) | 12,4 |
M3 Evo II (220 KM) | 12,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
318 TDS (90 KM) | 6,9 |
325 TD (118 KM) | 7,2 |
325 TDS (143 KM) | 7,1 |
BMW E30 w wersji M3 pojawiło się na rynku w 1985 roku i zapoczątkowało erę usportowionych samochodów wersji M-Power. Samochód dostępny był jako coupé oraz cabriolet i wyposażony był w czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 bądź 2,5 litra i manualną skrzynię biegów. Obie wersje silnikowe rozpędzały się od 0 do 100km/h w czasie poniżej 7 sekund, co na ówczesne warunki było bardzo dobrym wynikiem.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E30 – (1982 - 1994) Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.