Historia BMW 7 serii E38
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E38 to bezpośredni następca modelu E32. Prace koncepcyjne nad tym przedstawicielem serii 7 rozpoczęły się na początku 1988 roku. W lutym 1991 wybrano finalną wersję stylistyki nadwozia. Produkcja ruszyła w lipcu 1993 roku. W pierwszej kolejności klienci mogli wybierać spośród wersji 730i oraz 740i. W dalszej kolejności zaoferowano również najmocniejszą odmianę, czyli 750i z jednostką benzynową w układzie V12. Warto wspomnieć, że model E38 był pierwszym w gamie serii 7 autem, w którym pojawiły się silniki wysokoprężne.
Opcjonalne wyposażenie obejmowało m. in: aktywne zawieszenie EDC (ang. Electronic Damper Control), system kontroli trakcji ASC+T, samopoziomujące lampy ksenonowe, wycieraczki z sensorem deszczu, system nagłośnienia DSP z 14 głośnikami i subwooferem oraz zmieniarką na 6 płyt CD, system nawigacji samochodowej. W 1988 roku wprowadzono technologię Active Control Seat, mającą za zadanie niwelować zmęczenie u kierowcy i pasażera w trakcie długich podróży.
Duża popularność tego modelu była umacniania obecnością w wielu kinowych przebojach. BMW E38 można było zobaczyć w takich filmach, jak „Transporter”, „Bema” czy też „Gra”. Na osobną wzmiankę zasługuję „rola” w „Jutro nie umiera nigdy”, gdzie BMW E38 było zdalnie sterowane przez samego Jamesa Bonda.
W ostatnich miesiącach dostępnościmodelu E38 w salonach BMW w 2001 roku, sprzedażtego auta bardzo wyraźnie wzrosła. Niektórzy obserwatorzy rynku motoryzacyjnego łączyli ten fakt z niechęcią części klientów do stylistyki następcy – modelu E65. Łącznie wyprodukowano ponad 340 tys. sztuk BMW E38.
Zalety
- Wysoki komfort podróżowania
- Ponadczasowa stylistyka
- Paleta dynamicznych silników benzynowych
Wady
- Wysokie ceny części zamiennych
- Wysokie ceny części
Nadwozie
BMW E38 występowało wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan.
4-drzwiowy sedan
4-drzwiowy sedan w wersji Long
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
728 i | 2793 | 193/5300 | 280/3500 | R6/24 | 9,6* | 228* |
730 i | 2997 | 218/5800 | 290/4500 | V8/32 | 8,3* | 235* |
735 i | 3498 | 235/5700 | 320/3300 | V8/32 | 7,6* | 244* |
735 i | 3498 | 235/5700 | 320/3300 | V8/32 | 8,4** | 240** |
740 i | 3982 | 286/5800 | 400/3600 | V8/32 | 7,0* | 250* |
750 i | 5379 | 326/5000 | 490/3900 | V12/48 | 6,6** | 250** |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
725 tds | 2497 | 143/4600 | 280/3800 | R6/12 | 11,5* | 206* |
730 d | 2926 | 184/4000 | 410/2000 | R6/24 | 9,2** | 220** |
730 d | 2926 | 193/4000 | 430/2000 | R6/24 | 8,9** | 220** |
740 d | 3901 | 238/4000 | 560/1750 | V8/32 | 8,4** | 242** |
740 d | 3901 | 245/4000 | 560/1750 | V8/32 | 8,4** | 242** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Wersje specjalne
BMW E38 było dostępne w wersji High-Security. Model ten nosił oznaczenie 750iL S. Odznaczał się opancerzonym nadwoziem, kuloodpornymi szybami oraz oponami run-flat.
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E38 to bezpośredni następca modelu E32. Prace koncepcyjne nad tym przedstawicielem serii 7 rozpoczęły się na początku 1988 roku. W lutym 1991 wybrano finalną wersję stylistyki nadwozia. Produkcja ruszyła w lipcu 1993 roku. W pierwszej kolejności klienci mogli wybierać spośród wersji 730i oraz 740i. W dalszej kolejności zaoferowano również najmocniejszą odmianę, czyli 750i z jednostką benzynową w układzie V12. Warto wspomnieć, że model E38 był pierwszym w gamie serii 7 autem, w którym pojawiły się silniki wysokoprężne.
Opcjonalne wyposażenie obejmowało m. in: aktywne zawieszenie EDC (ang. Electronic Damper Control), system kontroli trakcji ASC+T, samopoziomujące lampy ksenonowe, wycieraczki z sensorem deszczu, system nagłośnienia DSP z 14 głośnikami i subwooferem oraz zmieniarką na 6 płyt CD, system nawigacji samochodowej. W 1988 roku wprowadzono technologię Active Control Seat, mającą za zadanie niwelować zmęczenie u kierowcy i pasażera w trakcie długich podróży.
Duża popularność tego modelu była umacniania obecnością w wielu kinowych przebojach. BMW E38 można było zobaczyć w takich filmach, jak „Transporter”, „Bema” czy też „Gra”. Na osobną wzmiankę zasługuję „rola” w „Jutro nie umiera nigdy”, gdzie BMW E38 było zdalnie sterowane przez samego Jamesa Bonda.
W ostatnich miesiącach dostępnościmodelu E38 w salonach BMW w 2001 roku, sprzedażtego auta bardzo wyraźnie wzrosła. Niektórzy obserwatorzy rynku motoryzacyjnego łączyli ten fakt z niechęcią części klientów do stylistyki następcy – modelu E65. Łącznie wyprodukowano ponad 340 tys. sztuk BMW E38.
Zalety
- Wysoki komfort podróżowania
- Ponadczasowa stylistyka
- Paleta dynamicznych silników benzynowych
Wady
- Wysokie ceny części zamiennych
- Wysokie ceny części
BMW E38 występowało wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan.
4-drzwiowy sedan
4-drzwiowy sedan w wersji Long
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
728 i | 2793 | 193/5300 | 280/3500 | R6/24 | 9,6* | 228* |
730 i | 2997 | 218/5800 | 290/4500 | V8/32 | 8,3* | 235* |
735 i | 3498 | 235/5700 | 320/3300 | V8/32 | 7,6* | 244* |
735 i | 3498 | 235/5700 | 320/3300 | V8/32 | 8,4** | 240** |
740 i | 3982 | 286/5800 | 400/3600 | V8/32 | 7,0* | 250* |
750 i | 5379 | 326/5000 | 490/3900 | V12/48 | 6,6** | 250** |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
725 tds | 2497 | 143/4600 | 280/3800 | R6/12 | 11,5* | 206* |
730 d | 2926 | 184/4000 | 410/2000 | R6/24 | 9,2** | 220** |
730 d | 2926 | 193/4000 | 430/2000 | R6/24 | 8,9** | 220** |
740 d | 3901 | 238/4000 | 560/1750 | V8/32 | 8,4** | 242** |
740 d | 3901 | 245/4000 | 560/1750 | V8/32 | 8,4** | 242** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
BMW E38 było dostępne w wersji High-Security. Model ten nosił oznaczenie 750iL S. Odznaczał się opancerzonym nadwoziem, kuloodpornymi szybami oraz oponami run-flat.