Historia BMW 7 serii E23
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E23 to pierwszy reprezentant serii 7 niemieckiego producenta. Jego protoplastą był model E3, produkowany w latach 1968-1977. W modelach z początku produkcji, można było spotkać silnik z BMW E3. Począwszy od 1979 roku zaczęto wdrażać jednostki napędowe z wtryskiem paliwa firmy Bosch. W tym samym roku standardowym wyposażeniem opisywanego modelu BMW stał się system ABS (wcześniej dostępy opcjonalnie za dopłatą). Wszystkie egzemplarze wyposażane były w motory sześciorzędowe w układzie rzędowym.
BMW E23 było jednym z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych aut w swoim czasie. Samochód wyposażono m in. w funkcję informowania kierowcy o zbliżającym się serwisie, kontrolkę „check engine”. Egzemplarze z końcowych lat produkcji mogły być za dopłatą wyposażone w poduszkę powietrzną dla pasażera.
Zalety
- Paleta mocnych i dynamicznych silników benzynowych
- Bogate wyposażenie (w stosunku do innych aut z tamtego okresu)
- Ponadczasowa stylistyka
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Sporo egzemplarzy wymaga doinwestowania
- Brak silników wysokoprężnych
Nadwozie
BMW E23 występowało jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Auto dysponowało bagażnikiem o pojemności 480 l.
4-drzwiowy sedan
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
725 i | 2494 | 150/6000 | 211/3700 | R6/12 | 10,5* | 185* |
728 | 2788 | 170/5800 | 233/4000 | R6/12 | 10,1* | 192* |
728 i | 2788 | 184/5800 | 240/4200 | R6/12 | 9,5* | 196* |
732 i/733 | 3210 | 197/5500 | 285/4300 | R6/12 | 8,7* | 205* |
735 i | 3430 | 185/5400 | 290/4000 | R6/12 | 8,6* | 210* |
735 i | 3453 | 218/5200 | 310/4000 | R6/12 | 8,0* | 212* |
745 i | 3430 | 252/5200 | 380/2600 | R6/12 | 7,8* | 222* |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 4-biegowa manualna
- 5-biegowa manualna
- 3-biegowy automat (do 1982)
- 4-biegowy automat (od 1982)
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
725 i (150KM) | 12,8* |
728 (170KM) | 11,5* |
728 i (184KM) | 11,6* |
732 i/733 (197KM) | 12,7* |
735 i (185KM) | 13,8* |
735 i (218KM) | 12,6* |
745 i (252KM) | 13,0* |
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E23 to pierwszy reprezentant serii 7 niemieckiego producenta. Jego protoplastą był model E3, produkowany w latach 1968-1977. W modelach z początku produkcji, można było spotkać silnik z BMW E3. Począwszy od 1979 roku zaczęto wdrażać jednostki napędowe z wtryskiem paliwa firmy Bosch. W tym samym roku standardowym wyposażeniem opisywanego modelu BMW stał się system ABS (wcześniej dostępy opcjonalnie za dopłatą). Wszystkie egzemplarze wyposażane były w motory sześciorzędowe w układzie rzędowym.
BMW E23 było jednym z najbardziej ekskluzywnych i zaawansowanych aut w swoim czasie. Samochód wyposażono m in. w funkcję informowania kierowcy o zbliżającym się serwisie, kontrolkę „check engine”. Egzemplarze z końcowych lat produkcji mogły być za dopłatą wyposażone w poduszkę powietrzną dla pasażera.
Zalety
- Paleta mocnych i dynamicznych silników benzynowych
- Bogate wyposażenie (w stosunku do innych aut z tamtego okresu)
- Ponadczasowa stylistyka
Wady
- Wysokie koszty eksploatacji
- Sporo egzemplarzy wymaga doinwestowania
- Brak silników wysokoprężnych
BMW E23 występowało jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Auto dysponowało bagażnikiem o pojemności 480 l.
4-drzwiowy sedan
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
725 i | 2494 | 150/6000 | 211/3700 | R6/12 | 10,5* | 185* |
728 | 2788 | 170/5800 | 233/4000 | R6/12 | 10,1* | 192* |
728 i | 2788 | 184/5800 | 240/4200 | R6/12 | 9,5* | 196* |
732 i/733 | 3210 | 197/5500 | 285/4300 | R6/12 | 8,7* | 205* |
735 i | 3430 | 185/5400 | 290/4000 | R6/12 | 8,6* | 210* |
735 i | 3453 | 218/5200 | 310/4000 | R6/12 | 8,0* | 212* |
745 i | 3430 | 252/5200 | 380/2600 | R6/12 | 7,8* | 222* |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 4-biegowa manualna
- 5-biegowa manualna
- 3-biegowy automat (do 1982)
- 4-biegowy automat (od 1982)
Typ napędu:
- tylny