Historia modelu
(fot. D. V. Fernández CC BY-SA 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi159-tka produkowana w latach 2005-2011 z początku dostępna była tylko, jako sedan, a wersja kombi dołączyła w 2006 roku. Alfa 159 została okrzyknięta przez dziennikarzy najładniejszym autem klasy średniej. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2006 model 159 zajął trzecie miejsce.
Jednostki napędowe Alfy 159 to 5 silników benzynowych oraz 5 Diesla, dzięki czemu każdy może dobrać silnik dostosowany do potrzeb. Podstawowy silnik benzynowy ma pojemność 1800 cm³ i generuje 140 KM, co pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w czasie 10,2 s. Na szczycie znalazł się silnik o pojemności 3200 cm³ i mocy 260 KM rozpędzający 159 – tkę do „setki” w 7 sekund. Paletę jednostek diesla otwiera silnik o pojemność 1900 cm³ i mocy 120 KM, który potrzebuje 11 sekund do 100 km/h. Na drugim końcu stawki znalazł się silnik pojemność 2400 cm³ generujący 210 KM osiągający 100 km/h w czasie 8,4 s. Wszystkie jednostki diesla i benzynowe charakteryzują się dobrymi parametrami pracy i stoją na przyzwoitym poziomie, jeśli chodzi o bezawaryjność.
Alfa Romeo 159 od grudnia 2010 jest wykorzystywana przez polską policję jako radiowóz.
Zalety
- dobrze zestrojone zawieszenie;
- atrakcyjny wygląd kokpitu;
- udane silniki wysokoprężne
Wady
- Korozja nadkoli przednich oraz podwozia;
- Duży pobór oleju w silnikach JTS;
- Zawieszenie podatne na uszkodzenia
Nadwozie
Alfa Romeo 159 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako sedan oraz kombi. Obie sylwetki prezentują się sportowo i elegancko. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 405 l, a kombi 445 l – po złożeniu oparć foteli można zwiększyć pojemność do 1235 l. Długość nadwozia sedan to 4660 mm, szerokość 1828 mm, a wysokość 1417 mm. Natomiast długość wersji kombi to 4661 mm, szerokość 1830 mm, a wysokość pozostaje ta sama, co w wersji sedan.
sedan
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 MPI | 1796 | 140/6500 | 175/3800 | R4/16 | 10,2 | 206 |
1.75 TBI | 1742 | 200/5000 | 320/1400 | R4/16 | 7,7 | 235 |
1.9 JTS | 1859 | 160/6500 | 190/4500 | R4/16 | 9,7 | 212 |
2.2 JTS | 2198 | 185/6500 | 230/4500 | R4/16 | 8,8 | 222 |
3.2 JTS | 3195 | 260/6300 | 322/4500 | V6/24 | 7,2 | 244 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.9 JTDM | 1910 | 120/4000 | 280/2000 | R4/8 | 11 | 191 |
1.9 JTDM | 1910 | 150/4000 | 320/2000 | R4/16 | 9,4 | 210 |
2.0 JTDM | 1956 | 170/4000 | 360/1750 | R4/16 | 8,8 | 218 |
2.4 JTDM | 2387 | 200/4000 | 400/2000 | R5/20 | 8,4 | 228 |
2.4 JTDM | 2387 | 210/4000 | 400/1500 | R5/20 | 8,4 | 224 |
Skrzynie biegów:
- 5- i 6-biegowa manualna;
- 5- i 6-biegowa półautomatyczna;
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni lub AWD
Spalanie
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.8 MPI | 7,7 |
1.75 TBI | 8,1 |
1.9 JTS | 8,7 |
2.2 JTS | 9,2 |
3.2 JTS | 9,2 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.9 JTDM | 5,9 |
1.9 JTDM | 6,0 |
2.0 JTDM | 5,4 |
2.4 JTDM | 6,8 |
2.4 JTDM | 8 |
Wersje specjalne
Alfa Romeo 159 Q4 3.2 V6 (kombi/sedan ) – to model z mocnym, 260 konnym silnikiem i napędem 4x4, za, który odpowiada systemem Torsen C. Była to najbogatsza i najszybsza wersja 159-tki dostępna w polskich salonach. Model był chętnie łączony z 6 biegową, automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe sprint do setki trwa niewiele ponad 7 sekund (7,4s.), a średnie spalanie mieści się w przedziale 11-12l/100 km.
(fot. D. V. Fernández CC BY-SA 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi159-tka produkowana w latach 2005-2011 z początku dostępna była tylko, jako sedan, a wersja kombi dołączyła w 2006 roku. Alfa 159 została okrzyknięta przez dziennikarzy najładniejszym autem klasy średniej. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2006 model 159 zajął trzecie miejsce.
Jednostki napędowe Alfy 159 to 5 silników benzynowych oraz 5 Diesla, dzięki czemu każdy może dobrać silnik dostosowany do potrzeb. Podstawowy silnik benzynowy ma pojemność 1800 cm³ i generuje 140 KM, co pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w czasie 10,2 s. Na szczycie znalazł się silnik o pojemności 3200 cm³ i mocy 260 KM rozpędzający 159 – tkę do „setki” w 7 sekund. Paletę jednostek diesla otwiera silnik o pojemność 1900 cm³ i mocy 120 KM, który potrzebuje 11 sekund do 100 km/h. Na drugim końcu stawki znalazł się silnik pojemność 2400 cm³ generujący 210 KM osiągający 100 km/h w czasie 8,4 s. Wszystkie jednostki diesla i benzynowe charakteryzują się dobrymi parametrami pracy i stoją na przyzwoitym poziomie, jeśli chodzi o bezawaryjność.
Alfa Romeo 159 od grudnia 2010 jest wykorzystywana przez polską policję jako radiowóz.
Zalety
- dobrze zestrojone zawieszenie;
- atrakcyjny wygląd kokpitu;
- udane silniki wysokoprężne
Wady
- Korozja nadkoli przednich oraz podwozia;
- Duży pobór oleju w silnikach JTS;
- Zawieszenie podatne na uszkodzenia
Alfa Romeo 159 występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako sedan oraz kombi. Obie sylwetki prezentują się sportowo i elegancko. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 405 l, a kombi 445 l – po złożeniu oparć foteli można zwiększyć pojemność do 1235 l. Długość nadwozia sedan to 4660 mm, szerokość 1828 mm, a wysokość 1417 mm. Natomiast długość wersji kombi to 4661 mm, szerokość 1830 mm, a wysokość pozostaje ta sama, co w wersji sedan.
sedan
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.8 MPI | 1796 | 140/6500 | 175/3800 | R4/16 | 10,2 | 206 |
1.75 TBI | 1742 | 200/5000 | 320/1400 | R4/16 | 7,7 | 235 |
1.9 JTS | 1859 | 160/6500 | 190/4500 | R4/16 | 9,7 | 212 |
2.2 JTS | 2198 | 185/6500 | 230/4500 | R4/16 | 8,8 | 222 |
3.2 JTS | 3195 | 260/6300 | 322/4500 | V6/24 | 7,2 | 244 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.9 JTDM | 1910 | 120/4000 | 280/2000 | R4/8 | 11 | 191 |
1.9 JTDM | 1910 | 150/4000 | 320/2000 | R4/16 | 9,4 | 210 |
2.0 JTDM | 1956 | 170/4000 | 360/1750 | R4/16 | 8,8 | 218 |
2.4 JTDM | 2387 | 200/4000 | 400/2000 | R5/20 | 8,4 | 228 |
2.4 JTDM | 2387 | 210/4000 | 400/1500 | R5/20 | 8,4 | 224 |
Skrzynie biegów:
- 5- i 6-biegowa manualna;
- 5- i 6-biegowa półautomatyczna;
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni lub AWD
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.8 MPI | 7,7 |
1.75 TBI | 8,1 |
1.9 JTS | 8,7 |
2.2 JTS | 9,2 |
3.2 JTS | 9,2 |
Model | Średnie zużycie paliwa [l/100 km] |
---|---|
1.9 JTDM | 5,9 |
1.9 JTDM | 6,0 |
2.0 JTDM | 5,4 |
2.4 JTDM | 6,8 |
2.4 JTDM | 8 |
Alfa Romeo 159 Q4 3.2 V6 (kombi/sedan ) – to model z mocnym, 260 konnym silnikiem i napędem 4x4, za, który odpowiada systemem Torsen C. Była to najbogatsza i najszybsza wersja 159-tki dostępna w polskich salonach. Model był chętnie łączony z 6 biegową, automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe sprint do setki trwa niewiele ponad 7 sekund (7,4s.), a średnie spalanie mieści się w przedziale 11-12l/100 km.