Historia Alfy Romeo sięga 1910 roku, kiedy to niewielka, upadająca manufaktura została sprzedana inwestorom z Lombardii, którzy po jej przejęciu stworzyli markę Alfa. Nazwa to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobilli, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna. Drugi człon nazwy dołączył dopiero w 1918 roku, gdy kierownictwo nad zakładem objął utalentowany
Historia Alfy Romeo sięga 1910 roku, kiedy to niewielka, upadająca manufaktura została sprzedana inwestorom z Lombardii, którzy po jej przejęciu stworzyli markę Alfa. Nazwa to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobilli, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna. Drugi człon nazwy dołączył dopiero w 1918 roku, gdy kierownictwo nad zakładem objął utalentowany Ukryj
Historia Alfy Romeo sięga 1910 roku, kiedy to niewielka, upadająca manufaktura została sprzedana inwestorom z Lombardii, którzy po jej przejęciu stworzyli markę Alfa. Nazwa to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobilli, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna. Drugi człon nazwy dołączył dopiero w 1918 roku, gdy kierownictwo nad zakładem objął utalentowany inżynier Nicola Romeo.
Alfa Romeo od początku swojego istnienia skupiała się na produkcji designerskich samochodów sportowych, którymi firma na przestrzeni lat wygrała wiele znaczących wyścigów. Do najbardziej kultowych modeli należy Alfa Romeo Giulia TZ, która wygrała swoją klasę w Le Mans w 1964 roku. Równie udana była Alfa Romeo 155 GTA – jej kierowca Nicola Larini zdobył tytuł mistrza Włoch w kategorii samochodów turystycznych. Od czasu powstania Alfa Romeo jeszcze kilkukrotnie zmieniała właściciela. W 1933 roku została wykupiona przez Państwową organizację IRI, a następnie w listopadzie 1986 roku została przejęta przez markę FIAT.
Firma ma ogromne zasługi dla współczesnej motoryzacji, gdyż to właśnie Alfa Romeo była pierwszą na świecie marką, w której silnikach diesla zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Po raz pierwszy został on zaadaptowany w modelu Alfa Romeo 156 w 1997 roku. Ponad 100-letnia historia marki, to dowód na to, jak z pasją produkować samochody, które łączą doskonałe osiągi z nietuzinkowym wzornictwem oraz przyziemnymi kosztami eksploatacji.
Alfa Romeo 159 zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro jest samochodem zaliczanym do klasy średniej. W palecie Alfy Romeo zastąpiła model 156, od którego przejęła kilka rozwiązań technicznych.
Alfa Romeo 166 to klasyczny włoski sedan, który łączy cechy sportowca i wygodnej limuzyny dla prezesa. Auto było owocem współpracy z firmą Lancia i dzieliło płytę podłogową z modelem Kappa.
Model 147 to auto klasy kompaktowej, produkowane przez Alfa Romeo w latach 2000-2010, które zastąpiło model 145/146. Samochód był dostępny jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. W 2004 przeprowadzono facelifting. Następcą jest model Alfa Romeo Giulietta.
Rynkowymi rywalami Alfy Romeo 147 są Ford Focus, Peugeot 307, Volkswagen Golf oraz Audi A3.
Alfa Romeo MiTo zadebiutowała w 2008 roku. Produkowane przez włoski koncern auto zalicza do klasy aut miejskich (segment B) i jest konkurentem dla takich aut jak Mini One, Mini Cooper oraz Audi A1.
Alfa Romeo Giuletta to auto klasy kompaktowej, produkowane od 2010 roku. Samochód jest następcą modelu Alfa Romeo 147. Pojazd występuje jako 5-drzwiowy hatchback. Alfa Romeo Giuletta na tle pozostałych aut segmentu C wyróżnia się nietuzinkową i niebanalną stylistyką, szerokim wachlarzem jednostek napędowych oraz bogatym wyposażeniem standardowym.
W segmencie C Alfa Romeo Giuletta rywalizuje między innymi z takimi modelami jak Audi A3, Ford Focus, Honda Civic, Mazda 3, Opel Astra, Toyota Auris czy też Volkswagen Golf.
Alfa Romeo Giulia to samochód klasy średniej, produkowany od 2016 roku. Auto jest dostępne w jednej wersji nadwoziowej – jako 4-drzwiowy sedan. Rynkowi konkurenci to między innymi Audi A4 B9, BMW serii 3 F30, Infiniti Q50 czy też Mercedes-Benz W205.